הפוך סג"ל, הפוך

בנימין נתניהו בצוללת אח"י רהב (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ
בנימין נתניהו בצוללת אח"י רהב

אראל סג"ל פירסם ביומון 'ישראל היום' כתב הגנה על נתניהו בפרשת הצוללות והמניות שלו בחברת סידריפט, שרכשה את גרפטק. חברות שהיו תחת השפעה או בשליטת בן הדוד המיטיב שלו נתן מיליקובסקי ("פרשת הצוללות – עלילת דם נגד נתניהו").

השיטה של סג"ל

השיטה של סג"ל פשוטה, סג"ל בונה דחליל ואח"כ מצביע על זה שהוא עשוי מקש.

אראל סג"ל פירסם ב'ישראל היום' כתב הגנה על נתניהו בפרשת הצוללות והמניות בחברת סידריפט, שרכשה את גרפטק, שהיו תחת השפעת בן דודו המיטיב מיליקובסקי. סג"ל בונה דחליל ואז מראה שהוא עשוי מקש

לפי סג"ל, חברת טיסנקרופ, שבנתה את הצוללות, בקושי מכירה את גרפטק. אין בכך כל פלא. עבור טיסנקרופ, עם מחזור שנתי של כ-50 מיליארד דולר, גרפטק היא ספק קטן מאוד, מזערי. אבל עבור טיסנקרופ, עסקת הצוללות שנתניהו דחף, ועסקת הצוללות עם מצרים שנתניהו אישר, היתה והינה חשובה מאוד.

הנקודה החשובה היא שעבור סידריפט-גרפטק  – טיסנקרופ הוא לקוח חשוב, ורכישות של לקוח כמו טיסנקרופ יכולות להעלות את ערך המניות של סידריפט-גרפטק, מהן נהנה נתניהו.

סגל מצטט מתשובה שקיבל מנציג המספנות שמייצרות את הצוללות עבור צה"ל, השייכות לתאגיד טיסנקרופ:

"גרפטק היא אחת ממאות אלפי שותפים עסקיים של קונצרן טיסנקרופ, עם ערכי מכירות בטווח הנמוך – אבל אין לה כל קשר עסקי עם החטיבה הימית".

אסף אוני בגלובס ממרץ 2019 כותב מעט שונה:

"דובר החברה הבהיר כי 'חברת GrafTech היא אחת ממאות ספקים של עסקי הפלדה של התאגיד. היקף העסקות איתה הוא בטווח הנמוך של הסחר עם שותפים אחרים'. הדובר הוסיף כי לאחר בירור מעמיק נמצא כי 'GrafTech מעולם לא הייתה בקשר עסקי ישיר עם החטיבה הימית של התאגיד (TKMS), ורק הייתה קשורה לעסקי הפלדה'.

חדי העין אולי ישימו לב שאוני מדבר על 'קשר עסקי ישיר', בדגש על ה'ישיר'. כלומר בהחלט יכול היה להיות כאן קשר עקיף דרך חברת האם טיסנקרופ. במילים אחרות קונצרן טיסנקרופ, עסקי הפלדה של טיסנקרופ, קנו מגרפטק מוצרים עבור החטיבה הימית של טיסנקרופ שבונה את הצוללות.

זאת בניגוד לדברי סג"ל, שכתב כי לא היה כל קשר עסקי בין גרפטק לבין החטיבה הימית של טיסנקרופ הבונה את הצוללות, אבל כן היה קשר עם עסקי הפלדה של טיסנקרופ. מעניין אם עולה בדעתו שהיה מישהו עם אינטרס ברור להעלים את הקשר בין גרפטק לבין החטיבה הימית של טיסנקרופ הבונה את הצוללות, ולכן הקשר הישיר והמתועד היה בין גרפטק ועסקי הפלדה של קונצרן טיסנקרופ.

הנקודה החשובה היא שעבור סידריפט-גרפטק  – טיסנקרופ הוא לקוח חשוב, ורכישות של לקוח כמו טיסנקרופ יכולות להעלות את ערך המניות של סידריפט-גרפטק, מהן נהנה נתניהו

נעשה סדר בפרשה

לטובת אראל סג"ל והקוראים נעשה סדר בפרשה.

נתניהו החזיק מניות בחברת סי-דריפט SeaDrift, שהיא שותפות אמריקאית המייצרת מרכיב ראשי בייצור אלקטרודות גרפיט המשמשות בייצור פלדות.

סי-דריפט מוכרת בין השאר לחברה אחרת בשם גרפטק GrafTech. גרפטק היא חברה ציבורית אמריקאית המייצרת אלקטרודות גרפיט המשמשות בייצור פלדות. בין לקוחותיה תאגיד טיסנקרופ המוכר מפרשת הצוללות.

