פלג גופו העליון של צפע מצוי (צילום: (מתוך ויקיפדיה))
(מתוך ויקיפדיה)

הגבול הדק שעובר בין לכידת נחש להתעללות בערך טבע מוגן

לוכד הנחשים שהוזעק לפארק בתל אביב לא הסתפק במקל התפיסה הרגיל, וגלגל את הנחש בתוך נייר דבק רב עוצמה שעלול לקרוע את עורו ● ״אני עובד עם זוחלים כבר יותר מ-30 שנה ואף פעם לא ראיתי התנהגות כל כך מרתיחה מצד איש מקצוע״, קובל לוכד נחשים ותיק ● מעיריית תל אביב ורשות הטבע והגנים נמסר שהמקרה נמצא בחקירה

באחד מערבי השבוע החולף נתקלו עוברי אורח שיצאו לחלץ עצמות בפארק תל אביבי בנחש גדול שהתפתל על ספסל. למקום הוזעק לוכד נחשים שניגש מייד למלאכה.

הלוכד הבהיר לסקרנים שהקיפו אותו כי מדובר בצפע ארץ ישראלי ושהכשה שלו מסוכנת מאוד. כדי ללכוד את הנחש הוא שלף את המוט הארוך שבקצהו תפס שמיועד למשימות כאלה, אבל הוא הכין לנחש גם הפתעה: נייר דבק רב עוצמה שנצמד לעורו של הנחש כשכל נסיון פיתול רק מחזק את ההדבקה.

הסרטון שתיעד את הלכידה הגיע לקבוצות של לוכדים מורשים וחובבי בעלי חיים וחולל סערה. לפי אדי טייאר, מדביר ולוכד נחשים ותיק, "מדובר בפגיעה בחיית בר מוגנת באופן שמעורר פלצות. אני לא מצליח להבין בשביל מה זה נחוץ, למה להדביק את הנחש על דבק? למה לא פשוט לתפוס אותו ולהכניס אותו למיכל או לשק שמיועד לכך? רואים שהנחש כבר לכוד, הוא לא מהווה איום, לא היתה סכנה שהוא יברח.

"אני עובד עם זוחלים כבר יותר מ-30 שנה ואף פעם לא ראיתי התנהגות כל כך מרתיחה מצד איש מקצוע. לנחש יש חשיבות אקולוגית ממדרגה ראשונה. הלוכד צריך לקחת אותו ולשחרר אותו בטבע ולא להתעלל בו".

את הסרטון (שצולם בעידודו של הלוכד ותוך שהוא מדגים את מעשיו למצלמה) אופפים כמה סימני שאלה: ככל הידוע, הלוכד הגיע למקום בעקבות פנייה למוקד של עיריית תל אביב, ומכאן ניתן להסיק שהוא עובד בחברה שמספקת שירותי לכידה לעירייה.

בסרטון הוא מציין את שמו הפרטי, אבל בחיפוש בגוגל לא נמצא לוכד בשם זה; זו גם הסיבה שבחרנו, בזמן ישראל, להסיר מהסרטון קטעים שבהם ניתן לזהות את הלוכד – משום שלא ניתן להשיג את תגובתו לטענות.

"מדובר בפגיעה בחיית בר מוגנת באופן שמעורר פלצות. אני לא מצליח להבין בשביל מה זה נחוץ, למה להדביק את הנחש על דבק? למה לא פשוט לתפוס אותו ולהכניס אותו למיכל או לשק שמיועד לכך?"

כשנשאל על ידי הסובבים אם הוא מתכוון להרוג את הנחש, הוא משיב בשלילה ואומר שיעביר אותו ל'מכון הזואולוגי', אבל אין גוף כזה. אולי הכוונה לאחד הגנים הזואולוגיים, אם כי ברוב המקרים הנחש אמור להיות משוחרר לטבע הרחק ממקום יישוב.

בסרטון מסביר הלוכד לנוכחים שהוא יסיר את הדבק מגופו של הנחש באמצעות מים חמים. גורם בכיר בתחום שמירת הטבע אומר שהתפלא לשמוע את הדברים: "כדי לשחרר את הנחש מהדבק צריך להשתמש בחומרים ממסים. זה דבק שמשתמשים בו במלכודות לחולדות, וחולדה זו חיה מאוד חזקה. אם הנחש ינסה להשתחרר העור שלו ייקרע. ללוכדים יש היתר עם תנאים, אחד התנאים הוא לא לגרום סבל לבעלי חיים ולא להשתמש בחומרים אסורים. דבק כזה בעיקרון אסור בשימוש".

מעיריית תל אביב נמסר: "אנו מכירים את המקרה המדובר ולאחר התייעצות עם המשרד להגנת הסביבה, פרטי הלוכד יועברו לחקירת רשות הטבע והגנים שהיא הגוף האמון על אכיפת תקנות הגנת חיות הבר ומתן היתר ללכידת נחשים".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "רשות הטבע והגנים פתחה בחקירה לבירור האירוע, בחשד לפגיעה בחיות בר ופעולה בניגוד לתנאי ההיתר. הזוחלים בישראל הם חיות בר מוגנות".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 447 מילים ו-2 תגובות
סגירה