המשטרה משתמשת במכת"זית לפיזור ההפגנה בבלפור ב-23 ביולי 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

הורה מכת"זית התותח של בית אלפא יורה על המפגינים שלהם

בית אלפא הוא ערש השמאל הישראלי הוותיק, הקיבוץ הראשון של השומר הצעיר ● הוא גם הקיבוץ שפיתח וייצר את מכוניות ההתזה של המשטרה, עד שהמפעל נמכר בתחילת השנה ● "לא נעים לנו לראות איך משתמשים בזה ונגד מי משתמשים בזה", מודה רבקה, מזכירת הקיבוץ ● אבל דני, יו"ר הפעילות העסקית של בית אלפא, מאמין שהמכת"זיות שלהם מצילות חיים, כל עוד נצמדים להוראות ההפעלה

ימים מבלבלים עוברים עכשיו על חברי קיבוץ בית אלפא. מצד אחד, רוב חברי הקיבוץ מזדהים עם המחאה נגד ראש הממשלה וגם משתתפים בה. קבוצות הפייסבוק של הקיבוץ מלאות פוסטים התומכים בהפגנות, שיתופים של שידורי הגרילה של אור-לי ברלב מההפגנות בבלפור, וצילומים של חברי הקיבוץ בחולצות "קריים מיניסטר" מניפים דגלים שחורים על הגשרים הסמוכים לבית אלפא.

זה צפוי למדי. בית אלפא הוא ערש השמאל הישראלי הוותיק. גראונד זירו של ארץ ישראל הישנה והטובה. המקום ההוא עם הטל מלמטה ולבנה מעל משיר העמק של נתן אלתרמן. הקיבוץ הראשון של השומר הצעיר, שנוסד על ידי יוצאי הגרעין המיתולוגי מביתניה עלית. המקום שבו על פי אחת הגרסאות ההיסטוריות המקובלות, הומצאה המילה "קיבוץ" על ידי אחד המייסדים, הסופר יהודה יערי.

מבט על בית אלפא ממערב ב-2009 (צילום: CC by SA Ranbar, Wikipedia)
מבט על בית אלפא ממערב ב-2009 (צילום: CC by SA Ranbar, Wikipedia)

אבל בין משתתפי הפגנות המחאה, בית אלפא הוא כרגע המקום המקולל ביותר בישראל, אחרי הבתים בבלפור ובקיסריה.

מבחינת המפגינים, זה הקיבוץ שמייצר את המכת"זיות הארורות, שבעזרתן מפזרת המשטרה מדי לילה את ההפגנות בעזרת זרנוקי מים. המכת"זיות שהעיפו לאחור את המפגין יונתן קימל, שנפגע בעיניו וסובל מקרע בעור התוף ושתועדו יורות זרנוקי מים עוצמתיים בכינון ישיר מטווח קצר אל ראשי מפגינים אחרים.

ברשתות החברתיות של המפגינים הצעירים, בית אלפא הוא עכשיו סמל לציניות ולצביעות של השמאל הישן. זה שמתהדר בהיסטוריה מפוארת, אבל פנה לעשות מיליונים מייצור אמצעים אלימים לפיזור הפגנות, שעוד לפני שפגעו במפגינים בבלפור, שימשו לפיזור אלים של הפגנות אתיופים, ערבים וחרדים, וגם נמכרו לכמה מהמשטרים האפלים ביותר בעולם.

בבית אלפא רואים את התמונות, שומעים וקוראים את הטענות, ומתכווצים במבוכה.

"למען האמת, לי ממש לא נעים לראות את זה", מודה רבקה שבדרון, מזכירת הנהלת הקיבוץ, "אבל זה אני, בתור אדם פרטי, לא בתור מי שמייצגת את הקיבוץ. לא פשוט לי להיות מזוהה עם פיזור ההפגנות. לא נעים לנו לראות איך משתמשים בזה ונגד מי משתמשים בזה.

המשטרה משתמשת במכת"זית לפיזור ההפגנה בבלפור ב-25 ביולי 2020 (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
המשטרה משתמשת במכת"זית לפיזור ההפגנה בבלפור ב-25 ביולי 2020 (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)

"ההפגנות האלה מוצדקות, בסך הכל. היום בארוחת צהרים דיברתי על זה עם חברה שלי. גם אותה מאוד בייש לראות את התמונות האלה. זה מאוד לא נעים לראות את זה. ובטח שזה מעסיק אותנו. שלושת רבעי מדינה פה רעבה ללחם.

