רמטכ"לים כקבלני הריסה

הריסות בעזה, 2015 (צילום: AP-Photo-Adel-Hana)
AP-Photo-Adel-Hana
הריסות בעזה, 2015

קשה להבין את שיקוליהם של בני גנץ וגבי אשכנזי בעת ההחלטה על מעילה באמון בוחריהם והסכמתם להקים ממשלת אחדות תחת נאשם בפלילים.

המהלך הזה שנחתם השבוע בהסכם מופרך, מושחת ומנקר אזניים, מתבצע תחת הטענה של צורך לאומי להילחם בקורונה – חירום, הגנה על הדמוקרטיה ופיוס.

בחינת שלושת המרכיבים הללו מול כושר הבנתם של הרמטכלים לשעבר את מהותה של מדינת חוק דמוקרטית, מעידה על כושר לקוי, על בורות, על חוסר לימוד של עקרונות הדמוקרטיה ובסיס האמון הנדרש לשלטון, כדי לשלוט ולנהל את חיי האזרחים.

מה בעצם אומרים גנץ ואשכנזי? 'בשל מגפה בריאותית חמורה, המדינה חייבת להתפרק למשך 3 שנים מערכיה ומחוקיה, מחוקי יסוד ומנהגים, מנורמות, מדוגמא אישית, ממבנה השלטון, מהצורך החיוני באופוזיציה'.
המדינה, שיש לה מערכת אכיפת חוק, בתי משפט בעלי ניסיון, מקצועיות ומסורת דמוקרטית – חייבת, לטענתם, להניח את כל מה שבנתה עד היום ולרסק את המערכות הללו כדי להילחם ביעילות בנגיף הקורונה.

מה בעצם אומרים גנץ ואשכנזי? המדינה, שיש לה מערכת אכיפת חוק, בתי משפט בעלי ניסיון, מקצועיות ומסורת דמוקרטית – חייבת לרסק את המערכות הללו כדי להילחם ביעילות בנגיף הקורונה

איזה היגיון יש בטענה הזו?

הרי מדינה קמה בדיוק כדי לטפל בהגנה על האזרחים במקרי חירום, מול סכנות ביטחוניות, מול אסונות טבע, מול מגפות.
המדינה הרי בנתה מערכות למשק בשעת חירום, חוקקה חוקים, אימנה צוותי רפואה וחילוץ, צבא ומשטרה, וכל אלה פועלים על פי תקנות, הוראות וחוקים שהמדינה קבעה, כדי להילחם בפגעים הללו.

באים שני הרמטכלים הגאונים ועוטפים במילים גבוהות את מעשה המעילה באמון – בניסיון להסביר ש'מצב החירום מחייב פגיעה במדינה'.
טמבלים. אידיוטים. אין מילים אחרות. סליחה קוראיי היקרים.

הרי אני ושכניי לא יכולים להקים לבד ביטוח לאומי. המדינה כן. אני וילדיי לא יכולים לבד להקים בית חולים, למצוא תרופה לקורונה ולתת פיצויים למיליון מובטלים. מדינה יכולה. לשם כך היא נבנתה.

באים שני אנשים שגדלו במערכת היררכית צבאית ומנסים באמצעות הסכם פוליטי נכלולי, להסביר לנו שחייבים לפגוע בדמוקרטיה כדי להגן עליה.
חייבים לרסק את מערכות המדינה כדי להגן עליה.

חייבים לתת לשב"כ לעקוב אחרינו, חייבים להתקין תקנות לשעת חירום ולסגור את בתי המשפט, להשבית את מערכת החינוך, להפסיק לחוקק חוקים בכנסת לחצי שנה לפחות עד שתסתיים אותה תקופת חירום שעליה מחליטה ממשלת החירום. לקינוח חייבים לספח שטחים עם עשרות אלפי פלשתינים חסרי אזרחות ותחת משטר צבאי "כדי להגן על הדמוקרטיה".

