נשים לא מתאימות להיות רופאות?

ד"ר הלן טאוסיג ותינוק (צילום: FocusFillWzEyMDAsNzIwLCJ5IiwxNTZd.j)
FocusFillWzEyMDAsNzIwLCJ5IiwxNTZd.j
ד"ר הלן טאוסיג ותינוק

עתירת בגצ של לוחמות השיריון שנמחקה, וה"מאורות הגדולים" – בעיקר מהפלג הדתי לאומני – שטוענים שנשים לא יכולות להיות לוחמות, מהדהדים לי את הציטוט המפורסם של עזר וייצמן ז"ל: "נשים לא מסוגלות לעמוד בלחצים הדרושים מטייסי קרב".

בואו נעשה ניסוי מחשבה קטן, ונחליף את המילה "לוחמות" במילה "רופאות". נשים לא מתאימות להיות רופאות כי:

  • נשים הם חלשות פיזית, איך אישה תצנרר גבר שסובל מבעיות נשימה? יש לה כוח לזה? ואם הוא ימות היא תעמוד בזה?
  • נשים לא עומדות בלחץ הנפשי, כשיצעקו עליהן הן ילכו הצידה ויבכו.
  • נשים מושפעות מהורמונים, במיוחד בתקופת המחזור, וזה משפיע על שיקול הדעת שלהן.
  • נשים לא מתפקדות פיזית בתקופת המחזור.
  • אם אשה נשואה עם ילדים איך היא תפקד עם המשמרות?
  • אם היא נשואה בלי ילדים, איך היא תתפקד בהריון?
  • אחרי שהיא תלד היא תרצה חופשת לידה ארוכה.
  • אם היא לא נשואה, היא לא תמצא בעל.

ועוד ועוד.

אבל תחשבו כמה חיים ניצלו בזכות נשים רופאות וכמה האנושות התקדמה בזכותן.

המחמאה הכי גדולה שניתן לתת למדען היא שהתגליות שלו השפיעו. קחו למשל את התגליות של ד"ר הלן טאוסיג, שהצילו את חייהם של מאות מיליוני אנשים ושינו את העולם. ד"ר טאוסיג למדה רפואה בתקופה שבה לא נתנו לנשים אפשרות לסיים תואר. בכיתות בהן היתה התלמידה היחידה אפילו אסרו עליה לדבר עם עמיתיה הגברים.

תגליותיה של ד"ר הלן טאוסיג, למשל, הצילו את חייהם של מאות מיליוני אנשים ושינו את העולם. היא למדה רפואה בתקופה שבה לא נתנו לנשים אפשרות לסיים תואר. בכיתות בהן היתה התלמידה היחידה אפילו אסרו עליה לדבר עם עמיתיה הגברים

בין היתר ניתן לייחס לה את הצלת התינוקות הכחולים, שנולדו עם מום בלב או בריאות, שמפחית את רמת החמצן בדמם וגורם לצבע עורם להיראות כחלחל. תינוקות כאלה סבלו ממומים קשים ונפטרו לרוב זמן קצר לאחר הלידה עד שהלן טאוסיג פיתחה עם עמיתיה ניתוח שהציל את חייהם.

ידיעה על התינוקות הכחולים
ידיעה על התינוקות הכחולים

לנשים אסור להיות לוחמות בשריון ובכלל – כמו שלנשים אסור להיות רופאות. הרי גם אם היה מופיע צבא של ויקינגים קשוחים מתקופה עתיקה, הוא היה מובס על ידי צבא של לוחמות מודרניות. אגב, בין הויקינגים דוקא היו לא מעט לוחמות נשים לא פחות חזקות וקשוחות -"בתולות המגן".

הזמנים השתנו, והכישורים הנדרשים מלוחם/לוחמת השתנו. נשים שמשתתפות בנבחרת הטריאטלון של ישראל יכולות לעמוד באתגרים של היחידות המיוחדות ואם לאו אז הבעיה היא באתגרים.

גם צבא של ויקינגים קשוחים היה מובס על ידי צבא של לוחמות מודרניות. הזמנים השתנו ואיתם הכישורים הנדרשים. נשים מנבחרת הטריאטלון של ישראל יכולות לעמוד באתגרי היחידות המיוחדות, ואם לאו, אז הבעיה היא באתגרים

יש תכונה אחת שאין לה תחליף. קוראים לה אומץ. לצערי אין למפקדי הצבא את האומץ שיש ללוחמות השריון, ואני סומך עליהן שיגנו על המדינה הרבה יותר מאשר אני סומך על המפקדים או הפוליטיקאים הפחדנים. ולגבי השופטים והשופטות שהחליטו למחוק את העתירה, אני מעדיף לא להרחיב את הדיבור.

אף אחד לא עושה טובה לנשים. מי שרוצה צבא מקצועי וטוב צריך נשים בכל התפקידים.

הקטע שאני מצרף מרגש אותי. היא מספרת בו עם הרבה צנעה וסאבטקסט, מה חוותה כשהציגה את רעיונותיה בתחום קרדיולוגית ילדים. דלת אחרי דלת נסגרה בפניה, ואפילו אביה הציע לה לשנות תחום. עד שהוכיחה שבכוחה להציל חיים ולשנות את העולם.

מוקדש לאור אברמסון, מעיין הלברשטאט, נגה שינה ואסנת לוי.

איתי בן דן הוא חוקר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 493 מילים
סגירה