יאיר לפיד אחראי במידה רבה לשוויון בין הגושים

יאיר לפיד מיש עתיד ומשה גפני מיהדות התורה במהלך דיון בכנסת הקודמת (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90
יאיר לפיד מיש עתיד ומשה גפני מיהדות התורה במהלך דיון בכנסת הקודמת

מאז הכנסת ה-20 שנבחרה ב-2015 המצב הפוליטי בישראל מתאפיין בשוויון בין גוש הימין לגוש השמאל. גוש הימין תומך בשליטה בשטחי ארץ ישראל על-פני חתירה לשלום וסיום הסכסוך עם שכנינו הערבים. גוש השמאל דוגל במיצוי האפשרות לסיום הסכסוך בארץ ישראל באמצעות הסכם שלנו עם הפלסטינים, במסגרתו נמסור להם שטחים אותם אנחנו מחזיקים היום ונכיר בזכותם למדינה משלהם – שתי מדינות לשני עמים.

המבנה הגושי הנוכחי הוא שמאפשר לנתניהו אחיזה בשלטון בכל הבחירות מאז 2015 – הבחירות האחרונות שהסתיימו עם אפשרות הכרעה ברורה – ובסדרה של שלוש מערכות בחירות שעברנו לאחרונה.

המבנה הגושי הנוכחי הוא שמאפשר לנתניהו אחיזה בשלטון בכל הבחירות מאז 2015 – הבחירות האחרונות שהסתיימו עם אפשרות הכרעה ברורה – ובסדרה של שלוש מערכות בחירות שעברנו לאחרונה

המבנה הגושי הנוכחי בו מתקיים שוויון בין הגושים, אינו טבעי, ואחראי לו במידה רבה יאיר לפיד. יותר מחצי מקולות החרדים אינם שייכים באופן טבעי לגוש הימין. הם מתמקמים בגוש הימין כי הם לא רוצים, ואולי אפילו לא יכולים, להיות בגוש שיאיר לפיד נמנה על מנהיגיו.

ליאיר לפיד יש בעיה שהיא יצירת כפיו. כשהקים מפלגה בעלת מאפייני מרכז ליברליים בערה בו תשוקה להגיע לשלטון. הוא בחר להתמקד בענייני חברה אותם ביטא בסיסמאות "איפה הכסף?" ו"פוליטיקה חדשה". עם כל היצירתיות של סיסמאות אלו – לא היה בהן כלום. מצע סדור בענייני שלום וביטחון, שבהם חלוק העם, לא היה לו.

הוא חיפש נושא בו יוכל לחדש וליצור התלהבות אצל האלקטורט שלו. הוא בחר להתמקד ב"שוויון בנטל", כשהוא מדבר נגד הקהילה החרדית שאינה משתתפת במשא נטל חיי המעשה בארץ ודורשת ומקבלת תקציבים גדולים מהמדינה.

השיח של יאיר לפיד שהתייחס לחרדים היה שיח של שנאה. אני עצמי נוכחתי בכך בשיחות שלי עם חברים תושבי צפון תל אביב ורעננה. התייחסותם לחרדים כמקור כל צרות המדינה הפתיעה, וגם קצת החליאה אותי.

יאיר לפיד אז הוציא מהנאורות "הצפונית" כלפי החרדים את מה שראש הממשלה בנימין נתניהו מוציא כשגרה מ"ישראל השנייה" כלפי "האליטה". החברים האלה שלי באמת הצביעו ליאיר לפיד בבחירות ב-2013 – הראשונות בהן השתתפה מפלגת יש עתיד.

בשיחותיי עם חברים מצפון ת"א ורעננה, נוכחתי בשינאה בה התייחסו לחרדים כמקור כל צרות המדינה. לפיד הוציא מהנאורות "הצפונית" כלפי החרדים את מה שנתניהו מוציא מ"ישראל השנייה" כלפי "האליטה"

למה אדם נבון כמו יאיר לפיד מטיח בשידור בטלוויזיה כלפי אריה דרעי שהוא פושע? אריה דרעי יצא חייב בדין וריצה את עונשו. הוא היה אז אדם צעיר, והתמודד בראש רשימת ש"ס. אסור לו? לַנֶּצַח הוא פסול? זו שאלה ערכית-פילוסופית כל עוד החוק לא מתייחס לכך, וגם אז זה לא מדאוריתא, אלא חוק יציר בשר ודם, עליו מותר להרהר ואף לערער. תלוי בנסיבות. זוהי שאלה מורכבת.

לפיד ראה רק את היום לפני הבחירות, וכאיש תקשורת המונים הבין שלהסתה נגד דרעי וּבִיוּשוֹ ברבים בשידור טלוויזיה יש אפקט טורבו לעידוד רגשות נמוכים בקרב פוטנציאל בוחריו (של לפיד) ועשה את המעשה. יתכן, שאריה דרעי לא יסלח לו לעולם על כך. מעבר לעניין הערכי שהוא עצמו חשוב מאוד: על יאיר לפיד היה לדעת שלאחר הבחירות הוא יזדקק לתמיכה ממפלגת ש"ס, וחרם שלה עליו יחליש, ואפילו ישלול ממנו, את הסיכוי להרכיב ממשלה. אנשים נבונים עושים טעויות.

בכהונתו כשר אוצר פעל לפיד בכוחנות למימוש הבטחות בחירות שלו לשינוי סידרי עולם של חיי החרדים, קיומם והשתלבותם במדינה. הרי גם אם נכון שרצוי לאפשר לדור הצעיר של החרדים לימוד ויכולת השתלבות בחיי המעשה של המדינה, אין זה נכון להחיל מיידית חוקים חדשים רק בגלל מבנה קואליציוני וכהונתו של שר מסויים במשרד האוצר.

