אם בג"ץ יפוצץ את הסכם האחדות, האם יש לגנץ דרך חזרה?

בית המשפט העליון (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
בית המשפט העליון

זה לא כל כך סביר שמערכת המשפט תבטל תוצאות של תהליכים פוליטיים. אך כאשר התוצאות עצמן אינן סבירות, גם אנשים סבירים עשויים לייחל לדבר.

וכך הגענו לזה שהשבוע, בית המשפט העליון אמור לפסוק בשורה של עתירות כאשר השורה התחתונה היא הקביעה אם נאשם בפלילים יכול להקים את ממשלת ישראל.

אם השופטים יעזו לפסול את בנימין נתניהו או לפחות לשבש את הסכם האחדות שסיכם עם בני גנץ, האם יש דרך להחזיר את הגלגל לאחור? האם גנץ יוכל לחדש את הנסיון להקים ממשלת מרכז-שמאל?

העובדה שהרוב יגידו "לא" מראה כמה עברנו מאז שגנץ הסכים להכפיף עצמו לנתניהו למרות שהרוב בכנסת המליץ דווקא עליו לראשות הממשלה. ואכן, קשה לדמיין את יאיר לפיד חובר שוב לגנץ לאחר שהאשים אותו בזעם שהוא בגד בבוחרים ו"זחל" לממשלת נתניהו.

העובדה שהרוב יגידו "לא" מראה כמה עברנו מאז שגנץ הסכים להכפיף עצמו לנתניהו. ואכן, קשה לדמיין את יאיר לפיד חובר שוב לגנץ לאחר שהאשים אותו בזעם שהוא בגד בבוחרים ו"זחל" לממשלת נתניהו

אבל הפוליטיקה בארץ מוזרה. תסריט כזה הוא לא סביר, אבל הוא לא פחות סביר משלוש מערכות בחירות תוך שנה, אביגדור ליברמן חובר לשמאל, או ראש ממשלה שמנסה להיאחז בכיסאו כשהוא עומד לדין בגין שוחד.

ההכרה בכך ששום דבר כבר אינו באמת בלתי אפשרי היא הסיבה לכך שיש כרגע כל כך הרבה תסיסה. הדוקטור, הפרופסור והשר יובל שטייניץ אמר בשבת כי פסילת נתניהו, שמשפט השוחד שלו מתחיל בעוד שלושה שבועות, תהווה "פיגוע" נגד הדמוקרטיה.

אין להקל ראש. שופטים אינם טובים מאנשים מהשורה. הם עושים טעויות ויש לשים גבול לכוחם. אך בענייני מנהל, לבג"ץ יש (בינתיים) את המילה האחרונה. הם חיוניים לשמירה על נורמות ומניעת דיקטטורה של הרוב – ולשם כך אין מנוס מלשחררם מלפיתת הפוליטיקאים. כמו כן, שופטי העליון הם אנשים משכילים ואינטליגנטים, שניתן לצפות מהם להעמיק בפרטים, להרהר בתמונה הרחבה ולנסות לעשות את הדבר הנכון עבור החברה. את זה אי אפשר לומר על כל המצביעים – קל וחומר על הפוליטיקאים.

כך שהשופטים הם טרף קל עבור פופוליסטים שמנסים ביתר עוצמה להפוך את נושא שלטון החוק לעניין של ה"עם" לעומת ה"אליטות". זהו כלי שימושי פוליטית עבור ציניקנים שעשו את החשבון וגילו שהאליטות הן מיעוט.

השופטים הם טרף קל עבור פופוליסטים שמנסים ביתר עוצמה להפוך את נושא שלטון החוק לעניין של ה"עם" לעומת ה"אליטות". זהו כלי שימושי פוליטית עבור ציניקנים שעשו את החשבון וגילו שהאליטות הן מיעוט

נתניהו וסריסיו לא המציאו דבר: עשו את זה פשיסטים באירופה, עשו את זה פרוניסטים בדרום אמריקה, עושה את זה טראמפ בארה"ב. וזה עובד לא רע כאשר הדמגוג מוכשר. זו הסיבה שרבים חושבים שהימין ישמח אם בג"ץ יגלה עמוד שדרה. קמפיין הליכוד הבא יעסוק בקיצוץ כנפיו – רע לחברה, טוב לימין. מה רע?

במצב נפיץ זה, מה אפשר לצפות מבג"ץ?

נראה כי אין דבר בחוק הישראלי האוסר במפורש על ראש ממשלה להיכנס לתפקיד במקביל למשפט, גם לא בגין שוחד. אכן, החוק מאפשר לראש ממשלה עם חוצפה מספקת לשמור על תפקידו עד לפסק דין חלוט בבית המשפט העליון. אינך צריך להיות משפטן כדי להעריך כי אין בסיס חזק לחסימת נתניהו בגין החוק הקיים – וכך קבע גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפני כמה ימים.

עם זאת, המערכת המשפטית בישראל עושה שימוש נרחב ב"מבחן הסבירות" שמקורו במסורת המשפט הבריטית, ונוהג להתערב בתרחישים הנחשבים באופן סובייקטיבי כבעלי "חוסר סבירות קיצוני". במסלול זה הדברים נראים פחות ורודים עבור נתניהו.

הרעיון שנאשם בפלילים אינו יכול לכהן כשר זוטר (או בכל משרה בכירה בחיים הציבוריים) אבל כן יכול להקים את הממשלה אינו סתם בלתי סביר; זה אבסורד מוחלט. זה דבר שלא היה עולה על הדעת לאורך כל ההיסטוריה של מדינת ישראל, או בכל מקום מתוקן עלי אדמות.

