• גשר גלאטה באיסטנבול בעידן הקורונה, 7 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
    AP Photo/Emrah Gurel
  • גשר גלאטה באיסטנבול בעידן הקורונה, 7 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
    AP Photo/Emrah Gurel
  • גשר גלאטה באיסטנבול בעידן הקורונה, 7 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
    AP Photo/Emrah Gurel
  • גשר גלאטה באיסטנבול בעידן הקורונה, 7 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
    AP Photo/Emrah Gurel

אפקט הקורונה הישראלים שברחו לטורקיה בקורונה

ישראלים רבים מדירים את רגליהם מטורקיה מאז פרשת המרמרה, אחרים מניחים בטעות שהתפרצות הקורונה שם חמורה יותר מאשר אצלנו ● אבל יש גם כאלה שמצאו באיסטנבול מפלט שפוי מהמשבר הבריאותי והכלכלי החמור בארץ ● עם שיעור תחלואה נמוך, סדר ציבורי מופתי, פטור מבידוד ודוגמה אישית ממנהיגי המדינה, טורקיה מהווה את אחת מהמדינות היחידות שמקבלות אזרחים ישראלים בלי שאלות

תמונות שוקקות חיים שהעלתה היזמית הישראלית, אורלי לוק, לעמוד הפייסבוק שלה מהביקור האחרון באיסטנבול, לא יכלו שלא למשוך את תשומת לבי. אחרי הכל, העם היושב בציון נותר כלוא בגבולות המדינה, ומרבית הישראלים מתעדים את עצמם כשהם מצטופפים באתרי נופש מקומיים, לנוכח החלטת האיחוד האירופי, כולל יוון, לסגור בפנינו את שעריו. פייסבוק מעולם לא נראה לוקלי יותר.

יוצאת מן הכלל היא טורקיה השכנה, שנפתחה בפני תיירים, ובכך הפכה לאחת המדינות הראשונות שהחזירה לפעילות את ענף התיירות שהשתתק בשל מגיפת הקורונה. לתיירים המגיעים לטורקיה מוצעת עתה עסקה מפתה: פטור מבידוד, ובלבד שהגיעו מכמה מדינות נבחרות, שישראל היא אחת מהן.

בהזדמנות הראשונה שנקרתה בדרכה ארזה לוק את המזוודה הוורודה הקטנה שלה וטסה לאיסטנבול. הרומן שלה עם טורקיה התחיל הרבה לפני שידורי הטלנובלה הכלה מאיסטנבול, ונמשך גם אחרי תקופת ההחרמות ההדדיות.

ביומיום מחלקת לוק את חייה בין ישראל, גרמניה וטורקיה, ומשמשת כחברת הנהלה ונציגה ישראלית בראלי מכוניות אירופי, Europa Orient Rally. בארבעת החודשים האחרונים היא נתקעה בישראל ללא בן זוגה שמתגורר בגרמניה, וחיכתה לרגע שהשמיים ייפתחו כדי לשוב ולפגוש אותו.

בניגוד לכל החששות מהצפוי לה עם הנחיתה בטורקיה, מעבר הגבול היה קל ומהיר. "בשדה התעופה באיסטנבול חתמתי על הצהרת בריאות ומדדו לי חום בכניסה, ומיד לאחר מכן כבר הייתי חופשיה לצאת אל העיר", היא מספרת לי בשיחת וידאו מחצר ביתה שבעיירת החוף התיירותית דליאן, כשהיא לבושה בבגד ים, מחויכת, ונראית רחוקה שנות אור ממשבר הקורונה המשתולל בעולם.

הסרטון הזה מוקדש באהבה לחברי מאיר Meir Laloum שדואג באדיקות לקחת אותי לשווקים היפים של צרפת אליהם אני כל כך מתגעגעת. ומאז יש לי חלומות מוזרים שאני טובעת בגבינת ברי נופלת לתוך טארט טאטן ומתעוררת כשלצידי הר של קרואסונים שיצאו הרגע מהתנור????????

