"ממשל טראמפ מנהל את המשבר בצורה גרועה"

ראיון ד"ר יחזקאל עמנואל, שהיה חבר בכיר בצוות הבריאות של הנשיא אובמה, תוקף את טראמפ ואנשיו, שכשלו לטענתו בניהול משבר הקורונה ● לדבריו, מספר הבדיקות בארצות הברית נמוך מדי, המסרים שמועברים לציבור ולתקשורת מבולבלים ומבלבלים, תכנית הסיוע לעסקים שם בעייתית - והחלטותיו של הנשיא אינן מבוססות על אמת מדעית

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
AP Photo/Evan Vucci
משבר הקורונה בארה"ב: טראמפ מציג תכנית סיוע לעסקים, 24 באפריל 2020

כבן למהגר ישראלי לוחמני, וכאחד משלושה אחים שזכו להצלחה כל אחד בתחומו, הביואתיקאי הרפואי ד"ר יחזקאל עמנואל מיומן היטב בהעלאת שאלות קשות – יכולת שיש לה שימוש רב במהלך התפרצות הקורונה. מייעוץ לקמפיין של ג'ו ביידן ולארגון הבריאות העולמי ועד לכתיבת מאמרי דעה לניו יורק טיימס, עמנואל, חבר לשעבר בממשל אובמה, עוסק במשבר הקורונה בדרכים רבות.

עמנואל אינו רק תוקף את תכנית השלבים של טראמפ לפתיחה מחודשת של הכלכלה האמריקאית, שאותה ניתח בטור שפרסם לאחרונה. בריאיון לזמן ישראל הוא אומר כי הוא מסכים שכל תכנית יציאה צריכה להיות הדרגתית, וכי הוא מעריך את התייחסותה לקשישים ולמוסדות סיעודיים, לצד ההמלצות השונות לסוגים שונים של עסקים. אבל באופן כללי, הוא אומר, "יש בה הרבה בעיות".

הבעיה הגדולה ביותר, לדעתו, היא ההסתמכות על בדיקות כדי להעריך את מספר הנדבקים ולהסיק מכך מסקנות בנוגע לחזרה לשגרה. עמנואל אומר כי היקף הבדיקות "לא מספיק" ושואל כיצד אפשר להסיק ממנו דבר מה על מספר החולים.

זו אחת השאלות הקשות שעמנואל עוסק בהן בימים אלה, לצד שאלות כמו כיצד הרשויות יכולות לפעול בצורה המיטבית, מתי לפתוח מחדש את המדינה וכיצד יש להקצות את הציוד הרפואי המצוי בחסר.

הבעיה הגדולה ביותר, לדעתו, היא ההסתמכות על בדיקות כדי להעריך את מספר הנדבקים ולהסיק מכך מסקנות בנוגע לחזרה לשגרה. עמנואל אומר כי היקף הבדיקות "לא מספיק" ושואל כיצד אפשר להסיק ממנו דבר מה

עמנואל אומר כי "מה שברור לכולם הוא שהממשל מנהל את המשבר בצורה גרועה. הם אפילו לא ערכו את הבדיקות כראוי". לדבריו, טראמפ ניסה "להטיל את האשמה על אחרים", בכלל זאת ארגון הבריאות העולמי, שהנשיא הפסיק את העברת המימון אליו; ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות; מייסד מיקרוסופט ביל גייטס; ועמנואל עצמו.

עמנואל מאשים את ממשל טראמפ במתן הנחיות סותרות בתגובה למגפת הקורונה, למשל בנוגע לחבישת מסכת פנים. לדבריו, נושא מסכות הפנים "מצביע על בעיה רצינית להביא את כולם להבנה משותפת, הבנה שנסמכת על המדע".

בתחילת המשבר, הרופא הראשי של הממשל, ד"ר ג'רום אדמס, קרא לציבור בחשבון הטוויטר שלו שלא לחבוש מסכות. עמנואל אומר שאדמס "היה שותף להנחיות הלא עקביות" ושהמרכזים לבקרת מחלות ומניעתן "מסרו מידע שגוי" לגבי המסכות, ונדרש להם "זמן רב" לשנות את מדיניותם.