"ההפגנות האלה בהחלט מוצדקות. הציבור רותח מזעם על מה שקורה. הקצבאות שלא מגיעות. דמי אבטלה שלא מגיעים לעצמאים. זה מטריד גם אותנו מאוד. בטח. ולא נעים לחשוב שאנחנו אלה שמזוהים עם הפיזור של ההפגנות".

"ההפגנות האלה מוצדקות, בסך הכל. היום בארוחת צהרים דיברתי על זה עם חברה שלי. גם אותה מאוד בייש לראות את התמונות האלה. לא נעים לחשוב שאנחנו אלה שמזוהים עם הפיזור של ההפגנות"

"שימוש בלתי מידתי"

המכת"זיות – מכוניות התזה – שבהן משתמשת עכשיו המשטרה אמנם יוצרו בבית אלפא, אבל הקיבוץ כבר לא מייצר אותן יותר. בתחילת השנה חברת "בית אלפא טכנולוגיות" – שפיתחה ושיווקה את המכת"זיות בשלושים השנים האחרונות – מכרה את הפעילות הזו לחברת "גבעסול". דני עורי, יו"ר הפעילות העסקית של בית אלפא, לא מנסה לייפות את ההחלטה הזו ולייחס לה מניעים מוסריים או אידיאולוגים.

"ההחלטה למכור הייתה החלטה עסקית", הוא אומר. "ייצור המכת"זיות הפסיק להיות כלכלי מבחינתנו. היו שנים שלא ייצרנו מכת"זיות בכלל, היו שנים שייצרנו שש מכת"זיות בשנה. בסך הכל, לאורך השנים, מכרנו כמה עשרות, לא יותר".

המשטרה משתמשת במכת"זית לפיזור ההפגנה בבלפור ב-24 ביולי 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
המשטרה משתמשת במכת"זית לפיזור ההפגנה בבלפור ב-24 ביולי 2020 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

עורי בכלל לא מבין את הטענות נגד המכת"זית ונגד בית אלפא. "אתה יודע כמה אנשים ניצלו בזכות הדבר הזה? הרי מה המטרה של המוצרים האלו? למנוע את ההפגנה או לעצור אותה כשהיא עוד קטנה, בלי להגיע למצב שצריך להשתמש באמצעים הרבה יותר אגרסיביים.

"בזכות המוצר הזה אני מאמין שבכל רחבי העולם נחסכו חיים רבים. האם השתמשו במכת"זית באירועים האחרונים לא נכון? יכול להיות. אני לא יודע. לא קראתי את התחקירים. אבל ברור שבסוף – כל דבר שאתה עובד איתו בצורה לא נכונה יכול להסב נזק.

"את המכת"זית ייצרו דווקא כדי למנוע הרג ולתת לכוחות הביטחון עוד כלי לפני שהם יעברו לכלים שהם הרבה יותר בעייתיים, יותר מסכני חיים. לכן, אם השאלה היא אם אני מרגיש נוח עם זה שמשתמשים במכת"זית לפיזור הפגנות – כן. בוודאי. אני חושב שהצלנו הרבה מאוד חיים עם הדבר הזה".

הטיעונים השכלתניים והפרגמטיים האלה – אם לא היו מתיזים את המים בעזרתנו, היו מפזרים את ההפגנות באמצעים הרבה יותר קשוחים – לא מתחלקים טוב בגרון אצל מי שעדיין מייחסים לבית אלפא תכונות נאצלות יותר.

וזה לא התחיל בהפגנות נגד נתניהו. לפני שנתיים פנו האגודה לזכויות האזרח והוועד נגד עינויים לתנ"צ אילת אלישר, היועצת המשפטית של משטרת ישראל, והתריעו כי "השימוש באמצעי זה נעשה באופן בלתי מידתי, בלתי זהיר ובניגוד גמור לנהלים תוך גרימת פציעות קשות לעוברי אורח ובכלל זה ילדים, נשים וקשישים".

הפניה הגיעה אחרי שהמשטרה פיזרה בעזרת מי בואש את הפגנות החרדים בירושלים בין השנים 2015-2017 שבמהלכן מפגינה נפגעה קשות באגן הירכיים, מפגין נוסף נזקק לניתוח אחרי פגיעה קשה בקרסול ומפגינה איבדה את הכרתה ונאלצה לעבור ניתוח ראש.

