• אילוסטרציה, סיור מודרך בהרווארד, 2014 (צילום: Sean_Gao/istockphoto)
    Sean_Gao/istockphoto
  • גלויה של בית רויאל ובית מגורי העבדים, שמראה את סמיכותם זה לזה (צילום: בית רויאל)
    בית רויאל
  • אילוסטרציה: אוניברסיטת הרווארד (צילום: ויקישיתוף, באמצעות סוכנות הידיעות היהודית)
    ויקישיתוף, באמצעות סוכנות הידיעות היהודית
  • איור מהמאה ה-19 המתאר את הגעתה של ספינת העבדים "דיזייר" לבוסטון (צילום: רשות הציבור)
    רשות הציבור
  • אילוסטרציה, אביה קהאן, בת למהגרים מבנגלדש ומצטיינת מחזור 2020 של הרווארד (צילום: AP Photo/Ross D. Franklin)
    AP Photo/Ross D. Franklin

ההיסטוריה המכוערת של האוניברסיטה הטובה בעולם

אוניברסיטאות העילית של ניו אינגלנד - הרווארד וטאפטס - מתמודדות עם גל חדש של חקירות סביב קשריהן הקולוניאליים לעבדות ולקידומה של "גזענות מדעית" ● הרווארד קבעה לוחית זיכרון "לפועלים המשועבדים שעבודתם יצרה את העושר שאפשר את הקמת בית הספר למשפטים" ● אך היא מעולם לא התנצלה על מעשי מייסדיה ● במקביל, האוניברסיטה ממשיכה "להפיק תועלת" מתמונות עבדים אשר ברשותה

מנגד לשביל החירות המפורסם של בוסטון, מעברו השני של נהר צ'ארלס, כמה ממייסדי אוניברסיטאות הרווארד וטאפטס התעשרו על גבם של עבדים – לאחר שגירשו את הילידים האמריקאים מאדמותיהם כדי לבנות את הקמפוסים שלהם.

בחודשים האחרונים, הן הרווארד והן טאפטס נקטו צעדים כדי לבחון את הקשרים שלהן לעבדות. לראשונה, הרווארד לקחה "הפסקה" רשמית כדי לציין את הג'ונתינת', יום השחרור מעבדות בארצות הברית.

"חשוב לקשר את ההתמודדות עם העבר הזה למאמציהן של אוניברסיטאות בשנים האחרונות לחקור את הקשר שלהן לעבדות", אמרה טומיקו בראון-נגין, פרופסור למשפטים בהרווארד לקראת יום השנה. "אני שמחה לעמוד בראש ועדה שהוקמה ביוזמת נשיא האוניברסיטה, ואשר ממשיכה לחקור את המורשת של אוניברסיטת הרווארד בנוגע לעבדות; חשוב מאוד לעשות את זה".

בית רויאל במדפורד, מסצ'וסטס, 25 ביוני 2020 (צילום: אלן קאווץ'/The Times of Israel)
בית רויאל במדפורד, מסצ'וסטס, 25 ביוני 2020 (צילום: אלן קאווץ'/The Times of Israel)

בחינת הקשרים של בית הספר למשפטים של הרווארד לעבדות זכתה לכיסוי נרחב ב-2016, כאשר פעילים דרשו שיחליף את סמלו. הסמל היה מבוסס על סמלה של משפחת רויאל, שהחזיקה יותר עבדים מכל אחד אחר במסצ'וסטס.

בחינת הקשרים של  הרווארד לעבדות זכתה לכיסוי נרחב, כאשר פעילים דרשו שבית הספר למשפטים יחליף את סמלו. הסמל היה מבוסס על סמלה של משפחת רויאל, שהחזיקה יותר עבדים מכל אחד אחר במסצ'וסטס

בשנה שלאחר מכן, האוניברסיטה התקינה לוחית ברחבת בית הספר למשפטים שלה, "בהוקרה לפועלים המשועבדים שעבודתם יצרה את העושר שאפשר את הקמתו של בית הספר למשפטים של הרווארד".

איזק רויאל הבן (צילום: רשות הציבור)
איזק רויאל הבן (צילום: רשות הציבור)

מחקר ארכיונאי מעלה כי כמה ממייסדיה של הרווארד היו בעליהם של עבדים. בין אנשי הרווארד שהחזיקו עבדים היו הכומר הפוריטני קוטון מאת'ר וג'ון הנקוק.

