נתניהו: "הקורונה היא לא משחק ילדים, אלפים עלולים למות"

מנכ״ל משרד הבריאות: נגיע למאות חולים ביום ● אדלשטיין לאלקין וניסנקורן: הגיעו להסכמה על הקמת הוועדות ● הליכוד: כחול לבן עוסקים בעסקנות פוליטית כדי לבצע מחטף שלטוני ● גנץ: הליכוד מנסה לבטל את הרשות המחוקקת בשעת משבר ● ח"כ מיקי זוהר לקרא לנתניהו להפסיק את המו"מ עם כחול לבן ● דרעי, הנגבי, בן-ברק ושוסטר - נשלחו לבידוד מיידי

F191110YS53-1024×640 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו (מימין) וגנץ במליאת הכנסת בחודש שעבר
07:03 עריכה

הממשלה אישרה לפנות בוקר את התקנות לשעת חירום, המאפשרות לבצע מעקב דיגיטלי אחר חולי קורונה. ההחלטה התקבלה פה אחד בישיבת ממשלה טלפונית, שבה השתתף הייעוץ המשפטי. אף שמשרד המשפטים התחייב שהכנסת תדון במהלך, הדבר לא נעשה.

בהתאם לתקנות שאושרו ניתן יהיה לבצע איכון של טלפונים ניידים של חולי קורונה ושל מי שיש חשש שהוא חולה בנגיף; זאת ללא צו של בית משפט. מידע זה ישמש כדי להזהיר את מי שבא במגע עם אוכלוסייה זו.

08:00 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט קבע שתותר כניסתם של פועלים פלסטיניים רק לסקטורים החיוניים למשק בתחומי הבריאות, החקלאות, הסיעוד והבניין. מעסיקיהם יידרשו להלין את הפועלים בישראל למשך חודש-חודשיים.

08:11 עריכה

ראש השב"כ, דן ארגמן, אמר כי ארגונו לא יעסוק באכיפת בידוד אחר החייבים בבידוד.

שירות הביטחון הכללי נענה לבקשת הדרג המקצועי במשרד הבריאות מתוך אחריות לאומית והבנה שיש בידינו לסייע בהצלת חיים של אזרחי מדינת ישראל.

הפנייה התקבלה בשב"כ, לאחר שהתברר שלרשויות אחרות במדינה אין את היכולות הטכנולוגיות הנדרשות, כדי לסייע במאמץ זה.

לאחר שהתקיים בירור ראשוני ממנו עלה כי לשב"כ היכולות המתאימות, התקיימה שורה של דיונים עם גורמי משרד המשפטים, בראשות היועץ המשפטי לממשלה, אשר נתן את אישורו לשילוב היכולות הטכנולוגיות של שב"כ במאמץ הלאומי, לצורך הצלת חיים.

כראש שירות הביטחון הכללי, אני מבקש להבהיר כי רגישות העניין ברורה לי היטב ועל כן הוריתי כי רק קבוצה מצומצמת מאוד של אנשי שירות תעסוק בנושא וכן כי המידע לא ישמר במאגרי השב"כ.

כמו כן, המידע יימסר ישירות למנכ"ל משרד הבריאות או לראש שירותי בריאות הציבור, אשר יעשו שימוש במידע רק לצורך מתן הנחיות שתכליתן הצלת חיי אדם.

אני מבקש להדגיש כי שב"כ לא יעסוק בשום שלב באכיפה או פיקוח על חייבים בבידוד. הסיוע הטכנולוגי שנתבקש השב"כ לספק למשרד הבריאות, נועד לתכלית אחת בלבד- הצלת חיי אדם.

הסיוע יבוצע אך ורק על-פי הנדרש, לצורך התמודדות עם התפשטות המגיפה ותחת מגבלות וריסונים ברורים ומוגדרים, אשר סוכמו עם הגורמים המשפטיים הבכירים במדינה.

ייעודו של שירות הביטחון הכללי הוא בראש ובראשונה להציל חיי אדם, מפני איומי טרור, ובנסיבות החריגות אליהן נקלעה מדינת ישראל מעמיד השירות את יכולותיו להצלת חיים, במסגרת המאמץ הלאומי הנוכחי.

כראש שירות הביטחון הכללי, אני סבור כי במצב הדברים שתואר לעיל, נכון וראוי ששב"כ ירתם למשימה הלאומית, לא יעמוד מנגד, ויתרום מיכולותיו הייחודיות למאבק בהתפשטות הנגיף.

08:23 עריכה

בכחול לבן דורשים מהליכוד במשא ומתן להקמת ממשלה זכות וטו בענייני משפט – כך דיווח הבוקר זאב קם בתאגיד השידור כאן. לפי הפרסום, בליכוד נוטים להיענות לתביעה. דרישה נוספת היא קבלתו של משרד המשפטים, דבר שבליכוד מסתייגים ממנו. מחלוקת נוספת שניטשת בין הצדדים היא משך כהונתו של נתניהו כראשון ברוטציה. בעוד שבכחול לבן תובעים שנתניהו יכהן שנה בתפקיד, בליכוד דורשים שנתיים.

09:13 עריכה

במערכת הפוליטית מגנים את התקנות לשעת חירום שאושרו בלילה על ידי המשטרה.

10:02 עריכה

יושב ראש ועדת חוץ וביטחון בכנסת הקודמת, גבי אשכנזי, קורא להקים את הוועדה עוד היום כדי שתפקח על פעילות הממשלה.

10:19 עריכה

הודעת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לגבי תקנות לשעת חירום שאישרה הממשלה.

