אמיר ירון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90

שתיקת הנגיד גם המבוגר האחראי בכלכלה הישראלית הפך ל"ילד מוכה"

נתניהו מעדיף סביבו פקידים מפוחדים, מוחלשים וכנועים ● לכן הוא שולח את שופריו ומלחכי פנכתו לתקוף כל פקיד שמעז לצאת נגד החלטותיו ● אבל כאשר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, חושש למלא את תפקידו ולהביע דעה על התקציב, אפשר לסמן שפל חדש ● פרשנות

בתוך הכאוס הכלכלי, הבריאותי והמנהיגותי שפשה במדינה, עלה נגיד בנק ישראל לראיון בערוץ הנצפה בישראל. הוא התבונן באנשי הכלכלה המפוחדים שמקיפים את נתניהו, ולא יכול היה לשתוק עוד. הוא הישיר מבט למצלמה ואמר:

"הגענו לעת הזו שהברירה לא בידינו. אין לנו את הלוקסוס לדבר על תקציב שנתי או דו-שנתי. הבחירה היא בין תקציב ל-3 חודשים או ל-15 חודשים, וכאשר ישנה בחירה כזו, זה כמעט אבסורד להקדיש את כל המקורות ואת כל הדיונים בשביל 3 חודשים, ומיד אחרי להתחיל את כל ההמולה לתקציב לשנה של אחרי זה, כאשר אף אחד לא יבין למה מדברים על 3 חודשים. זה לא מקובל בעולם, ובסופו של דבר זו תכנית העבודה של הממשלה".

לבסוף התייחס הנגיד לסתימת הפיות של ראש הממשלה כלפי הדרגים המקצועיים במשרד האוצר, ואמר באומץ: "אוי ואבוי אם הדרג המקצועי ירגיש מוגבל שלא להביע את דעתו, ולכן חשוב מאוד שהדעות יישמעו".

דברים אלה נאמרו לאחרונה על ידי נגיד בנק ישראל. אלא שמדובר ביעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר. לעומתו, נגיד בנק ישראל הנוכחי, פרופ' אמיר ירון, שדווקא מפיו היינו אמורים לשמוע עמדה מקצועית אחרת, נותר מכונס במשרדו בירושלים, כשהוא משותק מפחד ושומר על זכות השתיקה.

למעשה, למעט הודעה עמומה נגד קיומן של בחירות נוספות וההכרח להעביר תקציב, מבלי לציין איזה תקציב צריך להעביר בדיוק, פרופ' ירון נמנע מהשמעת עמדתו, כאילו מדובר בנציג של האו"ם.

בכך מפר הנגיד את ההסכם הלא כתוב בינו לבין אזרחי ישראל, ומפקיר את הכלכלה לכאוס ששורר במסדרונות הממשלה. נראה ש"המבוגר האחראי" בכלכלה הישראלית הפך בחודש האחרון ל"ילד המוכה", שמדלגים עליו, מבלי להתייעץ איתו לפני פרסום תכניות כלכליות משמעותיות.

חוק בנק ישראל מפקיד בידי הנגיד שני תפקידים: לנהל את הבנק המרכזי של ישראל, ולשמש כיועץ כלכלי לממשלה. אבל בניגוד ליועצים כלכליים אחרים של נתניהו, למשל אבי שמחון, ירון נהנה מעצמאות מוחלטת המעוגנת בחוק בנק ישראל, ולרה"מ אין כל סמכות לפטרו עד תום הקדנציה, גם אם לא יהיה מרוצה ממנו.

יעקב פרנקל: "אין לנו את הלוקסוס לדבר על תקציב שנתי או דו-שנתי. הבחירה היא בין תקציב ל-3 או ל-15 חודשים. וכאשר ישנה בחירה כזו, זה כמעט אבסורד להקדיש את כל הדיונים בשביל 3 חודשים"

מטרת החוק הזה, היא לאפשר לנגיד חופש להביע את דעתו המקצועית ללא פחד ולא מורא. אבל ירון חושש, ובכך מועל בתפקידו. אפילו בסוגיה התקציבית, שבה דעתו המקצועית של היועץ הכלכלי לממשלה קריטית בימים אלו, צוטט ירון כשהוא אומר: "אני לא נכנס לצד הפוליטי של הסוגיה, אם כדאי תקציב חד־שנתי או דו־שנתי. מה שחשוב הוא שיהיה תקציב עכשיו". לנוכח הגדרת תפקידו, נשאלת השאלה אם לסוגיה הזו הנגיד לא נכנס – אז למה כן?

