התחדשה מחאת הישראלים בחו"ל נגד ממשלת ישראל

התכנסות ראשונה של ישראלים בניו יורק למחאה נגד ממשלת ישראל, 31 במרץ 2024 (צילום: יובל סוסלר)
יובל סוסלר
התכנסות ראשונה של ישראלים בניו יורק למחאה נגד ממשלת ישראל, 31 במרץ 2024

פעילים ישראלים המתגוררים ברחבי העולם חידשו את המחאה נגד ממשלת ישראל, בינתיים בקנה מידה קטן.

הפעילים – כמה מאות בסך הכול – התכנסו אתמול ושלשום לכינוסי מחאה בניו יורק, בוסטון, לוס אנג'לס, טורונטו, ונקובר, לונדון ופריז והצטלמו בהם עם שלטי מחאה באנגלית ובעברית נגד ממשלת ישראל.

על השלטים נכתב בשתי השפות "בחירות עכשיו", "נתניהו צריך ללכת", "אנחנו לא הממשלה שלנו", "כן לביידן", לצד הקריאות להשבת החטופים. על מספר שלטים אף נכתב "לעצור את המלחמה". מפגינים מבהירים כי מדובר בהתכנסויות בלבד ולא בהפגנות, כיוון שהם לא צעקו ולא עמדו בכיכרות המרכזיות.

אותם פעילים השתתפו בסופ"ש בעצרות וצעדות למען החזרת החטופים המתקיימות מדי שבוע בניו יורק ומדי פעם בערים גדולות אחרות בעולם, אך ללא השלטים נגד ממשלת ישראל.

מספר ארגונים של ישראלים בחו"ל ויהודים – Save Israel Democracy ו-Unxeptable קיימו עד תחילת אוקטובר הפגנות שבועיות בכ-30 ערים גדולות בעולם נגד ההפיכה המשטרית בישראל, בהשתתפות אלפי פעילים, ומחאות סוערות נגד ביקור של שרים ישראלים.

עם פרוץ המלחמה, הפעילים והקבוצות באותה מחאה נרתמו לאירועי הזדהות עם ישראל ולפעילות מחאה מול האו"ם, ממשלות וארגונים בינלאומיים למען החזרת החטופים. רבים מהם ספגו קללות ואיומים, ומדי פעם גם אלימות, מצד מפגינים פרו-פלסטינים, אנטי-ישראלים ואנטישמים.

בשבועות האחרונים נשמעת בנאומים בהפגנות הללו יותר ביקורת על ממשלת ישראל, ומסרי התמיכה במלחמה נעלמו.

לדברי שני גרנות לובטון, מובילת המחאה למען החזרת החטופים בניו יורק, שלפני המלחמה הובילה את המחאה נגד הממשלה: "הממשלה הזאת היא האסון הכי גדול שקרה לעם ישראל ב-50 שנה האחרונות. אבל ברור שאנחנו לא יכולים להוביל את המחאה מכאן. העיניים שלנו נשואות לספינת האם בישראל".

"אני מאמינה שהציבור הישראלי מתעורר להיאבק למען המדינה וההפגנות בישראל ימשיכו לגדול. הסיקור התקשורתי כאן יהיה לא רק על ישראל בקונטקסט של המלחמה, אלא גם על המאבק ההרואי של הישראלים מבפנים – ואז אנחנו נצא להפגין גם מכאן בכל הכוח.

"בינתיים, אנחנו מפגינים מול מזכ"ל האו"ם ומי שניתן ללחוץ עליו מפה כדי להחזיר את החטופים. הם תמיד במקום הראשון".

סגירה