הליכוד וכחול לבן בדרך להסכם: תקציב דו שנתי ובחירות אם נתניהו יוכרז כנבצר בינואר

סמוטריץ׳: הימין חייב להציב כאן ועכשיו חלופה מנהיגותית לנתניהו ●איילת שקד: ידעתי שנתניהו מוכר אשליות ● שר מאיחוד האמירויות: מעודדים את הפלסטינים לחזור למשא ומתן עם ישראל ● נסראללה: איחוד האמירויות עשו טובה לטראמפ ונתניהו החלש ● הרמטכ״ל מאמין שטרור הבלונים ייפסק בקרוב ● מחסומים בכניסה לירכא עקב התפרצות קורונה ● 30 פועלים סינים של הרכבת הקלה אובחנו כחולים

ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה בירושלים, 30 ביוני 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה בירושלים, 30 ביוני 2020
07:03 עריכה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב במסיבת עיתונאים ש"כרגע" החלת הריבונות "לא על הפרק". הדברים נאמרו על רקע הסכם השלום, שעליו הוכרז אתמול בין ישראל ואיחוד האמירויות. שגריר ארצות הברית בישראל דייוויד פרידמן אשרר את דברי טראמפ. הנשיא אמר שזהו ויתור חכם מאוד מצד ישראל.

07:20 עריכה

78% מהציבור איננו מרוצה מהממשלה הנוכחית – כך נמצא בסקר של פאנלס פוליטיקס שפורסם הבוקר ב"מעריב". 19% מהמשיבים אמרו שהם מרוצים מהממשלה, ו-3% אמרו שאינם יודעים.

07:48 עריכה

שר ההתיישבות צחי הנגבי נדרש הבוקר לסוגיית החלת הריבונות הישראלית על השטחים: "ישראל לא יכולה לוותר על החלום הזה, כי בסוף היעד הזה חיוני לקיומנו. בוודאי שהיעד הזה יתקיים. כרגע זה לא הפרק, כי העדפנו להגיע להסכם שלום חיוני עם איחוד האמירויות, אבל זה יהיה על הפרק. אנחנו לא מוותרים, זה יקרה". הנגבי אמר את הדברים בראיון בגלי צה"ל.

08:06 עריכה

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס ביום שלישי הקרוב. ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי לעדכן את חברי ועדת השרים בפרטים לגבי הסכם השלום בין ישראל ואיחוד האמירויות.

08:49 עריכה

מאחורי הקלעים של הראיון המדובר עם שרה נתניהו: יועצי התקשורת של אשת ראש הממשלה היו על קו הטלפון עם עורך תוכנית החדשות ו"צרחו עליו לסיים את דבריה" – כך פרסם הבוקר יוסי ורטר ב"הארץ". בראיון, שהתקיים שלשום בחדשות 12, אמרה נתניהו שהיא "אישה מוכה" ושמפגינים ליד בית ראש הממשלה "מריצים שורות, עושים סמים".

עורכת התכנית הגיבה: לא היו צרחות. 

09:32 עריכה

נפרץ חשבון הפייסבוק של חבר הכנסת אלכס קושניר, שיגיש על כך תלונה במשטרה.

10:19 עריכה

משלחת ישראלית תמריא לאבו דאבי בתחילת השבוע הבא – כך דיווח הבוקר ניר דבורי. במהלך ביקורה צפוי להיחתם הסכם הנורמליזציה בין ישראל ואיחוד האמירויות.

11:27 עריכה

בראש המשלחת הישראלית לאבו דאבי יעמוד ראש המוסד יוסי כהן.

12:46 עריכה

קבינט הקורונה אישר במשאל טלפוני את ההחלטה הקובעת שעשרה אנשים יוכלו לשהות במתחמים ציבוריים הקטנים מ-80 מטרים רבועים – ולא עשרים איש. במתחמים הגדולים מ-80 מטרים רבועים יוכלו לשהות עד עשרים איש. התקנות ייכנסו לתוקף ביום ראשון הקרוב.

13:26 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב ליועץ המשפטי לממשלה, כי טיוטת הסדר ניגוד העניינים שגיבש לגביו היא הצעה "בלתי סבירה, נעדרת סמכות ונגועה בניגוד עניינים אינהרנטי". בטיוטת ההסדר נקבע שתוגבל מעורבותו של נתניהו במינוי בכירים במערכת אכיפת החוק והמשפט בשל היותו נאשם בפלילים.

14:03 עריכה

טורקיה ביקרה היום את ההסכם שהושג בין ישראל ואיחוד האמירויות הערביות. ממשרד החוץ הטורקי נמסר ש"ההיסטוריה לא תסלח לאיחוד האמירויות על התנהגותה הצבועה".

