גנץ הולך על ממשלת מיעוט, אבל זה לא יעבור בקלות

כזו דרמה עוד לא הייתה לנו בתולדות המדינה: כחול-לבן נחושים להקים ממשלת מיעוט, עם העבודה-גשר-מרצ, בתמיכה חיצונית של ישראל ביתנו ומרבית הרשימה המשותפת ● "אנחנו הולכים למשול. פשוט למשול", אמר אתמול בכיר בכחול-לבן לזמן ישראל ● נתניהו לא יוותר בקלות ומבקש להבעיר את השטח ● אנחנו חוזרים כנראה לימי אוסלו - אבל הקורונה עשוי לשבש כל נסיון לארגון הפגנות ● פרשנות

בני גנץ בכפר המכביה, ב-7 במרץ 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
בני גנץ בכפר המכביה, ב-7 במרץ 2020

הדרמה הפוליטית שעומדת בפתח עוד לא הייתה בתולדות המדינה.

ממשלת מיעוט, אם אכן תקום, תישען על 59 חברי כנסת. 12 מתוכם יהיו חברי הרשימה המשותפת, רובם ערבים, אבל הם לא ישתתפו בממשלה, אלא יתמכו בה מבחוץ. גם הסיעה התומכת השנייה, ישראל ביתנו, שמונה 7 חברי כנסת, לא תיוצג בממשלה. הקואליציה האפקטיבית תמנה 40 חברי כנסת בלבד (33 מכחול-לבן ועוד 7 מהעבודה-גשר-מרצ), ומתוכה תקום הממשלה הבאה.

זה התסריט הפוליטי שעולה בתחילת השבוע שבו נשיא המדינה ראובן ריבלין יתחיל בהתייעצויות שלו, אחרי שיקבל לידיו את התוצאות הרשמיות של הבחירות לכנסת ה-23.

לוח הזמנים המשוער הוא כזה: ריבלין יטיל בתוך שבוע וחצי את הרכבת הממשלה על בני גנץ, אחרי שיקבל 59 המלצות מחברי הכנסת (לא כולל את חברי סיעת בל"ד). לנתניהו יהיו 58 ממליצים. ב-16 במרץ תושבע הכנסת החדשה.

הקואליציה החדשה שתקום תשתלט על כל העמדות החשובות בכנסת, תדיח את היו"ר יולי אדלשטיין, תמנה במקומו את ח"כ מאיר כהן, תיקח לידיה את כל הוועדות ותעביר בין היתר את החוק שמונע ממי שהוגש נגדו כתב אישום להרכיב ממשלה. החוק יהיה תקף רק מהכנסת ה-24. "אנחנו הולכים למשול. פשוט למשול", אמר אתמול בכיר בכחול-לבן לזמן ישראל.

הקואליציה שתקום תשתלט על כל העמדות החשובות בכנסת, תדיח את היו"ר, תיקח את כל הוועדות ותעביר חוק שמונע מנאשם להרכיב ממשלה. "אנחנו הולכים למשול. פשוט למשול", אמר אתמול בכיר בכחול-לבן

המהלך הקולוסאלי הזה, שמחייב נחישות, מנהיגות, אומץ לב יוצא דופן ותמיכה ציבורית נרחבת, לא יעבור בקלות. זו מהפכה בסדר השלטון הנהוג במדינה, לא פחות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר אתמול במונחים של גניבת שלטון, משום שהוא זכה לטענתו בתמיכתם של 1.35 מיליון איש, בוחרי הליכוד, פלוס מיליון שרוצים בו, גם אם תמכו במפלגות ימין אחרות. מבחינתו, הרוב הקובע הוא "הציוני" ואינו יכול לכלול את המפלגות הערביות ששוללות את קיום מדינת ישראל כמדינה יהודית.

נתניהו מדבר על הרס הדמוקרטיה. אפשר להתפלא על המונחים שבהם נוקט מי שמבקש לחסל את מוסדות החוק, בזה אחר זה, אבל זה לא העניין. בפועל, נתניהו קורא למאבק ציבורי ענק, שימנע מגנץ את המהלכים הנועזים שהוא מתכנן.

אנחנו חוזרים כנראה לימי אוסלו, שבהם יצאו רבבות לרחובות העיר והפגינו בזעם נגד ממשלתו של יצחק רבין. זו מלחמת האזרחים שעליה דיבר אתמול גנץ בנאומו, שבא לסלול את הדרך לממשלת המיעוט-חירום שהוא מתכנן.

