תחקיר צה"ל: עובדי WCK נהרגו "ללא סיבה ממשית"; רמ"ט הנח"ל הודח, אלוף הפיקוד ננזף

הרכב של ארגון World Central Kitchen שהותקף ברצועת עזה, 2 באפריל 2024 (צילום: AFP)
AFP
הרכב של ארגון World Central Kitchen שהותקף ברצועת עזה, 2 באפריל 2024

הרמטכ"ל הרצי הלוי הדיח את ראש מטה חטיבת הנח"ל, אל"מ (מיל.) נוחי מנדל, ואת מפקד הסיוע החטיבתי של הנח"ל (רס"ן בסדיר) מתפקידם בעקבות האירוע בו נהרגו שבעה עובדי הסיוע ההומניטרי של ארגון "המטבח המרכזי העולמי" (WCK).

בנוסף, נרשמה נזיפה פיקודית למפקד פיקוד הדרום, האלוף ירון פינקלמן; למפקד אוגדה 162, תא"ל איציק כהן; ולמפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ יאיר צוקרמן.

ממצאי התחקיר שביצע צה"ל חושפים תמונה מדאיגה באשר למשמעת והקפדה על פקודות בצבא.

לפי התחקיר, חטיבת הנח"ל ביצעה את התקיפה על שיירת עובדי WCK "תוך קבלת החלטות שגויות, בניגוד להוראות הפתיחה באש ומבלי שהיה מידע מאומת כי מדובר במחבלים".

לפי התחקיר, חטיבת הנח"ל ביצעה את התקיפה על שיירת WCK "תוך קבלת החלטות שגויות, בניגוד להוראות הפתיחה באש ומבלי שהיה מידע מאומת כי מדובר במחבלים"

לפי התחקיר, נסיעת בשיירה תואמה מראש עם צה"ל – אך פיקוד דרום והאוגדה לא עדכנו בכך את החטיבה בשטח. בנוסף, שלושת רכבי WCK הותקפו למרות שלא הייתה כלל ודאות שמדובר במחבלים, אלא הערכה בלבד של אנשי מפקדת החטיבה.

מפה שבה מסומנת שיירת המבטח המרכזי העולמי, שהותקפה ב-1 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)
מפה שבה מסומנת שיירת המבטח המרכזי העולמי, שהותקפה ב-1 באפריל 2024 (צילום: דובר צה"ל)

התחקיר מצא עוד כי ⁠התקיפה בוצעה למרות שמפקד האוגדה נתן פקודה שלא לתקוף את השיירה ההומניטרית. למרות זאת, החטיבה תקפה את כל שלושת הרכבים של השיירה, לאחר שלטענתם זוהה חמוש נכנס לרכב הראשון. אף שלא היה שום מידע על הימצאות חמושים ברכב השני וברכב השלישי – גם הם הותקפו, בהפרש של דקות זה מזה וללא סיבה ממשית.

רא"ל הלוי קבע בסיום התחקיר כי "מדובר בטעות חמורה שנעשתה תוך קבלת החלטות שגויה וכי ניתן היה למנוע את האירוע".

לא ברור מדוע לא הורה הלוי מיידית על המשטרה הצבאית והפרקליטות הצבאית לפתוח בחקירה פלילית, שכן מתיאור האירוע מדובר בפשע מלחמה חמור ביותר.

לא ברור מדוע לא הורה הלוי מיידית על המשטרה הצבאית והפרקליטות הצבאית לפתוח בחקירה פלילית, שכן מתיאור האירוע מדובר בפשע מלחמה חמור ביותר

בעקבות האירוע הוחלט בצה"ל לסמן במדבקות תרמיות רכבי סיוע של ארגונים בינלאומיים. לפי התחקיר, "המדבקה שהייתה על גגות הרכבים עם לוגו WCK לא זוהתה על ידי הכטב"מים התוקפים בשל החושך בשעת הלילה".

סגירה