״ברוסיה מעדיפים להעלים את החולה מהעיניים, כאילו שזה גם יעלים את הנגיף"

התפרצות הקורונה ברוסיה צריכה להדאיג את כל העולם ● מעדויות שהגיעו לזמן ישראל עולה כי אין שם הפרדה בין חולי קורונה לחולי ריאות אחרים, וכי מרגע התפרצות המגיפה הופנו כל מאמצי הרשויות כדי להסתיר את המחדל המתמשך והטיפול הלקוי ● "לא רק שהם משקרים בכל הנוגע לנגיף, הם גם פועלים בצורה לא אחראית וממשיכים להפיץ אותו במקום לעצור אותו", אומרת יו"ר איגוד הרופאים ברוסיה ● אירה טולצ׳ין אימרגליק עוקבת בדאגה אחר הנעשה בארץ הולדתה ומביאה תמונת מצב מאד מטרידה

אנשי צוות רפואי ברוסיה מגיעים לנמל התעופה כדי לבצע בדיקות קורונה לנוסעים המגיעים ממדינות זרות (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin))
AP Photo/Pavel Golovkin)
אנשי צוות רפואי ברוסיה מגיעים לנמל התעופה כדי לבצע בדיקות קורונה לנוסעים המגיעים ממדינות זרות

לא צריך להיוולד ברוסיה או להתגורר בה, כדי להבין כי רוב המידע שיוצא בתקופה האחרונה מהקרמלין הוא שקר וכזב, הן לגבי מספר הנדבקים הנמוך בקורונה, והן לגבי חוסנן של מערכות הבריאות והכלכלה ברוסיה.

די בביקור בודד באחד מבתי החולים באזורים המרוחקים של המדינה, כדי לראות עד כמה מצבה של הרפואה הציבורית ברוסיה רעוע, ורחוק מזה של הרפואה המערבית. מספיק להכיר את המנטליות של מערכות השלטון ברוסיה, הנגועות בעבר קומוניסטי, כדי להבין שמדובר במערכת שדואגת לטייח ולהסתיר את הנעשה בתוכה, הרבה לפני שהיא דואגת לאזרחיה.

למעשה, די בהפעלת היגיון בריא, כדי לקלוט שבמדינה שגובלת בסין, ושסגרה את גבולותיה רק ב-17 במרץ, המספר הרשמי של 1,534 חולי קורונה מאומתים, מבין כל 146 מיליון האזרחים ברוסיה, הוא רק טיפה בים.

אני עוקבת בדאגה אחר הנעשה בעיר שבה נולדתי, חברובסק, שנמצאת במרחק 30 ק"מ מגבול סין, ומונה כ-600 אלף איש כיום. מעדויות שאספתי בעיר הולדתי, ובעיר הבירה, אני מגלה שמרגע התפרצות המגיפה הופנו כל מאמצי הרשויות כדי להסתיר את המחדל המתמשך והטיפול הלקוי, ורק אחר כך כדי לעצור את התפשטות הנגיף.

כל המרואיינים לכתבה הזו ביקשו להישאר בעילום שם, בטענה שאם ייחשפו יאבדו את מקום העבודה שלהם. אבל אישה אחת אמיצה, רופאה במקצועה, דיברה בפתיחות. מדובר באנסטסיה ווסילייבה, חברת הנהגת איגוד הרופאים אליאנס ווראצ'י, שדואג לזכויות הרופאים מול הרשויות. בשיחה איתה חושפת ווסילייבה את מה שהיא מכנה המחדל המתמשך ברוסיה של הטיפול בהתפשטות הנגיף.

"כבר בחודש ינואר השנה נרשם במוסקבה גידול של 37% במחלות של דרכי הנשימה והריאות", היא אומרת לזמן ישראל. "כנראה שלא ידעו ולא הבינו את הקשר לנגיף הקורונה, אז ייעדו למחלות האלה מחלקות שלמות. המחדל של התפשטות הנגיף נוצר כי בכלל לא הייתה הבחנה בין סוגי המחלות.

