לקברניט הטיטאניק לא צריך לתת הזדמנות שניה

טביעת הטיטאניק, ציור: Willy Stöwer,
טביעת הטיטאניק, ציור: Willy Stöwer,

השבוע הנוכחי יהיה מאוד משמעותי למדינת ישראל.

בשבוע הזה יקבע בית המשפט הגבוה לצדק האם אדם הנאשם בפלילים ועומד לפני פתיחת משפטו יוכל לקבל מינוי להקים ולעמוד בראש ממשלה בישראל. מנקודת ראותי מינוי כזה אינו הגיוני, אינו ערכי, ועל אף התפתלויות היועץ המשפטי לממשלה, אינו עולה בקנה אחד עם החוק הקיים.

ההיגיון הפשוט אומר שאדם שנחקר אינו ממנה את חוקריו או את שופטיו, ולאדם העומד לדין על שניצל את המדינה לטובתו האישית לא נותנים לנהל מדינה.

מינוי כזה אינו הגיוני, אינו ערכי, ועל אף התפתלויות היועמ"ש – אינו תואם את החוק הקיים. ההיגיון אומר שאדם שנחקר אינו ממנה את חוקריו או שופטיו, ולעומד לדין על ניצול המדינה לטובתו – לא נותנים לנהל מדינה

בנימין נתניהו בונה את כוחו על "גוש חוסם". הגוש זה הוא בפועל קבוצה בעלת אינטרסים משותפים בקופת המדינה ובעמדות השפעה. לשבחו של הציבור בישראל יש להזכיר כי למרות היות הגוש החוסם "בעל המאה", רוב המצביעים בשלוש מערכות הבחירות האחרונות לא הצביעו בעדו. הצבעת רוב זו מבטאת יותר מכל דבר אחר את רצונם של אזרחי ישראל לשים סוף לשחיתות השלטונית.

בג"ץ אמור לדון השבוע בשני נושאים, המרכזי שבהם הוא שאלת אי כשירותו של ראש ממשלת המעבר להתמנות לראש ממשלת ישראל, והנוסף עליו הוא שאלת חוקיות ההסכם הממליך אותו לתפקיד הזה למרות שלא זכה לרוב.

נכון, זו עת חרום. עת חרום שמועצמת בגין טיפול כושל רב שנים של נתניהו וממשלותיו במערכת הבריאות, כמו גם בגין הזנחתו הפושעת בשבועות האחרונים את הטיפול בפגיעה הכלכלית הקשה שחווה המשק, ואתו, באחת, הפיכת כרבע מכוח העבודה – למעלה ממיליון אזרחים!  –  למובטל, בעקבות הוראות הממשלה. ממשלת מעבר שלא עשתה די שימוש בכלים מדעיים ומקצועיים כדי להתמודד עם המגיפה, ואינה עושה שימוש בכלים כאלה כדי לצמצם את רוע הגזרה על המשק.

ישראל היא מדינה חזקה. היא אינה הטיטאניק, למרות שנתניהו כבר טען שהוא "מנווט את הטיטאניק". היה פוליטיקאי בישראל שאמר שלקברניט הטיטאניק לא צריך לתת הזדמנות שניה. לא נכון לתת לאיש הזה להמשיך לנהל את הכישלון לו הוא אחראי.

ישראל היא מדינה חזקה. היא אינה הטיטאניק. היה פוליטיקאי בישראל שאמר שלקברניט הטיטאניק לא צריך לתת הזדמנות שניה. לא נכון לתת לאיש הזה להמשיך לנהל את הכישלון לו הוא אחראי

לרשותו של נתניהו עומדות דרכים רבות לטפל במגפה ובכלכלה מבלי לפגוע בשלטון החוק. התמקדותו בערעור שלטון החוק בעת זו, כדי למלט את נפשו מהדין ומהצדק, ובכך לבדלו משאר אזרחי המדינה, מהווה העדפה בוטה של אינטרס אישי, שמנוגד במקרה הזה לחלוטין לאינטרס הלאומי. הצלת נפשו תביא עמה פגיעה אנושה במערכת המשפט ובשלום שופטיה.

יש לקוות שראש הממשלה ושליחו, שר המשפטים, יקפידו הקפדה יתירה במעשיהם, שכן החוק חל גם עליהם. חייבת להיפסק מיידית ההסתה הבלתי נסבלת של תומכיהם ובני משפחתם נגד בג"ץ. אני קוראת לכלל האזרחים, ובפרט לחברי הכנסת מכחול לבן, להכיר בחשיבות הרשות השופטת, לעשות הכל כדי  למנוע כל פגיעה בה, ולהצהיר באופן ברור, ובפומבי, שיקבלו כל החלטה שלהם.

ד"ר ארנה ברי היא ד"ר למדעי המחשב, יזמת, מדענית ראשית ומנהלת בכירה בעבר. מנהלת היום, מטעם המדינה ובהתנדבות, ועדה העוסקת בבניית תשתית לבינה מלאכותית בישראל עבור רשויות המחקר ומשרדי הממשלה בארץ.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 443 מילים ו-1 תגובות
סגירה