אבי שיפמן (צילום: Nathalie Acher)
Nathalie Acher

נער יהודי מסיאטל עומד מאחורי האתר של הקורונה

אבי שיפמן, תלמיד כיתה י"א מסיאטל, היה בין הראשונים לזהות את הפוטנציאל ההרסני של הקורונה - ואת הצמא למידע עליו ברחבי העולם ● הוא הקים אתר שעוקב אחרי מספרי החולים והמתים מסביב לגלובוס, ונותן אינפורמציה וטיפים חיוניים לגולשים ● בראיון מיוחד לזמן ישראל הוא לא מהסס למתוח ביקורת על המבוגרים שמנהלים את המשבר

נער יהודי מאזור סיאטל בנה אתר שמעדכן את העולם על התפשטות הקורונה. מאז שהאתר, ncov2019.live, עלה לאוויר בדצמבר, נכנסו אליו 7 מיליון איש. אבי שיפמן, אשף מחשבים בן 17, מבלה בימים אלה הרבה מזמנו בעדכון ובשיפור של האתר, שאוסף מידע באופן אוטומטי ממקורות מהימנים בכל רחבי העולם.

האתר, שבתחילת דרכו התעדכן אחת ל-10 דקות, מתעדכן כעת אחת לדקה, כדי לספק לגולשים את הנתונים העדכניים ביותר על מספר המקרים המאומתים, המקרים החמורים, מקרי המוות ומקרי ההחלמה – הן בעולם כולו והן לפי מדינות – בזמן אמת. האתר כולל גם מפת גוגל אינטראקטיבית, הודעות טוויטר, אזהרות מסע, מידע על המחלה ועל דרכי מניעתה וטיפים כיצד להתכונן למצב של בידוד.

"התחלתי לעבוד על הפרויקט הזה בתקופת חג המולד, כשהיו פחות מ-1,000 מקרים מאומתים – כולם בסין", אומר לי שיפמן, תלמיד כיתה י"א. "היה קשה להשיג מידע ברור ומדויק על מה שקורה, ורציתי לעשות משהו כדי לתקן את זה".

"התחלתי לעבוד על הפרויקט הזה בתקופת חג המולד, כשהיו פחות מ-1,000 מקרים מאומתים – כולם בסין. היה קשה להשיג מידע ברור ומדויק על מה שקורה, ורציתי לעשות משהו כדי לתקן את זה"

שיפמן, שעובד בימים אלה על מגוון של מיזמי קוד בו זמנית, החליט לקחת על עצמו את הפרויקט הזה בעיקר כדי ללמוד על טכנולוגיית גירוד מידע מהרשת. "זו גם דרך לעזור בנושאים של בריאות עולמית, שזה דבר נחוץ, כי לא כל הממשלות הכי נחמדות או נוהגות בשקיפות, וקשה להשיג מידע", הוא אומר.

אתר הקורונה של אבי שיפמן (צילום: צילום מסך, ncov2019.live)
אתר הקורונה של אבי שיפמן (צילום: צילום מסך, ncov2019.live)

האתר של שיפמן "מגרד" מידע ממקורות שונים, בהם ארגוני בריאות ממשלתיים וערוצי חדשות. לשם כך הוא נעזר בקהילה מקוונת של אוצרי חדשות. הוא גם קודד את האתר להצליב מידע כדי לאמת את דיוקו. "הכול אוטומטי, ככה שאני לא צריך להזין שום דבר באופן ידני. 'מגרד' הרשת פועל גם כשאני ישן", הוא מסביר.

השדרוגים המתוכננים לאתר כוללים סיווגים סטטיסטיים אזוריים, גרפים שמשווים את התפרצות הקורונה – שקיבלה את שם המדעי קוביד-19 – למגפות היסטוריות אחרות, מעקב אחר חיסונים ותרגום של האתר ל-30 שפות.

"אני מקבל 1,000 הודעות ביום. חלק מאנשים שמודים לי על האתר, חלק מערוצי תקשורת שרוצים להשיג ריאיון איתי וחלק גדול מדוקטורים שיש להם הצעות למידע שאני יכול להוסיף", אומר עוד שיפמן.

אתר הקורונה של אבי שיפמן (צילום: צילום מסך, ncov2019.live)
אתר הקורונה של אבי שיפמן (צילום: צילום מסך, ncov2019.live)

2 מיליון גולשים ב-24 שעות

למרות שהאתר הוא כרגע באנגלית בלבד, ביקרו בו אנשים מכל מדינה על פני כדור הארץ, פחות ממחציתם מארצות הברית. לאחר שהידיעה על שיפמן ועל האתר שלו פורסמה בכלי תקשורת מרכזיים, מספר המבקרים באתר גדל במהירות. בעוד שבחודש הראשון שלו הוא צבר מיליון מבקרים, ב-24 השעות האחרונות בלבד ביקרו באתר 2 מיליון בני אדם, 15,000 מהם מישראל.