התפרצות נגיף הקורונה בעולם מציבה בפני מדינות העולם אתגר חסר תקדים ומחייבת נקיטת צעדים מרחיקי לכת במגוון תחומי החיים כדי להגן על שלום האזרחים ובריאות הציבור ועל יציבותן הכלכלית והחברתית של המדינות. כך גם מדינת ישראל, אשר עומדת בימים אלו בפני אתגרים עצומים.

אנו בייעוץ המשפטי לממשלה, ואני באופן אישי, מלווים את עבודת הממשלה מתחילת המשבר, ופועלים כדי להעמיד לרשות רשויות המדינה את הכלים המשפטיים הדרושים לשם התמודדות אפקטיבית עם הנגיף, תוך הקפדה על כך שצעדים אלו ייעשו על פי דין. אף בשעת חירום – וזוהי אכן שעת חירום – על הממשלה לפעול לפי החוק, וכך גם נעשה בפועל.

בין הצעדים הרבים שננקטים, אישרה היום (17.3.20) ממשלת ישראל תקנות לשעת חירום המסמיכות את שירות הביטחון הכללי לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים עבור משרד הבריאות שתכליתם צמצום התפשטות נגיף הקורונה. גם מהלך זה, אותו יזם משרד הבריאות, לווה מראשיתו על ידי גורמי הייעוץ המשפטי לממשלה, ועל ידי באופן אישי. הדבר נעשה תוך קיום שיח רצוף עם הדרג המדיני, גורמי המקצוע במשרד הבריאות, במשטרה ובשירות הביטחון הכללי. שיח שתכליתו להבטיח, כי האמצעים שיינקטו נועדו לתכלית ראויה, אינם פוגעניים מעבר לנדרש, ומאזנים נכונה בין האינטרס הלאומי של הגנה על שלום הציבור ובריאותו לבין זכויות האדם, ובראשן – הזכות לפרטיות.

מטרת התקנות היא הצלת חיים בשעת חירום. פשוטו כמשמעו.

ממשלת ישראל מחויבת לנקוט בצעדים לשם הגנה על זכותם של אזרחיה ותושביה לחיים, המהווה את הזכות החוקתית המוגנת הראשונה במעלה.

לפי עמדתם החד-משמעית של גורמי המקצוע במשרד הבריאות, שהוצגה בפנינו ובפני הממשלה, הענקת הסמכויות לשירות הביטחון הכללי נועדה לקצר באופן משמעותי ביותר את פרק הזמן של זיהוי נדבקים פוטנציאליים בנגיף הקורונה ובכך להחיש את כניסתם לבידוד. על פי עמדת משרד הבריאות ובשים לב לניסיון הנצבר במדינות אחרות, זהו כרגע האמצעי האפקטיבי היחיד שיש "לשטח את העקומה" ולצמצם את ממדי ההידבקות. יובהר, כי ההסתייעות בשב"כ היא כמובן חריגה, אך לאחר שקילת החלופות השונות, באו גורמי המקצוע לכלל מסקנה כי רק האמצעים שבידי השירות יוכלו לספק מענה אפקטיבי לבעיה.

אולם, אין בעובדה שאמצעי זה נדרש לשם הצלת חיים כדי להצדיק כל אמצעי, ולכן נעשו מאמצים רבים כדי להבטיח שהסמכות המוקנית לשירות הביטחון הכללי תהיה קצובה בזמן, גדורה בהיקפה ומאוזנת ונתונה לפיקוח משפטי.

בין היתר, נקבעו המגבלות הבאות:

הסמכות לאסוף את המידע מתייחסת אך ורק למינימום הנדרש לשם מניעת התפשטות נגיף הקורונה. בפרט, לא ייאסף מידע "תוכני", כמו תוכן של מיילים או הודעות.

• הוגדר מספר מצומצם של גורמים אשר יהיו חשופים למידע, ואף זאת רק לתכלית של מניעת התפשטות הנגיף.

• השב"כ מחויב לדווח על פעולותיו מכוח התקנות ליועץ המשפטי לממשלה, בדגש על היבטים של פגיעה בפרטיות.

• נקבעה עבירה פלילית ייעודית על העברה לא מורשית של מידע שנאסף שעונשה עד מאסר שלוש שנים.

יובהר, כי בהתאם לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, הדרך המועדפת להקניית הסמכויות לשירות הביטחון הכללי הייתה באמצעות החלטת ממשלה מכוח חוק השב"כ, שתאושר בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת. אולם, משהתברר אתמול כי המהלך לא יושלם בכנסת הקודמת לנוכח המועד בו ההצעה הועברה לאישור הוועדה, ומפאת הדחיפות הרבה בהקניית הסמכויות, הוחלט לפעול בדרך של תקנות שעת חירום, אשר אושרו כאמור הלילה על ידי הממשלה.

עם תחילת פעילות הכנסת ה-23, על ועדותיה, יובא העניין גם בפני חברי הכנסת על מנת לאפשר פיקוח ואישור פרלמנטריים של השימוש באמצעים.

11:43 עריכה

יושב ראש כחול לבן, בני גנץ: יש להקים את ועדת החוץ והביטחון ואת ועדת הכספים כבר היום.

12:01 עריכה

יושב ראש הכנסת, יולי אדלשטיין, יקיים היום התייעצויות בלשכתו לגבי הקמת ועדת הכנסת. בגלל ההנחיות להתמודדות עם הקורונה, ייערכו שתי פגישות נפרדות.

הפגישה הראשונה תתקיים ב-13:30 עם נציגי הליכוד, כחול לבן, הרשימה המשותפת, ש"ס ויהדות התורה. הפגישה השנייה תיערך ב-14:30 עם נציגי העבודה-מרצ, ישראל ביתנו, ימינה וחברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס.

12:10 עריכה

ראש הממשלה נתניהו הגיב לטענות נגד אישור התקנות לשעת חירום.