14:07 עריכה

גם השבוע – בדומה לשבוע שעבר – לא נקבע סדר יום לישיבת הממשלה השבועית, הנערכת, על פי רוב, בימי ראשון. המשמעות היא שמחרתיים לא צפויה להתקיים ישיבת ממשלה. אם כך אכן יקרה, יהיה זה השבוע השני ברציפות שבו לא תתכנס הממשלה. הסיבה לאי כינוסה היא חובר הסכמה בין כחול לבן והליכוד על סדר יום לישיבת הממשלה.

14:15 עריכה

פלסטינים מפגינים בשכם נגד הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות הערביות לבין ישראל.

14:20 עריכה

האיחוד האירופי בירך על ההסכם שהושג בין איחוד האמירויות הערביות לישראל. בהודעת האיחוד נכתב שההסכם חשוב ליציבות האזור.

14:25 עריכה

אלה שפחות התחברו להסכם הנורמליזציה: נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי מדינתו שוקלת לסגור את שגרירותה באיחוד האמירויות הערביות ולהשיב את השגריר מישראל ולהשהות את היחסים הדיפלומטיים עימה.

14:30 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה בחשבון הטוויטר שלו לנשיא מצירים, עבד אל-פתח א-סיסי ולממשלות עומאן ובחריין, על תמיכתן בהסכם השלום בין איחוד האמירויות הערביות לישראל.

14:41 עריכה

סאיב עריקאת, מבכירי הפת"ח, אמר לסוכנות AP כי איחוד האמירויות בגדה בפלסטינים: "לא ציפינו לכזה סכין מורעל ממנהיג של מדינה ערבית".

סאאב עריקאת (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
עריקאת (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
15:06 עריכה

"הוא שונא איומים, ואני כבר שבעה מנדטים ממנו. קמפיין אחד מוצלח ואני סוגר אותו. אני יודע איך לאיים עליו, ואין אחד אחר שמאיים עליו כך חוץ ממני" – כך אומר יושב ראש יש עתיד יאיר לפיד על ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון לשלום ירושלמי, שהתפרסם היום בזמן ישראל.

"הוא רוצה להשתלט על מינוי המפכ"ל כדי לסגור את תיק המניות שקנה מנתן מיליקובסקי. אחר כך יקבע מי יהיה היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה", מזהיר יושב ראש האופוזיציה.

בראיון מתייחס לפיד גם להסכם הנורמליזציה של ישראל עם איחוד האמירויות הערביות: "הנכס הכי גדול של נתניהו זה שהוא ראש הממשלה, והוא יכול להפעיל את התפקיד. הוא עושה צעד מדיני גדול – ואנחנו לא מתעסקים במצב הכלכלה או העסקים הקורסים, אלא מדברים על טראמפ וההסכם".

• הראיון המלא – ובו התייחסות של לפיד למשבר הקורונה, משפט ראש הממשלה, ההחלטה של גנץ ואשכנזי לחבור לנתניהו, יוזמת הסיפוח ועוד.

15:32 עריכה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מזהיר בטור בפייסבוק שלו מהפיכתו של נתניהו לאריק שרון – כלומר שהוא יילך למהלך של פינוי ישובים. הוא כתב:

"המציאות הולכת וסוגרת על נתניהו מכל הכיוונים – איבוד השליטה על משבר הקורונה בריאותית וכלכלית, גל המחאה וההידרדרות בסקרים, ומעל הכל טבעת החנק המשפטית שהולכת ומתהדקת סביב צווארו. תהליך מדיני עם 'וויתורים כואבים' כבר הצליח לחלץ פעם אחת מנהיג ימין מסיטואציה בלתי אפשרית כזו. מספיק היה לשמוע אתמול את חיבוק הדוב המחמיא של אמנון אברמוביץ' לנתניהו כדי לחשוש משובו של האתרוג לעונה נוספת" 

הפתרון על פי חבר סיעת ימינה?

"הימין חייב להציב כאן ועכשיו חלופה מנהיגותית לנתניהו".

מאיפה תגיע החלופה? סמוטריץ' לא מגלה ורק אומר שהיא "לא תגיע מהליכוד, שבכיריו ממשיכים ללכת אחריו כעוורים ושבויים בקסמיו".

16:19 עריכה

התפרצות קורונה חריגה בירכא: בשבוע האחרון נדבקו במחלה 136 איש, מה שהכפיל את מספר החולים הכולל שהגיע הבוקר ל-276. ביישוב שבו חיים כ-18 אלף תושבים, מדובר ב-177 חולים ל-10,000 נפש, הנתון השני בישראל.

על פי החקירות האפידמיולוגיות, ההתפרצות החלה בתפילה שבה השתתפו עשרות נשים במהלך חג הקורבן.

משרד הבריאות ביקש אתמול שלא להגיע והמשטרה הקימה מחסומים בכניסה ליישוב – אך הם משמשים להסברה בלבד – בפועל אפשר להיכנס.  למרות זאת, על פי דיווחים, המרכזים המסחריים היו ריקים היום.