"היום אני יודעת על 15 בתי חולים במוסקבה, שהוסבו כולם לטיפול במחלות נשימתיות. אבל גם עכשיו עדיין אין מספיק אמצעי אבחון, ואין הפרדה מוחלטת בין חולי קורונה לבין חולים במחלות אחרות".

"היום אני יודעת על 15 בתי חולים במוסקבה, שהוסבו לטיפול במחלות נשימתיות. אבל גם עכשיו עדיין אין מספיק אמצעי אבחון ואין הפרדה מוחלטת בין חולי קורונה לחולים במחלות אחרות"

האם בבתי החולים ברוסיה לא עורכים בדיקות של קורונה? לא מפרידים שם בין החולים?

"נערכות בדיקות, אבל לא ברור מהם נוהלי הבידוד וההפרדה, ואם יש כאלה, הרי שהם לא נאכפים. היום קיבלתי טלפון מחולה שאושפזה במוסקבה באחד מבתי החולים האלה, עם מחלה אחרת שהיא סובלת ממנה. היא סיפרה לי שאחד החולים שהיה מאושפז איתה בחדר, התגלה כחולה קורונה, ושפשוט שחררו אותו לשהייה בבידוד ביתי, והמשיכו לעבוד כרגיל. לא בודדו את החולים או את הצוות הרפואי שבא במגע איתו, וגם לא סגרו את המחלקה, פשוט המשיכו כרגיל. הם מעדיפים להעלים את החולה מהעיניים, כאילו שהוא לא היה, וחושבים שזה גם יעלים את הנגיף".

חולה המאושפז במחלקה לטיפול בקורונה בבית חולים במוסקבה. מרץ 2020 (צילום: Aleksandr Avilov, Moscow News)
חולה במחלקה לטיפול בקורונה בבית חולים במוסקבה. מרץ 2020 (צילום: Aleksandr Avilov, Moscow News)

את חושבת שהמספר הרשמי של החולים הוא שקרי?

"כמובן".

כמה חולים יש לדעתך ברוסיה?

"הם מדברים על 122 אלף חולים, שנמצאים תחת ההשגחה של הרשויות. זה מספר שנשמע לי יותר ראלי. אולי לא בדקו אותם, על מנת לא לזרוע פניקה".

בתחילת השבוע פרסמה ווסילייבה סרטון שבו פנתה לשלטונות ולרשות המקומית במוסקבה במילים חריפות:

"לא רק שהם משקרים בכל הנוגע לנגיף הם גם פועלים בצורה לא אחראית, וממשיכים להפיץ אותו במקום לעצור. הם מכניסים חולי קורונה למחלקות תחת מסווה של חולים ב'דלקת ריאות', לא מסבירים שום דבר לרופאים, ולא מספקים להם ציוד מיגון. לבית החולים על שם מוחין במוסקבה הכניסו 240 מיטות כאלה.

"לא רק שהם משקרים בכל הנוגע לנגיף הם גם פועלים בצורה לא אחראית, וממשיכים להפיץ אותו במקום לעצור. הם מכניסים חולי קורונה תחת מסווה של חולים ב'דלקת ריאות', לא מסבירים לרופאים, ולא מספקים להם מיגון"

"אני משערת שבאמצעים אלה הרשויות מנסות להמעיט את גודל המשבר על מנת לא לזרוע פניקה, אבל הם ממשיכים להפיץ את הנגיף. בשם איגוד הרופאים אני דורשת להפסיק את השקרים, הקונספירציה וחוסר האחריות".

רק 7 חולי קורונה מאומתים

בחזרה לחברובסק. המספר הרשמי של חולי קורנה מאומתים בעיר מסתכם בשבעה בלבד. "האנשים עדיין מסתובבים בחנויות ונופשים בפארקים. מתייחסים לזה כמו חופשה, בדיוק כפי שפוטין הגדיר את זה. מעטים מתייחסים להמלצת הבידוד שלו", מספרת לי רופאת אמבולנס בעיר חברובסק.