שיפמן, שמתכנן לקחת לעצמו שנה או שנתיים לאחר סיום לימודיו בתיכון כדי להסתובב בעולם ולהשתתף במרתוני תכנות, מקווה להפוך ליזם סדרתי. לדבריו, המניע שלו איננו הכסף, אלא הרצון להיות יצירתי ולהשפיע."אני רוצה שיהיו לי הכישורים לעשות את הדבר הגדול הבא, לשנות את העולם. אני לא מעוניין לחקות אף אחד אחר. אני רוצה להיות אבי שיפמן הבא", הוא מכריז.

במהלך השנים שיפמן, בנם הבכור של אם רופאה ואב ביולוג, עבר עם משפחתו ממדינה למדינה, בכלל זאת ישראל, אירלנד, בריטניה ושש מדינות בארה"ב. מה שנותר קבוע היה אהבתו לכתיבת קוד, שהחלה אצלו בגיל 7. הוא רכש בעצמו את רוב הידע שלו, באמצעות סרטוני הדרכה ברשת וקהילות מקוונות.

"אני משתמש בקוד כמו שצייר משתמש במכחול. אני אוהב את הצד הטכני, אבל זה כלי יצירתי בשבילי. אני אוהב ליצור דברים ולשתף אותם", הוא מסביר.

עבור אבי, שכבר יודע מה הוא רוצה לעשות כשיהיה גדול, בית הספר הוא פשוט משהו שעליו לעבור. "הציונים שלי לא כל כך טובים. אני עושה מה שצריך בשביל לעבור. אני מקדיש 100% מהזמן שלי לענייני מחשבים", הוא אומר.

כשנשאל אם הוא לוקח לפעמים הפסקה ממסך המחשב, שיפמן מספר כי הוא נהנה לטייל וכי הוא גם עוסק בגלישת סקי תחרותית. "אני מעדיף את הסלאלום הענק, אבל אני עושה גם סקי סלאלום", הוא מוסיף.

למרות ששיפמן שמח על הצעות ההתמחות והעבודה הרבות שקיבל בזכות האתר למעקב אחר הקורונה, הוא לא שכח את מטרתו העיקרית של הפרויקט שלו. האתר נועד לסייע לאנשים, ולא להוסיף לפאניקה הגוברת עם התפשטות המחלה.

"זה די מפחיד, בייחוד כאן בסיאטל, שהיא המוקד שממנו התפשט הווירוס באזור. הרבה בתי ספר נסגרו והרבה אירועים בוטלו. זאת עיר רפאים. אימא שלי היא רופאה, ורק עכשיו היא קיבלה ערכות בדיקה בשביל המטופלים שלה"

"זה די מפחיד, בייחוד כאן בסיאטל, שהיא המוקד שממנו התפשט הווירוס באזור. הרבה בתי ספר נסגרו והרבה אירועים בוטלו. זאת עיר רפאים", הוא אומר.

אבי שיפמן (צילום: Nathalie Acher)
אבי שיפמן (צילום: Nathalie Acher)

ביקורת על ממשלות העולם

שיפמן גם מותח ביקורת על תגובתן של ממשלות למשבר. "הן לא נוהגות בשקיפות, הן מנסות לשמור על הכבוד שלהן, ואז זה כבר מאוחר מדי. העולם צריך להיות הרבה יותר מוכן לדברים מהסוג הזה", הוא אומר. "לדוגמה, אימא שלי היא רופאה, ורק עכשיו היא קיבלה סוף סוף ערכות בדיקה בשביל המטופלים שלה".

שיפמן אומר כי הוא מוטרד לגבי הפצת מידע מוטעה, כמו התיאוריה הבלתי מוכחת שהווירוס הוא עונתי ושהוא ייעלם בקרוב, ומאשים את התקשורת בגרימת פאניקה מיותרת. "אנשים צריכים להתכונן באופן מסודר ולהצטייד מראש במקום להסתער עכשיו בפאניקה על חנויות 'קוסטקו'", הוא אומר.

בינתיים, שיפמן תורם את חלקו כדי לעזור לאנשים להשיג מידע מדויק ולווסת את רמת החרדה שלהם. מדובר באחריות רבה עבור כתפיו של נער מתבגר, אבל שיפמן מקווה ששעות השינה שהחסיר יתורגמו כעת לעתיד טוב יותר עבור כולם. "אבל מי יודע, יכול להיות שבעוד 3 שנים ננהל את השיחה הזאת שוב", הוא אומר.

אוהל לאבחון נשאי קורונה מחוץ לבית חולים ביוטה, ארצות הברית (צילום: AP Photo/Rick Bowmer)
אוהל לאבחון נשאי קורונה מחוץ לבית חולים ביוטה, ארצות הברית (צילום: AP Photo/Rick Bowmer)
עוד 820 מילים
סגירה