לשכת ראש הממשלה דוחה על הסף את הטענות של חברי הכנסת גנץ ואשכנזי על אימוץ תקנות לשעת חירום לשימוש בכלים הדיגיטליים כדי להילחם במגפת הקורונה.

כיוון שהמגפה מתפשטת בקצב עצום, עיכוב אפילו של שעה אחת בשימוש בכלים הללו יכול להביא למותם של ישראלים רבים מאוד, כפי שקורה עם מותם של אלפים באיטליה ובמקומות אחרים בעולם.

לאחר שהדיון בוועדת חוץ וביטחון התמהמה ויכול היה להימשך ימים רבים, פעל ראש הממשלה נתניהו במהירות, יחד עם משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה, כדי לאפשר שימוש מיידי בכלים הדיגיטליים שיכולים להאט את התפשטות המגפה בישראל ולהציל ממוות אזרחים רבים.

ההחלטה נוסחה על ידי היועץ המשפטי ומשרד הבריאות ואושרה פה אחד בממשלה. ההחלטה תקפה ל-14 יום, ובזמן הזה ועדת חוץ וביטחון תוכל להעיר את הערותיה ביחס לשימוש בכלי.

12:40 עריכה

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד קוראת להקמת ועדת חוץ וביטחון של הכנסת.

12:55 עריכה

היועץ המשפטי לכנסת איל ינון, שיסיים את תפקידו ב-1 באפריל, ומי שתתמנה לממלאת מקומו, שגית אפיק, משתהים בכתיבת חוות הדעת בעניין בחירת יושב ראש כנסת – כך דיווחה טל שניידר מ"גלובס".

13:01 עריכה

אנשי כחול לבן אמרו שבכוונת חברי גוש ה-61 להתבצר בלשכתו של יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין עד שיוקמו ועדת החוץ וביטחון, ועדת הכספים וועדת הקורונה. אדלשטיין יקיים היום היוועצות בנושא עם נציגי סיעות הכנסת.

13:46 עריכה

ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, נפגש עם יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, ותדרך אותו לגבי הצעדים הננקטים נגד התפשטות הקורונה. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, נכח בפגישה גם כן.

14:15 עריכה

היבדק וסע: ממחר יפעל מתחם Drive through בתל אביב, שבו נוסעים יוכלו לעבור בדיקת קורונה בעודם במכוניותיהם. מי שיאושר על ידי רופא שיש ליטול ממנו דגימה – יקבל מסרון SMS עם הפרטים, ויתבקש להגיע למתחם החדש בשעה הנקובה

בהמשך יוקמו חמישה מתחמים נוספים – בחיפה, ירושלים, פתח תקווה, ראשון לציון ובאר שבע. המתחמים, שיוקמו באזורים פתוחים, יפעלו 24 שעות ביממה. במתחמים יוצבו צוותים של מגן דוד אדום, אנשי משטרת ישראל ומאבטחים, אשר יישמרו על הסדר הציבורי.

חולים אשר לא יהיו מסוגלים להתנייד למתחם, ללא שימוש בתחבורה ציבורית, יוכלו לבצע את הדגימה בביתם, כפי שהיה עד כה.

14:18 עריכה

ההנחיות החדשות של משרד הבריאות: אסור ללכת לפארקים, אסור ללכת לקניונים, אסור ללכת לים.

להלן ההנחיות החדשות –

1. אין לצאת מהבית, למעט במצבים המחייבים זאת (עבודה בהתאם למגבלות הקבועות שיפורטו להלן ובהתאם לתקנות שיפורסמו בנפרד, הצטיידות במזון, תרופות, שירותים רפואיים ושירותים חיוניים אחרים).

2. אין לצאת מהבית לפארקים, לגינות משחקים, לחוף הים, לבריכה, לספריות, למוזאונים, לשמורות טבע וגנים או למרחבים ציבוריים אחרים, למעט יציאה של ילדים במסגרת המשפחה בלבד או עם בעל חיים (באופן בודד).

3. אין לקיים חוגים כלל, גם לא במספר מינימאלי של משתתפים, ובכלל זה חוגי ספורט וחדרי כושר. כלל זה חל גם על חוגים המתקיימים במסגרת ציבורית וגם במסגרות פרטיות. ניתן לצאת לפעילות ספורט לא מאורגנת בקבוצה של עד 5 אנשים תוך הקפדה על מרחק שני מטר.

4. יש לשמור על הקשרים החברתיים באמצעי תקשורת מרחוק ולהימנע מאירוח של חברים ובני משפחה שאינם מתגוררים בבית.

5. הנחיות לאוכלוסיות בסיכון – קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות קשות בכל גיל, מחלות ממושכות של דרכי הנשימה כולל אסטמה, מחלות אוטואימוניות, מחלות לב וכלי דם, סכרת, מחלות ומצבים הפוגעים במערכת החיסון, חולים במחלות ממאירות ומחלות עם פגיעה במערכת החיסון, יש להקפיד ולהימנע ככל הניתן לצאת מהבית, מאירוח אנשים בבית, למעט שירותים חיוניים. יש להיעזר בחברים ובני משפחה בהבאת אספקה לבית.

6. צמצום הצורך ליציאת אנשים מהבית בכלים הבאים:

א. עבודה מרחוק, שיחות וידיאו ושיחת ועידה

ב. על כל מעסיק להקפיד על מרחק של שני מטר בין עובדים ולוודא כללי היגיינה אישית וסביבתית.

ג. שירותי משלוחים – רק בהגשה על סף הדלת

ד. יציאה לטיפולי שיניים – מומלץ לדחות את כל הטיפולים ולבצע רק במצבים הכרחיים ובמצבי חירום

7. גם בעת יציאה מהבית במצבים המחייבים זאת (ראה סעיף 1) – יש לצמצם מגע בין אנשים ולשמור מרחק של 2 מטרים.

