• הפגנה נגד אנטישמיות בצרפת בעקבות אירוע דקירה של קשישה יהודייה, ארכיון, 2018 (צילום: AP Photo/Thibault Camus)
    AP Photo/Thibault Camus
  • צרפת, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Michel Euler)
    AP Photo/Michel Euler
  • גם הנשיא מודאג: משבר הקורונה בצרפת, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Francois Mori, pool)
    AP Photo/Francois Mori, pool
  • דיידונה מ'באלה מ'באלה, משמאל, ואלן סורל, מגיעים לבית המשפט בפאריז לקראת משפטו של סורל באשמת הסתה לשנאת יהודים, 12 במרץ 2015 (צילום: Loic Venance/AFP דרך Getty Images)
    Loic Venance/AFP דרך Getty Images

תופעת לוואי של משבר הקורונה בצרפת: תיאוריות קונספירציה אנטישמיות

בשבועות האחרונים הופצה בצרפת קריקטורה ובה דמותה של אגנס בוזין, צרפתייה יהודייה ושרת הבריאות עד לא מכבר, כשהיא שופכת רעל לתוך באר ● וזוהי רק ההתחלה ● צרפת מוצפת בפרסומים אנטישמיים פופולריים, המאשימים את היהודים בהפצת המגפה או בכישלון המאבק בה ● ומי שעלול לשלם על כך מחיר הוא דווקא הנשיא עמנואל מקרון

האנטישמיות קיימת בחברה הצרפתית זה מאות שנים, ומעת לעת היא גואה והופכת למשבר של ממש — במיוחד בימי מגיפה. במאה ה-14, לדוגמה, ימי מגפת הדבר, נטבחו בצרפת יהודים רבים לאחר שהואשמו בהרעלת בארות ובהפצת המחלה. בעיר שטרסבורג לבדה, נשרפו חיים כאלפיים יהודים בהוראת המועצה המקומית, כך על פי ספרו של ההיסטוריון רוברט גוטפריד, "המוות השחור".

מאז חלפו מאות שנים בהן לא התפרצה קונספירציה אנטישמית כתוצאה ממחלה או מגיפה, אבל עכשיו נדמה שהקורונה מציתה את להבת האנטישמיות בצרפת.

"זה מעציב ומחליא, אך זו תזכורת לכך שהיהודים יואשמו בכל פורענות, בין אם זה עכשיו או ב-1347", אמר מארק קנובל, היסטוריון שעומד מאז 2002 בראש מחלקת המחקר של קריף (CRIF), ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת.

בשבועות האחרונים, הופצה ברשתות החברתיות של צרפת קריקטורה ובה דמותה של אגנס בוזין, צרפתייה יהודייה ושרת הבריאות עד לא מכבר, כשהיא שופכת רעל לתוך באר — תיאור מצמרר של אחת התיאוריות הנפוצות ביותר שהובילו לפוגרומים בימי מגפת הדבר. הקריקטורה זכתה לעשרות אלפי שיתופים.

בתמונה אחרת הושתלו פניה של בוזין בתוך הקריקטורה האנטישמית הנודעת של "הסוחר המאושר", שבה נראה יהודי מגחך כשהוא חוכך את כפות ידיו בהנאה.

כמו כן, הופץ סרטון וידיאו שהאשים את בוזין ואת בעלה היהודי, איב לוי, שמנעו כביכול מהציבור בצרפת את השימוש בכלורוקווין — תרופה נגד מלריה שעשויה להיטיב גם עם חולי קורונה, אף שיעילותה עדיין לא הוכחה מדעית — ועשו זאת למטרות רווח כספי. הסרטון זכה ל-170,000 צפיות ביו-טיוב, לפני שנמחק.

משבר הקורונה בצרפת, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Michel Euler)
משבר הקורונה בצרפת, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Michel Euler)

אלן סורל, מכחיש שואה שהורשע פעמים רבות בהפצת שנאה נגד יהודים, טען בסרטון שהעלה ליוטיוב שהנגיף משמש "את האליטה האינטלקטואלית, זו שאסור לנקוב בשמה" כדי "לצבור הון על גבם של הצרפתים ולהחליש את העם באמצעות המחיר הכבד שנשלם בחיי אדם". הצהרה שכזו, המהדהדת האשמות דומות נגד היהודים עוד מימי הביניים, יוצאת דופן בחומרתה אפילו מפיו של סורל.

אלא שקנובל, ההיסטוריון, הופתע בעיקר מהתפוצה הרחבה של הסרטון. 406,000 הצפיות הפכו אותו לסרטון השני במדד הפופולריות שלו בערוץ היוטיוב Kontre Kulture, שהשיק סורל לפני שמונה שנים.

דיידונה מ'באלה מ'באלה, קומיקאי אנטישמי וחברו של סורל, העלה תיאוריות דומות בערוץ היוטיוב שלו. הפוסט הראשון שלו בנוגע לקורונה זכה ל-410,000 צפיות — מספר ההקלקות הגבוה ביותר בערוץ שלו זה שישה חודשים.

דיידונה מ'באלה מ'באלה, משמאל, ואלן סורל, מגיעים לבית המשפט בפאריז לקראת משפטו של סורל באשמת הסתה לשנאת יהודים, 12 במרץ 2015 (צילום: Loic Venance/AFP דרך Getty Images)
דיידונה מ'באלה מ'באלה, משמאל, ואלן סורל, מגיעים לבית המשפט בפריז לקראת משפטו של סורל באשמת הסתה לשנאת יהודים, 12 במרץ 2015 (צילום: Loic Venance/AFP דרך Getty Images)

השיח האנטישמי סביב בוזין לא נעלם גם מעיניה של התקשורת הצרפתית הממוסדת. באתר החדשות Voici ובתחנת הרדיו הציבורית פרנס אינטר דאגו לציין שהמגיפה העולמית "מעוררת גל של רטוריקה אנטישמית".