סטנלי פישר וקרנית פלוג (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
קרנית פלוג (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ירון הוא המשך ברור לקו מינויים שאימץ נתניהו בשנים האחרונות. לפני 16 שנה, עוד כשכיהן כשר אוצר, בחר נתניהו בנגיד שהיה אוטוריטה בפני עצמה – פרופ' סטנלי פישר.

כראש ממשלה כבר התפשר על מינויה של פרופ' קרנית פלוג הלא מוכרת ובעלת הדימוי האפרורי משהו. כשפלוג הפתיעה והפגינה התנגדות לפעולות הממשלה, ובעיקר לאלה של האוצר, מיד הראו לה את הדרך החוצה, והיא הוחלפה על ידי פרופ' ירון, בעל הדימוי האפרורי אף יותר.

ירון הוא הדמות הפקידותית שנתניהו כל כך אוהב: חסרת כריזמה, מוחלשת, רחוקה מלסחוף ולייצר לחץ דרך דעת הקהל ומקבלי ההחלטות בממשלה, ובעיקר לויאלית להחלטות נתניהו רוב הזמן. בראשית המשבר עוד העז לצאת נגד תכנית המענק לכל אזרח של נתניהו, אבל מאז הוא כבר לא פוצה את פיו באמירה חד-משמעית נגד או בעד מדיניות הממשלה.

נגידי בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל (מימין) וסטנלי פישר (צילום: Flash90)
נגידי בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל (מימין) וסטנלי פישר (צילום: Flash90)

גם כשהייתה ביקורת על מדיניות נתניהו, היא הוסתרה תחת מסה של נתונים בדוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל שפורסם השבוע. פרסום הדוח עורר סערה, אך אחריו מיהר בנק ישראל לשלוח נציגים לתקשורת, כדי שירככו את הנתונים ויציגו תמונה ורודה בהרבה.

ירון בוודאי ראה כיצד פלוג שילמה את המחיר על הבעת דעתה המקצועית נגד פעולות ממשלת נתניהו, ולא רק היא. אחרי הכל, כשפקידי האוצר העזו להתנגד למהלכיו, נתניהו הפך אותם מיד לאשמים העיקריים במשבר, ואכן מאז נדם קולם.

דיויד גילה (צילום: Flash 90)
דיויד גילה (צילום: Flash 90)

כאשר הממונה על התחרות, דיויד גילה, יצא נגד מונופול הגז הוא הועף מתפקידו ובמקומו מונתה יקירת המונופול, מיכל הלפרין; וכאשר שר האוצר של נתניהו, ישראל כ"ץ, יצא נגד תכנית ראש הממשלה לחלוקת כסף שלישית בחגים, מיהרה סביבת נתניהו להפיץ כי בכוונתו למנות פרויקטור כלכלי מעל ראשו של כ"ץ.

התהליך של החלשת שומרי הסף של ראש הממשלה ניכר בתחומים נוספים, כמו בריאות, חוק, סדר וביקורת המדינה. אבל השיא היה השבוע, כאשר פורסם כי נתניהו מתנה את המשך קיום ההסכם הקואליציוני עם כחול-לבן בפירוק הוועדה המקצועית שמטרתה לבחור את שומרי הסף, כך שיוכל למנות לתפקידים אלה את אנשי שלומו.

דווקא בתקופה שבה זה התהליך שמתרחש במדינה, יש משמעות גדולה לקולם של נציגי הציבור העצמאיים האחרונים שנותרו כאן. המרכזי שבהם הוא נגיד בנק ישראל. לפיכך, שתיקתו של פרופ' ירון היא הסמן הגדול יותר למצב העגום של שומרי הסף בישראל מול נתניהו במצב הכלכלי קשה שהמשק נקלע אליו.

השיא היה השבוע, כאשר פורסם כי נתניהו מתנה את המשך קיום ההסכם הקואליציוני עם כחול-לבן בפירוק הוועדה המקצועית שמטרתה לבחור את שומרי הסף, כך שיוכל למנות לתפקידים אלה את אנשי שלומו

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 766 מילים ו-1 תגובות
סגירה