עוד הצלחה אופרטיבית וכשלון מערכתי

תיעוד סיכול פיגוע המטען בגבול סוריה, צילום מסך מסרטון של וויינט
תיעוד סיכול פיגוע המטען בגבול סוריה. צילום מסך מסרטון של וויינט

אירועי השבוע האחרון בגבול הצפון, בדגש על התגובה של ישראל לנסיונות הפיגוע של חזבאללה מגבול לבנון וככל הנראה מגבול סוריה, מעידים יותר מכל על השחיקה שחלה במדיניות ההרתעה של ישראל מול ארגון חזבאללה.

בעוד שבנסיון הפיגוע בהר דב בשבוע שעבר (3 מחבלים שניסו לפגוע במוצב גלדיולה) בחרה ישראל שלא להרוג את המחבלים ואף נמנעה, בניגוד להצהרותיה, לתקוף את לבנון כתגובה – התייחסות ישראל לנסיון הפיגוע ברמת הגולן (מספר מחבלים שבאו להניח "זירת מטענים" לפני שלושה ימים) היתה שונה לגמרי. שם מיהרה ישראל לגלגל את האחריות על משטר אסד ולא היססה לתקוף עמדות של צבא סוריה עוד באותו לילה.

אירועי השבוע האחרון בגבול הצפון, בדגש על תגובת ישראל לנסיונות הפיגוע של חזבאללה מגבול לבנון וככל הנראה מגבול סוריה, מעידים יותר מכל על השחיקה שחלה במדיניות ההרתעה של ישראל מול חזבאללה

הפעילות האופרטיבית של ישראל במענה לנסיונות פיגוע אלו חידדה את ההבדלים התהומיים בהתייחסותה של ישראל למתרחש ברמת הגולן ובגבול לבנון. ישראל נמנעת בכל מחיר לתקוף בלבנון או לפגוע במחבלי חזבאללה, אבל מנגד מנצלת את חולשת צבא סוריה, תוקפת את עמדותיו, ולא היססה להרוג את אותם פעילים שהתקרבו לעמדות צה"ל ברמת הגולן, מתוך הנחה שאילו לא אנשי חזבאללה (אלא "שלוחים" של הארגון).

אמנם האירועים השונים הוכיחו שוב את עליונותה האופרטיבית והמודיעינית של ישראל, כאשר כוחות צה"ל עקבו אחר ההתארגנות וסיכלו אותה הרבה לפני שזו הוציאה לפועל את זממה, אך הבשורות הפחות טובות הן שההרתעה הישראלית התגלתה שוב במערומיה. ישראל, למרות הצהרותיה התקיפות, נאלצת לסכל שוב ושוב פיגועים בגבולה הצפוני, וסביר שחזבאללה ימשיך בנסיונותיו לנקום את מות הפעיל בסוריה ללא כל קשר להצהרותיה של ישראל.

יתרה מכך, דומה שבכל הנוגע לרמת הגולן "הכתובת היתה על הקיר". כבר במרץ 2019 חשפה ישראל את קיומו של "תיק הגולן". אותה תוכנית מאורגנת של ארגון חזבאללה להקמת תשתיות טרור ברמת הגולן, בהובלת אבו חסין סאג'ד. בחודשים שעברו מאז הפרסום נראה שחזבאללה רק העמיק את נוכחותו במרחב זה. עדות לכך היתה בפרסום של דובר צה"ל לפני מספר שבועות שמפקד גיס 1 החדש בצבא סוריה, לואא'(אלוף) עלי אחמד סעד אף סייר בעמדות של הארגון ברמת הגולן בליווי מפקד חזית הדרום של הארגון חאג', האשם.

