שלט נגד הסיפוח בהתנחלות קרני שומרון, ב-4 ביוני 2020 (צילום: Sraya Diamant/Flash90)
Sraya Diamant/Flash90

הילידים על גב ההר יוצאים נגד האליטות שעל הקו הירוק

ככל שמתקרבים למועד החלת הריבונות ביהודה ושומרון, נתניהו מצליח לתקוע טריז עמוק בין המתנחלים ● אך למרות תמיכה של ראשי הערים המבוססות שקרובות לקו הירוק, עדיין יש רוב בקרב מנהיגי ההתנחלויות נגד התוכנית ● עד עכשיו, אומרים שם, מי שאיחד את השורות היה אויב המתנחלים אובמה. מי שמפרק אותן הוא הידיד הגדול טראמפ ● שלום ירושלמי שוחח עם הדמויות הבולטות בשטח

כפי שזה נראה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח לתקוע טריז עמוק בין המתנחלים ככל שמתקרבים למועד הדיון על הסיפוח ביהודה ושומרון.

אתמול (ראשון) בערב זימן אליו נתניהו את ראשי המועצות ביהודה ושומרון שתומכים בסיפוח, על רקע ההתנגדות הגוברת בקרב ההנהגה הרשמית של המתנחלים לתוכנית המאה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. כרגיל במקרים כאלה, נתניהו יוצא למבצע "הפרד ומשול", ואת זה הוא יודע לעשות היטב.

נתניהו הבטיח אמש לאורחיו כי אחרי שיסגור את כל הפרטים עם האמריקאים ("אנחנו עובדים על זה במרץ") הוא יביא את חוק החלת הריבונות לממשלה ולכנסת, ויודיע במקביל שיסכים להמשך המו"מ על פי תכנית טראמפ. יו"ר הכנסת יריב לוין אמר בפגישה כי "אנחנו מדברים על טווח של שבועות".

נתניהו הבטיח אמש שיביא את חוק החלת הריבונות לממשלה ולכנסת, ויודיע במקביל שיסכים להמשך המו"מ על פי תכנית טראמפ. יו"ר הכנסת יריב לוין אמר בפגישה כי "אנחנו מדברים על טווח של שבועות"

המתנחלים התומכים בנתניהו שהשתתפו בפגישה הם בעיקר ראשי ערים ורשויות מבוססות, שרובן צמודות או קרובות לקו הירוק. עודד רביבי, ראש המועצה באפרת; ניר ברטל מאורנית; ישי רוזנצווייג מאלפי מנשה; אלי שבירו ראש עיריית אריאל; אסף מינצר מאלקנה; יוסי אברהמי מגבעת זאב ואחרים. לפגישה הגיעו גם ראשי הערים החרדיות ביש"ע, עמנואל, בית"ר ומודיעין עלית.

ראש הממשלה בא לפגישה מתוגבר ביריב לוין, וגם בשרת ההתיישבות ציפי חוטובלי, אשת הציונות הדתית. לוין הוא כנראה היחידי שמתמצא במפות המעודכנות של התוכנית, והוא היה שותף הסוד במגעים המוקדמים עם האמריקנים לכל אורך הדרך.

לוין שומר לפי שעה על שתיקה תקשורתית. בפגישת השכנוע עם המשוכנעים מיש"ע סיפר לוין כי "הייתי יו"ר שדולת ארץ ישראל בכנסת במשך שנים. נלחמנו על ריבונות כאן וריבונות שם. מה שאנחנו מקבלים כאן זה כל מה שלא חלמנו עליו. פי עשרה מכל מה שרצינו".

בפגישת השכנוע עם המשוכנעים מיש"ע סיפר לוין כי "הייתי יו"ר שדולת ארץ ישראל בכנסת במשך שנים. נלחמנו על ריבונות כאן וריבונות שם. מה שאנחנו מקבלים כאן זה כל מה שלא חלמנו עליו. פי עשרה מכל מה שרצינו"

ואם כל זה לא מספיק, לפגישה בלשכת ראש הממשלה הזמין נתניהו גם את פנחס ולרשטיין, אחד הסמלים המובהקים של ההתנחלות לדורותיה. ולרשטיין תרם את חלקו בהתרגשות רבה. "הרגליים שלי רועדות כאשר אני שומע את החברים במועצת יש"ע מתנגדים לריבונות. מה קורה פה? השתגענו".

נתניהו, ולרשטיין וגם לוין לא מצליחים לשכנע את המאסה הגדולה של ההנהגה ביש"ע. להיפך, הקרבות הפנימיים בין שני המחנות הופכים אישיים ובוטים יותר ויותר.

פנחס ולרשטיין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פנחס ולרשטיין (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

דוידי בן ציון הוא סגן יו"ר המועצה בשומרון, תושב אלון מורה ומתנגד חריף לתוכנית טראמפ. "הכי קל לתמוך בתוכנית כשאתה יושב ליד הקו הירוק, באפרת או גבעת זאב", מתריס בן ציון. "אתה רק מרוויח ממנה ואחרים ישלמו בביתם את המחיר המסוכן שלה. וואלה, יופי של שיטה לסוחרי רכב יד שנייה".

