"נתניהו מנתק את ארץ ישראל מהיהודים"

ראיון הקרע במחנה הימין סביב החלת הריבונות רק הולך ומחמיר ● בראיון לזמן ישראל, אומר עירא רפפורט, מי שהיה חבר במחתרת היהודית: "צריך להילחם בזה בצורה חריפה מאד" ● כמו רבים מחבריו ביו"ש, הוא תוקף בחריפות את טראמפ ונתניהו ● "כשאתה מוסר את ארץ ישראל לאויבים, זה החטא הגדול ביותר. אבל כשאתה גם מנתק את היישובים - זה עוון לא פחות גדול" ● אבל, הוא מרגיע, זה לא יזלוג לאלימות: "מה שהיה טוב בזמנו, לא נכון להיום"

בנימין נתניהו מופיע בפני סטודנטים בהתנחלות נתיב האבות בגוש עציון, ב-28 בינואר 2909 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL
בנימין נתניהו מופיע בפני סטודנטים בהתנחלות נתיב האבות בגוש עציון, ב-28 בינואר 2909

עירא רפפורט קורע קריעה בבגד. תכנית טראמפ מכניסה אותו לתחושת אבל עמוקה. "המצב הרבה יותר קשה ממה שחשבנו", הוא מקונן. "אני חי בשילה, ואני הלך לסבול כאן מעתה ואילך. זה לא רק עניין שלי. מי שגר בקריית ארבע לא יכול לנסוע לירושלים. אומרים לו 'סע לבאר שבע'".

עירא רפפורט (צילום: סלפי)
עירא רפפורט (צילום: סלפי)

"אבל זה לא הדבר העיקרי", מוסיף רפפורט. "אתה מוסר את ארץ ישראל לאויבים וזה החטא הגדול ביותר, אבל אתה גם מנתק את היישובים, וזה עוון לא פחות גדול. מה, אנחנו לא לומדים? לא רואים מה קרה כאשר עזבנו את גוש קטיף? עכשיו הם באים לקחת לנו את האדמה".

אבל הנשיא טראמפ מעניק לכם ריבונות, ועוד על כל ההתנחלויות.
"עזוב, הוא לא מבין את הסיפור. הוא יודע שאני נמצא 50 מייל מירושלים, ועוד מעט הולך להיות מובלעת בשטח פלסטיני? הוא בכלל מתמצא במפה שהוא רואה? הוא יודע שהמרחקים כאן הם כמעט כמו בין הבית הלבן והבלייר האוס ממול? אם הוא נותן לנו ריבונות בלי מדינה פלסטינית, אז בסדר גמור. אבל ריבונות כזו? מה היא עוזרת לי?

"תסתכל, הם אמרו לנו שאנחנו חלק מהמדינה, נכון? שיש לנו ריבונות. תחזור למפה. אני נוסע היום משילה לירושלים – 20 דקות ואני במרכז העיר. עכשיו אני אצטרך לדרך אלון, משם דרומה, להיכנס לירושלים מסביב. אני גם לא אוכל לנסוע ישר לאריאל, אלא אם אני אעבור בשטח של המחבלים. אני אהיה מנותק. נתניהו מנתק את ארץ ישראל מהיהודים".

אתם מחמיצים הזדמנות פז. מקבלים ריבונות והפלסטינים לא מקבלים כלום. הם הרי לא יסכימו לקבל את התנאים בתוכנית מאה.
"תסתכל על העבר. יאסר ערפאת קיבל בסוף הרבה יותר ממה שחשבנו. אנואר סאדאת קיבל את המילימטר האחרון בסיני. הם לא כאלה טיפשים. אתה נכנס למשא ומתן, אתה לא יודע איך אתה יוצא. צריך להילחם בזה בצורה חריפה מאד".