דוח של הליגה נגד השמצה מה-17 במרץ מציין כי אנטישמים ברחבי העולם, כולל בארה"ב, ניצלו את משבר הקורונה כדי להפיץ את מסרי השנאה שלהם נגד יהודים. אבל המגמה מטרידה במיוחד בצרפת, שבה לדברי קנובל, הצליחו מפיצי תיאוריות הקונספירציה להפוך את האנטישמיות לנושא מרכזי על סדר היום.

"הרטוריקה מגיעה מאותה קבוצה של אנטישמים שסחרו בסוגים אחרים של תוכן אנטישמי הרבה לפני משבר הקורונה", הוא אומר. "הם פשוט התאימו את דברי השטנה שלהם לסוגיה המרכזית שעל הפרק, כדי למקסם את יעילותם".

"הרטוריקה מגיעה מאותה קבוצה של אנטישמים שסחרו בסוגים אחרים של תוכן אנטישמי הרבה לפני משבר הקורונה. הם פשוט התאימו את דברי השטנה שלהם לסוגיה המרכזית שעל הפרק, כדי למקסם יעילות"

האנטישמים אימצו את הנגיף כנושא מרכזי, מתוך כוונה להפיץ את המסר לקהל קוראים גדול, זועם ומפוחד. לטענת קנובל, כעת כשכולם נעולים בבתיהם, הצופים הנאמנים של אנשים כמו סורל ודיידונה בהכרח יצרכו עוד ועוד ויפיצו עוד ועוד.

ההיסטוריון מארק קנובל אשר חוקר את הקהילה היהודית בצרפת כעשרים שנה (צילום: באדיבות קנוב)
ההיסטוריון מארק קנובל (צילום: באדיבות קנובל)

הוא הוסיף שהאנטישמיות בצרפת שוב מוכיחה "עד כמה שברירית החברה הצרפתית, עד כמה היא מקוטבת ומבולבלת". עוד לפני התפרצות הנגיף, הצביעו סקרים על תרעומת גוברת והולכת נגד ממשלת הנשיא עמנואל מקרון, איש מרכז שהצהיר על כוונתו לערוך רפורמה בכלכלה על חשבון שירותי הרווחה שלה. בינואר, שיעור התמיכה במקרון עמד על 25% בלבד — צניחה של 16% מאז 2018.

יש לשער שהפופולריות שלו לא תשתפר בעקבות המגיפה, שגבתה עד כה את חייהם של אלפי צרפתים. ב-6 במרץ, כשמניין המתים עמד על תשעה, מקרון הלך לתאטרון כדי להוכיח לעמו שהחיים נמשכים. כעבור שבוע, בתי הספר, הברים ובתי עסק נוספים כבר היו סגורים, לקראת סגר מוחלט שהוטל ב-17 במרץ.

דוגמה לתסיסה מהשנה האחרונה ממחישה כמה מהר ניצתת אנטישמיות בצרפת. בהפגנות שערכו אנשי האפודים הצהובים — הפגנות עממיות שקראו לרפורמה כלכלית, וזכו לכינוי בשל אפודי המגן הזוהרים שלבשו המפגינים — נישאו שלטים ונשמעו קריאות שתיארו את מקרון בתור "הזונה של היהודים" או "הבובה" שלהם.

באחת המחאות האלה, התגודדו אנשי האפודים סביב הפילוסוף הצרפתי-יהודי אלן פינקלקראוט, וקראו לו "ציוני מלוכלך", עד שהמשטרה נאלצה לחלץ אותו.

בהפגנות שערכו אנשי האפודים הצהובים — הפגנות עממיות שקראו לרפורמה כלכלית, וזכו לכינוי בשל אפודי המגן הזוהרים שלבשו המפגינים — נישאו שלטים ונשמעו קריאות שתיארו את מקרון בתור "הזונה של היהודים"

גם הנשיא מודאג: משבר הקורונה בצרפת, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Francois Mori, pool)
גם הנשיא מודאג: משבר הקורונה בצרפת, אפריל 2020 (צילום: AP Photo/Francois Mori, pool)

סף ההתפרצות השנאה האנטישמית בעידן הקורונה צונח מיום ליום. הנה דוגמה: מאיר חביב, חבר פרלמנט צרפתי-יהודי, צייץ לאחרונה על מותו של מוריס בידרמן, ניצול שואה שמת מהנגיף, ובהספד שלו כינה את האיש "הומניסט וציוני".

משפחתו של בידרמן הצהירה כעבור זמן שמוריס מת בנסיבות טבעיות, אלא שהציוץ של חביב כבר עורר גל של תגובות ארסיות ואנטישמיות, כולל ציוץ תגובה נוסח "פושע ישראלי אחד פחות, אבל הרשימה עדיין ארוכה". בציוץ אחר נכתב, "חבל שהוא לא שילם מסים בצרפת, אולי היו לנו יותר מיטות לחולים".

בידרמן, טייקון אופנה, הורשע ב-2003 בהונאה וישב חודשיים בכלא. "נראה שאין תרופה וגם לא חיסון נגד הנגיף הזה של שנאה אנטישמית", קבל קנובל, "וזה משהו שנצטרך לתת עליו את הדעת ולהתמודד איתו גם אחרי שהנגיף יוכרע".

עוד 816 מילים
סגירה