"אנחנו מקבלים עוגה, אבל זו עוגת חנק", הוסיף בן ציון בשיחה עם זמן ישראל. "אנחנו הילידים על גב ההר בחרמש, דותן וכרמי צור. הם אומרים לי 'אני אשב באפרת, אקח לי ריבונות ולא איכפת לי מכם'. לא מזיז להם שאני אהפוך למובלעת ואצטרך לנסוע לאריאל במסלול מסוכן דרך חמרה, גתית, מעלה אפרים וצומת תפוח ואגיע אחרי שעה ורבע במקום אחרי 20 דקות".

דוידי בן ציון: "אנחנו הילידים על גב ההר. הם אומרים לי 'אני אשב באפרת, אקח לי ריבונות ולא איכפת לי מכם'. לא מזיז להם שאני אהפוך למובלעת ואצטרך לנסוע לאריאל במסלול מסוכן ואגיע אחרי שעה ורבע"

אגב, נתניהו אמר אתמול בפגישה עם המתנחלים התומכים כי התנועה בדרכים תישאר כפי שהיא היום, אבל את בן ציון זה לא מרגיע.

בן ציון: "אתה יודע מה? אני מוותר על הריבונות באלון מורה. תחיל ריבונות בבקעת הירדן, אבל אל תכניס 20 אלף איש לסגר, כמו בימים של נצרים ועצמונה.

מימין: דוידי בן ציון, יוסי דגן, אלי כהן וחן בן לולו, בפגישה במועצה האזורית שומרון בפברואר 2020 (צילום: מועצה אזורית שומרון, פייסבוק)
מימין: דוידי בן ציון, יוסי דגן, אלי כהן וחן בן לולו, בפגישה במועצה האזורית שומרון בפברואר 2020 (צילום: מועצה אזורית שומרון, פייסבוק)

"אני לא אחיה כך. זה גירוש דה-פקטו בצורה הכי אכזרית שיש. כמו הרעבה למוות. אני אומר לנתניהו 'שים את הדברים על השולחן. זה או שאתה מחיל את הריבונות על כל השטח כמו גבר, או שאתה הורס את ההתיישבות".

עודד רביבי, ראש המועצה באפרת, לא נשאר חייב להאשמות של בן ציון. "ישנם אנשים בהתיישבות ששכחו שרק לפני מספר שנים התוכניות היו לעקור מאות אלפים מבתיהם ולהשאיר אותנו רק עם שני אחוזים מהקרקע. לפי התוכנית הנוכחית איש לא יגורש מביתו, אף בית לא ייהרס והחוק יחול על 30 חוזים מהשטח".

עודד רביבי: "ישנם אנשים ששכחו שרק לפני מספר שנים התוכניות היו לעקור מאות אלפים מבתיהם ולהשאיר אותנו רק עם 2% מהקרקע. לפי התוכנית הנוכחית, איש לא יגורש מביתו ואף בית לא ייהרס"

רביבי תורם אבחנה מעולם האבסורד. עד עכשיו, הוא אומר, מי שאיחד את השורות היה אויב המתנחלים, ברק אובמה. מי שמפרק אותן הוא הידיד הגדול טראמפ.

בכל מקרה, נתניהו ולוין לחוצים, ובצדק. מועצת יש"ע ברובה מתנגדת לתוכנית. הם לא ציפו לאירוע כזה. לראשי המתנגדים אחיזה רבה בין מתפקדי הליכוד. עד לרגע זה, האמירות של כמה מהם נגד הנשיא טארמפ הצליחו להביך את נתניהו.

ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי (מימין) מארח את שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן ב-20 בפברואר 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי (מימין) מארח את שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן ב-20 בפברואר 2020 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

אחד משרי הליכוד  ששוחח אמש עם זמן ישראל העריך כי גם התהליך בכנסת לא הולך להיות כל כך פשוט.

"יוסי דגן, ראש המועצה בשומרון, והחברים שלו מחזיקים עשרת אלפים מתפקדים בליכוד. הם מוסיפים ופוקדים עוד ועוד. הם יכולים לבוא לחברי כנסת חדשים שנבחרו במחוזות, וחייבים את הקולות שלהם כדי לשרוד בפעם הבאה ברשימה הארצית".

שר בליכוד: "יוסי דגן וחבריו מחזיקים אלפי מתפקדים בליכוד. הם מוסיפים ופוקדים עוד ועוד. הם יכולים לבוא לח"כים חדשים שנבחרו במחוזות וחייבים את הקולות שלהם כדי לשרוד בפעם הבאה ברשימה הארצית"

"הטקטיקה היא כזו", מוסיף השר המנוסה. "אתה בא לחבר הכנסת ואומר לו 'בוא תעמוד בראש השדולה נגד הקמת מדינה פלסטינית. אנחנו נדחף אותך קדימה. אם אתה תהיה איתנו, אנחנו נהיה איתך'.

"אל תשכח שיש לנתניהו רק 61 חברי כנסת בעד התוכנית, כולל צביקה האוזר ויועז הנדל. קנית שלושה-ארבעה חברי כנסת, ואתה מטה את הכף".

עוד 873 מילים
סגירה