8. צריכת שירותי בריאות:

א. מומלץ במידה ויש בעיה בריאותית לצרוך שרותי רפואה מרחוק ולא להגיע פיזית למרפאה ככל שהדבר מתאפשר ובהתאם להנחיות הקופה באינטרנט ובתקשורת .

ב. יש לבסס מיד עם תחילת ההסגר את אפיקי התקשורת עם הקופה בה אתם חברים. יש לבדוק באמצעות האינטרנט או באמצעות בני משפחה מה הנחיות הקופה במידה ותזדקקו לשרות רפואי (עליכם לוודא שאתם יודעים איך ליצור קשר עם הקופה ולעקוב אחרי הנחיות קופת החולים).

ג. אם אתם מרגישים שאתם מפתחים מחלה, חום, עם או בלי תסמינים נשימתיים עליכם להיכנס לבידוד בית ומניעת מגע עם בני המשפחה. יש למדוד חום פעמיים ביום. במידה ואתם מודאגים – צרו קשר עם הרופא שלכם או עם מרכז הפניות של הקופה בה אתם חברים.

ד. במקרה של מחלת חום, החולה ימצא בבידוד עד יומיים לאחר סיום החום. שאר בני המשפחה בבידוד רק במקרה של אבחנה של קורונה.

כללי התנהגות נוספים

· להימנע ממגע פיזי כולל חיבוקים ולחיצות ידיים

· פתיחת דלתות לא בכף היד

· להמעיט בנגיעה בפנים

· רחיצת ידיים לעיתים קרובות

· אוורור מקסימלי של הבית

· יש לחטא ידיות ודלתות

· להימנע מלנשק מזוזות ותשימי קדושה אחרים

· להימנע מלעשן סיגריות, סיגריות אלקטרוניות או נרגילות – זו הזדמנות טובה להפסיק לעשן!

· להימנע משימוש בכלי אחד לשם אכילה משותפת או להימנע משיתוף אוכל מפה לפה

· יש להקפיד על תזונה בריאה ופעילות גופנית בעת השהיה בבית (הנחיות נפרדות).

כללי התנהגות מחוץ לבית

1. מתי מותר לצאת

א. צורך בטיפול רפואי דחוף – חל איסור על חולים עם חום ותסמינים נשימתיים לצאת מהבית, למעט במצבי חירום רפואי.

ב. עובדים – בהתאם להנחיות הממשלה והתקנות שיפורסמו בנפרד.

ג. יציאה לצורך קניית מצרכים חיוניים אם אין אפשרות לאספקה במשלוח או על ידי בן משפחה (במקרה של קשישים או חולים במחלות כרוניות).

ד. לוויות – לצמצם ככל האפשר למינימום הנדרש ולבני משפחה קרובים בלבד ולשמור על מרחק של 2 מטרים בין אדם לאדם. להימנע משהייה בחללים סגורים.

ה. ניתן לצאת ל-10 דקות הליכה יחידנית במקומות מבודדים או יציאה לחצר. יש לרדת לבד במעלית או ללא קרבה לאנשים אחרים.

ו. שמירה על ילדים – שתי משפחות יחד באופן קבוע יוכלו לשמור על פעוטות.

2. איך להתנהג בזמן יציאה מהבית

א. יציאה ברכב פרטי – אדם אחד ברכב בלבד או בני משפחה מאותו משק בית, למעט בעת צורך בליווי חיוני כגון פינוי לטיפול רפואי שאינו דחוף.

ב. יש להימנע ככל הניתן משימוש בתחבורה ציבורית – יצאו הנחיות מפורטות בנפרד.

ג. שמירה על מרחק שני מטרים מכל אדם, בעת הגעה למקום ציבורי שיש בו אנשים.

ד. הקפדה על היגיינת ידיים והיגיינה נשימתית.

3. איך להתנהג בעבודה

א. יש להקפיד על קיום מרחק של שני מטרים לפחות בין העובדים בכל המקומות והמתארים בהם העובדים נמצאים.

ב. יש למדוד חום טרם היציאה לעבודה. במידה ויש חום או סימני תחלואה נשימתית אין להגיע לעבודה ויש להקפיד על כללי הבידוד בבית. מומלץ לקיים טבלת רישום של חום (מדידה בבוקר ובערב)

ג. יש לרחוץ ידיים בכניסה וביציאה לעבודה, וכן אחת ל-3 שעות לכל היותר.

ד. יש להשתדל ככל הניתן שלא לגעת באף ובפה, ולרחוץ ידיים לאחר מגע מסוג זה.

ה. יש לפזר טישו / נייר טואלט בזמינות קרובה לכל העובדים.

ו. יש להקפיד על כללי ההתנהגות כפי שהופיעו קודם.

4. החל מיום ראשון 22 במארס, תופסק הפעילות האלקטיבית בבתי החולים הציבוריים. הודעה מפורטת תצא בעניין.

5. חנויות מסחר שאינן חיוניות כהגדרתן בצו (כגון חנויות מזון, תרופות וטואלטיקה), חייבות להיסגר.

14:34 עריכה

יושבת ראש גשר, חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, הגישה בקשה להתפצל מסיעת העבודה-גשר-מרצ.

14:51 עריכה

לראשונה נאספו למעלה מאלף דגימות דם ביום אחד – כך נמסר ממגן דוד אדום. אתמול נלקחו דגימות מ-1,085 בני אדם.

בנוסף, אתמול התקבלו במוקד של מד"א 82 אלף שיחות ביממה – המספר הגבוה אי פעם.