המכת"זית בשימוש בפיזור הפגנת החרדים בירושלים נגד חוק הגיוס, ב-2 באוגוסט 2018 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
המכת"זית בשימוש בפיזור הפגנת החרדים בירושלים נגד חוק הגיוס, ב-2 באוגוסט 2018 (צילום: גילי יערי/פלאש90)

ב-2017, בעקבות הפיזור האלים של הפגנות החרדים, פרסם המשורר ופעיל השמאל איתן קלינסקי מכתב פתוח לחברי בית אלפא ובו זעק מדם ליבו:

"אני זועק לכתובתו של קבר מדריכי האהוב בתנועת השומר הצעיר, מי שהיה שנים רבות חבר קיבוץ בית אלפא, הסופר ישראל זמיר ז"ל, בנו של הסופר בשביס זינגר – קום מקברך וצעק לעבר חבריך בקיבוץ בית אלפא להפסיק לייצר את כלי המשחית המשמשים משטרים רודניים.

"בשנת 1922 הקימו חברי גדוד 'שומריה' את הקיבוץ הראשון של תנועת 'השומר הצעיר', הנושא את השם בית אלפא. לצערי, קיימת כיום עוצמת פער קורעת לב בין חזונם של ראשונים, שבנו את קיבוץ בית אלפא, ובין מציאות מסמרת שער לנוכח העובדה, שבקיבוץ השומרי הראשון מייצרים מוצר, המשמש משטרים רודניים, המבצעים רצח עם.

"הקיבוץ, שבלהט נעורי מקימיו בערה להבת התכנים של המלים 'לאחוות עמים', מייצא שנים רבות מוצר הפוגע פגיעה פיזית קשה בבני עמים הנאבקים נגד משטרים חשוכים. אינני איש דתי, אך שמורה לקהילה החרדית בירושלים ובבני ברק הזכות להפגין, ולממש את הערך המקודש של דמוקרטיה ולהביע את מחאותיה בהפגנות. רק בימים אלו היינו עדים לפיזור אלים של מפגינים חרדים בהתזת מים מרכבים מתוצרת המפעל של קיבוץ בית אלפא".

קלינסקי גם חתם על תצהיר שצורף לעתירת חופש מידע שהגישו שלושה ניצולי משטר פינושה באמצעות עו"ד איתי מק, בדרישה שישראל תחשוף את קשריה עם משטר האימים בצ'ילה.

ב-1989 נשלחו קלינסקי ואשתו על ידי הסוכנות היהודית לסנטיאגו בירת צ'ילה, ללמד שם בבית הספר היהודי. הוא נכח בהפגנות רבות לסיום השלטון הדיקטטורי של פינושה והעיד בתצהיר:

"באחת ההפגנות בסנטיאגו היו רכבים עם זרנוקי מים בצבע, כאשר כל כמה דקות התחלף הצבע של הסילון, למשל ירוק מאוד בולט. השליח של השומר הצעיר אמר לי, תסתכל, כתוב 'הקיבוץ הארצי השומר הצעיר'. כולנו ידענו שזה תוצרת קיבוץ בית אלפא. המים עם הצבע הדפו בעוצמה את האנשים והיה גם חלון ראווה אחד שקרס. אני הייתי שליח של מדינת ישראל ולא יכולתי להלעיז על המדינה וביטאתי את הכאב פנימה.

"דווקא ההורים מצד שמאל פנו אלינו ואמרו 'איך זה שישראל תומכת בפינושה?'. אני לא אמרתי מילה רעה אחת על ישראל ובבית זעקתי לקירות. ההפגנה עם רכבי המים הייתה קשה, המפגינים לא ויתרו. רק כתוצאה מזרנוקי המים הם נסוגו. סיפרו לי אחרים שבהפגנות ליד האוניברסיטאות בעיר הישנה יותר, היה שימוש מאסיבי יותר ברכבי המים. אני ראיתי אותם רק בפעם הזו, בהפגנה לציון ההפיכה בספטמבר 1989".

