תרגיל הכספים האסורים בתלמה ילין נחשף, והמורים ישלמו את המחיר הכבד

מעקב זמן ישראל בית הספר תלמה ילין בגבעתיים ביצע גביית יתר של מאות אלפי שקלים בשנה מהורים, כפי שנחשף בזמן ישראל ● כעת מתברר כי הכסף שימש לניפוח שכרם של חלק מהמורים - בניגוד לכללים, וללא ידיעת ההורים ● מי שישלמו את המחיר הם המורים עצמם, שזומנו לשימועים, ויאבדו חלק ניכר מהכנסתם גם אם לא יפוטרו ● ההורים: "העירייה וביה"ס עושקים את המורים כדי לכסות על ניהול כושל, נתבע את השבת הכסף"

תלמה ילין
תלמה ילין

המאבק בתלמה ילין מגיע אל חדר המורים: המורים בבית הספר המפורסם בגבעתיים חוששים מקיצוץ מסיבי בתקציב, שיפגע בשכר ובתנאים הסוציאליים שלהם, בעקבות הפסקת גביית היתר מהורי בית הספר. כך נודע לזמן ישראל.

בתחילת החודש הוזמנו כ-20 מורים מתחום האמנויות בבית הספר למשרדים השייכים לעיריית גבעתיים, והתבשרו על ביטול זכויות "עוז לתמורה" מהן נהנו בשלוש השנים האחרונות, שפירושו קיצוץ מכריע בשכרם.

נציגי העירייה בעמותה המפעילה את בית הספר הודו בשיחות עם המורים, כי מההורים נגבו מאות אלפי שקלים בניגוד לחוק ולכללי משרד החינוך.

בתחקיר זמן ישראל נמצא כי מדובר בקרוב לחצי מיליון שקל שנגבו בשנתיים האחרונות, המסתכמים בקרוב לאלפיים שקלים בשנה לכל תלמיד.

מנהל בית ספר תלמה ילין, משה פילוסוף (צילום: צילום מתוך תוך סרטון שהכינו סטודנטים של המגמה לקולנוע)
משה פילוסוף (צילום: מתוך סרטון המגמה לקולנוע)

גירעונות כספיים כבדים שצבר בית הספר בהיקף של כ-2 מיליון שקל, מעמידים בסימן שאלה את פתיחת שנת הלימודים הבאה. כתוצאה מהחשיפות והמחלוקות הודיע כבר מנהל בית הספר, משה פילוסוף, כי בכוונתו לצאת לשנת שבתון.

בשבועות האחרונים השמיעו חלק מאנשי הסגל במוסד אמירות קשות במיוחד, וטענו באוזני ההנהלה ונציגי העירייה כי הם "מתעתעים בנתונים ולא מדייקים במספרים", וכי "אנו עובדים ללא חוזי העסקה מסודרים, מה שמוביל לכאוס".

אחת המורות, שביקשה להישאר בעילום שם, האשימה את נציגי העירייה וההנהלה בקומבינה: "כשההורים אמרו לנו כל השנה שמשחקים עם הכסף שלהם ומסתירים אותו מהם, לא האמנו. כעת אנחנו יודעים שזו לא המצאה.

"עצוב לגלות שהעירייה וההנהלה שיחקו עם כספי ההורים ואנו אלה שצריכים לשלם את המחיר. לא הצליחו לגבות את הכסף מההורים, אז פוגעים במורים".

תלמה ילין
תלמה ילין

כספי ההורים שימשו כמעין בנק

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, הודיע בתחילת השנה כי נבחנת האפשרות להפסיק את התמיכה העירונית בביה"ס, במהלך שנראה לכאורה כניסיון להתנער ממצבו הקשה. בסדרת תחקירים בזמן ישראל נחשף כיצד גבתה ההנהלה מאות אלפי שקלים מהורי התלמידים בניגוד להוראות, ותוך הסתרת ההנחיות מההורים.

בתגובה, הנחה משרד החינוך להגביל את סכום הגבייה ל-8,500 שקל לכל תלמיד, החל משנה הבאה. בשנת הלימודים הנוכחית נגבו מחלק מההורים 12,500 שקל, עד שהשיטה נחשפה והסכום ירד ל-9,500. כמאה הורים סירבו לשלם את הסכום המלא, וחלקם מאיימים לתבוע את השבת הכספים שלטענתם נגבו שלא כדין.

