אין לי מלים לתאר את מה שהלך פה

הפגנה בבלפור קוראת לראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר, 14.7.2020
הפגנה בבלפור קוראת לראש הממשלה בנימין נתניהו להתפטר, 14.7.2020

עשרת אלפים מפגינים הגיעו אתמול בערב להפגין בבלפור, המחאה הגדולה ביותר שהיתה מול בית ראש הממשלה. במשך 3 שעות, אלפי צעירים שהגיעו מתל אביב הצטרפו למפגינים ומפגינות ותיקים של מחאת היחידים והקימו מהומת אלוהים שהיה ניתן לשמוע ממרחק קילומטרים. הקהל צעק, שרק וקפץ אוחז שלטים, דגלים ולפידים למקצבי תופים בתמהיל מחשמל של זעם ושמחת חיים.

לחץ החל להבנות לכיוון הגדר שהפרידה בין המפגינים ובית ראש הממשלה, הגדר כמעט נפרצה מה שהביא לתגבור כוחות מג"ב ויס"מ. משם ההפגנה הפכה לתהלוכה ברחובות ירושלים.

צעירים תל אביבים פשטו על רחובות הבירה באויר הנעים של הלילה. התחלנו לצעוד במורד המדרחוב לכיוון כיכר ציון, היכן שהמציאות התחילה להפשיט מעליה שכבות של סבירות ומוכרות.

צעירים תל אביבים פשטו על רחובות הבירה באויר הנעים של הלילה. התחלנו לצעוד במורד המדרחוב לכיוון כיכר ציון, היכן שהמציאות התחילה להפשיט מעליה שכבות של סבירות ומוכרות

ראשית, מאות אנשים התחילו לרוץ ובעקבותם רכב משטרתי שהתיז עליהם זרנוק מים עוצמתי. ושוב. ושוב. ושוב. ובין לבין, מחזות סוראליסטים של חרדים, ביביסטים ועוברי אורך אחרים משוחחים עם מפגינים, מנסים להבין, ובורחים יחד מזרנוקים.

 

לאורך כל המסלול היתה ניכרת במיוחד האהדה של הצעירים החרדים. צעיר אחד אפילו עצר לשוחח ואמר "תושיטו לנו יד. אנחנו מחכים".

מצאתי את עצמי צועדת במקביל לזוג דתיים לאומיים מבקעת הירדן שבאו לירושלים לנפוש (ללא חמשת ילדיהם), יצאו לטיול ערב ונקלעו להפגנה. שוחחנו על ההפגנה, והמצב במדינה. הסכמנו על הכל, מהזנחת העצמאים וכיסוי חוב המס של הנאשם במקום לדאוג לאזרחים ואפילו לסגידה ההזויה את דמותו על ידי ביביסטים, ולמעמד שסיגל לעצמו כבן האלוהים. ואז כוון לעברנו זרנוק מים. הגענו לכיכר פריז. הזוג חזר לנופש שלו ובפני נפרש שדה קרב. במקום להכיל את ההפגנה, כוחות מג"ב, יס"מ ופרשים פתחו במלחמה נגד אזרחים.

היה קשה להבין מה בדיוק קורה, אבל כשלא מבינים מתחילים לפעול האינסטינקטים. המונים רצים, צועקים, אני קופצת להסתתר מאחורי מכונית חונה. איתי מסתתרים אחרים. אנחנו מציצים לראות אם השטח פנוי. פרשים דוהרים לתוך מבואה של בניין בו מסתתרים אנשים מהפרשים.

אם לא היה לי צילום הייתי מטילה ספק שזה באמת קרה. איזה מזל שיש מצלמה. הזרנוקים לא מפסיקים. אני יוצאת מהמחבוא וכמעט נרמסת על ידי סוס שדוהר על המדרכה.

פרשי משטרה שועטים לעבר מפגינים אמש, בצעדה הספוטנטנית אחרי הפגנת בלפור, 14.7.2020 (צילום: ניצן ויסברג)
פרשי משטרה שועטים לעבר מפגינים אמש, בצעדה הספוטנטנית אחרי הפגנת בלפור, 14.7.2020 (צילום: ניצן ויסברג)

בנתיים במרכז הכיכר נראה שמבצעים מעצרים. צעיר חרדי שצופה במחזה אומר "אין מה לעשות, מדינת משטרה". שוב השיחה נקטעת ואנחנו בורחים. באמצע הכיכר אוטובוס. עוצרים עשרות בפנים, כולל את עו"ד גונן בן יצחק. אי אפשר להבין למה.