15:23 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים היום דיון בנושא הרחבת בדיקות ובחינת שיטות בדיקה נוספות לאיתור נגיף הקורונה. בדיון שיתקיים במשרדו ישתתפו שר הבריאות, ראש המועצה לביטחון לאומי, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל מד"א, ראש שירותי בריאות הציבור, מנהל בית החולים שיבא וגורמים נוספים.

15:31 עריכה

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, תוקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע משבר הקורונה.

"נגיף הקורונה פרץ בסין בתחילת חודש דצמבר 2019 ומשם לעולם כולו. הניסיון המוצלח של דרום קוריאה לטיפול בנגיף המסוכן, מתבסס בראש ובראשונה על בדיקות יזומות של אוכלוסיות הנמצאות בסיכון. העובדה שבישראל, במחצית השניה של מרץ, מתבצעות רק 20% מהבדיקות הנחוצות לגילוי הנגיף – זה מחדל".

"איש אחד ושמו בנימין נתניהו, שכרגע במקום להוביל מהלך אמיץ של אחדות ויציאה מהמשבר, מוביל אותנו להתרסקות רבתית, שכבר נמצאת בפתח. כולנו חייבים להפנים, מסע יחסי הציבור של נתניהו לא ימגר את הקורונה ולא יפתור את המשבר הכלכלי".

נגיף הקורונה פרץ בסין בתחילת חודש דצמבר 2019 ומשם לעולם כולו. הניסיון המוצלח של דרום קוריאה לטיפול בנגיף המסוכן, מתבסס…

פורסם על ידי ‏Avigdor Liberman – אביגדור ליברמן‏ ב- יום שלישי, 17 במרץ 2020

15:47 עריכה

ח"כ מיקי זוהר תקף את כחול לבן: "שוב מנסים לשבור את כללי הכנסת. הם מתנהלים באופן ברוטלי ומנותק מציאות בתור מסע השנאה שלהם לראש הממשלה שעוסק מבוקר עד ערב בבריאותם של כל אזרחי ישראל. הצענו להקים ועדת במתכונת של עד 10 אנשים והם מסרבים. הם שיקרו על הישיבה עם המשותפת ועכשיו הם משקרים שאנחנו רוצים לסגור את הכנסת".

15:51 עריכה

ח"כ עפר שלח: "הליכוד במצוות ביבי רוצה לסגור את הכנסת. לא תהיה ועדת כספים שתעביר סיוע קריטי למי שאיבד את הכנסתו, לא תהיה ועדת קורונה שתפתור את אין ספור הבעיות שיוצר המשבר. העיקר שלא יהיה רוב נגד ביבי ולא יהיה יו"ר קבוע. חרפה".

16:15 עריכה

ח"כ אסף זמיר (כחול לבן) נגד הליכוד: "המהלך של הליכוד לבטל את פעילות הכנסת לא נוגע למאבק בקורונה אלא למאבק בדמוקרטיה. יש מספיק בכנסת שניתן להקפיד בהם על מרווחים של שני מטרים ומעלה. זו ההנחיה של משרד הבריאות. הבריאות שבאמת מדאיגה אותם היא בריאות האינטרס".

16:32 עריכה

ח"כ צבי האוזר (כחול לבן): זו שערורייה בלתי נתפסת שממשלת ישראל מתמודדת עם מגיפה ללא כל פיקוח פרלמנטרי. כבר לפני שישה שבועות התרעתי על המחדל המתמשך ועל שיבוש תפקידה החיוני של הכנסת בעת חירום, באופן מכוון ומסוכן. גם היום אני פונה לליכוד וליו"ר הכנסת – אנא אפשרו פיקוח ובקרה על משבר לאומי כה גדול וכה מורכב".

17:17 עריכה

שר החוץ ישראל כץ פרסם הודעה לפיה: "בפעילות שקיימתי מול חברת אלעל גוייסו המשאבים המתאימים וסוכם על הוצאת מטוס ראשון על ידי החברה בטיסה מיוחדת לפרו להבאתם ארצה של הצעירים הישראלים השוהים שם לפני כניסת הסגר לתוקפו. כעת נציגי משרד החוץ יתאמו עם החברה ושלטונות פרו את מועד הטיסה המדוייק. במסגרת המבצע יובאו הצעירים ארצה חינם וללא תשלום".

17:27 עריכה

נפתחה המלונית הראשונה ב"דן פנורמה" בתל אביב לקליטת חולי קורונה במצב קל. אמבולנסים של מד"א העבירו אחר הצהריים את ארבעת החולים הראשונים שנקלטו. בהמשך השבוע צפויה להיפתח מלונית נוספת במלון "דן ירושלים".

17:33 עריכה

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד): "לא נאפשר הקמה של ועדות עם יותר מ-10 חברים". זאת בגלל ש"משרד הבריאות הנחה על איסור התקהלות מעל 10 אנשים ועכשיו סגר…לתפיסת כחול לבן וחבריהם הכנסת חייבת להיות מוחרגת כדי שיוכלו לממש את השנאה שלהם לראש הממשלה".

17:37 עריכה

ביקורת קשה בישראל ביתנו ובכחול לבן, על כך שלא הוקמו היום ועדות הכנסת. לדבריהם, נתניהו מנסה לבטל את הכנסת בחסות הקורונה: "הוא לא מכבד את הרוב 'כחול לבן' ומסתתר מאחורי האיסור לכנס יותר מ-10 אנשים אף שמשרד הבריאות קבע מפורשות שזה לא חל על הכנסת.

ח"כ תמר זנדברג: הליכוד מנסה לגנוב בחירות בחסות הבהלה הציבורית ולעצור את עבודת הכנסת בניגוד לדעת הרוב. זה יותר מסוכן מקורונה.