המכת"זית בשימוש בפיזור הפגנת החרדים בירושלים נגד חוק הגיוס, ב-23 במרץ 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
המכת"זית בשימוש בפיזור הפגנת החרדים בירושלים נגד חוק הגיוס, ב-23 במרץ 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"המוצר הזה מונע הרג"

בבית אלפא התחילו לתכנן את המכת"זית ב-1987, בעקבות הפגנות האינתיפאדה הראשונה בגדה המערבית. צה"ל ספג אז ביקורת קשה, בארץ ובעולם, על ירי כדורי גומי בהפגנות. השימוש בחצצית – כלי לפיזור הפגנות באמצעות ירי אבני חצץ, שפותח במהירות על ידי רפא"ל – התגלה כלא יעיל.

"בתקופה ההיא בכל העולם וגם בישראל חיפשו פתרונות נגד הפגנות", אומר עורי. "אחרי שהחצצית יצאה לשוק התחילו לחשוב מה אפשר לעשות שיהיה כמה שפחות אגרסיבי. שלא יהרוג. שרק יפחיד. וככה הגענו בסוף לדבר הזה.

"כמו כל דבר שמייצרים, אתה מתחיל מדבר אחד ואז אתה משנה, ומשכלל. בהתחלה זה היה משהו קטן יותר, ובהדרגה שיכללנו את זה יותר. גם היום, אם תשאל את המפתחים, יש דברים נוספים שאפשר לעשות בשביל להגן, או בשביל לעשות את זה יותר טוב, או יותר יעיל. אין לזה סוף".

וכקיבוץ שמאלני ואידיאליסטי, לא הפריעו לכם בכלל הטענות שהמכת"זית שאתם מייצרים ומוכרים משמשת לפיזור הפגנות נגד רודן כמו פינושה?
"לצ'ילה בית אלפא מכרו את המכת"זית רק אחרי שפינושה הלך. כל הסיפורים האלה על בית אלפא פשוט לא נכונים. המכירות של המכת"זית היו תמיד מפוקחות. כשעוד מכרנו מכת"זיות, מכרנו אותן רק למשטרים או למדינות שהיה מותר למכור להן.

ביקור משלחת של משטרת קניה ב"בית אלפא טכנולוגיות" ב-2010 (צילום: דוד עינב)
ביקור משלחת של משטרת קניה ב"בית אלפא טכנולוגיות" ב-2010 (צילום: דוד עינב)

"היה לנו אפילו מקרה שבו קיבלנו אישור למכור למקום מסוים, וכבר התחלנו לייצר, ואז תוך כדי השתנה שם משהו במדינה ועצרו אותנו. לא נתנו לנו להשלים את העסקה ונתקענו עם המכת"זיות. מכרנו תמיד רק עם אישורים מסודרים ורק למשטרים מוכרים ומסודרים. והמכת"זית באה עם הוראות הפעלה מדויקות, איך להפעיל ומה לעשות. הכל היה מסודר".

אבל אתה הרי לא יכול לשלוט על מי, מתי ובאילו נסיבות ישתמשו במכת"זית.
"על מי בטח שלא. אני לא יכול להגיד ללקוח להשתמש בזה רק נגד מישהו עם כובע או רק נגד מישהו מצבע עור מסוים. אבל ברור שמתחת לטווח מסוים אסור. ברור שממרחק מסוים בלחץ מסוים אסור. כמו כל דבר שאתה מכיר עלי אדמות, גם לדבר הזה יש הוראות שימוש. אם אתה חורג מהן, זה כמובן בעייתי".

ממה שאתה רואה בימים האחרונים, אתה מתרשם שהמשטרה משתמשת במכת"זית לפי ההנחיות?
"מהקצת שאני ראיתי – נראה לי שלא. אם הם משתמשים בזה מקרוב מדי, זה יכול לעשות בעיות. אבל שמע, אני מעריך שבסך הכל המשטרה שלנו בסדר. היא יודעת לעבוד. ואני מעריך שהם יחקרו מה היה שם ויסיקו מסקנות. ואני מקווה שיבינו איך להמשיך לעבוד עם זה בצורה נכונה.

המכת"זית של בית אלפא טכנולוגיות בשירות משטרת ארגנטינה בבואנוס איירס ב-11 באוגוסט 2014 (צילום: CC by SA Curtis Gregory Perry, Flickr)
המכת"זית של בית אלפא טכנולוגיות בשירות משטרת ארגנטינה בבואנוס איירס ב-11 באוגוסט 2014 (צילום: CC by SA Curtis Gregory Perry, Flickr)

"חייבים להבין עוד משהו: הדבר הזה, קח כל כבאית, היא יכולה להפוך לרכב כזה שאפשר לפזר איתו הפגנות. אז כמובן שהמכת"זית הוא אוטו הרבה יותר מתקדם. אבל היום מייצרים רכבים כאלה בהרבה מדינות. אולי עושים את זה פחות טוב מאיתנו, אבל הרבה עושים את זה".