נתניהו יכול היה לדעת על עסקי גרפטק – טיסנקרופ. הם מופיעים בפרסומים של גרפטק ובדוחות שלה.

לכאורה, לפי הכתוב בעתירה לבג"צ שהגישה התנועה לאיכות השלטון בנושא הצוללות, קוי הדימיון לפרשת השחיתות של רמי דותן מפני כ-30 שנה רבים. יצרן צוללות גרמני רוצה למכור למדינת ישראל ציוד, הוא משחד את הגורם הבכיר ביותר בשרשרת קבלת ההחלטות. או להיפך, גורם בכיר ביותר בשרשרת קבלת ההחלטות בישראל ובן דודו רואים הזדמנות לקבלת שוחד מיצרן צוללות גרמני שרוצה למכור למדינת ישראל ציוד.

היצרן הגרמני מתקשר בחוזה שמן עם חברה המספקת מוצרים לתעשיית הפלדה בבעלות בן משפחה של הגורם הבכיר. חלק מהכסף עובר לכאורה מהחברה לחשבונו של הבכיר בפנמה, דרך עסקת מניות שאין לה צידוק כלכלי.

נתניהו החזיק מניות בסידריפט, שותפות אמריקאית המייצרת מרכיב באלקטרודות גרפיט לייצור פלדות, שמוכרת גם לגרפטק, אשר בין לקוחותיה – טיסנקרופ. עסקי גרפטק וטיסנקרופ היו ידועים מהפרסומים והדוחות של גרפטק

הרבה אנשים חושדים בבכיר הישראלי, כולל שר הביטחון של מדינת ישראל ובכירים אחרים, אבל לצד הבכיר עומדים כוחות חזקים. הוא מוכשר, כריזמתי, מנהיג וסוחף אחריו אנשים רבים (בתודה לזאב רותם שעמד בראש צוות חקירה של להק ציוד במטרה להבין את פרשת השחיתות של רמי דותן).

לוח הזמנים של הפרשה

ב-2007:
נתניהו רכש מניות מתאגיד סידריפט ב-600 אלף דולר. ערך תאגיד סידריפט לפי עיסקה זו עמד על כ-37.5 מיליון דולר. כשנה אח"כ, ב-30 ליוני 2008, רכשה חברת גרפטק 18.9% בסידריפט. עלות הרכישה היתה 135 מיליון דולר.

שווי תאגיד סידריפט לפי עיסקה זו 715 מיליון דולר. פי 19 משווי החברה כפי שהיה בעת רכישת המניות על ידי נתניהו, שנה קודם לכן. במילים אחרות, נתניהו רכש את המניות בהנחה של 95% מערכן.

ב-2009:
נתניהו חוזר לקדנציה שנייה כראש ממשלה. הוא מחליט לפתוח מחדש את הוויכוח על גודל צי הצוללות ודורש לרכוש צוללת שישית. צה"ל מתנגד בתוקף. אגף התכנון מתנגד. מפקד חיל הים אליעזר צ'ייני מרום מתנגד. הרמטכ"ל גבי אשכנזי מתנגד. בדיון בקבינט על הצוללת השישית נתניהו דוחף לרכישה, אשכנזי מערער, והשרים מאשרים את רכישת הצוללת השישית.

שווי תאגיד סידריפט לפי עיסקה זו 715 מיליון דולר. פי 19 משווי החברה כפי שהיה בעת רכישת המניות על ידי נתניהו, שנה קודם לכן. במילים אחרות, נתניהו רכש את המניות בהנחה של 95% מערכן

באוגוסט 2009:
נתניהו נפגש עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ופעל לרכישת צוללת דולפין שישית לישראל. הצוללת, כמו שתי צוללות קודמות שסופקו מגרמניה לישראל היא מתוצרת טיסנקרופ.

בתקופה זו נתניהו שותף עם מיליקובסקי וגרפטק בתאגיד סידריפט כאשר לגרפטק, ובעקיפין גם לסידריפט, היו קשרי ספק-לקוח עם טיסנקרופ וטיסנקרופ היא לקוח משמעותי של גרפטק.

ב-29 לאפריל 2010:
הודיעה חברת גרפטק על הסכם לרכישת 81.1% מסידריפט שהיא עדיין לא מחזיקה בהן. ערך תאגיד סידריפט לפי ההודעה הוא כ-390 מיליון דולר. ערך המניות של נתניהו לפי עיסקה זו הוא כ-6.2 מליון דולר.