17:44 עריכה

ח"כ משה בוגי יעלון: "למי שעדיין לא קולט, זו הפעם השלישית שנתניהו מנסה להגיע ל-61 מנדטים כדי להימלט ממשפט ולשלוט כדיקטטור. הוא שוב נכשל, אך אינו משלים עם תוצאות הבחירות".

17:46 עריכה

מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, תקף את התנהלות ראש הממשלה ויו"ר הכנסת: "אזרחי ישראל, נכון ל-17 למרץ 2020, אתם לא חיים בדמוקרטיה. בנימין נתניהו ויולי אדלשטיין סגרו את הדמוקרטיה הישראלית. כרגע המוסד היחיד שפועל במדינה הוא ממשלת מעבר בלתי נבחרת, עם ראש ממשלה שהפסיד בבחירות. היות ואין לו רוב בכנסת – הוא סגר את הכנסת. היות והיה צריך לעמוד למשפט – הוא סגר את בית המשפט. ממשלת ישראל הלא נבחרת אמרה לנו היום שאין יותר רשויות מלבדה. היא אמרה לנו גם שאסור לנו לצאת מהבית. אם אתם רוצים לערער על ההחלטה, או אפילו לבקש שמישהו יבחן אותה – אין לכם את מי לשאול".

נכון ל-17 למרץ 2020, אתם לא חיים בדמוקרטיה–אזרחי ישראל,יכול להיות שזה לא באמת מעניין אתכם עם כל הקורונה הזו באוויר,…

פורסם על ידי ‏Yair Lapid – יאיר לפיד‏ ב- יום שלישי, 17 במרץ 2020

17:56 עריכה

ח"כ מיקי זוהר משיב ליאיר לפיד: "כמו ששיקרת לגבי הקמת ממשלה עם המשותפת, גם עכשיו אתה משקר שוב. ברוך ה' שהציבור כבר לא מאמין לכם.
נשמח להקים ועדות של עד 10 חברים בהתאם להנחיות משרד הבריאות.
תנסו לנוח לרגע ממסע השנאה וההסתה שלכם נגד נתניהו ותפנימו שבריאות הציבור היא מעל לכל, גם מעל השנאה התהומית שלכם כלפיי רה"מ".

18:17 עריכה

שופט בית המשפט העליון נועם סולברג הורה למדינה להגיב עד מחר לעתירתו של עו"ד שחר בן מאיר נגד החלטת הממשלה להורות לשב"כ לסייע באמצעים טכנולוגיים למשרד הבריאות במניעת התפשטות מגיפת הקורונה.

השופט סולברג קבע עוד כי הדיון בעתירה יתקיים ביום חמישי בשעה 09:00 בבוקר, ודחה את הבקשה להוציא צו ביניים במעמד צד אחד שימנע את יישום ההחלטה עד לדיון.

18:19 עריכה

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו להפסיק את מיד את המשא ומתן עם כחול לבן. "התנהלותם המחפירה לא מותירה מקום לספק: השנאה כלפיך וכלפי הימין היא שמנחה אותם יחד עם תאוות שלטון שמוציאה אותם מדעתם…"זה הרגע לומד די!".

18:28 עריכה

סיעת כחול לבן שלחה בקשה דחופה ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, בדרישה לקיים מחר הצבעה במליאה על הקמת ועדה מסדרת, על מנת שזו תקים באופן מיידי ועדת כספים, ועדת חוץ וביטחון וכן ועדת בריאות לענייני הקורונה.

18:31 עריכה

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר הסיעה המשותפת, תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "היה ברור שהליכוד והבלוק מעוניינים לסגור את הכנסת ורוצים לבלום כל ניסיון להקמת ועדת מסדרת. זה ניצול ציני ומסוכן של בהלת הקורונה. המתקפה על הדמוקרטיה בעיצומה והיא מונהגת על ידי נתניהו".

18:36 עריכה

יו"ר הכנסת הנוכחי, ח"כ יולי אדלשטיין: "אם הסיעות לא יגיעו להסכמה – אביא את נושא הקמת הוועדות להכרעת המליאה. לא נשאר בלי פיקוח פרלמנטי על הממשלה. בנוסף, לאחר התייעצות עם הצוות המקצועי, החלטתי ליישם את הנחיות משרד הבריאות גם בכנסת. לא אתן, גם לא לחברי כנסת, לסכן את העובדים ואת באי המשכן".

18:41 עריכה

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, תקף את מפלגתו של בנימין נתניהו: "הליכוד, בשליחות נתניהו וח''כ אדלשטיין, מנסים בכל מחיר למנוע את עבודת הכנסת. לא מספיק שהכנסת לא מתפקדת שנה שלמה, עכשיו הם גם רוצים שהכנסת החדשה לא תעשה את העבודה המינימלית הנדרשת בשעת משבר".

"הם לא מאפשרים להקים את ועדת הכספים על מנת לקדם מהלכים שיסייעו בין השאר למי שנפגע מהמשבר, הם לא מאפשרים הקמת ועדת חוץ וביטחון לפיקוח על נושא המעקבים, הם לא מאפשרים הקמת ועדת קורונה שתסייע במאבק בנגיף ותפקח על פעולות הממשלה בנושא", הוסיף גנץ. "זה מצב מסוכן שבו מנסים לבטל את הרשות המחוקקת ולהשאיר רק את הרשות המבצעת. צעדי הליכוד הם תקדים מסוכן לדמוקרטיה וניאבק בזה בכל הכוח".

18:51 עריכה

כחול לבן: "ממליצים לח"כ זוהר, בשיחת קבלת המסרים הבאה עם נתניהו, לשאול איך ניהל את ישיבת הממשלה אתמול", זאת על רקע הקריאה של זוהר שלא לקיים ועדות עם יותר מ-10 חברים.

