החוק הצרפתי בלי האיזונים והבלמים שלו

בכירי ימינה משיקים את קמפיין הבחירות שלהם, פברואר 2020 (צילום: Tomer Neuberg/FLASH90)
Tomer Neuberg/FLASH90
בכירי ימינה משיקים את קמפיין הבחירות שלהם, פברואר 2020

רק נזכיר: סעיף 68 לחוקת צרפת (שנוסח בשנת 1958 בתקופת ממשל דה-גול) קובע אמנם שנשיא לא יועמד לדין פלילי במהלך כהונתו בגין עבירות שקשורות בתפקידו, למעט עבירת בגידה, אך כהונתו של נשיא צרפת מוגבלת ל-2 קדנציות לכל היותר, כשכל אחת מהן בת 5 שנים. מכאן שלאחר עשור, הנשיא אינו יכול עוד להתמודד לנשיאות.

סעיף 68 לחוקת צרפת קובע אמנם שנשיא לא יועמד לדין פלילי במהלך כהונתו בגין עבירות שקשורות בתפקידו, למעט עבירת בגידה, אך כהונתו של נשיא צרפת מוגבלת ל-2 קדנציות

חוץ מזה, סעיף 68 לחוקה קובע שהנשיא לא יועמד לדין בגין מעשים הקשורים בתפקידו. ספק אם עבירת השוחד והפרת האמונים הן חלק מתפקידו. אך גם אם הפרשנות המקובלת בצרפת היא שלא ניתן להעמיד נשיא לדין בגין שוחד והפרת אמונים כל עוד הוא מכהן בתפקידו, ברור שניתן גם ניתן להעמידו לדין בתום 2 הקדנציות שלו.

ראשית, הסעיף החוקתי בצרפת בעייתי מאד, ואף סייע לשיראק להימלט מהעמדה לדין בפרשות חמורות לכאורה. גם לאחר תום כהונתו, כשהועמד לדין ובסופו של דבר אף הורשע, לא הופיע למשפטו בטענה שהוא סובל מבעיות זיכרון קשות, ולא שילם על מעשיו בישיבה בכלא.

שנית, ברור שהחוק הצרפתי המקורי טומן בחובו איזונים ובלמים שאינם קיימים במודל שעליו חולם נתניהו: הנשיא אמנם חסין מהעמדה לדין במסגרת תקופת מילוי תפקידו, אך הוא יוכל להחזיק במשרה זאת במשך 10 שנים בלבד.

הצעת החוק הצרפתי של סיעת ימינה, אפוא, היא עידוד מובהק ומסוכן לשחיתות וכן להעמדת ראש הממשלה מעל החוק: מפני שהיא מבקשת לקבוע שראש הממשלה לא ייחקר ולא יועמד לדין במהלך תקופת כהונתו, מבלי לקצוב או לתחום את תקופת הכהונה.

ומדוע תחמו בצרפת, בארצות הברית ובדמוקרטיות נוספות את תקופת כהונת הנשיא או ראש המדינה? בדיוק מהטעם שצפינו בו השבוע: ראש ממשלה שיכול להמשיך בתפקידו ללא מגבלה חוקית על תקופת כהונתו, יכול ללקות בשכרון כוח ולפעול בברוטליות כדי למוטט את ההיבטים הדמוקרטיים ואת היבטי שלטון החוק, שנותרו במדינתו.

הצעת החוק הצרפתי של ימינה היא עידוד מובהק ומסוכן לשחיתות ולהעמדת רה"מ מעל החוק: מפני שהיא מבקשת לקבוע שרה"מ לא ייחקר ולא יועמד לדין במהלך כהונתו, מבלי לקצוב אותה

במיוחד כשמי שהתיימר להציב מולו אלטרנטיבה, החליט לרסק את האלטרנטיבה ולשבת עמו. כי ישראל, כזכור, לפני הכל.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 334 מילים
סגירה