בזמן ישראל חשפנו עוד כיצד בחלק מתשלומי ההורים, האמורים להיות "צבועים" באופן מסודר לצורכי לימודי האמנויות הייעודיים בלבד, השתמשה העמותה לסגירת החובות של בית הספר ולצורכי הצטיידות, מחשוב ולוגיסטיקה.

רן קוניק (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
רן קוניק (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

חשבון ההורים הופרד מחשבון ביה"ס רק לאחרונה – ואז התגלה כי חשבון ביה"ס גירעוני, וההורים נאלצו "להלוות" לו כספים כדי להבטיח תשלום משכורות בזמן.

עתה מתברר עוד, כי העמותה שמנהלת את תלמה ילין, השייכת למינהל החינוך של גבעתיים, "ניפחה" את מספר שעות התקן של המורים לאמנויות בעשרות שעות, יותר מפי שניים מהמותר, וזאת באמצעות כספי ההורים המוגדלים.

העמותה שמנהלת את תלמה ילין, השייכת למינהל החינוך של גבעתיים, "ניפחה" את מספר שעות התקן של המורים לאמנויות בעשרות שעות, יותר מפי שניים מהמותר, וזאת באמצעות כספי ההורים המוגדלים

המשמעות היא שהעמותה וההנהלה השתמשו ב"בנק ההורים", לתשלום האקסטרה עבור זכויות נוספות למורים על פי עוז לתמורה, בהן עבודה בשעות נוספות ותשלום במשך 12 חודשים, וזאת מבלי לשקף את המצב להורים ולצוות.

לפי כללי משרד החינוך יש להפריד שעות ייעודיות של תל"ן ("תשלומים נוספים" עבור אמנות, מוזיקה וכו') משעות הלימוד הממומנות באופן ישיר על ידי המשרד. את התל"ן משלמים ההורים, בעוד שאת שעות התקן משלם משרד החינוך.

החלוקה מתבצעת באופן הבא: שעות התקן של משרד החינוך משולמות על ידו לפי הסכם עוז לתמורה, הכולל תוספות סוציאליות; בעוד ששעות של תל"ן מוגדרות כ"שעות הדרכה", המשולמות פר שעת לימוד בפועל על ידי ההורים. עלות כל שעה כזאת בכל שנה, על פי הגדרות המשרד, היא 230 שקל לתלמיד.

מטרת ההגבלה בתשלומי תל"ן היא מניעת גביית יתר מהורים, גם אם הם מעוניינים בכך, כדי לא לפגוע בשוויוניות ובכדי למנוע יצירת "בתי ספר לעשירים". בפועל, חלק מחברי ועד ההורים הרשמי אכן תמכו בגביית היתר בניגוד לכללים, ואמרו שהם עושים זאת כדי לתת "לילדים את החינוך הטוב ביותר", כהגדרתם.

כעת, משהוגבלו תשלומי ההורים מפורשות, גילו המורים שהזכויות הסוציאליות של עוז לתמורה – ששולמו עבורם מכספי ההורים וכוללות תוספות של עד 40% לשכר – נעלמו. גם העמותה לא יכולה לממן אותם, מכיוון שהיא גירעונית.

המורים גילו שהזכויות הסוציאליות של עוז לתמורה, הכוללות תוספת של עד 40% לשכר, נעלמו בבת אחת, משום ששולמו מכספי ההורים, בניגוד לכללים. גם עמותת תלמה ילין לא יכולה לסייע, מאחר שהיא בגירעון

בשיחות עם המורים הודו נציגי העירייה בתרגיל. "כל זמן שההורים היו צריכים לשלם כמה שדרשנו, היינו יכולים לקחת את הסכום הזה לטובת המורים…", אמרה אחת מהן בדיון שהתקיים לאחרונה. "אם משרד החינוך היה מתיר לנו להמשיך ולגבות 12,500 שקל מההורים למימון ההורים, לא היינו מגיעים לבלגן הזה".