18:52 עריכה

משרד המשפטים מבהיר כי ההנחיות האחרונות של משרד הבריאות אינן מחייבות מבחינה חוקית מאחר שלא עוגנו בצווים ובתקנות, ועל כן יישומן לא ייאכף על ידי גורמי אכיפת החוק.

בהודעת המשרד נמסר: "במענה לפניות כתבים בקשר לתוקפן של ההמלצות האחרונות של משרד הבריאות ומדיניות האכיפה הנוגעת להן, נבקש להבהיר כי מבלי להפחית בחשיבותן של ההנחיות וההמלצות אשר נועדו למנוע את התפשטות נגיף הקורונה, פעולות אכיפה יינקטו אך ורק ביחס להפרתן של הוראות חוקיות מחייבות אשר יעוגנו כנדרש בצווים ובתקנות על פי הדין, שגם יובאו ויפורסמו כמובן לידיעת הציבור באופן רשמי ומסודר".

19:44 עריכה

יו"ר כחול לבן הודיע כי שוחח הערב עם יו"ר ח"כ יולי אדלשטיין. "אמרתי לו שהכנסת היא מוסד ממלכתי וחיוני שחייב להמשיך לתפקד, ביתר שאת בעיתות משבר, ומצופה ממנו כמי שמהווה לאורך שנים גורם ממלכתי לאפשר זאת".

 

19:52 עריכה

השר יובל שטייניץ פונה לחברי כחול לבן: "תפסיקו עם הפוליטיקה הקטנה, תיאוריות הקונספירציה והאשמות השווא. ממשלת ישראל והעומד בראשה מנהלים את המשבר בסמכות ובאחריות, בתיאום מלא עם גורמי המקצוע הרלוונטיים".

19:53 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה בדיון שכינס היום להרחיב משמעותית את מספר בדיקות הקורונה. בשלב ראשון ל-2000-3000 ביום ועד להגעה ליעד של 5000 בדיקות ביום – כך דיווח ברק רביד מחדשות 13.

19:54 עריכה

אדם שהיה במגע עם שלושה ח"כים חולה בקורונה. בכנסת שוקלים צעדי חירום, כך מדווח הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל.

20:04 עריכה

מפלגת הליכוד התייחסה למאמצי כחול לבן להקים את ועדות הכנסת ואמרה כי "חברי הכנסת של כחול לבן וליברמן עסוקים בעסקנות פוליטית במטרה לבצע מחטף שלטוני באמצעות חקיקה אנטי דמוקרטית". לדברי הליכוד, "במקום לגלות אחריות לאומית ולהצטרף מייד לממשלת חירום, כחול לבן עסוקים בעסקנות פוליטית קטנונית בניגוד גמור להבטחותיהם לבוחריהם".

20:09 עריכה

השר בצלאל סמוטריץ' בביקורת כלפי תאגיד השידור: "התנהלות שערורייתית שמנצלת את המשבר כדי לשבור שמאלה חזק". דבריו מגיעים לאחר שתוכניתם של אראל סגל וקלמן ליבסקינד ירדה מכאן 11 ו"במקומה של אמילי עמרוסי הביאו את שלי יחימוביץ'".

20:15 עריכה

שר הביטחון נפתלי בנט: "אנחנו כרגע עדיין בקצב הולך וגדל. הגרף מתחיל לעלות, אנחנו נכנסים לתקופה מורכבת אבל נעבור את זה ביחד ובסדר". 

"יש חיבור אחד שהוא הכי קטלני, זה כשסבא פוגשים את הנכד, כשזקנים פוגשים צעירים. רבים מהציבור, בעיקר הצעירים, חלקכם נושאים את הנגיף. אתם לא יודעים את זה, אתם גם לא תדעו. אם תלכו לבקר את סבא וסבתא, אתם תדביקו אותם. ככל הנראה, הצעירים מדבקים יותר. לכן, ההוראה הכי חשובה, אל תגעו בסבא וסבתא", דברי בנט בחדשות 12.

"אנחנו רוצים לשלוף מהאוכלוסייה את הנשאים ולהעביר אותם למלוניות. לגביי הבדיקות – ככל שנשלוף את הנשאים ונעביר אותם למלוניות, נוכל להקל את כלל האוכלוסייה ולהוריד את התנאים האלה. אנחנו רוצים להגיע לרבבות נבדקים היום".

20:20 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לתת הצהרה בשעה 21:00.

21:02 עריכה

ח"כ עומר ינקלביץ' מכחול לבן הודיעה ליו"ר מפלגתה, בני גנץ, כי היא מתנגדת לממשלת מיעוט. בכחול לבן אומרים: "עמדתה ידועה, אבל היא תצביע על פי המשמעת הסיעתית". כך דווח בחדשות 12.

21:05 עריכה

ח"כ רם בן ברק (כחול לבן): "בשבוע שעבר השתתפתי בכנס בו בדיעבד הסתבר כי היה נוכח משתתף שהתגלה היום כחולה בנגיף הקורונה. לאחר התייעצות ובהתאם להוראות משרד הבריאות, אין לי צורך לשהות בבידוד כיוון שלא נכחתי בקרבתו במשך 15 דקות, לא לחצתי את ידו ולא הייתי במרחק של פחות מ-2 מטר מהחולה. כאקט של זהירות, לא השתתפתי בהשבעת הכנסת ה-23 על מנת לא להעמיד בסכנה את באי הכנסת. לאורך כל העת פעלתי לפי הנחיות משרד הבריאות על מנת לשמור על קרוביי ומכריי. אני מרגיש טוב ומלא אנרגיה לחזור לפעילות נמרצת בכנסת".

