אילוסטרציה, בדיקת קורונה בירושלים (צילום: Nati Shohat/Flash90)
Nati Shohat/Flash90

נשלחתם לבידוד ביתי ואין לכם מקום מתאים לכך? בעיה שלכם

נ' עברה בדיקת קורונה ונשלחה לבידוד ביתי עד לקבלת התוצאות, אבל לא היה לה בית מתאים להתבודד בו ● כשפנתה לקופת החולים עם הבעיה, היא הופנתה למשרד הבריאות, שהפנה אותה לעירייה, משם הופנתה לפיקוד העורף וחוזר חלילה ● לבסוף היא נאלצה לשכור דירה זמנית על חשבונה - ולא בפעם הראשונה ● בפיקוד העורף אומרים בתגובה שהמלוניות עדיין פעילות, אך הם לא אחראים לשיכון המבודדים

מדינת ישראל מתגאה במספר עצום של אנשים שנשלחו לבידוד בית, בשל החשש שהם חולים בקורונה. אבל מה קורה כאשר מי ש"חשוד" כחולה קורונה נשלח לבידוד, אבל אין לו חדר מתאים להתבודד בו? האם גוף כלשהו אחראי לספק מקום למי שנשלח לבידוד ואין באפשרותו לעמוד בהנחיה?

נ', צעירה מתל אביב שנשלחה לבידוד, מצאה את עצמה עומדת מול סחבת בלתי אפשרית, שבסופה גילתה כי אף רשות לא לוקחת על עצמה את האחריות לדאוג לכך שתוכל לעמוד בהנחיות הבידוד, בפעם השנייה בתוך שלושה חודשים.

"עברתי בדיקת קורונה – שלילית, אל דאגה – ועד קבלת התוצאות הייתי צריכה לשהות בבידוד, אבל לא היה לי מקום מתאים לזה", מספרת נ'. "שאלתי בקופת החולים שלי, מכבי, איך אני יכולה לקבל מקום לבידוד עד לקבלת תוצאות הבדיקה, והם הפנו אותי לרופא המשפחה שלי. רופא המשפחה אמר לי שהוא בדק עם הרופא המחוזי וגילה שכבר אין מלוניות בידוד, אז אין לאן לשלוח אותי".

אמנם תשובת הרופא אינה נכונה עובדתית, אבל נ' החליטה שהיא רוצה לגלות מי הגוף האחראי, ופנתה בשאלה למשרד הבריאות.

"במשרד הבריאות אמרו לי: 'אנחנו לא מטפלים בזה, אבל דברי עם קופת החולים, הם חייבים לטפל בזה'. שוב פניתי למכבי אבל גם הפעם נמסר לי שהם לא מטפלים בזה, שאין להם מה לעשות, ושאפנה למשרד הבריאות: 'הם משרד הבריאות. הם חייבים לטפל בזה!'". הפעם השיחה עם משרד הבריאות הסתיימה בהפניה אחרת, ונ' הופנתה לעיריית תל אביב שבה היא מתגוררת. אבל בעירייה הבהירו שהעניין אינו קשור אליהם, ושלחו אותה בחזרה למשרד הבריאות.

משרד הבריאות הפנה אותה לפיקוד העורף, שמפעיל את מלוניות הקורונה. אבל אם נדמה היה שכאן יסתיים העניין הרי שמפיקוד העורף שוב הופנתה נ' לקופה, ובמכבי שוב הודיעו לה שהם אינם אחראית לפתרונות מגורים למי שחייב בבידוד.

אילסוטרציה, תל אביב בימי קורונה, מאי 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
אילסוטרציה, תל אביב בימי קורונה, מאי 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

בצר לה, חזרה נ' לפיקוד העורף. "שם אמרו לי משהו כמו 'תשכרי לך מקום לגור', ואני הרגשתי שהסאבטקסט הוא 'זאת בעיה שלך'". ואכן נ' שכרה דירת חדר לתקופת הבידוד, ואף הבהירה מראש לבעלים כי היא זקוקה לה לכמה ימים בלבד.

הבעלים הסכים תחילה להשכיר לה, אך חזר בו בנימוק שהוא "לא רוצה שיבדקו אותי ממשרד הבריאות ויהיו לי בעיות, בואי נבטל'", לדבריה. אחר כך שינה את דעתו והציע שהם פשוט לא יגלו למשרד שהיא מתגוררת בדירה. "אמרתי לו, בוא נגיד שהלוקיישן של הבידוד שלי לא בדיוק בראש מעייניהם", ובזה זה הסתדר.

"זה מתסכל", היא אומרת, "מצד אחד קיבלתי הנחיות לשהות בבידוד, ומאוד רציתי להקפיד עליהן, ומצד שני כל גורם שפניתי אליו אמר שאין לו איך לעזור. הרגשתי שמשרד הבריאות וקופת החולים מטילים עליי את האחריות לכך, כשאני יודעת שאנשים שחזרו מחו"ל בחודשים האחרונים נלקחו לבידוד אפילו אם היה להם מקום להתבודד בו. ביליתי שעות בשיחות כאלה בלי שזה יתקדם.

"זה כבר הבידוד השני שלי. הראשון היה במרץ לאחר שחזרתי מחו"ל, זה היה לפני מלוניות הבידוד, וגם אז נאלצתי לשכור דירה מהיום להיום לתקופת הבידוד. אבל מאז אפשר היה לצפות שהרשויות ילמדו משהו על ההתנהלות עם המצב, והתחושה היא שהגורמים פשוט לא מחוברים אחד לשני ולא לוקחים אחריות.

"זה כבר הבידוד השני שלי. הראשון היה במרץ לאחר שחזרתי מחו"ל, זה היה לפני מלוניות הבידוד, וגם אז נאלצתי לשכור דירה מהיום להיום לתקופת הבידוד. אבל מאז אפשר היה לצפות שהרשויות ילמדו משהו"

"כולם התעקשו שאין להם איך לעזור לי, וסירבו להעלות על הקו את הגורם שלטענתם כן צריך לעזור. במקום זאת הם אמרו שאני זאת שצריכה לשכנע את הגורם השני לטפל בזה. אני משערת שהרבה אנשים לא היו מתעקשים באותו האופן, אלא פשוט מוותרים על הבידוד, וברור לי שההתעקשות שלי לשמור על ההנחיות רק מסבכת אותי, במקום שמשרד הבריאות יקל עליי בביצוע שלהן".

תגובות

בדובר צה"ל מבהירים בתגובה כי פיקוד העורף עדיין מפעיל חמש מלוניות לטובת אנשים שזקוקים לבידוד ושאין להם מקום מתאים לכך בביתם. עוד נמסר מדובר צה"ל כי פיקוד העורף אחראי על קליטת האזרחים השוהים במלוניות והטיפול בהם, אבל לא על הפניית האזרחים למלונית, שנמצאת באחריות קופות החולים.

מעיריית תל אביב נמסר: "באחריות קופת החולים לפעול מול פיקוד העורף למציאת מקום לבידוד ולכן לא ברור מדוע גב' נ' הופנתה לעירייה".

תגובת קופת החולים מכבי טרם התקבלה.  ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.

עוד 627 מילים
סגירה