בדק בית במשטרת ישראל

שוטר מושך מפגינה בכוח ועל פי עדויות פורק את כתפה, צילום מסך מסרטון מפגינים
שוטר מושך מפגינה בכוח ועל פי עדויות פורק את כתפה, צילום מסך מסרטון מפגינים

אתמול נפל דבר במחאות נגד השחיתות ונגד נתניהו. אתמול רוח המפקד (השר אוחנה) קיבלה משמעות כואבת וטרגית במיוחד. לנוכח מאורעות אמש נדמה היה שמשטרת ישראל הכריזה מלחמה נגד המוחים והמפגינים ונגד הדמוקרטיה, מלחמה שהמוחים כלל לא רצו וכלל לא רוצים בה, וכמובן – לא פתחו בה.

האירוע אתמול מצטרף לאירוע האלים שביצעו השוטרים רק לפני כמה ימים כשפינו שלא כחוק את המאהל בבלפור רק כדי לאפשר לקבוצת מפגינים תומכי נתניהו להפגין במקום.

אתמול נפל דבר במחאות נגד השחיתות ונגד נתניהו. אתמול רוח המפקד (השר אוחנה) קיבלה משמעות כואבת וטרגית במיוחד. אתמול נדמה היה שהמשטרה הכריזה מלחמה נגד המוחים והמפגינים ונגד הדמוקרטיה

כאן המקום להזכיר למשטרת ישראל שכשמה כן היא, משטרת ישראל, לא משטרת בלפור, לא משטרת נתניהו ואפילו לא משטרת אוחנה. משטרת ישראל משרתת את עם ישראל ועובדת אצל אזרחי ישראל ולמענם. אתמול המשטרה עבדה אצל הממשלה, לא אצל אזרחי ישראל.

ואולי צריך להזכיר נקודת תורפה כואבת שלא באשמתה של המשטרה: למשטרת ישראל אין מפכ"ל קבוע זה מעל שנתיים. ליתר דיוק מ־2 בדצמבר 2018. מאז יש רק ממלא מקום, ונאשם בכיר בפלילים (ראש הממשלה) שעורך מבחני בד ארוכים לקצונה הבכירה להוכחת נאמנות לו ורק לו. מאז הוא אחראי למתחולל במשטרה ומשמש הלכה למעשה המפכ"ל של משטרת ישראל.

ברי לכל בר־דעת שזה מצב לא תקין, מצב חולני ופגום. גוף גדול שמתנהל ללא מנהל כללי ושהשר הממונה עליו הוא מינוי ישיר של הנאשם בשחיתות שמתנהל נגדו משפט הוא גוף חלש, נרפה התלוי בחסדי השר וראש הממשלה, גוף שכל מהותו העכשווית נועדה לרַצות את השר הממונה ולכן רוחו הרעה של השר תשרה עליו ותשפיע לרעה על תפקוד השוטרים בשטח.

ואתמול ראינו היטב את התוצאות בשטח. קצין משטרה בכיר, סגן ניצב ניסו גואטה (שכיכב בסדרת הדוקו־ריאליטי שנגנזה "מחוז ירושלים", כאן11), צולם מכה מפגינים בעוצמה אדירה, מכות, אגרופים ומה לא. שום תירוץ לא מצדיק מכות רצח כאלה מצד קצין בכיר שמייצג את המשטרה. גם אם לטענתו ניסו לתלוש את המסכה שעל פניו (דבר שלא נראה כלל בסרטונים), אין שום הצדקה להתפרעות שלוחת הרסן שלו. אלוהים, אתה קצין בכיר במשטרה, לא איזה ערס אלים שטרם הורשע!

והלוואי היה זה מקרה האלימות היחיד שצפינו בו אתמול מצד המשטרה. לצערי, ממש לא. הסרטונים הרבים שהועלו לרשתות החברתיות מראים התנהגות ברוטלית, לא אנושית, אלימה עד לזרא מצד שוטרים שאמורים להגן על המפגינים. מכות, דחיפות, אגרופים… מניעה מקשישה בת 91 (!) מלעבור ולהיכנס לבניין שבו היא גרה. מה בדיוק חשבו אותם שוטרים כשמנעו זאת ממנה? מה עבר בראשם?

כאן המקום להזכיר למשטרת ישראל שכשמה כן היא, משטרת ישראל, לא משטרת בלפור, לא משטרת נתניהו ואפילו לא משטרת אוחנה. משטרת ישראל משרתת את עם ישראל ועובדת אצל אזרחי ישראל ולמענם

עוד ראיתי בסרטונים שהאלימות, שלצערי אין דרך אחרת לקרוא לה פרט לאלימות פושעת, גרמה למפגין מבוגר בשנות השבעים לחייו להתעלף, לאבד את הכרתו.

למותר לציין שנוסף על האלימות, השוטרים פעלו אתמול בניגוד מוחלט לחוק ולפסיקת בג"ץ. שמעתי שוטר שהתגאה שהמשטרה פעלה בהתאם לפסיקת בג"ץ והוסיף שהייתה הפגנת שנאה נגד השוטרים תוך הפעלת איומים עליהם ועל משפחותיהם.

אני אומנם לא נכחתי בהפגנה אתמול, אבל מהסרטונים שרצים ברשת עולה תמונה הפוכה לחלוטין. לא רק שהמפגינים לא איימו על השוטרים אלא שהיו כאלה שניסו לפנות לשוטרים וביקשו שהאלימות מצידם תיפסק כי כולנו אחים וזו זכותנו להפגין והשוטרים אחים שלנו. אני עצמי צפיתי בסרטון כזה שבו עלה אחד המוחים על עמוד ופנה אל השוטרים בבקשה להרגעת הרוחות. לא איומים ולא שנאה, אלא מסר של פיוס ואחווה. חבל שהשוטרים לא הקשיבו לו.

