קטאר לא רוצה לסייע בשיקום עזה לאחר המלחמה בשל היחס הישראלי

ראש ממשלת קטאר ושר החוץ של קטאר מוחמד בן עבדולרחמן אל תאני ושר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן, בפגישה בדוחא ב-13 באוקטובר 2023 (צילום: Jacquelyn Martin / POOL / AFP)
Jacquelyn Martin / POOL / AFP
ראש ממשלת קטאר ושר החוץ של קטאר מוחמד בן עבדולרחמן אל-תאני ושר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן, בפגישה בדוחא ב-13 באוקטובר 2023

ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, אמר לראש המוסד דוד ברנע בפגישה לאחרונה כי דוחה לא נוטה להיענות לבקשות ישראליות לסייע בשיקום עזה, לאור היחס של ירושלים לקטאר לאורך כל המלחמה, כך אמרו לזמן ישראל שני גורמים שמכירים את הנושא.

הצהרתו של אאל ת'אני מצמצמת עוד יותר את רשימת המדינות המוכנות לסייע בייצובה של עזה לאחר המלחמה, מה שעלול להותיר את ירושלים ללא שותפים למאמץ.

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירים ישראלים אחרים דיברו על מעורבות ערבית בחיזוק הביטחון והכלכלה של הרצועה. אבל אאל ת'אני אמר לברנע בדצמבר כי קטאר תשתתף בשיקום עזה לאחר המלחמה רק אם היא תהיה חלק מיוזמה רחבה יותר שתוביל בסופו של דבר לפתרון שתי המדינות, כך לדברי שני הגורמים, שדיברו בתנאי אנונימיות.

עמדה זו עולה בקנה אחד עם העמדה של סעודיה, איחוד האמירויות, מצרים וירדן, שטענו כי הן אינן רוצות להיקרא שוב לממן את שיקום הרצועה לאחר המלחמה הבאה בעזה ומתעקשות שבצמרת העדיפויות חייבת להיות יצירת אופק מדיני לסיים את הסכסוך לחלוטין.

אאל ת'אני אמר לברנע כי קטאר גם רוצה לראות שינוי משמעותי בהתנהגותה של ישראל מול קטאר, והצביע על מספר מקרים במהלך המלחמה בהם טען כי התשתית שהוקמה במימון דוחה בעזה הייתה "מטרה לא נכונה". אלו כללו בית חולים שתחתיו טען צה"ל כי חשף מנהרה ובית ספר בדרום עזה.

בשני המקרים אמר אאל ת'אני שצה"ל הביע חרטה באופן פרטי והבטיח לפרסם התנצלות פומבית, אך מעולם לא עשה זאת. מצה"ל לא נמסרה תגובה.

אל-ת'אני גם העלה את דאגתו בפני ברנע בגלל קביעה שהשמיע נתניהו מספר פעמים בחודשים האחרונים, לפיה קטאר לא הצליחה ללחוץ מספיק על חמאס בשיחות לשחרור חטופים – טענה שדוחה דוחה.

ראש ממשלת קטאר אמר את הדברים לברנע במהלך פסגה של שרי החוץ הערבים בוושינגטון בדצמבר, וחזר עליהם שוב במהלך ביקור של משלחת של מחוקקים דמוקרטים בקטאר לאחרונה, כך על פי דיפלומט ערבי בכיר ומחוקק אמריקאי שנכחו בכל אחת מהישיבות.

דובר לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, האחראי על המוסד, לא הגיב לבקשות להגיב.

סגירה