אני ושכניי לא יכולים להקים לבד ביטוח לאומי. המדינה כן. אני וילדיי לא יכולים לבד להקים בית חולים, למצוא תרופה לקורונה ולתת פיצויים למיליון מובטלים. מדינה יכולה. לשם כך היא נבנתה

ברור לכל דרדק, לכל מי שלמד כיתה א' באזרחות, שממשלת חירום צריכה לטפל במצב החירום באמצעות החוקים, התקציבים, הנהלים והאמצעים הרבים שהמדינה נתנה לה. שהדמוקרטיה נתנה לה. כל אלה בונים את אמון הציבור כדי שישמע להוראות הממשלה. כל אלה מאפשרים לממשלה להפעיל את אותן מערכות שנועדו להגן על אזרחי המדינה. בחירום. כן כן.

אבל הממשלה המוקמת כיום בידי רמטכ"לים שלא עברו כיתה א', עושה בדיוק את ההיפך.

מנסה לקחת על עצמה פעולות לא חוקיות, להפעיל מבנה לא חוקי, להשליט נאשם בשוחד על מערכות החוק והמשפט, להכפיל את מספר השרים אף שלא לצורך המאבק במגפה שיצרה את מצב החירום.

למה?
מה מנחה אותכם? גנץ ואשכנזי?
הרי אין בכל המהלכים הללו שום צעד הגיוני. הליכה לתהום בטענה שאתם מובילים אינה הגיונית. ההובלה כשלעצמה אינה מטרה אלא הדרך והיעד. למי זה עוזר שאתם מצטרפים לממשלה שלא מטפלת במצב החירום ומרסקת את הדמוקרטיה?

דבר אחרון. הפיוס הלאומי. ההסכם מדבר על הקמת קבינט לפיוס והאבסורד זועק לשמים.
הפילוג וההסתה בשנים האחרונות בישראל הם פרי יצירתו, שליטתו והנהגתו של אדם אחד שאיתו אתם חותמים על הסכם קבינט הפיוס.

הוא – נתניהו, ראש ממשלת המעבר, הנאשם בשלשה תיקים פליליים, הוא שהוביל הסתה נגד ערביי ישראל, נגד השמאל, נגד המשטרה, הפרקליטות, היועמש ובגצ. הוא שמנסה כעת לברוח ממשפטו באמצעות שלוש מערכות בחירות בזבזניות שכל מה שעמד לבחירה בהן הוא גורלו המשפטי. לא שום עניין לאומי, חברתי, כלכלי או ביטחוני.

ההסכם מדבר על הקמת קבינט לפיוס והאבסורד זועק לשמים. הפילוג וההסתה בשנים האחרונות בישראל הם פרי יצירתו, שליטתו והנהגתו של אדם אחד

כיצד תוכלו להביא פיוס עם הנאשם המרכזי בסכסוך?

מוטב שתתבגרו. תתעשתו. תפנימו את הנדרש מכם בדמוקרטיה ותפנו לאחור לפני שמאחוריכם לא ישארו אלא הריסות המדינה, שאתם תהיו קבלני ההריסה שלה.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כל כך נכון, וכל כך עצוב. אבל כמו שננץ גזר על עצמו שתיקה במשך רוב מועמדותו - הרי גם אוויל מחריש חכם ייחשב - כך הוא גוזר על עצמו עכשיו חירשות. כל כך הרבה אנשים כאובים ממעשה הבגידה הנורא ה... המשך קריאה

כל כך נכון, וכל כך עצוב.
אבל כמו שננץ גזר על עצמו שתיקה במשך רוב מועמדותו – הרי גם אוויל מחריש חכם ייחשב – כך הוא גוזר על עצמו עכשיו חירשות.
כל כך הרבה אנשים כאובים ממעשה הבגידה הנורא הזה, וכולם מדברים אל הקיר.

עוד 640 מילים ו-1 תגובות
סגירה