הבעיה של ח"כ פורר היא לא שהוא גבר, אלא שהוא מהאופוזיציה

עודד פורר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
עודד פורר

מוטב יעשו הלוחמים והלוחמות לשוויון מגדרי ויאבקו על הזהות המפלגתית של יושב או יושבת ראש הועדה ולא רק על הזהות המגדרית שלו.

הרשת גועשת כבר כמה ימים סביב המינוי של ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו לראשות הוועדה לקידום מעמד האישה. במהלך הדיון הסוער עולות גם תגובות מפתיעות ולא צפויות, כמו של ח"כ מרב מיכאלי, שמסבירה בפוסט נרחב מדוע בחירתו של פורר נעשית מטעמים של כוח פוליטי ולכן טמונה בדבר הזדמנות של ממש. אתמול הצטרפה גם ח"כ לשעבר איילת נחמיאס ורבין לעמדה הפחות צפויה, בטענה שכניסתו של פורר לתפקיד יכולה להרחיב את היקף המאבק ולהכניס בני ברית נוספים תחת כנפי המאבק.

ח"כ פורר הוא גם הגבר היחידי בוועדה הזו, לצד שמונה חברות כנסת נוספות. עובדה שאף הגבירה את זעמן של המבקרות את המהלך.

גם המבקרות וגם התומכות המפתיעות מפספסות את הקושי האמיתי במינוי. ח"כ פורר הוא מספר שתיים במפלגת ישראל ביתנו ומינויו לראשות הוועדה נובע מחלוקת תפקידים בתוך האופוזיציה. עצם הקבעון של הוועדה לקידום מעמד האישה כוועדה בראשות האופוזיציה מנטרל את הכוח הפוטנציאלי שטמון בה. הדבר מקבל משנה תוקף שכשמסתכלים על חברות הוועדה ומוצאים כי חברות הקואליציה מונות רק שלוש ואינן רוב בין חברי הוועדה.

הקושי האמיתי במינוי מתפספס. עצם קיבוע הוועדה לקידום מעמד האישה כוועדה בראשות האופוזיציה מנטרל את הכוח הפוטנציאלי שטמון בה

למה זה חשוב? כי בשיטת המשטר הישראלית מפלגות הקואליציה שולטות גם בסדר היום של הכנסת ולא רק מרכיבות את הממשלה. לכן יושב ראש הכנסת ויושבי ראש הועדות המרכזיות (כספים, חוץ ובטחון וועדת הכנסת) מגיעים ממפלגות הקואליציה.

רוב הציבור אינו חשוף לעבודת הוועדות, והייצוג של עבודת הכנסת מסתכם פעמים רבות במה שקורה במליאה ובאירועים חריגים בוועדות. אבל האמת היא שהעשייה בוועדות הכנסת השונות יכולה להיות פוריה מאוד ולקדם נושאים חשובים ורלוונטיים מאוד לחיי האזרחים. אם יושב הראש של הוועדה מגיע מהקואליציה או אף לעיתים מאותה מפלגה של השר המכהן בתחומים הקשורים לוועדה – הדבר יכול להיות מכפיל כוח של ממש.

עצם העובדה כי הקואליציה הנוכחית (כמו קודמותיה) מותירה את ניהול הוועדה לקידום מעמד האשה לידי האופוזיציה מצביעה על היחס שהיא מעניקה לנושא. ח"כ פורר, מוכשר ככל שיהיה, ורתום ככל שיהיה למשימת השוויון המגדרי יכול לעשות מעט מאוד כחבר האופוזיציה. עיקר הכוח שלו מצטמצם כמעט באופן מיידי להעלאת מודעות לנושא לסדר היום הציבורי וחשיפה לתקשורת. מוטב והגון היה לקואליציה לוותר על ראשות ועדת הקורונה ולקחת בשתי ידיים את הוועדה הזו.

זה שהקואליציה מותירה את ניהול הוועדה לקידום מעמד האשה לאופוזיציה מצביעה על היחס שהיא מעניקה לנושא. פורר, מוכשר ורתום ככל שיהיה למשימת השוויון המגדרי, יכול לעשות מעט מאוד

מוטב יעשו הלוחמים והלוחמות לשוויון מגדרי ויאבקו על הזהות המפלגתית של יושב או יושבת ראש הועדה ולא רק על הזהות המגדרית שלו.

רון ברקאי הוא מנהל תוכנית 120 במכון שחרית, עו"ד, בוגר תכנית המנהלים לתואר שני במדיניות ציבורית בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית. יועץ פרלמנטרי לשעבר, כיהן כראש מטה השר לענייני מיעוטים וכמנכ"ל שותף בחצר הנשית, עוסק גם בפיתוח ארגוני ומקצועי של עמותות וארגונים לשינוי חברתי תוך הובלת שיתופי פעולה רב מגזריים (צילום: שחר תמיר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 412 מילים
סגירה