בסאם א-שכעה אחרי שרגליו נקטעו בפיגוע של המחתרת היהודית, ב-1980 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכות יוצרים)
בסאם א-שכעה אחרי שרגליו נקטעו בפיגוע של המחתרת היהודית, ב-1980 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכות יוצרים)

וכשרפפורט אומר שצריך להילחם בצורה חריפה, צריך לחשוש. יש לו ניסיון מקצועי בתחום הזה. רפפורט היה חבר במחתרת היהודית שפעלה בתחילת שנות ה-80. הוא היה חבר החוליה, יחד עם משה זר ונתן נתנזון, שהטמינה את מטען החבלה מתחת למכוניתו של ראש העיר שכם בסאם א-שכעה ביוני 1980, לפני ארבעים שנה בדיוק. א-שכעה איבד את שתי רגליו.

ב-1986 נשלח רפפורט ל-30 חודשי מאסר, אבל ריצה רק מחצית מהתקופה. הוא נשוי לאורית, אחותו של יהודה עציון, מבכירי המחתרת ההיא. עציון הוא זה שגייס את רפפורט לפעילות.

"מה שהיה טוב בזמנו, לא נכון להיום", מרגיע רפפורט. הוא לא הולך להקים מחתרת חדשה. "זה לא מתאים. אבל אפשר להשפיע על השרים שלנו, כדי שיתנגדו. טראמפ נתן את התוכנית גם לאוונגליסטים וגם ליהודים. היום כולם מתנגדים לה, כי היא לוקחת את הארץ מהיהודים. נתניהו הוא חלק מכל זה".

"מה שהיה טוב בזמנו, לא נכון להיום. זה לא מתאים. אבל אפשר להשפיע על השרים שלנו, כדי שיתנגדו. טראמפ נתן את התוכנית גם לאוונגליסטים וגם ליהודים. היום כולם מתנגדים לה"

חפץ חשוד

נתניהו הוא חפץ חשוד בעיני המתנחלים מאז ומעולם: תומך בריבונות שכבר מסר את חברון לפלסטינים ונשא את נאום בר אילן; ביטחוניסט אבל מנותק קשר דתי לחבלי הארץ. אחרי הסכם חברון אמר רפפורט כי "אני לא רוצה להיות במקומו של נתניהו כאשר יגיע לבית הדין של מעלה".

בעיני רפפורט כל מי שהתעסק עם ארץ ישראל נדון למכות קשות: מנחם בגין שוויתר על סיני, משה דיין שזלזל בהר הבית, יצחק שמיר שנסע לוועידת מדריד, יצחק רבין שעשה את אוסלו, אריאל שרון שפירק את היישובים ברצועת עזה, וגם אהוד ברק ואהוד אולמרט שביקשו להחזיר את הכל לפלסטינים. רפפורט, אגב, היה תושב העיר ימית, שנחרבה כליל אחרי שישראל נסוגה מסיני.

"נתניהו רוצה להיכנס להיסטוריה כמי שהחיל ריבונות, אבל אתה לא מוסר חלקים מארץ ישראל בשביל ההיסטוריה האישית שלך", מסכם רפפורט את הנקודה.

הימים הללו רק מחדדים את המורכבות הזו ביחסים בין נתניהו והחברים ביהודה ושומרון. עכשיו זו שעת האמת. בפגישה של ראשי המתנחלים עם נתניהו ביום שלישי נכח גם שי אלון, ראש המועצה בבית אל.

דוד אלחיאני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד אלחיאני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"עד היום לא התייחסו אלינו. חשבו שנשתוק. עכשיו נתניהו מבין שהכול הולך להתפוצץ. מה הוא עושה? הפרד ומשול בין כל מיני קבוצות בתוכנו", מאשים אלון.

דוד אלחיאני, ראש מועצת יש"ע ובקעת הירדן והאיש הכי מיליטנטי נגד התוכנית, הוא חבר מרכז הליכוד. גם יוסי דגן, ראש המועצה בשומרון. גם רפפורט חבר מרכז ליכוד. האופוזיציה הקשה מימין באה בעיקר מתוך שורות המפלגה של ראש הממשלה.