פורסם על ידי ‏‎Orly Louk‎‏ ב- יום שני, 10 באוגוסט 2020

כשאני שואלת אותה איזו קבלת פנים מחכה לתיירים שמגיעים לאיסטנבול בתקופה כזו, היא בראש ובראשונה מציינת, שברחוב רואים הרבה פחות אנשים, ולא בטוח שזה רע. "לרוב זרמו פה נחילי אדם עד השעות הקטנות של הלילה. עכשיו זה כבר לא ככה, אבל מי שנמצא פה נראה מאוד שמח", מספרת לוק.

בדומה לנהוג בישראל, גם בטורקיה חלה חובה על השוהים במרחב הציבורי ללבוש מסכה. "ברחוב המרכזי, שדרות איסתיקלאל, יש ניידת משטרה שנוסעת באטיות לאורך הרחוב – הלוך וחזור. בכל פעם שעובר אדם ללא מסכה, השוטרים צופרים ומבקשים באדיבות לשים מסכה. בלי להתנפל על אף אחד ובלי לתת קנסות".

"ברחוב המרכזי, שדרות איסתיקלאל, יש ניידת משטרה שנוסעת לאורך הרחוב, הלוך וחזור. בכל פעם שעובר אדם ללא מסכה, השוטרים צופרים ומבקשים באדיבות לשים מסכה. בלי להתנפל על אף אחד ובלי לתת קנסות"

בתחילת יוני, בתי העסק, המסעדות והחנויות בעיר נפתחו אחרי כשלושה חודשים שבהם היו סגורים, וכך גם השוק הגדול של העיר, האטרקציה תיירותית המרכזית.

רחוב באיסטנבול. חובה ללבוש מסכות במרחב הציבורי בעיר (צילום: אורלי לוק)
רחוב באיסטנבול. חובה ללבוש מסכות במרחב הציבורי בעיר (צילום: אורלי לוק)

הסגר על בני 65 ומעלה

ההסגר בטורקיה החל ב-23 במרץ ונמשך שבוע בלבד לכלל האוכלוסייה, ולילדים עד גיל 18 ההסגר נמשך חודש. עבור אזרחי טורקיה שגילם גבוה מ-65, ההסגר נמשך שלושה חודשים תמימים, וגם עתה חלות על קבוצת הגיל הזו הגבלות, כמו למשל האיסור לצאת לרחוב אחרי השעה 8 בערב ולפני השעה 8 בבוקר.

מבחינת נתוני התחלואה בקורונה, המצב בטורקיה הרבה יותר טוב מאשר בישראל, ביחס לגודל האוכלוסייה: 239,622 חולי קורונה מתוך כ-82 מיליון אזרחים בטורקיה, לעומת 82,324 חולי קורונה ל-8 מיליון אזרחים בישראל.

שיעורי התמותה של חולי הקורונה, כלומר מספר האנשים שמתים מהמחלה ביחס לכל החולים בה, גבוהים יותר בטורקיה (2.4%) לעומת ישראל (0.7%).

עם זאת, שיעור התמותה ל-100,000 אזרחים דומה: 7.08 בטורקיה לעומת 6.68 בישראל (הנתונים מעודכנים ליום א', וניתן להתעדכן בהם כל העת).

לצד העובדה שטורקיה עדיין רחוקה מלהתגבר על הנגיף בצורה מוחלטת, לוק מספרת כי התחושה במדינה היא של סדר וביטחון.

אורלי לוק ובן זוגה בעיירת החוף התיירותית דליאן
אורלי לוק ובן זוגה בעיירת החוף התיירותית דליאן

"יש פה תחושה של כבוד לאזרחי המדינה וגם לתיירים. הרחובות נקיים, הכל מאורגן ויש תחושה של סדר ושהכל מאוד ברור. אין אזרחים שלא מקבלים טיפול ונזרקים לרחובות, כך שלא תראי מקבצי נדבות בטורקיה, למעט פליטים סוריים.

"כתיירת אני מרגישה שמישהו חשב פה על האנשים. אין מצב שאחפש שירותים בעיר ושלא אמצא בקרבתי שירותים מצוחצחים, עם סבון ידיים ונייר טואלט, שתמורת חצי שקל אוכל להשתמש בהם בנוחות.

