כ-600 חיילים יצאו מעיר הבה"דים לביתם לכבוד החג

חשיפה בצה"ל הודיעו כי מבטלים את יציאות החיילים מהבסיסים הסגורים, כדי למנוע הדבקה במגיפת הקורונה בין החיילים למשפחות שלהם, אבל מהשטח עולה תמונה שונה לגמרי ● ״23 אוטובוסים יצאו אתמול משלושה בסיסים בעיר הבה"דים ובכל אחד מהם כ-25 חיילים", אומר אביו של חייל שמשרת שם וחשוף למידע ● "הם יחזרו ביום ראשון ובחג השני יצאו חיילים נוספים. זאת מדגרה לקורונה, צה"ל הוא בני ברק שנייה" ● דובר צה״ל: ״נעשו התאמות ליציאתם וחזרתם על ידי מערך הסעות ייעודי״

חיילים ואנשי מד"א. מרץ 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
תומר נויברג / פלאש 90
חיילים ואנשי מד"א. מרץ 2020

"החייל שלנו הפתיע אותנו אתמול והגיע הביתה", מספר אביו של חייל שמשרת בעיר הבה"דים וחשוף למידע, "שמחנו לראות אותו, כמובן, אבל גם דאגנו: לפי מה שהוא מספר, ההבטחה של צה"ל להשאיר את החיילים בבסיס לא מתקיימת.

"הבן שלי מדווח את מה שהוא וחבריו ראו במו עיניהם: היום יצאו מעיר הבה"דים 23 אוטובוסים של חיילים לחופשת החג והסופ"ש. בכל אוטובוס ישבו כ-25 חיילים. בנוסף היו חיילים שהוריהם וקרובי משפחתם באו לאסוף אותם מהבסיס. בסך הכול יצאו כ-600 חיילים. החיילים שיצאו היום אמורים לחזור לבסיס ביום ראשון. אחר כך, בחג השני, יצאו חיילים אחרים.

"מה זה הטמטום הזה? כל יציאה המונית כזאת היא גם יציאה המונית של נגיפי קורונה. חיילים שהם נשאים וחולים קלים מדביקים אחד את השני, הם יוצאים הביתה ומדביקים את הוריהם ואחיהם, נדבקים מהם, חוזרים לבסיס ומדביקים שם וחוזר חלילה. זאת מדגרה לקורונה. צה"ל הופך את עצמו במו ידיו לבני ברק שנייה".

"מה זה הטמטום הזה? כל יציאה המונית כזאת היא גם יציאה המונית של נגיפי קורונה. חיילים שהם נשאים וחולים קלים מדביקים אחד את השני, הם יוצאים הביתה ומדביקים את הוריהם ואחיהם, או נדבקים מהם"

בצה"ל הודיעו כי הם מבטלים את יציאות החיילים מהבסיסים הסגורים, כדי למנוע הדבקה במגיפת הקורונה בין החיילים למשפחות שלהם, אבל מהשטח עולה תמונה שונה לגמרי. "לפי מה שהבן שלי מתאר, החיילים בעיר הבה"דים לא שומרים על ריחוק חברתי ביניהם ואני גם לא בטוח שהם יכולים להפריד. יש שם חיילים בבידוד, וחיילים אחרים מביאים להם דברים בלי מסיכה ובלי לשמור על מרחק מהחייל שיוצא מהחדר כדי לקחת דברים.

"הצבא הוא לא בית אבות, חיילים אמורים לבצע משימות יחד ולחיות יחד, ומאחר ומדובר באוכלוסייה צעירה מאוד ובריאה, זה חבל שהם נדבקים, אבל לא סוף העולם – ובלבד שהחיילים לא יבואו במגע עם המשפחות באזרחות. אבל זה לא המצב, המגע מתקיים ומביא להדבקה".

מגפת הקורונה: חיטוי אוטובוס (צילום: SANA via AP)
מגפת הקורונה: חיטוי אוטובוס (צילום: SANA via AP)

עד כה אובחנו ארבעה חיילים כחולי קורונה בעיר הבה"דים, אחד הבסיסים הגדולים בצה"ל, וכ-100 אחרים נשלחו לבידוד. בתקשורת כבר פורסמו מספר כתבות שבהן נטען כי בצה"ל בכלל ובעיר הבה"דים בפרט לא נשמרים כללי הריחוק החברתי של משרד הבריאות וייתכן שאינם יכולים להישמר (כולל בכתבה זאת בזמן ישראל שעסקה בנעשה בבסיסים אחרים).

שלשום (יום ראשון) פורסמה כתבה בחדשות ערוץ 12 ובה נראו תמונות וסרטונים מסוף השבוע האחרון בעיר הבה"דים, לצד עדויות של הורים שהראתה כי מפקדים וחיילים אינם מקפידים על הכללים.

לפי הכתבה בערוץ 12 על עיר הבה"דים: "ברגע שהחיילים יוצאים מהכיתות הם אינם מצייתים להנחיות וממשיכים להתקהל". אם שמצוטטת בכתבה אומרת כי "בחדר אוכל יש תור מטורף גם בכניסה אל המתחם וגם בתוכו".

בכתבה שפורסמה בזמן ישראל טענו הורים כי חיילים נוסעים בין הבסיסים באוטובוסים צפופים עם 50 חיילים וכי חיילים שחשים ברע אינם זוכים לבדיקת רופא במשך שבועות שלמים, שבהם הם אינם נדרשים להימצא בבידוד.

חיילים אוכפים את הנחיות סגר הקורונה בכיכר רבין, תל אביב. 7 באפריל 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
חיילים אוכפים את הנחיות סגר הקורונה בכיכר רבין, תל אביב. 7 באפריל 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

"ארוחת ערב לגמדים"

בנוסף לסכנת ההדבקה, אביו של החייל ששוחחנו איתו טוען שבעיית האוכל בצה"ל בזמן מגיפת הקורונה, שעליה דיווחנו לראשונה בזמן ישראל, ממשיכה בעיר הבה"דים.

לדבריו: "מאז שסגרו את חדרי האוכל – צעד חשוב שנעשה כדי למנוע הדבקה – מביאים להם את האוכל לחדרים".

"ארוחת הצהריים סבירה וגם זמן האספקה שלה השתפר ביחס לימים הראשונים שבהם הם חיכו לאוכל שעות. אבל ארוחת הערב שלהם לא יכולה להשביע אפילו גמד. עד שלשום הם קיבלו סנדוויץ' של לחמניה אחת עם פרוסת גבינה ושני ירקות. ומאתמול – הפתעה! מצה אחת, פרוסת גבינה אחת ומלפפון. זה מה שהבן שלי אכל אתמול לארוחת ערב – פלא שהחיילים עושים הכול כדי לצאת הביתה?"

ההערכה היא שהמחסור במזון השבוע בבה"ד אינו נובע דווקא מהנחיות הקורונה אלא מההכנות לחג הפסח.

ארוחת ערב בעיר הבה"דים (צילום: השם שמור במערכת)
ארוחת ערב בעיר הבה"דים (צילום: השם שמור במערכת)

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: 

"לאחר הערכת מצב ייעודית אושרה יציאתם לחופשת חג של חיילי מפקדות חטיבתיות ומפקדות בבסיסי הכשרה, תוך שמירת ההנחיות הרפואיות של צה"ל ומשרד הבריאות. נעשו התאמות ליציאתם וחזרתם על ידי מערך הסעות ייעודי. כשירות מבצעית מלאה נשמרת ביחידות והיחידות הרלוונטיות קיבלו הנחיות ליציאה".

עוד 586 מילים
סגירה