"נתניהו יכול  לעצור את התוכנית הזו", משוכנע רפפורט. "טראמפ לא ממש מכיר אותה. רואים את זה על המפה. נתניהו יכול לומר לנשיא 'עזוב, בלבלו לך את המוח'. אבל הוא רוצה מדינה פלסטינית. לקח את המפה של רבין, פרס וברק, ובא ליישם אותה בשטח. לא להאמין".

קרע מרתק

רפפורט הוא בן 75 היום. הוא נולד בפלטבוש, ברוקלין. יש לו תואר שני בעבודה סוציאלית. בניו יורק של שנות ה-60 הוא נודע כאחד הלוחמים היהודים בעד זכויות השחורים, משתתף קבוע בצעדות של מרטין לות'ר קינג בוושינגטון יחד עם אחיו, ברוך ("צעדנו עשרות קילומטרים גם בשבתות"). לארץ הוא עלה ב-1971, אחרי שצפה עם ברוך בסרט "אקסודוס" עם פול ניומן.

רפפורט חקלאי ומורה דרך. את השיחה עם זמן ישראל הוא מקיים באמצע קטיף עצמי מתוך שדה של אוכמניות בצומת שילה. הוא אומר שאת השדה הזה קנה מהפלסטינים מיליונר אמריקני שבנו גר בהתנחלות עדי עד.

שדות האוכמניות ליד ההתנחלות שילה (צילום: עירא רפפורט)
שדות האוכמניות ליד ההתנחלות שילה (צילום: עירא רפפורט)

את ההתנגדות שלו לתכנית טראמפ רפפורט ביטא מיד אחרי אירוע ההשקה בבית הלבן. אנשי הימין יצאו בריקודים ברחובות וושינגטון, והוא טלפן אלי לשם וסיפר שאיבד את עולמו.

בכלל, הקרע בתוך ציבור המתנחלים מרתק. שמעון ריקלין, פעם מנערי הגבעות והיום איש ערוץ 20, מלגלג על רפפורט. הוא טוען שמדינה פלסטינית לא תקום לעולם, כי הם לא יקבלו את התנאים שנתניהו הניח לפתחם בעורמה.

בועז העצני, אחד הדוברים החשובים בהתנחלויות, טוען כי "ריקלין הוא לא איש ימין; הוא ביביסט, ויש הבדל. התכנית הזו היא אסון. הפלסטינים יבנו בשטח שלהם בלי הכרה. מבחינתנו זה יהיה שטח אבוד ובכייה לדורות".

"ריקלין הוא לא איש ימין; הוא ביביסט, ויש הבדל. התכנית הזו היא אסון. הפלסטינים יבנו בשטח שלהם בלי הכרה. מבחינתנו זה יהיה שטח אבוד ובכייה לדורות"

כיום, כל התקוות מתנקזות לכיוון של אחד: זאב חבר – זמביש המפורסם.

זמביש, מיתוס התנחלותי, מראשי גוש אמונים – גם הוא בוגר המחתרת היהודית – יוצא ובא כבר עשרות שנים בלשכות ראשי הממשלה. זמביש גם היה השבוע בפגישה עם נתניהו ופרש בפניו את המפה הקונספטואלית המוגדלת.

זאב חבר (זמביש) (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
זאב חבר (זמביש) (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המתנחלים מספרים ש"זמביש יכול להוציא את נתניהו מכל ישיבה" ומשוכנעים כי הוא יצליח לתקן את המפה ולהציל את דרכי הגישה וההתנחלויות המבודדות.

"לפעמים יש מצבים שאין להם פתרון", מסכם רפפורט. "במקרה שלנו, המצב הנוכחי הכי טוב – הרבה יותר טוב מהריבונות של טראמפ ונתניהו".

עוד 987 מילים
סגירה