רק בתחילת השבוע הנוכחי הודיעו במוסקבה על הטלת סגר בעיר, בעוד ששאר המדינה מתנהלת במתוכנת של "חופשה", על פי הגדרת הרשויות. מסגרות חינוך ומקומות עבודה לא חיוניים נסגרו לפני כשבוע עד להודעה חדשה, ובנוסף המליצו הרשויות לתושבי 27 אזורים ברוסיה להישאר בבית. עם זאת, התחבורה הציבורית פועלת וכל החנויות פתוחות.

"האנשים עדיין מסתובבים בחנויות ונופשים בפארקים. מתייחסים לזה כמו חופשה, בדיוק כפי שפוטין הגדיר את זה. מעטים מתייחסים להמלצת הבידוד שלו"

"בית חולים מס' 10 בעיר (שמות בתי החולים ברוסיה הם מספרים אט"א) הוסב כולו לטיפול במחלות נשימתיות", אומרת רופאת האמבולנס מחברובסק. "עוד לפני המגיפה לא היו מספיק מיטות בבתי החולים, ואנשים שכבו במסדרונות, וגם היום זה המצב. כל החולים מגיעים לאותו מקום, חולי שחפת, דלקת ריאות, קורונה, וכולם מטופלים באותו בית החולים".

האם נערכות בדיקות לגילוי הקורונה בעיר?

"ערכות הבדיקות הגיעו לעיר השכנה וולדיבוסטוק לפני כמה שבועות, נפתחו 8 מוקדי בדיקות שבהם בדקו חולים סימפטומטיים. אבל ברגע שמחצית מהבדיקות חזרו חיוביות, הן נפסקו. בחברובסק לא נערכות בדיקות בכלל. שמעתי שיש איסור לאבחן את נגיף הקורונה, כי פשוט אין כאן אמצעים להתמודד איתו. אז עדיף להתנהל כאילו הוא לא קיים".

"אישה שוכבת במסדרון בית החולים ויורקת דם"

סיפור שפרסמה תושבת חברובסק בשנות ה-20 לחייה באינסטגרם, ממחיש בתמונות שצולמו בבית חולים מספר 10 בעיר, את הטענות על העדר טיפול רלוונטי בקורונה. עם חזרתה מטיול באי באלי לעיר, דיווחה תושבת חברובסק הצעירה על שובה לעיר לרופאת משפחה שלה, וזו האחרונה הורתה לה להתפנות באמבולנס לבית החולים המדובר.

"אנחנו ממתינים בתור לבדיקות ולידינו אישה ששוכבת על המיטה במסדרון ומשתעלת דם. אני חוששת שהיא חולה בשחפת ומפחדת להידבק", היא מספרת בסרטון שהעלתה לרשת.

"בתור יחד איתי עמדו אנשים נוספים שחזרו מחו"ל והגיעו כדי להיבדק. בשלב מסוים העבירו במסדרון חולה שהיה במצב קשה, התרשמתי שהוא חולה במחלה מדבקת, אבל הוא הועבר ממש בין הממתינים לבדיקות".

בתמונות ובסרטונים שצילמה בתוך בית החולים, נראה מבנה מיושן עם קירות מתקלפים, תא שירותים מוזנח וצנצנות רב פעמיות לאיסוף בדיקות שתן.

אחרי שהתקבלו תוצאות בדיקות הדם, השתן וצילום הריאות, הרופאה הגיעה למסקנה כי עליה צריכה להתאשפז.

"שאלתי את הרופאה אם בדיקת הקורונה שלי יצאה חיובית, והיא אמרה שלא ערכו בדיקה לנגיף הקורונה, אלא רק בדיקות כלליות, ולא מסרה לי את הסיבה לאשפוז.