משמעות ההצהרה הזאת, היא שבעמותה ובעירייה קיבלו לכאורה החלטה מודעת לקשור את גורלם של המורים בגבייה בלתי חוקית, וזאת במקום לקצץ בעלויות תפעול העמותה ולהתייעל, או להגדיל את התמיכה תקציבית של העירייה.

בשנים האחרונות הקפידה עיריית גבעתיים לממן רק חלק מזערי מתקציב בית הספר – כ-200 אלף שקל בשנה מתוך תקציב של כ-18 מיליון שקל.

תלמה ילין 1985 (צילום: חנניה הרמן)
תלמה ילין 1985 (צילום: חנניה הרמן לע"מ)

ההורים: בית ספר לעשירים בלבד

ועד הפעולה של ההורים, אשר סייע בחשיפת הליקויים במוסד, הגיב בזעם על הגילויים האחרונים, וחבריו מאיימים כעת לתבוע את השבת הכספים במלואם.

"העמסת עלויות עוז לתמורה על ההורים היא בלתי חוקית", אמרו לנו ראשי הוועד. "אנו מתכוונים לתבוע את הכספים האלה שנוצלו שלא כדין וגם את הכספים שגבייתם לא אושרה כדין, אם אפשר גם ברמה האישית מבעלי התפקידים בעמותה, אשר ההתנהלות הלא חוקית הזאת נמצאת באחריותם".

בוועד טוענים עוד כי העירייה משתמשת במורים כגורם שאפשר לצ'פר או להעניש בהתאם לכסף שנלקח מההורים. "אנחנו בעד לתת למורים משכורות ראויות ולצפות לתמורה הולמת. הדבר אפשרי בניהול נכון ויעיל. אבל העמותה בחרה לגלגל אלינו את התחלואים והתקלות שהיא יצרה בניהול כושל.

"משהדבר לא עלה בידה, כי ההורים התעוררו וסירבו לשלם, היא פונה לאוכלוסיה המוחלשת הבאה בתור ועושקת את המורים בשל תקלות ניהול שהיא יצרה".

עוד טוענים ההורים כי השיטה שיצרו ההנהלה והעמותה עלולה להפוך את בית הספר למוסד לעשירים בלבד: "אסור שתל"ן ישלם עבור שעות של משרד החינוך וההפך, בבסיס ההחלטה הזו עומד צדק חברתי. למה שיישובים עשירים ומבוססים יאפשרו לילדים, כפי שקרה בעבר, להגדיל כיתות ולקיים לימודים פרטיים בתוך בית הספר, בזמן שיישובים עניים אינם יכולים? לכן החוקים מאד ברורים".

בוועד מפנים אצבע מאשימה לעירייה ולהנהלה, ומאשימים אותן בניצול המורים המקצועיים. "היינו שמחים לשלם יותר למורים, לו ניתן היה לפקח על הכסף הזה", נאמר בהודעת הוועד. "אבל עשו מישמש מכל הדברים: גם השתמשו בכספי הורים לשלם עבור שעות שמשרד החינוך מממן מראש, גם השתמשו בכספי המשרד שניתנו עבור שעות אלו כדי לממן את שכר הבכירים, גם טענו שהם משלמים למורי התל"ן סכומי עוז לתמורה שלקחו מההורים, וגם מנסים לפטר את אותם המורים. כך יוצא שהופכים אותנו, בעל כורחנו, למעסיק נצלני וחזירי".

תגובת עיריית גבעתיים: "תיכון תלמה ילין ימשיך להתנהל בהתאם לתקנות החלות עליו, ולשמור על הרמה הגבוהה שלו כתיכון המוביל במדינה בתחום האמנויות. נושא שכר המורים לא יידון בתקשורת, בפרט כשאותם הורים, יוזמי הכתבות השליליות כלפי בית הספר, מציגים תמונה חלקית ולא נכונה, בלשון המעטה.

"יצוין רק כי בשם השוויוניות, משרד החינוך פגע קשות בבית הספר מאחר שכפה על כל בתי הספר הייחודיים, להפחית את מתווה התשלומים ואת גובה תשלומי ההורים, ולפיכך חייב את בית הספר להיערך ולבצע צעדי התייעלות וקיצוצים בהתאם".

עוד 1,085 מילים
סגירה