המלחמה של נתניהו לא תהיה פשוטה כלל ועיקר.

ראשית, הקורונה משתלטת על סדר היום, מפחידה את הציבור ומונעת התקהלויות גדולות. קשה לגייס מצב רוח פוליטי-לוחמני בתנאים הללו.

שנית, נראה שגם בימין ובעיקר בליכוד הולכים ומשלימים עם המעבר לאופוזיציה. ביום שישי פרסמנו כאן מונולוג של שר בכיר בליכוד שתיאר היטב את התסריט. לפי השר, "יש אצלנו רבים ששמחים על השינוי הזה, כי מעכשיו כולנו נהיה באופוזיציה ונעמוד כאיש אחד על קו הזינוק במרוץ לרשת את נתניהו".

אתמול אמר שר נוסף בליכוד לזמן ישראל: "אנחנו הולכים ליהנות מכל רגע באופוזיציה. נשב ונראה את הממשלה הזו קמה ונופלת ולא מסוגלת לנהל שום דבר".

אתמול אמר שר נוסף בליכוד לזמן ישראל: "אנחנו הולכים ליהנות מכל רגע באופוזיציה. נשב ונראה את הממשלה הזו קמה ונופלת ולא מסוגלת לנהל שום דבר"

לכולם ברור כי ממשלת המיעוט, אם תקום, לא תחזיק ימים רבים. הקואליציה לא תהיה אמיתית והחיבור בין המרכיבים יתפרק במהירות. גנץ ישמור תיקים לכל מי שרוצה מעבר למתרס, אבל לא ברור אם יצליח למשוך שותפים מבלוק הימין-חרדים, כי כולם יבינו שמדובר באירוע זמני ויעדיפו לחכות לנפילתו.

נתניהו עצמו הבהיר אתמול שהוא לא הולך לשום מקום. הוא יעמוד בראש האופוזיציה ויעשה לממשלה את המוות. אם יעבור החוק המונע ממנו להיבחר לראשות הממשלה, הליכוד יבטל אותו אם יתפוס שוב את השלטון. זו התוכנית האלטרנטיבית.

זה מדהים. מול עינינו מתנהל נשף תחפושות פוליטי כיאה לחג פורים שמח ומבדח.

רק לפני חמישה ימים נשא נתניהו נאום על ניצחונו המזהיר בבחירות 2020 וגנץ ביכה את התוצאות ואת האכזבה. פעילים שהתראיינו במטה כחול-לבן אמרו שהם הולכים לעזוב את הארץ. עכשיו גנץ עלה הסוס המנצח, אחרי שבעט בכל ההבטחות שלו ערב הבחירות לא להישען על הסיעות הערביות, ונתניהו הוא זה שמנסה לעצור את הדהירה קדימה.

"נהפוך הוא" שכזה לא נמצא אפילו במגילת אסתר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
גניבת שלטון באמצעים בלתי דמוקרטים, רק מפלגת המבולבלים מסוגלת לעשות את זה, אבל ממשלת זדון מסוכנת זו, לא תחזיק מעמד, לא אלמן ישראל, רק שלטון ימני יבטיח את עתידה של מדינת ישראל, ולא חבורת ... המשך קריאה

גניבת שלטון באמצעים בלתי דמוקרטים, רק מפלגת המבולבלים מסוגלת לעשות את זה, אבל ממשלת זדון מסוכנת זו, לא תחזיק מעמד, לא אלמן ישראל, רק שלטון ימני יבטיח את עתידה של מדינת ישראל, ולא חבורת פוחזים חסרי אידיאולוגיה ושורשים, עץ בלי שורשים נוטה ליפול ולגווע, למפלגה הזאת אין בסיס אידיאולוגי, ולכן היא תתפורר לכל הרוחות, עד היום במשך יותר משנה אנחנו (תומכי גנץ וחבורתו) לא יודעים מה דעתו של גנץ בשום נושא, אבל יאללה הולכים אחריו, חלם זה כאן ושהמדינה תלך לעזאזאל, חסרי אחריות, לא מתאים לכם לנהל מדינה, רק ביבי ליכוד מחל…

עוד 616 מילים ו-1 תגובות
סגירה