כמה קילומטרים צפונה משם, באוניברסיטת טאפטס, איחוד קהילת סנאט הסטודנטים קרא לאוניברסיטה "להכיר בכך שהיא עומדת על אדמת שבטי מסצ'וסטס וּומפנואנג".

שכונת וולנאט היל הירוקה של אוניברסיטת טאפטס, כך על פי מאמר דעה שחיברו שבעה סטודנטים, "הייתה פעם אחת הגבעות של 'מטע עשר הגבעות', נכס שהחזיק עבדים". לדברי הסטודנטים, "הן אפריקאים והן אמריקאים ילידים שועבדו במושבה מסצ'וסטס, והסחר בפועלים אמריקאים ילידים ואפריקאים הפך את מסצ'וסטס לכוח מניע בסחר העבדים האטלנטי".

לדברי הסטודנטים מאוניברסיטת טאפטס, "הן אפריקאים והן אמריקאים ילידים שועבדו במושבה מסצ'וסטס, והסחר בפועלים אמריקאים ילידים ואפריקאים הפך את מסצ'וסטס לכוח מניע בסחר העבדים"

במשך כמה עשורים, אנשי העסקים המובילים של בוסטון היו מעורבים ב"סחר המשולש" של עבדים, קני סוכר ורום. יותר מ-500 ספינות עבדים נבנו לאורכו של נהר מיסטיק, ואת חלקן אפשר היה לראות מהמטע הגדול ביותר של מדפורד, בית רויאל, בסמוך לקמפוס אוניברסיטת טאפטס של היום.

פסלו של ג'ון הרווארד באוניברסיטת הרווארד (צילום: ויקישיתוף)
פסלו של ג'ון הרווארד באוניברסיטת הרווארד (צילום: ויקישיתוף)

משפחת רויאל ממדפורד

למשפחת רויאל היה מטע קני סוכר באי אנטיגואה, שממנו היא הביאה 27 עבדים, גברים ונשים, ל"חוות עשר הגבעות" שלה במסצ'וסטס.

אף על פי שקיימים מסמכים רבים על משפחת רויאל, רק שמותיהם הפרטיים של 60 העבדים שהיא החזיקה במשך ארבעה עשורים מתועדים בהם. בין העבדים שעברו מאנטיגואה לבית המשפחה היו אברהם, הגר ויוסף.

איזק רויאל הוסיף הרחבות רבות לקוטג' הקיים שהיה פעם בבעלותו של המושל ג'ון וינתרופ, אשר נתן לראשונה תוקף חוקי לעבדות בצפון אמריקה ב"גוף החירויות" שלו מ-1641. הסמל של משפחת רויאל – שלוש אגודות שיבולים ומעליהן המילה "Veritas" – הוטבע על מוצרים שנצרכו על ידי חברי המשפחה שנהגו לשהות בבית במשך חודשים רצופים.

אף על פי שקיימים מסמכים רבים על משפחת רויאל, רק שמותיהם הפרטיים של 60 העבדים שהיא החזיקה במשך ארבעה עשורים מתועדים בהם. בין העבדים שעברו מאנטיגואה לבית המשפחה היו אברהם, הגר ויוסף

מגורי העבדים באחוזת משפחת רויאל כללו שלושה חדרי שינה ואחסון. המבנה כונה "המטבח החיצוני", משום שאחת ממטרותיו הייתה לשמש מקום שבו יוכלו העבדים לבשל במהלך הקיץ, כדי לחסוך מבני המשפחה את החום הבלתי רצוי.

בצדו המערבי של בית רויאל, החזית שאליה הגיעו הכרכרות, חיפוי העץ מגולף וצבוע באופן שמשווה לו מראה של בית לבנים אנגלי עירוני. עשרות החלונות של הבית כוללים "ספסלי חלונות", שעליהם יכלו בני המשפחה לשבת לקרוא או ליהנות מהשמש בנוחות.