21:19 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על רקע התפרצות נגיף הקורונה:

"כראש ממשלה אני חייב להגיד לכם את האמת – לשמחתי עוד לא איבדנו אף אחד, אבל זה לא יימשך. זו מגפה באמת קשה. זה לא משחק ילדים. זה לא חופש גדול. זה ענין של חיים או מוות. כדי לצמצם את מספר המתים במגפה, אני מדווח הערב על עוד שלושה צעדים שאנחנו נוקטים".

"נגביר דרמטית את יכולת האיתור והבידוד של הנדבקים", הוסיף נתניהו. "התחלנו להפעיל את הטכנולוגיה הדיגיטלית שמאתרת את האנשים שבאו במגע עם חולי הקורונה. נודיע לאנשים האלה להיכנס לבידוד של ארבעה-עשר יום. נודיע על כך כבר בימים הקרובים. הכניסה לבידוד לא תהיה המלצה ונאכוף אותה בדרך ללא פשרות. זה הוא מהלך קריטי להאטת התפשטות המגפה".

"אנחנו מגדילים באופן דרמטי את מספר הבדיקות – 3,000 בדיקות ביום. למיטה ידיעתי, ביחס לאוכלוסייה, זה הוא מספר הבדיקות הגדול בעולם. מגדילים את הבדיקות בזכות קשרים שיש לי עם מנהיגים בעולם".

"אני מבקש מכם אחריות. כל הצעדים שאנחנו נוקטים לא יעזרו כהוא זה אם לא תהיה משמעת ואחריות מצדכם. אני אומר את זה בצער – יש רבים ביניכם שעדיין לא מבינים את גודל הסכנה. אני רואה את ההתקהלות בחופים, אנשים חושבים שזה חופש. אני רואה תורים צפופים ולא שומרים על הכלל של שני מטרים. היום אני יכול להגיד – אהבה זה ריחוק".

"אני עדיין אומר את הדברים האלה כהנחייה ולא כדרישה. צמצמו את היציאות שלכם רק לחיוניות – ביתי הוא מבצרי – הבית שלכם הוא המבצר שלכם להגנה ממגפת הקורונה. הישארו בו. דברו אחד עם השני בטלפון, באינטרנט, בסקייפ. שמרו על מרחק. אנחנו רק בתחילת המערכה, השיא עוד לפנינו".

21:20 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב בהצהרה לתקשורת: "קיימו את ההמלצות שלנו". 

"ההנחיות שנתנו היום הן מאוד קשות ליישום. אנחנו יודעים את זה, ואנחנו מרגישים שאין מספיק הפנמה. אנחנו מקווים שהמציאות תהיה אופטימית וטובה, אבל אנחנו גם מבינים שאנחנו צריכים להיערך לתרחישים אחרים. התרחישים שקורים באיטליה ובספרד יכולים לקרות גם פה. האפשרות שלנו למנוע באמת תרחישים כל כך קיצוניים, תלויים בהתנהגות שלכם", דברי המנכ"ל.

עוד הוסיף בר סימן-טוב: "אנחנו גם יודעים שגם מה שאנחנו לא נעשה, אנחנו נראה בימים הקרובים עלייה במספר החולים. נראה עלייה בקצב העלייה של מספר החולים. בימים הקרובים מאוד נראה 100 חולים חדשים ביום והמספרים האלה ימשיכו ויעלו בימים הקרובים. יכולים למות אלפים". 

21:39 עריכה

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות: "אנחנו נמצאים באירוע קשה, מורכב, מתגלגל ודינמי. קיימת בו אי וודאות גדולה, אבל בתוכה אנחנו מתמידים באסטרטגיה קבועה, שעיקרה עצירת ועיכוב התפשטות הנגיף".

22:39 עריכה

דוברות הכנסת עדכנה כי נציג משרד הבריאות שוחח עם קצין הכנסת ומסר לו שהתוצאות של האזרח שנכח בקרבתם של חברי הכנסת שוסטר, ברק והנגבי אובחן כי הוא חולה קורונה. עם זאת, השלושה חופשיים לשוב לעבודתם.

ביקורת חריפה נשמעת נגד המהלך לאור העובדה שהשלושה ישבו לצידו של של שי חג'ג', ראש מועצת מרחבים, שפרסם כי הוא חולה בקורונה. 

22:41 עריכה

עוד מתמונות התקופה: גנץ שיתף פוסט של נתניהו בפייסבוק הקורא לציבור לשמור על הנחיות משרד הבריאות.

22:52 עריכה

הח"כים אבי ניסנקורן וזאב אלקין מצוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד צפויים להיפגש מחר בבוקר.

23:22 עריכה

צחי הנגבי (הליכוד), רם בן ברק ואלון שוסטר (כחול-לבן) ייכנסו לבידוד אחרי הכל, כך הודיע דובר הכנסת לפני כמה דקות.

"ממידע שהגיע בשעה האחרונה לקצין הכנסת ניצב יוסף גריף, שהו שלושת חברי הכנסת בשבוע שעבר במחיצתו של שי חג'ג' ראש מועצת מרחבים אשר אובחן כחולה קורונה", נאמר בהודעה.

"בשיחה שקיים ניצב גריף עם אודי קליין – סגן ראש לממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, נמסר לו כי הנושא הובא לידיעתו של המשרד ועל כן כבר נוצר קשר עם חברי הכנסת אשר קיבלו הנחיה להיכנס לבידוד מידי".

23:26 עריכה

שר הפנים אריה דרעי נשלח אף הוא לבידוד, אחרי שנפגש עם שי חג'ג', ראש מועצת מרחבים, אשר אובחן כחולה קורונה.

סגירה