חצי הכוס המלאה

חבר אחד בצוות התגובה של הבית הלבן לקורונה זוכה לשבחים מפיו של עמנואל: המומחה למחלות זיהומיות פאוצ'י, שאותו הוא מכיר מזה כשני עשורים. "טוני מהווה מודל עבורי", הוא אומר. "הוא נצמד לעובדות. אם הוא לא יודע משהו, הוא אומר 'אני לא יודע, אנחנו צריכים לבדוק את זה'. הוא מודל לתקשורת ברורה".

מודל נוסף שעמנואל מזכיר הוא מושל ניו יורק אנדרו קואומו. "אם אתה רוצה ללמד תקשורת מצפונית, הוא מהווה דוגמה לא רעה", הוא אומר. "אני חושב שקואומו התמודד עם המצב בהצלחה", הוא מוסיף. "הוא עשה צעד או שניים בכיוון הלא נכון, אבל בפגישות שהוא קיים הוא הראה הרבה משמעת, התבסס על העובדות. אני חושב שהוא עשה עבודה טובה מאוד בהקשבה למומחים".

עמנואל גם אוהב לשמוע את המושל מציג שאלות רלוונטיות: "הוא מתחיל כל יום עם 'איפה אנחנו', 'מה אנחנו רואים', מוודא שאנשים יבינו את חומרת המצב". מנגד, התסכול שלו מהממשל נמשך כבר יותר מעשור. "בכל תכנית להתמודדות עם מגפה מה-15 השנים האחרונות, כולם ידעו שבמקרה של מגפה מתונה או קשה צפוי מחסור במכונות הנשמה", הוא אומר. באותה תקופה, עמנואל שימש כראש המחלקה לביואתיקה במרכז הקליני של המכונים הלאומיים לבריאות.

בתמונה, מ-11 במרץ 2009, ד"ר יחזקאל עמנואל, היועץ המיוחד למדיניות ציבורית במשרד הניהול והתקציב, מדבר בוועידה השנתית של איגוד הרפואה האמריקאי במלון גרנד היאט בוושינגטון (צילום: איי-פי/ג'יי סקוט אפלווייט)
בתמונה, מ-11 במרץ 2009, ד"ר יחזקאל עמנואל, היועץ המיוחד למדיניות ציבורית במשרד הניהול והתקציב, מדבר בוועידה השנתית של איגוד הרפואה האמריקאי במלון גרנד היאט בוושינגטון (צילום: איי-פי/ג'יי סקוט אפלווייט)

עסק משפחתי

העיסוק ברפואה עובר במשפחה. על פי השיקגו סאן טיימס, אביו של עמנואל, בנג'מין, שהלך לעולמו ב-2019, שירת כחובש במלחמת העצמאות לפני שהיגר לארצות הברית, נישא לאשתו מרשה וגידל שלושה בנים ובת בשיקגו.

רם עמנואל, אחיו של יחזקאל, ככל הנראה מוכר יותר לתושבי שיקגו כראש העירייה שלהם לשעבר, ואחיו השני, ארי, הוא סוכן שחקנים ידוע בהוליווד. רם ויחזקאל עבדו שניהם עבור ממשל אובמה – רם כראש הסגל של הבית הלבן ויחזקאל כיועץ מיוחד למדיניות ציבורית במשרד הניהול והתקציב; מתוקף תפקיד זה הוא נחשב לאחד ממעצביה של תכנית ביטוח הבריאות אובמה-קר.

"אני חושב שזה מאוד חשוב", אומר עמנואל על אובמה-קר. "האם זה הכל? לא. יש 28 מיליון אנשים במדינה הזאת שעדיין אין להם ביטוח בריאות. הרבה דברים לא אופטימליים, אבל זה יותר טוב מאשר בעבר. עכשיו אנחנו באמת צריכים לוודא שזה יחול על כולם, כמו בישראל. זה אחד הדברים הטובים בישראל".