בנובמבר 2010:
אותה שנה, נתניהו מכר את האחזקות לנתן מיליקובסקי ברווח של 16 מיליון שקל, כלומר במחיר של כ-4.3 מיליון דולר. כמעט 2 מיליון דולרים פחות מהשווי שהיה אמור לקבל. לאן נעלמו אותם 2 מיליון הדולרים שנתניהו היה אמור לקבל? זה נראה רחוק מעסקה אמיתית בין קונה מרצון ומוכר מרצון.

ב-30 לנובמבר 2010 עיסקת הרכישה של סידריפט ע"י גרפטק מומשה (Closing). נתן מיליקובסקי בעל מניות משמעותי (11%) בגרפטק, ומכהן כדירקטור בחברה בין 2010 ל-2015 (באופן לא רציף).

ב-2014/2015:
ישראל רוכשת 3 צוללות וארבע ספינות שטח מטיסנקרופ תמורת כ-2 מיליארד דולר. נתניהו מאשר לגרמניה למכור צוללות למצרים מבלי להתייעץ עם הרמטכל ושר הבטחון.

ב-2014/2015: ישראל רוכשת 3 צוללות וארבע ספינות שטח מטיסנקרופ תמורת כ-2 מיליארד דולר. נתניהו מאשר לגרמניה למכור צוללות למצרים מבלי להתייעץ עם הרמטכל ושר הבטחון

ב-2018/2019:
נתניהו מוסר שלש גירסאות בפרשת המניות:

  1. מכחיש כל קשר או ידע לגבי עסקיו של מיליקובסקי.
  2. רכש את המניות לפני 2002 בעת שהיה אזרח פרטי.
  3. רכש את המניות ב-2007 בעת שהיה ראש האופוזיציה.

לסיכום

נתניהו קנה את המניות בתאגיד סידריפט ב-2007 ב-95% הנחה, וכך היה בניגוד העניינים חריף כאשר טיפל בעניין הצוללת השישית והמשיך לטפל בעניין הצוללות.

כל זה בזמן שבן הדוד, הנדיב והמיטיב הידוע, נתן מיליקובסקי (גם אחרי שנתניהו מכר את מניותיו, ובזמן שישראל ממשיכה לרכוש צוללות מטיסנקרופ), המשיך להחזיק בכ-11% ממניות חברת גרפטק, שטיסנקרופ פלדה היא לקוחה משמעותית שלה.

בהמשך, הוביל נתניהו מהלך לרכש של שלוש צוללות נוספות מטיסנקרופ חרף הסתייגות בכירי מערכת הביטחון. בד בבד, הוא דן ברכש ספינות שטח לחיל הים מהמספנה הגרמנית, ובשנים 2015-2014 גם אישר את מכירת הצוללות הגרמניות למצרים.

בכל השנים האלו ועד התקופה האחרונה מיליקובסקי מנהל קשר הדוק ביותר עם נתניהו. בין השאר הוא מעביר לו כספים, נותן הלוואות במאות אלפי דולרים לו ולביתו, ומוכן לממן את הוצאותיו המשפטיות בתיקיו הפליליים בסכום של עד מיליון דולר. כל זה כאשר נתניהו משמש איש ציבור ומכהן כראש ממשלה.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הפוך פורטוגלי, הפוך! "בנובמבר 2010: אותה שנה, נתניהו מכר את האחזקות לנתן מיליקובסקי ברווח של 16 מיליון שקל, כלומר במחיר של כ-4.3 מיליון דולר. כמעט 2 מיליון דולרים פחות מהשווי שהיה אמור ... המשך קריאה

הפוך פורטוגלי, הפוך!
"בנובמבר 2010:
אותה שנה, נתניהו מכר את האחזקות לנתן מיליקובסקי ברווח של 16 מיליון שקל, כלומר במחיר של כ-4.3 מיליון דולר. כמעט 2 מיליון דולרים פחות מהשווי שהיה אמור לקבל. לאן נעלמו אותם 2 מיליון הדולרים שנתניהו היה אמור לקבל? זה נראה רחוק מעסקה אמיתית בין קונה מרצון ומוכר מרצון."

האופן בו ערכת את המשוואה אינו נכון. להלן האופן הנכון: ב-2007 נתניהו קנה מניות ב-600 אלף דולר. ב-2010 קיבל עבורן סכום גדול פי 6, למרות שערכן ירד ביותר מחצי. זה נראה בדיוק כמו עסקת שחיתות מרצון בין קונה למוכר! כידוע, אין ארוחות חינם. קבלת 1.6 מיליון דולר ללא כל היגיון עסקי – עכשיו תספק את הסחורה (צוללות). זה אפילו לא ניגוד אינטרסים, זה שוחד פר-אקסלנס (לכאורה).

עוד 1,137 מילים ו-1 תגובות
סגירה