"אמרתי לה שאני לא רוצה להתאשפז, אז היא ביקשה ממני לחתום על סירוב, ולחזור לבידוד ביתי. אחרי שהגעתי לבית החולים עם אמבולנס ממוגן, פשוט חזרתי הביתה בתחבורה ציבורית. לא הבנתי למה רצו לאשפז אותי, למה שחררו אותי, והאם אני חולה בנגיף".

מחסור בכוח אדם ובציוד רפואי

ב-23 במרץ דווח באמצעי התקשורת ברוסיה על 8 צוותי מומחים, הכוללים כ-100 רופאים, שנשלחו מרוסיה לאיטליה עם ציוד רפואי, כדי לסייע למדינה במאבק בנגיף הקורונה. לפי הדיווח, המטוסים עם הצוותים הרפואיים נשלחו ביוזמת פוטין, שהתחייב באופן אישי להושיט יד במאבק בקורונה, בשיחת טלפון שקיים עם הנשיא האיטלקי ג'וזפה קונטה.

גם מכתבות שפורסמו בשבועות האחרונים בתקשורת המערבית מצטיירת תמונה שלפיה רוסיה נמצאת בשליטה מלאה על הנגיף, שמערכת הבריאות שלה במצב מעולה ושמצבה הכלכלי נהדר. לפי הניו יורק טיימס, דווקא הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות הפעילות הצבאית בקרים ב-2014, שהביאו לעצמאותה הכלכלית, ולשגשוגה של מערכת הבריאות ברוסיה, שכוללת שפע של מומחים וציוד רפואי, ומספר גדול של מיטות אשפוז.

אלא שעדויות בשטח, ואפילו הדיווחים מרוסיה עצמה, מציירים תמונה אחרת לגמרי. לדברי אנסטסיה ווסילייבה, לאיגוד הרופאים בהנהגתה, שהוא איגוד עצמאי הפועל בנפרד מהממסד השלטוני, מגיעות תלונות רבות מצד רופאים, על מחסור חמור הן בכוח אדם, והן בציוד רפואי.

"אמרתי לרופאה שאני לא רוצה להתאשפז, אז היא ביקשה ממני לחתום על סירוב, ולחזור לבידוד ביתי. אחרי שהגעתי לבית החולים עם אמבולנס ממוגן, פשוט חזרתי הביתה בתחבורה ציבורית"

"רופאים שמתקשרים אלינו מספרים כי מצווים עליהם לעשות תורנויות בבתי החולים האלה, גם אם הם אינם מומחים למחלות הנשימה והריאות". לדבריה, הפניות האלה של הרופאים, מצביעות על ההיקף הנרחב של התפשטות המגיפה ברוסיה, למרות שהדיווחים על כך לא מגיעים למערב.

"הרופאים נחשפים לחולי קורונה ללא מיגון ולאחר מכן נוסעים הביתה בתחבורה ציבורית ומפיצים את הנגיף", היא אומרת בדאגה. "אנחנו, כאיגוד מנסים לעזור לחולים שזכויותיהם מופרות, ומנסחים מכתבים בעלי תוקף משפטי לבתי החולים.

"הבעיה היא שרוב החולים והאחיות שפונים אלינו כל כך מפחדים לאבד את הפרנסה שלהם, שלפעמים הם מדברים איתי בעילום שם, ולא נוקבים בשם בית החולים שבו הם עובדים, ולכן אנחנו לא יכולים לסייע להם. אלה שכן מזדהים, מתחרטים על כך ברגע שאנחנו מתחילים לנקוט בצעדים מול ההנהלה. הם מבקשים שנפסיק, אומרים שהדברים הסתדרו בינתיים ומנתקים מגע".