ולאורך עשרות השנים שמכרתם את המכת"זית, עם כל הטענות שנשמעו, והעדויות ממקומות שונים בעולם שבהן נעשה שימוש במכת"זית, לא התקיים בקיבוץ דיון על השאלה למה לכם להיות אלה שמפתחים אמצעים שבאמצעותם יפזרו באלימות הפגנות שאתם בעצם תומכים בהן?
"בתפיסה שלי, המוצר הזה מונע הרג. מונע שימוש באמצעים יותר אלימים. אני חושב שדווקא מרגע שהוא קיים, מספר הנפגעים באירועים כאלה הלך ופחת משמעותית.

"לפני זה האופציה הייתה כדורי גומי, אלות, וכל מיני דברים אחרים שהם הרבה יותר מסוכנים. הרבה יותר אלימים. המכת"זית מייצרת עוד אופציה שבה האלימות כלפי המפגינים, כלפי הקהילה, היא פחותה. אם היינו חושבים אחרת, כנראה שגם היינו פועלים אחרת".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עצוב היה לי מאוד לקרוא את הכתבה על המכת"זיות. כלי רכב זה הינו פרי יצירה ישראלי שיוצר בארצינו ע"י צוות עובדים חרוצים נאמנים ויצירתיים. כלי רכב שכזה שמיוצר בארצינו הוא גאווה לאומית וגאווה... המשך קריאה

עצוב היה לי מאוד לקרוא את הכתבה על המכת"זיות. כלי רכב זה הינו פרי יצירה ישראלי שיוצר בארצינו ע"י צוות עובדים חרוצים נאמנים ויצירתיים. כלי רכב שכזה שמיוצר בארצינו הוא גאווה לאומית וגאווה בין לאומית. הכלי יוצר למטרות מסויימות ולמצבים בהם האוכלוסיה באשר היא מהווה סכנה או מפרה סדרים והסכמים ולעיתים גם תפקידו לטפל בפורעי חוק.
אין שום קשר לשמאל ולימין !!!!! עובדה זו תלושה ואינה קשורה למציאות או לכל אינפורמציה הקשורה להיסטוריית הקיבוץ ולוויכוח הפנימי שהוא כל כך רדוד בעיני – כל הכבוד ליוצרים ולעובדים המייצרים. בית אלפא לא ידעה למנף את פרי היצירה הישראלי שאט אט השתכלל והפך להיות כלי תחבורה יצירתי ויעיל והשאלה הגדולה כיצד היה עליהם להציג כלי רכב שכזה. בית אלפא עוד הגדילה לעשות והחליטה לסגור מפעל של עובדים מסורים שעשו את עבודתם בחריצות תוך אמונה במוצר ובאמינותו. צריך היה להבין בבית אלפא כי כלי רכב שכזה הוא נכס אדיר לקיבוץ למדינה וליוצריו שאסור לוותר עליו. והם לא השכילו לעשות זאת. הסיפור של חוסר רווח כנראה נובע מאי ניהול נכון של כל הנושאים הקשורים למכת"זית להבנתי.
כל מדינה בעולם נזקקת למכוניות שכאלו ויש שיודעים להשתמש בהן ומבינים את הסיטואציות הנכונות להפעלתן.
ואם אנו כמדינה השכלנו בייצור עצמי נטפח על שכם היוצרים.
הוויכוח בקיבוץ הינו וויכוח קטנוני, וויכוח סרק ואין לו שום קשר ליצירה הנפלאה הזו.
כל הכבוד ליוצרים ולעובדים!!!!!
אופן הצגת פרי היצירה הנפלא – הצגת"זית, של מזכירת הקיבוץ ויושב הראש בעיני תבוסתני ובהחלט לא עיניני.
אין צורך בהתנצלויות !!!זה פשוט מיותר נא הפוכו היו גאים ! ובהחלט עליהם להצטער על המהלכים המוטעים הרבים שעשו .

עוד 1,581 מילים ו-2 תגובות
סגירה