ראש עיריית שיקגו היוצא רם עמנואל ורעייתו איימי רול במהלך טקס חניכה ב-20 במאי 2019 בשיקגו (צילום: איי-פי/ג'ים יאנג)
ראש עיריית שיקגו היוצא רם עמנואל ורעייתו איימי רול במהלך טקס חניכה במאי 2019 בשיקגו (צילום: AP/ג'ים יאנג)

עמנואל מסרב להתייחס לתגובת ישראל למקורונה, אבל מעיר שסין "לא נהגה לגמרי בשקיפות" כשהנגיף התגלה לראשונה בסוף 2019, ושממשחק כדורגל אחד במחוז לומברדיה שבאיטליה, שהוכה קשות בנגיף, "כמה אנשים אסימפטומטיים הפיצו אותו בעיקרו של דבר לכל האזור". הדבר העלה חששות מפני קיום אירועי ספורט והתקהלויות גדולות, לרבות בתכנית השלבים של טראמפ.

עמנואל חש הזדהות עם הרופאים מאיטליה שנדרשו לקבל "החלטות קשות" לגבי הקצאת הציוד הרפואי המוגבל לטיפול בחולים. "אין דבר קשה יותר לרופא מאשר לקבל החלטות כאלה", הוא אומר. "אתה עושה ככל יכולתך כדי להימנע מזה".

ב-23 במרץ, עמנואל פרסם עם מחברים נוספים מאמר ב-New England Journal of Medicine, שלדבריו מציע "קווים מנחים מחושבים מאוד" למקרה של מחסור במשאבים רפואיים בארצות הברית. חלק מההמלצות במאמר משקפות את ההחלטות הקשות שרופאים צריכים להתמודד איתן.

עמנואל ושותפיו למאמר כותבים: "היות שניצול מרבי של משאבים הוא בעל חשיבות עליונה בזמן מגפה, אנו מאמינים שניתוקו של חולה ממכונת הנשמה או הוצאתו ממיטת טיפול נמרץ לטובת חולים אחרים גם הם מוצדקים, ושהמטופלים צריכים להיות מודעים לאפשרות הזאת בעת אשפוזם".

"בזמן מגפה, אנו מאמינים שניתוקו של חולה ממכונת הנשמה או הוצאתו ממיטת טיפול נמרץ לטובת חולים אחרים הם מוצדקים, ושהמטופלים צריכים להיות מודעים לאפשרות הזאת בעת אשפוזם"

הם מכירים בכך שהחלטה כזאת "תהיה טראומתית ביותר מבחינה פסיכולוגית עבור הרופאים המטפלים – וחלקם עשויים לסרב לעשות זאת".

עמנואל, שמשמש כיום כראש החוג לאתיקה רפואית ומדיניות בריאותית באוניברסיטת פנסילבניה, מספר כי הוא מסייע לארגון הבריאות העולמי "בפן האתי" של התגובה למגפה. "אנחנו בוחנים נהלים, מנסים ללמוד", הוא אומר.

תהליך הלמידה כולל הטלת ספק בעמדותיו של עמנואל עצמו לגבי מכונות ההנשמה על סמך המצב באירופה. "אולי אנו עושים שימוש יתר במכונות הנשמה", הוא אומר. "הגרמנים זהירים מאוד, ואנו מנסים ללמוד מה נכון בנושא".

בתוך כך, הוא מייעץ לביידן בנוגע לווירוס. "אני חושב שאפשר היה לעשות יותר", הוא אומר על עמדת הקמפיין הדמוקרטי בנושא. "המלצתי להם לעשות יותר".

ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות, מדבר על נגיף הקורונה בשעה שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מקשיב לדבריו, בחדר תדרוך העיתונאים בבית הלבן בוושינגטון, 17 באפריל 2020 (צילום: אלכס ברנדון/איי-פי)
ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות זיהומיות, מדבר על נגיף הקורונה בשעה שנשיא ארצות הברית מקשיב לדבריו, בחדר תדרוך העיתונאים בבית הלבן בוושינגטון, 17 באפריל 2020 (צילום: אלכס ברנדון/איי-פי)
עוד 937 מילים
סגירה