אנשי רפואה רוסים עולים על מטוס בדרכו לסייע לאיטליה במאמצים לטיפול בנפגעי קורונה (צילום: (Alexei Yereshko, Russian Defense Ministry Press Service via AP))
אנשי רפואה רוסים עולים על מטוס בדרכו לסייע לאיטליה במאמצים לטיפול בנפגעי קורונה (צילום: Alexei Yereshko, Russian Defense Ministry Press Service via AP)

למה זה קורה? ממה הם מפחדים?

"כנראה שמאיימים עליהם בפיטורים, והם מפחדים לאבד את הפרנסה. הכל נאמר שם בעל פה, שום דבר לא ממוסמך, ולכן אין לי עם מה לעבוד כדי לסייע לצוותים מבחינה משפטית. יש גם מחדל גדול שקשור למיגון הרופאים – הם לא מקבלים אמצעי מיגון".

רפורמה במערכת הבריאות

מערכת הבריאות הרוסית עוברת בעשור האחרון רפורמת התייעלות נרחבת, כהגדרת השלטונות. אמצעי התקשורת מדווחים על סגירה של בתי החולים, פיטורי רופאים וקיצוצים תקציביים במערכת הבריאות. צעדים אלה עוררו מחאות מצד רופאים ותושבים ביישובים הפריפריאלים, שבפועל נותרו ללא שירותים רפואיים בעקבות הרפורמה.

האם מערכת הבריאות ברוסיה במצב טוב כפי שמתארות אותה הרשויות כלפי המערב?

"ממש לא ואף רחוק מכך. הרפורמה פגעה קשות במערכת הבריאות. אין מספיק מיטות אשפוז, אין מספיק ציוד, ובוודאי שאין מספיק מומחים. אם היו מספיק, כנראה שלא הייתי מקבלת כל כך הרבה תלונות מצד קרדיולוגים, נירולוגים ומומחים אחרים, על כך שמכריחים אותם לטפל בחולים נשימתיים, גם בהעדר כל הכשרה מתאימה".

מערכת הבריאות הציבורית בימי פוטין הפכה למערכת שמספקת שירותים מינימליים בלבד, ללא תשלום. ידוע ומוסכם על כולם כי רוב השירותים בבתי החולים, אפילו הבסיסים ביותר, ניתנים רק בתמורה לתשלום נוסף.

פוטין לובש בגדי מגן בביקור בביה"ח במוסקבה, 24 במרס (צילום: אתר הנשיאות הרוסית, kremlin.ru)
פוטין לובש בגדי מגן בביקור בביה"ח במוסקבה, 24 במרס (צילום: אתר הנשיאות הרוסית, kremlin.ru)

"אם אתה מגיע לבית חולים אתה דואג לרכוש לעצמך תרופות שהרופא רשם לך, ואם אין לך אמצעים, לא בטוח שיצליחו לרפא אותך", מספר תושב חברובסק, בעל רשת למזון מהיר בעיר. "אם, למשל, אתה צריך לעבור ניתוח, יציעו לך לשלם עבור החוט היותר איכותי, על מנת לתפור אותך. אבל אם אין לך כסף, אז יתפרו אותך בחוטים באיכות ירודה.

"בבתי החולים אצלנו הציוד אפילו לא זמין לרופאים, הם שולחים את קרובי המשפחה של המאושפזים לרכוש את המחט של המזרק וגם את התרופה עצמה.

"מאז שהחלו הסנקציות בשנת 2014 חלה ירידה דרמטית ברמת החיים של האנשים. הדיווחים הרשמיים מדברים על כ-20 מיליון אזרחים שחיים מתח לקו העוני, אבל אני משער שיש הרבה יותר. המשכורות נשחקות, אנשים חיים ללא חסכונות, והם לא יכולים לא להתפרנס. היינו במצב הישרדותי ובתוך משבר כלכלי קשה ב-6 השנים האחרונות. עכשיו, עם הקורונה, הוא רק יעמיק עוד יותר. אני ממש לא יודע איך נצא מזה".

עוד 1,619 מילים
סגירה