"אנחנו הישראלים אוהבים לשנוא את ארדואן ולרדת עליו, אבל הוא עושה כאן עבודה לא רעה לעם שלו, הוא הפחית משכרו בתקופת הקורונה, וכך גם שרי הממשלה שלו. איפה בדיוק הממשלה שלנו בהקשר הזה? ארדואן גם הכריז על פתיחת הגנים הציבוריים ואתרי הטבע בחינם לתיירים שמגיעים בתקופה הזו".

"אנחנו הישראלים אוהבים לשנוא את ארדואן ולרדת עליו, אבל הוא עושה כאן עבודה לא רעה לעם שלו, הוא הפחית משכרו בתקופת הקורונה וכך גם שרי הממשלה שלו. איפה בדיוק הממשלה שלנו בהקשר הזה?"

במקום בידוד, בדיקת קורונה טורקית

מנתונים שאספה עבור זמן ישראל רשות שדות התעופה, עולה כי הנחיות הבידוד לא ממש עוצרות את הישראלים מלטוס לטורקיה.

מתחילת יולי יצאו למדינה 12,486 ישראלים, ובכל יום יוצאות מנתב"ג לטורקיה בין 3 ל-7 טיסות, רובן בתפוסה של יותר מ-50%.

כמובן שלא מדובר בהיקפי התיירות של 2019, אז יצאו יותר מ-500 אלף ישראלים לטורקיה, ונרשם שיא ראשון מאז אירועי המרמרה, שבעקבותיהם צנח מספר הישראלים שביקרו בטורקיה לפחות מ-100 אלף בשנה.

חנות בדים בשוק באיסטנבול (צילום: אורלי לוק)
חנות בדים בשוק באיסטנבול (צילום: אורלי לוק)

לוק, שבימי שגרה מארגנת לישראלים טיולי בוטיק לעיירה שבה היא מתגוררת בטורקיה, פועלת עתה לביטול חובת הבידוד של ישראלים בעת חזרתם מטורקיה, וזאת בדומה לפטור מבידוד שניתן לשבים מטורקיה במדינות נוספות בעולם.

היא מפנה אותי לחמדי גובנט, מנהל שדה התעופה הבינלאומי דלאמן, שממוקם בדרום המדינה, ומארח מדי שנה 20 מיליון טיסות, ו-4.5 מילון נוסעים.

גובנט מספר כי ממשלות רוסיה, אוקראינה ובריטניה אינן דורשות בידוד או בדיקת קורונה מאלה החוזרים מטורקיה, ואילו גרמניה דורשת בדיקת קורונה, אך זו נערכת בטורקיה בעלות של 15 יורו, ותוצאותיה מתקבלות בתוך 24 שעות.

חמדי גובנט, מנהל שדה התעופה דלאמן בטורקיה (צילום: אורלי לוק)
חמדי גובנט, מנהל נמה"ת דלאמן (צילום: אורלי לוק)

"לפני כמה שעות שוחחתי עם נציג משרד התיירות הטורקי, והצעתי לו לשוחח עם שגריר ישראל בטורקיה, כדי שיציע למשרד החוץ הישראלי לוותר על חובת הבידוד לחוזרים מטורקיה, ובמקום זאת לבצע אצלנו בדיקות קורונה", אומר גובנט.

אבל נראה כי בשלב זה כדאי להימנע מטיפוח ציפיות. מבדיקה שערכנו מתברר כי יוזמת "בדיקת קורונה במקום בידוד לחוזרים מטורקיה" טרם נבדקה על ידי משרד החוץ הישראלי.

משרד הבריאות הישראלי, מצדו, מבהיר כי בדיקת קורונה אינה מחליפה את הצורך בבידוד בישראל, כך שישראלים החפצים להתאוורר בטורקיה השכנה צרכים להביא בחשבון בידוד של שבועיים עם החזרה לישראל, עד להודעה חדשה.

בימים אלה עובדים בקבינט הקורונה, בשיתוף עם משרדי החוץ והבריאות, על מתווה פתיחת השמים עבור ישראלים למדינות "ירוקות" עם תחלואה נמוכה.

אורלי לוק באיסטנבול (צילום: אורלי לוק)
אורלי לוק באיסטנבול (צילום: אורלי לוק)

רשימת המדינות אינה סגורה ונתונה לשינוי, אך הוזכרו בה יוון, ניו זילנד וקנדה, כאשר אף אחת מהמדינות עדיין לא מוכנה לקבל ישראלים ללא תנאים מוקדמים (כמו הצורך בבידוד, למשל) מכיוון שישראל נחשבת למדינה "אדומה" עם תחלואה גבוהה. טורקיה כלל לא מוזכרת ברשימה, בגלל היותה מדינה "אדומה". אף היא.