אגף העבדים נבנה בניצב לבית, בחלקו כדי שמי שיביט החוצה מהחלונות המזרחיים או המערביים של הבית לא יצטרך לראות את מגוריהם. בצדו הצר של בית רויאל, הפונה אל מגורי העבדים, נוספו רק כמה חלונות קטנים כדי לאפשר לאור השמש להיכנס.

אגף העבדים נבנה בניצב לבית, בחלקו כדי שמי שיביט החוצה מהחלונות המזרחיים או המערביים של הבית לא יצטרך לראות את מגוריהם. בצדו הצר של בית רויאל, הפונה אל מגורי העבדים, נוספו רק כמה חלונות קטנים

עיצוב האחוזה העיד "מי נראה, מי לא נראה ומי שולט בזה", כך לדברי פני אאוטלו, הנשיאה השותפה של אגודת בית רויאל.

איור מהמאה ה-19 המתאר את הגעתה של ספינת העבדים "דיזייר" לבוסטון (צילום: רשות הציבור)
איור מהמאה ה-19 המתאר את הגעתה של ספינת העבדים "דיזייר" לבוסטון (צילום: רשות הציבור)

מ"דיזייר" ל"רויאלוויל"

העבדים הראשונים הגיעו לבוסטון ב-1638 על ספינה בשם "דיזייר". הם הובאו מברבדוס, תמורת אמריקאים ילידים משבט פיקווט שנתפסו על ידי המתיישבים האנגלים.

האמריקאים הילידים, שהכירו היטב את האדמות ואת מחזור הטבע, נדרשו לעזור למתיישבים לשרוד את החורפים הארוכים והקשים של ניו אינגלנד. אולם אותם כישורים בדיוק שהפכו את ה"אינדיאנים" לעבדים טובים עבור המתיישבים גם סייעו להם להימלט מהשבי ולחזור אל בני השבט שלהם.

כשהאמריקאים הילידים נתפסו על ידי המתיישבים, הם בדרך כלל נסחרו תמורת עבדים אפריקאים באיי הודו המערבית (האיים הקריביים). הבנקים של בוסטון סייעו בשימון סחר העבדים באמצעות מתן הלוואות לבעלי מטעים מהדרום, שחלקם רכשו את השכלתם בהרווארד.

העבודה שביצעו העבדים של משפחת רויאל בחוות "רויאלוויל", כפי שהיא מותגה, כללו טוויית צמר, טיפול בבהמות וייצור סיידר. עבדים אחרים הכינו מאות נרות מדי שבוע כדי להאיר את הבית. כולם היו כפופים ל"כללי התנהגות" ששלטו בכל היבט של חייהם, החל מעוצר לילי ועד לנישואים.

כשהאמריקאים הילידים נתפסו, הם בדרך כלל נסחרו תמורת עבדים אפריקאים. הבנקים של בוסטון סייעו בשימון סחר העבדים באמצעות מתן הלוואות לבעלי מטעים מהדרום, שחלקם רכשו את השכלתם בהרווארד

הבדל מרכזי בין העבדות של ניו אינגלנד לזו של הדרום היה ששיטת המטעים (עיבוד חקלאי רחב של סוג יבול אחד או שניים על ידי כוח עבודה גדול) מעולם לא התפתחה בצפון. שם היו רק מעטים שהחזיקו יותר מעבד אחד או שניים, ובדרך כלל הם לנו בעליית הגג של בית "האדון" שלהם.

מסיבות אלה ואחרות, נאמר כי העבדות בצפון הייתה בלתי נראית.

גלויה של בית רויאל ובית מגורי העבדים, שמראה את סמיכותם זה לזה (צילום: בית רויאל)
גלויה של בית רויאל ובית מגורי העבדים, שמראה את סמיכותם זה לזה (צילום: בית רויאל)

בסמינר היסטוריה חדש בהרווארד המוקדש ללימוד על קשריה של האוניברסיטה לעבדות, הסטודנטים מגבשים בעצמם את מסקנותיהם על העבדות באזור.

"הרווארד טרם התנצלה או אפילו התייחסה להנצחת העבדות והגזענות המדעית שלה, ולעובדה שבאמצעות המעשים האלה היא הנציחה את הרעיון שיש להתייחס לשחורים כאל אובייקטים", כתבה ג'ולי נגוב במאמר דעה על הסמינר.