ובעניין בג"ץ, אזכיר כאן שבג"ץ אישר למוחים כמה וכמה פעמים למחות ולהפגין, ובפסיקתו האחרונה בעניין קבע שהחל בשעה תשע וחצי יופסק השימוש בצופרים, זמבורות וכלים נוספים שמפיקים רעש ומפריעים לשכנים, אבל בפירוש לא הגביל את שעת סיום המחאה.

ליתר דיוק, הינה החלק הרלוונטי מתוך פסיקת בג"ץ:

"המשטרה רשאית להטיל מגבלות על זמן, מקום ואופן עריכת הפגנות […] הכול בנתון לכך שהזכות להפגין תוגבל רק כאשר מתקיימת ודאות קרובה לפגיעה קשה ורצינית בסדר הציבורי או בשלום הציבור, ורק במידה הנדרשת על מנת למנוע הפגיעה".

שימו לב לדיוק במילים: "הזכות להפגין תוגבל רק כאשר מתקיימת ודאות קרובה לפגיעה קשה ורצינית בסדר הציבורי או בשלום הציבור, ורק במידה הנדרשת על מנת למנוע הפגיעה".

אתמול לא הייתה פגיעה קשה ורצינית בסדר הציבורי. הייתה פגיעה אנושה באמון של הציבור במשטרה ובשוטרים, שבהתנהלות האחרונים נראו כפורעי חוק.

לצערי, גם על השר יועז הנדל מ"דרך ארץ" השתלטה רוח המפקד, ובריאיון באולפן ynet על האירועים האלימים אמש בבלפור הוא אמר:

"הופכים את המשטרה לשק חבטות".

על זה נאמר: הפוך, גוטה, הפוך: השוטרים הפכו את האזרחים לשק חבטות, פשוטו כמשמעו.

אני מבקש להבהיר שוב, שעם כל הביקורת והטרוניה נגד השוטרים, הם אינם אשמים במצב והם בוודאי לא האויבים. וברור מאליו שגם המוחים אינם אויבים. אבל כשרוח המפקד משתלטת ואין מנהל קבוע זה שנתיים, אלה התוצאות.

המשטרה חייבת לערוך בדק בית. אמון הציבור בכלל ואמון המוחים בפרט במשטרה גם כך ירוד ונמוך, ואם המשטרה חפצה לבנות מחדש את האמון, לא זו הדרך לעשות זאת. להפך, הדרך הזאת מובילה לאובדן אמון מוחלט, לכאוס כללי ולאנרכייה בחסות השר הממונה.

יאיר בן־חור הוא עורך ספרות, עורך לשון, נקדן, עורך שירה ומשורר. פרסם עד כה חמישה ספרי שירה פרי עטו וספר מאמרים פילוסופיים, וערך וניקד מאות ספרים אחרים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
נניח שזו "רוח המפקד". אותנו לימדו שיש אחריות לכל חייל. יש דבר כזה פקודה לא חוקית. יש דבר כזה שיקול דעת וסירוב פקודה, לא כל שכן"רוח". לכן, השוטרים אשמים, לגמרי אשמים. מי שחונק, מכה, מט... המשך קריאה

נניח שזו "רוח המפקד". אותנו לימדו שיש אחריות לכל חייל. יש דבר כזה פקודה לא חוקית. יש דבר כזה שיקול דעת וסירוב פקודה, לא כל שכן"רוח".
לכן, השוטרים אשמים, לגמרי אשמים.
מי שחונק, מכה, מטיל על הרצפה, דוחף עם גדרות, חופן שדיים או אשכים, תולש, גורר, משסה סוסים… חייב לתת את הדין על כך, ובוודאי שאין להחזירו לזירת הפשע.
רוצה לומר: יש סכנה בהנחה שהשוטרים לא אשמים ולתלות זאת ברוח המפקד.

כל הטענה שלך, קורסת ונופלת כמו מגדל קלפים רעוע. מאחר והמשטרה כבר סיימה את כל שלבי החקירה בתיקיו של נתניהו והתיקים נדונים כעת בבית המשפט! אז מה לעזאזל יעזור לו מפכ"ל מטעמו? המפכ"ל יחלץ א... המשך קריאה

כל הטענה שלך, קורסת ונופלת כמו מגדל קלפים רעוע. מאחר והמשטרה כבר סיימה את כל שלבי החקירה בתיקיו של נתניהו והתיקים נדונים כעת בבית המשפט! אז מה לעזאזל יעזור לו מפכ"ל מטעמו? המפכ"ל יחלץ אותו מהמשפט?
דבר שני, איך בדיוק זאת אשמתו של ראש הממשלה שישנם כמה קצינים בכירים בצמרת המשטרה שרוצים לנסות להרשים את השר לבט"פ וכאילו עושים מעבר למה שמצופה מהם במהלך ההפגנות, ונותנים לרגש להשתלט קצת על השכל…. וואוו דיקטטורה!!!!! אתה יודע מזה בשביל בנאדם להיות מפכ"ל המשטרה? זה חלום דימיוני ולא ריאלי שכל שוטר מפנטז עליו כשהוא מתחיל את יומו הראשון במשטרת ישראל. אז מה אתה מתפלא שהקצינים מנסים להרשים ןלהתבלט?!

עוד 772 מילים ו-3 תגובות
סגירה