בינתיים, אני מפנה לגובנט את השאלה שמטרידה אותי מאז אירועי המרמרה ומשבר השגריר הטורקי, ומבררת עד כמה ארגיש רצויה ובטוחה בטורקיה.

"הטורקים מאוד אוהבים את הישראלים", הוא מכריז בהתלהבות. "התפיסה שיש איבה בין שני העמים היא פוליטית, כי תרבותית אנחנו מאוד מאוד דומים. כאשר ביקרתי פעם בתל אביב הייתי המום מעד כמה שהרגשתי שם בבית מבחינת האוכל, המוזיקה והאנשים שפגשתי. בגלל הקרבה התרבותית הזו, גם מחוץ לטורקיה – למשל, כשגרתי בלונדון – החברים הכי טובים שלי הם תמיד ישראלים".

פורסם על ידי ‏‎Orly Louk‎‏ ב- יום חמישי, 6 באוגוסט 2020

האינטרס הכלכלי מנצח

גם אם קשה יהיה לישראלים להאמין באהבה ללא תנאי של הטורקים אלינו, ברור כי האינטרס הכלכלי מנצח, וכי הם מקבלים את הישראלים בזרועות פתוחות.

ניל יאגמור, אזרחית גרמניה ובעלה עלי מוסרי יאגמור, יליד טורקיה, הם חברים של לוק שמתגוררים בדליאן, ובבעלותם שני בתי מלון, שספגו מכה כלכלית קשה בתקופת הקורונה. עם זאת, בני הזוג נשמעים אופטימיים.

"המלונות היו סגורים שלושה חודשים, אבל הרשויות אפשרו לנו לא לשלם את החשבונות השוטפים, כמו חשמל, ארנונה ומים, ושילמו את שכר העובדים השכירים שלנו", מספר לי עלי מוסרי. "כמו כן, אנחנו יכולים לפנות לקרן ההלוואות הממשלתית, שמציעה הלוואות לעצמאים באחוזי ריבית נמוכים".

הזוג מספר כי התפוסה בבתי המלון שלהם נאמדת כעת ב-50%, ושגם מחיר החדר נחתך והוא עומד עתה על כ-50 דולר ללילה לזוג.

ניל יגמור, ועלי מוסרי יאמגור. שני בתי המלון שלהם היו סגורים במשך שלושה חודשים (צילום: אורלי לוק)
ניל יאגמור, ועלי מוסרי יאגמור. שני בתי המלון שלהם היו סגורים במשך שלושה חודשים (צילום: אורלי לוק)

לוק מוסיפה כי אחת הסיבות שלה לעזוב את ישראל לזמן מה ולהעביר את התקופה הקרובה בטורקיה היא יוקר המחיה. "מה שעולה בארץ 100 שקל, יש פה ברבע מחיר. כשאני הולכת לשוק בדליאן וקונה מכל הבא ליד, פירות, ירקות, בשר וגבינות, אני מוציאה 70 שקל מקסימום. אני לא מאשימה את בעלי העסקים בארץ, כי אני יודעת מה זה להחזיק עסק קטן בישראל, וגם אני נחנקתי.

"לפני שטסתי מישראל עבדתי על פרויקט שוק לילה לאיכרים בנתיב הל"ה. זה היה פרויקט שלם שאמור היה להתקיים בכל יום חמישי בחודשי הקיץ ולהטיב עם החקלאים, האמנים שאמורים להופיע וגם עם תושבי האזור.

"אבל כשהתקבלו ההחלטות על הגבלות התקהלות של יותר מ-20 איש ראיתי שאין שום תקווה לגבי העתיד, ופשוט ארזתי את עצמי ועזבתי.

איסטנבול, אוגוסט 2020 (צילום: אורלי לוק)
איסטנבול, אוגוסט 2020 (צילום: אורלי לוק)

"פה בדילאן, חברים שלי שהם אנשי עסקים פועלים בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית, ומקבלים כל הזמן מידע והסברים על ההנחיות, על מה שקורה ועל מה שעתיד לקרות. בארץ יש תחושה של פחד וחוסר ודאות, וגם אין עם מי לדבר.