16:34 עריכה

שר החוץ של האיחוד האירופי בירך על ההסכם של ישראל ואיחוד האמירויות וקרא לביטול מלא של תוכניות הסיפוח של ישראל וחזרה לשולחן המשא ומתן עם הפלסטינים בדרך לפתרון שתי המדינות.

16:37 עריכה

בדרך לסוף מתקפות הבלונים מעזה? הרמטכ"ל סבור שכן.

על פי דיווחים, מהבוקר היו 21 שריפות בעוטף.

17:04 עריכה

עשרות פלסטינים מחו בשכם, חברון והר הבית נגד כינון היחסים של ישראל ואיחוד האמירויות. בין השאר, המוחים שרפו את תמונותיהם של נתניהו, הנשיא האמריקני ונסיך הכתר.

באל אקצא דרכו על תמונה של נסיך הכתר:

18:22 עריכה

איש הימין משה פייגלין תומך בהסכם עם איחוד האמירויות. בסדרת ציוצים שכתב הוא מסביר שישראל לא הייתה מסוגלת בכלל לבצע את הסיפוח אלא רק לשלם מחירים כבדים, כך שנתניהו נתן משהו שהוא בכלל לא רצה. בתוך כך, הוא הרחיב את החזית הרחבה והמאוחדת נגד איראן.

פייגלין מסכם: "שאפו גדול לראש הממשלה שהוציא מתוק מעז, שאפו גדול לנשיא טראמפ שבלעדיו זה לא היה קורה".

18:43 עריכה

כאלף מפגינים הגיעו בצהריים להפגנה שנערכת מדי שבוע מחוץ למעונו הרשמי של ראש הממשלה בירושלים. רחוב בלפור נחסם לתנועה עד לכיכר פריז.

19:48 עריכה

מסע האימהות של הרשימה המשותפת ממשיך בשבת וראשון.

20:21 עריכה

בחדשות 12 מדווחים על פשרה מסתמנת בין הליכוד לכחול לבן. במוקד: אישור החוק לדחיית התקציב והעברת תקציב דו-שנתי.

בסוגיית ועדת המינויים אין שינוי בשלב זה – ואין הסכמות.

המתווה המסתמן:
– החוק לדחיית המועד האחרון להגשת התקציב יאושר בשלוש קריאות.
– יועבר תקציב דו-שנתי.
– אם נתניהו יוכרז כנבצר עם פתיחת שלב ההוכחות במשפטו בינואר, ישראל תלך לבחירות.

סלע המחלוקת: האם יועבר חוק שיגן על נתניהו מפני פסילתו כראש ממשלה חליפי.

בחדשות כאן מציינים שבכחול לבן מראים אופטימיות בנושא התקציב הדו שנתי  ולנוכח חוסר הרצון של הליכוד ללכת לבחירות על רקע הוויתור על הסיפוח.

21:07 עריכה

עוד התפרצות קורונה:

משרד הבריאות בודק מאות פועלים אחרים שהיו איתם במגע.

21:21 עריכה

שר במשרד החוץ של איחוד האמירויות, ד"ר אנוואר גרגאש, אמר לוואלה כי ארצו מעוניינת ליישם במהירות את הסכם הנורמליזיציה עם ישראל. "אני חושב שהצוותים ייפגשו במהירות המרבית כדי לדון בנושאים שמעניינים אותנו ומעניינים אתכם. אנחנו לא מדברים על תהליך איטי והדרגתי. הרעיון שלנו הוא להתקדם. הנושאים שמעניינים אותנו זה חקלאות, ביטחון תזונתי, הגנת סייבר, תיירות, טכנולוגיה. אני בטוח שלישראלים יש גם רשימה. אנחנו שתי הכלכלות הגדולות ביותר באזור".

על הסיפוח אמר גרגאש: "אני חושב שקנינו הרבה מאוד זמן. אני לא יודע כמה זמן. אבל אני לא חושב שזו השהייה לזמן קצר. אתה עוצר משהו כדי לעשות משהו אחר. עכשיו אנחנו מעודדים את הפלסטינים לחזור למשא ומתן. אי אפשר לעצור את פצצת הזמן אבל באותו זמן לא לעשות דבר לגבי חידוש השיחות".

21:49 עריכה

מזכ"ל חיזבאללה השייח חסן נסראללה כינה היום בנאום טלוויזיוני את ההסכם של ישראל עם איחוד האמירויות בתואר "בגידה" ואמר כי ההסכם הוא "טובה אישית לטראמפ, שהיה צריך הישג לפני הבחירות וטובה אישית שהוא עשה לבנימין נתניהו, ראש הממשלה החלש של ישראל". נסראללה אמר ושהוא צופה שעוד מדיניות יילכו בעקבות איחוד האמירויות.

נסראללה אמר גם היא התגובה לישראל על הרג פעיל הארגון בסוריה היא "עניין של זמן".

סגירה