היחס של ישראל לבניין הכוח של חזבאללה בסוריה ממחיש כי מדינת ישראל, אשר מצהירה מעל כל במה אפשרית כי היא נלחמת בהתבססות איראן בסוריה ואף פועלת בלא מעט מהמקרים כדי לסכל נוכחות זו, מעניקה ביודעין חסינות לפעילי חזבאללה בסוריה ומסתפקת בפרסומים עיתונאיים, מתוך מחשבה שאלו ירתיעו את פעילי הארגון, אך לשווא.

דומה ש"הכתובת היתה על הקיר". כבר במרץ 2019 חשפה ישראל את קיומו של "תיק הגולן", תוכנית מאורגנת של חזבאללה להקמת תשתיות טרור ברמת הגולן, ונראה שמאז חזבאללה רק העמיק את נוכחותו שם

חסינות זו רלוונטית כמובן לא רק למתרחש ברמת הגולן. הארגון הצליח בשנים האחרונות להשתלט, הלכה למעשה, על מיטב הנשק האסטרטגי אשר הגיע לידי צבא סוריה ועושה במחסני אותו צבא כשלו. לא חזבאללה ולא סוריה שלמו מחיר על כך. עובדה זו מטילה ספק רב בהצלחת אותה מערכה בין המלחמות שנועדה למנוע את התעצמות הארגון. אבל בפועל נכשלת בכך.

אירועי העבר הוכיחו כי התקיפות הלילה בסוריה מצידה של ישראל לא ישנו את תמונת המצב בחזית הסורית. אסד מחויב להצלחת חזבאללה ואיראן, ונמנע מלהתעמת עימן וספק אם התקיפות האחרונות יזיזו אותו מעמדתו.

בהנחה שישראל מעוניינת לנצל את הארועים ברמת הגולן לעיצוב מחדש של מדיניותה כלפי נוכחות חזבאללה בסוריה, עליה לבנות תוכנית אופרטיבית אשר מטרתה אחת – לערער את תחושת הנוחות של חזבאללה בסוריה ולהציב איום של ממש על בכירי משטר אסד באם אלו ימשיך לשתף פעולה עם הארגון.

על כן, אם ישראל תמשיך להעניק חסינות דה פקטו לחזבאללה בסוריה, הרי שיעילות המערכה להתבססות איראן בסוריה מוטלת בספק. לא ניתן למנוע את התעצמות ארגון חזבאללה באמצעות בפגיעה במיליציות שיעיות ובאמצעי הלחימה בלבד שהאיראנים מעבירים לסוריה.

על ישראל לפעול כנגד מפקדי חזבאללה בסוריה, בדגש על האחראים לבניין הכוח האסטרטגי של הארגון והקמת תשתיות הטרור ברמת הגולן, וכנגד אותם מפקדים בצבא סוריה שמשתפים פעולה ביודעין עם הארגון

החשש מפגיעה בגורמי חזבאללה בסוריה מובן, שכן חזבאללה יתקשה לעבור על כך לסדר היום, במיוחד אם יפגעו מפקדים בכירים. אך זו הדרך היחידה שתוכל למנוע בעתיד את פריצתה של חזית שניה מסוריה מצד הארגון במקרה של הסלמה עתידית, ואף לפגוע בצורה קשה בהתעצמות העתידית של הארגון באמל"ח אסטרטגי.

בשורה התחתונה, דווקא התקיפה הלילית בסוריה מעידה על מגבלות הכוח של ישראל בפעילותה מול נוכחות חזבאללה בסוריה. ברמה המערכתית, ישראל נכשלה כשלון חרוץ במניעת התבססות הארגון ברמת הגולן ובסוריה בכלל, וללא "החלפת דיסקט" בפעילותה האופרטיבית, פיגוע זה הינו רק סנונית שמבשרת את פתיחתה של חזית נוספת מרמת הגולן מצד חזבאללה.

דני (דניס) סיטרינוביץ, שירת כ-25 שנים באגף המודיעין במגוון תפקידי פיקוד ביחידות האיסוף והמחקר של אמ"ן וכיום עמית מחקר במכון למחקרי בטחון לאומי (INSS).

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 703 מילים
סגירה