"אנשי העסקים פועלים בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית בטורקיה, ומקבלים כל הזמן מידע והסברים על ההנחיות, על מה שקורה ועל מה שעתיד לקרות. בארץ יש תחושה של חוסר ודאות מוחלטת, וגם אין עם מי לדבר"

"יש למשל פסטיבל שאני מארגנת בנוקדים ושאמור להתקיים בספטמבר, אבל חודש לפני האירוע אין לי מושג מה יעלה בגורלו. אני מנסה לקבל תשובות ופשוט לא מצליחה. העוולות שההתנהלות הזו גורמת לישראלים שרוצים לעבוד ולהתפרנס גדולים הרבה יותר מנגיף הקורונה עצמו".

אורלי לוק
מוכרים בשוק באיסטנבול

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אני מרגישה שוב מבורכת כל כך בנישואי אחרי שדוקטור אלאבה החזיר את בעלי שנפרד איתי במשך 3 חודשים. אם דוברבקה גרדישקי בשם ישראל. למרות שיש לי פה בכל הגוף, זה לא יספיק להודות לדוקטור אלאבה ע... המשך קריאה

אני מרגישה שוב מבורכת כל כך בנישואי אחרי שדוקטור אלאבה החזיר את בעלי שנפרד איתי במשך 3 חודשים. אם דוברבקה גרדישקי בשם ישראל. למרות שיש לי פה בכל הגוף, זה לא יספיק להודות לדוקטור אלאבה על עזרתו בחיי. בעלי נפרד איתי במשך 3 החודשים וסבל מכאבים ויסורים בלעדיו. אז חיפשתי עזרה בכל מקום, אך שום דבר לא הסתדר עד שהתכוונתי לדוקטור אלאבה שאליו יצרתי קשר מקוון. הסברתי לו את מצבי והוא הבטיח שבעלי יחזור אלי תוך 24 עד 48 שעות עד שהלב שלי עדיין פועם בשבילו. האמנתי בו והוא הכין כישוף עבורי ובעלי התקשר אלי בדיוק כשהוא אמר דוקטור אלאבה. הוא התחנן ואמר שהוא זקוק לי בחזרה ועכשיו אנו חיים שוב באושר מזה 9 חודשים. כל מי שקורא את המאמר שלי שזקוק לעזרה צריך לפנות אליו … דוא"ל: dralaba3000@gmail.com

אני מרגישה שוב מבורכת כל כך בנישואי אחרי שדוקטור אלאבה החזיר את בעלי שנפרד איתי במשך 3 חודשים. אם קארין סלה בשמה מקרואטיה. למרות שיש לי פה בכל הגוף, זה לא יספיק להודות לדוקטור אלאבה על ... המשך קריאה

אני מרגישה שוב מבורכת כל כך בנישואי אחרי שדוקטור אלאבה החזיר את בעלי שנפרד איתי במשך 3 חודשים. אם קארין סלה בשמה מקרואטיה. למרות שיש לי פה בכל הגוף, זה לא יספיק להודות לדוקטור אלאבה על עזרתו בחיי. בעלי נפרד איתי במשך 3 החודשים וסבל מכאבים ויסורים בלעדיו. אז חיפשתי עזרה בכל מקום, אך שום דבר לא הסתדר עד שהתכוונתי לדוקטור אלאבה שאליו יצרתי קשר מקוון. הסברתי לו את מצבי והוא הבטיח שבעלי יחזור אלי תוך 24 עד 48 שעות עד שהלב שלי עדיין פועם בשבילו. האמנתי בו והוא הכין כישוף עבורי ובעלי התקשר אלי בדיוק כשהוא אמר דוקטור אלאבה. הוא התחנן ואמר שהוא זקוק לי בחזרה ועכשיו אנו חיים שוב באושר מזה 9 חודשים. כל מי שקורא את המאמר שלי שזקוק לעזרה צריך לפנות אליו … דוא"ל: dralaba3000@gmail.com

עוד 1,381 מילים ו-2 תגובות
סגירה