פירקו שוב את המאהל מול בלפור. ההורים של חברתי דקלה שבאו לשם עם שקי שינה התפצלו. אבא שלה לא מוצא את אמא שלה. אנחנו מתחילים לחפש אותה. אשה פצועה על הרצפה בסמטה ליד פח אשפה בוכה, מסבירה לחברותיה מה קרה. אני מתקרבת לראות, אבל נזכרת שאנחנו מחפשים את אמא של דקלה. בחור צעיר צורח על יס"מניק "אנחנו אחים! איך אתה מתנהג אלי ככה?!".

אם לא היה לי צילום הייתי מטילה ספק בכך שזה באמת קרה. איזה מזל שיש מצלמה. הזרנוקים לא מפסיקים. אני יוצאת מהמחבוא וכמעט נרמסת על ידי סוס שדוהר על המדרכה

לאורך כל זה, לא היתה תקשורת. פרשי משטרה דוהרים לתוך בניינים, שעות מתרחשים משחקי רעב ברחובות ירושלים, עשרות מעצרים תמוהים אבל זה כנראה הרבה פחות מעניין משתול ימין קיצוני שהעיף את המיקרופון מהיד לאבישי בן חיים. או אה, חגיגה! מקווים להוכיח שעכשיו אנחנו פיטים על אמיל גרינצוויג, אמנון אברמוביץ ורצח רבין.

מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד שיחק היטב את התפקיד במשחקי הרעב למען הספין של התקשורת ופתח את הראיון שלו בכך ש"התקיימה פה הפגנה של השמאל". גם הוא בקרב חייו להתמנות למפכ"ל המשטרה. מפגינה קלטה אותו ופוצצה לו את השקר מול המצלמה.

המפגינים המנוסים ועכשיו הצעירים שהתעוררו, לא יקנו לעולם את השקרים של המשטר והתקשורת המגוייסת. והאמת שגם החרדים ודתיים שראיתי ברחובות ירושלים. הם מבינים בדיוק על מה ההפגנה.

עם שחר, התחילו לשחרר עצורים עם תנאים מגבילים – איסור להכנס לירושלים. מרחיקים מבלפור, שלא יוכלו להפגין. המאבק על הדמוקטיה הישראלית קיבל סופסוף קונקרטיזציה: קרב על חתיכת מדרכה של כמה מטרים מחוץ למעון ראש הממשלה. קרב בין המשטר המנותק והעם.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עצוב לראות את המראות העגומים ולקרוא את המילים הכואבות. הפכנו למדינת משטרה. הדייר ברחוב בלפור יזכר לדראון עולם כמי שהרס את המדינה והפך אותה ממדינה דמוקרטית מתקדמת למדינת עולם שלישי אוטוק... המשך קריאה

עצוב לראות את המראות העגומים ולקרוא את המילים הכואבות. הפכנו למדינת משטרה. הדייר ברחוב בלפור יזכר לדראון עולם כמי שהרס את המדינה והפך אותה ממדינה דמוקרטית מתקדמת למדינת עולם שלישי אוטוקראית נכשלת. נתניהו אינו אלא בלון נפוח מרוב חשיבות עצמית שכל כישוריו באים לידי בטוי בדיבורים ותככים פוליטיים שנועדו לבסס את המשך כהונתו.

תודה ניצן! ישבתי אמש בבית ועקבתי אחר התמונות והשידורים החיים של המפגינים בפייסבוק, וזה נראה טוב מכדי להיות אמיתי. מפגן כח אדיר של אזרחים שבעי הבטחות למול שלטון מנותק, חמשת אלפים גרונות ... המשך קריאה

תודה ניצן! ישבתי אמש בבית ועקבתי אחר התמונות והשידורים החיים של המפגינים בפייסבוק, וזה נראה טוב מכדי להיות אמיתי. מפגן כח אדיר של אזרחים שבעי הבטחות למול שלטון מנותק, חמשת אלפים גרונות שזועקים את המסר הפשוט "תתפטר", וזה עוד ילך ויגדל – עד לנצחון 🙂

עוד 613 מילים ו-3 תגובות
סגירה