להחזיר את ההגיון לאכיפה

צילום מסך מתוך סרטון המתעד את מעצרה של עדנה פרוביזור בת ה-72 בתל אביב
צילום מסך מתוך סרטון המתעד את מעצרה של עדנה פרוביזור בת ה-72 בתל אביב

בתקופה האחרונה מופצים ברשתות החברתיות סרטונים רבים שבהם נראים אזרחים בעימותים עם שוטרים, כחלק מפעילות משטרת ישראל לאכיפת חובת עטיית מסכות במרחב הציבורי. בסרטונים האלו נראים שוטרים שמפעילים כוח רב כלפי אזרחים, והם זוכים לתפוצה רחבה.

העימותים מתחילים כאשר שוטרים רואים אדם ללא מסכה על פניו, ורוצים לקנוס אותו בגין עבירה על התקנות, כשגובה הקנס עומד על  500 שקלים. לשם כך הם דורשים מהאזרח להזדהות, האזרח לא מבין מדוע הוא צריך לקבל קנס, והוא מסרב לעשות כן. השוטרים בסרטון חסרי סבלנות ובשלב הבא הם מפעילים כוח רב כנגדו, והמשטרה מוצגת בסרטונים באור שלילי.

המשטרה אוכפת לדבריה את החובה לעטות מסכות כחלק מהמלחמה בקורונה. בנוסף טוענת המשטרה, שהפעלת הכוח נדרשת במקרים בהם אזרחים נתפסו ללא מסכה, ומסרבים להזדהות בפני שוטר, אף שנדרשו לעשות כן.

לא במקרה אכיפת מסכות גוררת עימותים, ולא במקרה מתן קנסות לאזרחים סביב נושא זה גורר תגובה לא נעימה מצד מקבלי הקנסות, ולתגובות נגד המשטרה מצד הציבור הרחב. לא במקרה יש יותר עימותים של אזרחים עם שוטרים סביב עטיית מסכות מאשר במקרים אחרים שבהם המשטרה אוכפת.

האזרח הקטן, שעד לפני זמן לא רב לא ידע מה זה מסכה, נדרש לעטות אותה עתה בכל מצב. ללא הבחנה היכן הוא שוהה, ללא הבחנה אם הוא נמצא לבדו, ליד אחרים, או שמא בתוך התקהלות.

ישראלים נורמטיבים, שלא רגילים למפגשים שליליים עם המשטרה באופן שגרתי, נתקלים כעת בשוטרים, שתופסים אותם על חם ורוצים לקנוס אותם. הם אינם מבינים מדוע הם צריכים לעטות מסיכה כשהם הולכים ברחוב ולא מסכנים אף אדם אחר. הם אינם מבינים מה עשו לא בסדר. בשילוב עם גובה הקנס שמהווה פגיעה משמעותית לכיס של הנקנס, הדרך לעימות עם השוטרים נפתחת.

ישראלים נורמטיבים, שלא רגילים למפגשים שליליים עם המשטרה באופן שגרתי, נתקלים כעת בשוטרים שתופסים אותם על חם ורוצים לקנוס אותם, גם כשהם הולכים ברחוב ולא מסכנים אף אדם אחר

חלק גדול מן הסרטונים שהופצו מציגים אזרחים ללא מסכה שהולכים לבדם ברחוב, או יושבים בפארק ללא אנשים סביבם ובכל זאת זוכים לביקור של שוטר. באחד מהסרטונים שזכו לתפוצה רבה נראתה אזרחית שותה קפה להנאתה בכיכר רבין, כששוטרת דורשת ממנה לעטות מסכה בזמן שהיא שותה את הקפה.

מפגשים של שוטר-אזרח ברחוב סביב אי עטיית מסכה יוצרים אווירה שלילית. הסרטונים של העימותים פוגעים באמון האזרחים ברשויות ובמשטרה בפרט, ויוצרים תחושה של אכיפה דרקונית של תקנות לא הגיוניות. וכן, חשוב להזכיר שחובה להזדהות כששוטר מבקש לעשות כן.

אז מה יש לעשות? להכניס הגיון. להפחית מרדפים מיותרים אחר אזרחים, ולרדוף רק אחר מי שמסכנים את האחרים. לשחרר את האזרחים מן החובה להיות עם מסכה על הפנים כאשר הם נמצאים במרחב הפתוח, היכן שבטוח. לסמוך על האזרחים שהם יודעים להבחין בין מקום פתוח למבנה סגור, בין התקהלות ללא התקהלות.

במצב כזה, שבו ניתן יהיה ללכת ללא מסכה כאשר אין סכנה לאחרים, ואסור יהיה ללכת ללא מסכה כאשר נמצאים במקום סגור, הציבור ישתף יותר פעולה. כי כשאזרחים יודעים שעליהם להיות תמיד עם מסכה, והתקנה לא נשמעת להם הגיונית, הם מתחילים להתנגד ולעשות דווקא. בנוסף, ללכת עם מסכה זה לא תמיד נוח. חם ומזיעים ואנשים מחפשים להתאוורר ממנה. עדיף שההתאווררות ממנה תהיה כשנמצאים בחוץ, ולא בתוך מבנה כשנמצאים ליד אחרים.

מפגשים של שוטר-אזרח ברחוב סביב אי עטיית מסכה יוצרים אווירה שלילית. הסרטונים של העימותים פוגעים באמון האזרחים ברשויות ובמשטרה בפרט, ויוצרים תחושה של אכיפה דרקונית של תקנות לא הגיוניות

אם יוחזר ההיגיון, ותהיה הבחנה מתי מותר להסיר את המסכה, אחוז העוטים מסכות במקומות המועדים יהיה גבוה יותר. במצב זה, מי שלא ילך עם מסכה היכן שצריך ייחשב לעבריין. למשטרה תהיה יותר אפשרות לבצע אכיפה במקומות בהם אי שימוש במסכה הוא פגיעה בריאותית, כפי שיש יותר אכיפה בכבישים האדומים. ומי שייתפס בלי מסכה, גם אם לא יאהב את הקנס, לא יתפס כלוחם צדק, על ידי החברה, והמשטרה לא תיתפס כמתנכלת לאזרחים ומחפשת לרשום דו"חות.

ניר ודל הוא בעלים של צופית סקרים וניהול פרויקטים. עורך בויקיפדיה העברית ותושב קריית ביאליק.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 584 מילים
סגירה