"הרווארד, השם שמקנה אמינות לכל הדברים שהוא מופיע עליהם, תמכה במחיקה ובהרס של חיי שחורים. הלוחית (שהתקין המוסד בנוגע לקשריו לעבדות) היא רק תזכורת לכך שהרווארד לא נותנת את הדעת לנושאים האלה", הוסיפה.

"הרווארד טרם התנצלה או אפילו התייחסה להנצחת העבדות והגזענות המדעית שלה, ולעובדה שבאמצעות המעשים האלה היא הנציחה את הרעיון שיש להתייחס לשחורים כאל אובייקטים", כתבה ג'ולי נגוב

הרווארד גם עומדת בפני תביעה על כך שהיא לכאורה מחזיקה ברשותה באופן בלתי חוקי כמה מהתמונות המוקדמות ביותר של עבדים ומפיקה מהן תועלת. התמונות הנדונות צולמו על ידי הביולוג לואי אגאסי, ששימש פרופסור בהרווארד, "כדי להוכיח תיאוריה של עליונות לבנה".

מאז מותו של אגאסי נקראו על שמו כמה מינים של בעלי חיים ופרסים מדעיים. למרות עבודתו הידועה לשמצה של הפרופסור, שתמך ב"גזענות מדעית", בעלי חיים עדיין נקראים על שמו, בכלל זאת מין חדש של דג שהתגלה השנה, "אגאסזיליה ארפונדינה".

"המטבח החיצוני" של בית רויאל, שבו התגוררו העבדים, מדפורד, מסצ'וסטס, 1935 (צילום: אגודת בית רויאל)
"המטבח החיצוני" של בית רויאל, שבו התגוררו העבדים, מדפורד, מסצ'וסטס, 1935 (צילום: אגודת בית רויאל)

"המוסד המיוחד"

משפחת רויאל לא נשארה בחוות "רויאלוויל" במסצ'וסטס כדי לחזות בייסודה של ארצות הברית. לאיזק רויאל הבן היו קשרים לנאמני הכתר, והוא נמלט ממסצ'וסטס עם משפחתו כמה ימים לפני תחילתו של קרב לקסינגטון ב-1775. דרך נובה סקוטיה שבקנדה, המשפחה הצליחה להגיע בבטחה לאנגליה.

עד אז, על פי הערכות, שלושה רבעים מהסחר של ניו אינגלנד היה קשור לעבדות, החל מבניית ספינות העבדים לאורך נהר מיסטיק ועד ייצור רום, מוצר הייצוא העיקרי של מדפורד. ערב המהפכה היו במסצ'וסטס כ-6,000 עבדים.

על פי הערכות, שלושה רבעים מהסחר של ניו אינגלנד היה קשור לעבדות, החל מבניית ספינות העבדים לאורך נהר מיסטיק ועד ייצור רום, מוצר הייצוא העיקרי של מדפורד. ערב המהפכה היו במסצ'וסטס כ-6,000 עבדים

במהלך המלחמה, ג'ורג' וושינגטון ביקר – אבל לא לן – בבית רויאל, ששימש מקום מגורים עבור קציני הצבא הקונטיננטלי. הבית החליף ידיים כמה פעמים, והוכר כאתר מורשת בשלב מוקדם בהיסטוריה של המדינה.

במסצ'וסטס, העבדות נמשכה עד 1783. ל"מוסד המיוחד" לא היה סוף נחרץ, אלא הוא נשחק בהדרגה בעקבות שורה של תביעות שבהן עבדים תבעו את זכויותיהם.

שתי מאות וחצי לאחר מכן, אוניברסיטאות עילית נקראות לכפר על העבר. אבל שום סידור של חלונות בבית רויאל לא יוכל להסתיר דורות של עבדים, שהאוניברסיטאות הוקמו באמצעות עבודות הכפייה שלהם.

אילוסטרציה, אביה קהאן, בת למהגרים מבנגלדש ומצטיינת מחזור 2020 של הרווארד (צילום: AP Photo/Ross D. Franklin)
אילוסטרציה, אביה קהאן, בת למהגרים ומצטיינת מחזור 2020 של הרווארד (צילום: AP Photo/Ross D. Franklin)
עוד 1,253 מילים
סגירה