ירושלים מציגה את ההגירה השלילית הגדולה בישראל בעשור האחרון

מבקר המדינה מציג שורה של ממצאים מטרידים על בירת המדינה ● 23 אלף בני נוער ערבים לא לומדים ● ירושלים מלוכלכת ● פרצות אבטחה במעברי העוטף ● אין מענה לתושבי מזרח העיר, העניים יותר משאר חלקי הארץ

מתפללים ברמדאן בירושלים, מאי 2019 (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
מתפללים ברמדאן בירושלים, מאי 2019

ירושלים סובלת ממאזן הגירה שלילי בעשור האחרון, והעוזבים את העיר עושים זאת בקצב גבוה משאר המטרופולינים הגדולים בישראל, כך עולה מדו"ח מיוחד של מבקר המדינה לרגל יום ירושלים.

המבקר מתייחס בחלקו הראשון של הדו"ח לבעיות באבטחה והבידוק בכניסות לירושלים, ומזכיר בהקשר זה את הרצח של אורי אנסבכר ז"ל ביער עין יעל, על ידי פלשתיני שהגיע מחברון. לפי המבקר, המשטרה לא מיישמת את הנחיות השב"כ במעברי העוטף, והפרצות באבטחה מאפשרות כניסה של שוהים לא חוקיים מאיו"ש.

החלק השני מתייחס לחוסן הכספי הרעוע של הבירה, שמתקשה לשמור על איזון תקציבי ומספקת לאזרחיה שירותים נמוכים ביחס לערים הגדולות האחרות. כך למשל, העיר לא מצליחה לספק שירותי ניקיון נאותים והדבר בעייתי עוד יותר, בהתחשב בכך שרוב התיירים שבאים לישראל עוצרים בירושלים, (74%). מעבר לכך, המבקר מצא בעיות גם בנושא של שימור אתרים, שלמרות שפע האתרים ההיסטוריים, נמצא שתהליכי השימור לא מתבצעים כהלכה.

האוכלוסיה הערבית במזרח ירושלים ענייה יותר ויש פערים גדולים בינה לתושבים בשאר חלקי הארץ. ירושלים לא מצליחה לתת מענה לערבים במזרח העיר ולא פועלת לשפר את מצבם, ובמקרים מסוימים גם מתנערת מאחריות אליהם. אחד מארבעה תלמידי על יסודי במזרח העיר נושרים מהלימודים וגם לימודי העברית בקרבם הם בהיקף נמוך יחסית. יתרה מכך, העירייה לא מספקת חינוך חינם לכל התלמידים, ו-23,000 מהילדים והנוער מעולם לא היו רשומים בשום מסגרת חינוכית.

העירייה מתקשה להגן על ילדים בסיכון במזרח העיר ושירותי הרווחה באיזור זה הם מצומצמים מדי. תושב מזרח העיר שרצה להתאזרח, נאלץ לחכות שנתיים וחצי רק כדי להגיש את הבקשה.

עוד 235 מילים
סגירה