יש שינויים שראוי לעשותם בשינוי מגמה ותהליך לאורך זמן, ולא כגזרות שמשמעותן לפי הערכת הביטוח הלאומי הוספה של 35,000 ילדים לקבוצת העוני. השינויים אותם חולל לפיד לא קיימים עוד ולא השיגו את מטרתם. פעולותיו של יאיר לפיד לא השפיעו לחיוב לשילוב החרדים במדינה, אך מיצבו את לפיד בציבור החרדי כעוין, אויב ומשית גזרות.

למה אדם נבון כמו יאיר לפיד מטיח בשידור בטלוויזיה כלפי אריה דרעי שהוא פושע? אריה דרעי יצא חייב בדין וריצה את עונשו. הוא היה אז אדם צעיר, והתמודד בראש רשימת ש"ס. אסור לו? לַנֶּצַח הוא פסול?

ללפיד אין בעיה רק בציבור החרדי. יש לו בעיה גם בהשגת תמיכה של המפלגות הערביות. התבטאויות של לפיד לאורך תקופת חייו הציבוריים כלפי הציבור הערבי ונבחריו פוגעים בסיכוי שיזכה לתמיכה שלהם בהרכבת ממשלה. כשמדובר בבנימין נתניהו מולו – כנראה שהמפלגות הערביות יתמכו בלפיד, אך אם בראש המפלגה הגדולה במערך הימין יעמוד מישהו אחר ולא נתניהו, הרי שהמפלגות הערביות ישקלו במי מהם לתמוך או להימנע מתמיכה באחד מהם.

בשנים האחרונות התייצבותו של יאיר לפיד בהנהגת מערך המפלגות שהתכוון לנצח בבחירות ולהחליף את נתניהו מנעה את האפשרות להשיג את השינוי בהנהגת המדינה.

המצב הוא כזה, שנראה כי שינוי במצב הפוליטי בישראל יכול להיות אם לפיד יצטרף להנהגת הליכוד. זה יביא למהפך. פתאום מפלגות החרדים לא יהיו בגוש הליכוד, וינהלו בלב פתוח ובנפש חפצה משא ומתן קואליציוני עם המפלגה הגדולה בגוש הימין ועם המפלגה הגדולה בגוש השמאל. זה כנראה לא יקרה.

כדי לעמוד בראש מפלגה שתתמודד בבחירות על מנת להחליף את השלטון יאיר לפיד חייב להגיע ליכולת לשיתוף פעולה עם החרדים והערבים. עלי לשנות מן היסוד את יחסו לחרדים ולערבים, למפלגותיהם ולמנהיגיהן.

לפיד חייב לבצע מהלך לפיוס עם הציבור החרדי. התעטפות בטלית והליכה לכותל מגוחכים, ואינם מקרבים אליו אפילו אדם אחד בישראל. הוא צריך לשנות את השיח. עליו להודות ששגה כשניסה להשיג בזמן קצר שינוי אורחות החיים של הציבור החרדי, ועליו להתקרב למנהיגי המפלגות החרדיות.

כדי לעמוד בראש מפלגה שתתמודד בבחירות על מנת להחליף את השלטון יאיר לפיד חייב להגיע ליכולת לשיתוף פעולה עם החרדים והערבים. עלי לשנות מן היסוד את יחסו לחרדים ולערבים, למפלגותיהם ולמנהיגיהן

גם בהתייחסות לציבור הערבי, למנהיגיו ולמפלגותיו ראוי שלפיד יהיה יותר מכיל, מבין ומתחשב. לאחרונה שמעתי את יאיר לפיד מתבטא בראיון ברדיו בכיוון של קירוב הציבור הערבי. עליו להיות עוד יותר פתוח ונכון לשיתוף פעולה אמיתי עם המפלגות הערביות ומנהיגיהן.

יאיר לפיד אדם חכם. כנראה שהוא באמת רוצה לעשות טוב. הוא כבר קרוב לעשר שנים בתוך החיים הפוליטיים. הוא היה שר בכיר וחבר בקבינט. אי-אפשר להגיד עליו שאין לו ניסיון. אולם מצבו הפוליטי לא טוב בגלל שהרחיק מעליו את המפלגות שבמשקלן וכוחן לקבוע מי מבין שני ראשי הגושים יעמוד בראש הממשלה.

על יאיר לפיד לבצע בהקדם בדיקות והערכה משלו לגבי היכולת שלו להשיג שיתוף פעולה לאחר הבחירות עם מפלגות החרדים והמפלגות הערביות בהרכבת הממשלה. אם הערכתו תהיה שיוכל לזכות בתמיכת החרדים והערבים לאחר הבחירות, טוב הדבר, ועליו להמשיך לעמוד בראש מפלגתו בבחירות הקרובות ולהתמודד על ראשות הממשלה. אם הערכתו תהיה שלא יוכל לזכות לאחר הבחירות בתמיכת המפלגות של החרדים והערבים, עליו להסיק מסקנות.

יאיר טל הוא מהנדס מכונות שעבד במספר חברות. היום הוא גמלאי. חקר את ניהול המלחמה במלחמת יום הכיפורים והשלים את כתיבת הספר "ישראל טל: פרקים למלחמת יום הכיפורים" אשר יצא לאור בספטמבר 2019 בהוצאת "ידיעות ספרים". ספר נוסף שלו "אכזבה וגאווה - מלחמת יום הכיפורים" יצא לאור ב-2023 בהוצאת "טפר - הוצאה לאור".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,001 מילים
סגירה