הרעיון שנאשם בפלילים אינו יכול לכהן כשר (או בכל משרה ציבורית בכירה) אבל כן יכול להקים את הממשלה אינו סתם בלתי סביר; זה אבסורד מוחלט. זה דבר שלא היה עולה על הדעת לאורך כל ההיסטוריה של ישראל

אני בספק אם יהיה לשופטי בג"ץ אומץ לפסול את נתניהו. אבל אפשר כנראה להשיג בטווח הקצר תוצאה דומה על ידי פסילת חלקים נרחבים מהסכם ממשלת האחדות, ובכך לגרום לקריסתו. יש שם די והותר סעיפים בעייתיים. בין היתר: קיצור הקדנציה של הכנסת לשלוש שנים; המגבלות על הכנסת; ההשבעה הבו-זמנית בפועל של שני ראשי ממשלה; ועוד. אינני יודע אם סעיפים משונים אלה חוקיים או לא חוקיים, אבל הם לא נראים הכי סבירים.

מקובל לחשוב שאם הסכם האחדות יתפרק, התוצאה תהיה בחירות רביעיות. אבל האם זה באמת צריך להיות כך? אם הייתי גנץ הייתי מתכונן לתרחיש הזה, גם אם הוא לא הכי סביר. נתניהו עושה זאת.

בנסיבות הנוכחיות קשה לדמיין את לפיד, ליברמן, מרצ והרשימה המשותפת עומדים בתור אצל גנץ. אבל אני לא חושב שזה בלתי אפשרי. גנץ יצטרך לעשות את מה שביבי עושה כל כך טוב: להיות בעל הנרטיב.

בנסיבות הנוכחיות קשה לדמיין את לפיד, ליברמן, מרצ והרשימה המשותפת עומדים בתור אצל גנץ. אבל אני לא חושב שזה בלתי אפשרי. גנץ יצטרך לעשות את מה שביבי עושה כל כך טוב: להיות בעל הנרטיב

  • הוא יוכל להגיד לכל מבקריו כי ממשלתו תהיה האנטיתזה למה שאולץ על ידי נתניהו להסכים לו בגלל מצב חירום שנראה כי הוא שוכך: ממשלה קטנה של שרים מועטים, שבה אנשי מפתח יהיו בעלי מומחיות רלוונטית – ההפך מכל ממשלות נתניהו.
  • הוא יוכל להגיד לרשימה המשותפת שלמרות שהיא לא תהיה חלק מהקואליציה רשמית (הם לא רוצים), ימונו ערבים לקבינט – וזה יכול לכלול את ראש המפלגה איימן עודה (יוצא דופן, אבל למה לא?) פלוס שניים נוספים (אולי אנשי מקצוע). שלושה ערבים! ולא רק דרוזים! בא לציון גואל.
  • הוא יוכל להגיד ללפיד שהוא מציע למשול רק לשנתיים של הישגים מצוינים ואז לערוך פריימריז לראות מי מהם ממשיך את הקדנציה. אם לפיד ינצח, גנץ יתפטר. רוטציה – אבל שונה.
  • הוא יכול להגיד לליברמן שהוא יקבל את כל דרישותיו: מסחר ותחבורה ציבורית בשבת, גיוס, לימודי הליבה בבתי הספר החרדיים ונישואים אזרחיים. בנוסף, כמובן, תוגש הצעת החוק המונעת מנאשם בפלילים להיות ראש ממשלה.
  • הוא יוכל להגיד למרצ שהוא מונע את מהלכי הסיפוח הפזיזים ומסוכנים בגדה המערבית ויחדש את שיחות השלום עם מחמוד עבאס.
  • הוא יוכל להגיד ל"מפלגת העבודה" היכן לחתום.

ואז ייגש למורדי כחול-לבן שדחפו אותו לפינה הנוכחית – הכייסים הפוליטיים המתפוצצים מחשיבות עצמית, צבי האוזר ויועז הנדל. גנץ יוכל להגיד להם כעת שהוא באמת ניסה ככל האפשר להקים ממשלת אחדות, וגם שילם ריבית דריבית. אי אפשר לדרוש יותר, גם אם אתה ממש גזען. עכשיו זה או "ממשלת מיעוט" או אותה הזוועה הבלתי ניתנת לתיאור, בחירות חדשות (בהן השניים ילכו הביתה). נוסף על כך, בכל ממשלה לליכוד תהיה דלת פתוחה להצטרף (ללא תנאים וללא נתניהו).

מרתק לצפות בסיפוק העצמי של הנדל המסביר בטלוויזיה מדוע חסם ממשלה כזו לפני כן. הוא טוען שלא הייתה אלטרנטיבה לממשלת אחדות אלא בחירות נוספות. אולם בסירוב לתמוך בממשלה ש"תלויה בערבים" הוא והאוזר יצרו את המצב הזה. אין אפשרות ללא-ימין לנצח בישראל בעתיד הנראה לעין ללא תמיכת הערבים, שהם חמישית מהאוכלוסייה. דעת הקהל לא תזוז עד כדי כך; התנאי של הנדל בלתי אפשרי ומהווה ממש מוקש.

בעיניים נוצצות הנדל מוסיף שהוא מבקש "להבריא" את החברה הישראלית. זה נשמע קצת יותר כנה, וגם יותר סביר.

אתה רוצה לרפא את החברה הישראלית, הנדל? תרד מהחרם על הערבים ותעזור לשים סוף לקרקס השחיתות שמגיע השבוע לבג"ץ. שתי ציפורים; מכה אלגנטית אחת. דרך ארץ.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,114 מילים
סגירה