מכתב גלוי לפרופ' רוני גמזו

רוני גמזו (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
Miriam Alster/FLASH90
רוני גמזו, מנהל בית חולים איכילוב והממונה הלאומי למאבק בנגיף הקורונה

לרוני שלום רב,

אני כותב לך מכתב גלוי זה מתוך דאגה כנה להצלחתך במשימתך כפרוייקטור של המגיפה. כדי להסיר כל ספק, אני סבור שכמה מן הצעדים שנקטת היו אכן חיוניים ומוצלחים. למשל, הרחקת הסגר המלא, העברת סמכויות רחבות לצבא, לקופות החולים ולשלטון המקומי, הרחבת וביסוס מערך הבדיקות, וביסוס הדיאלוג עם הקהילה המקצועית. עם זאת, ישנם עדיין מספר נושאים שלא זכו להגדרה ברורה מצדך ואשר מימושם הכרחי להצלחת המשימה.

אני כותב לך מכתב גלוי זה בדאגה כנה להצלחתך במשימתך כפרוייקטור המגיפה. למען הסר ספק, כמה מהצעדים שנקטת היו אכן חיוניים ומוצלחים. עם זאת, ישנם עדיין מספר נושאים שזקוקים להגדרה ברורה

שיקום אמון הציבור ומערך ההסברה

חשוב לזכור ולהפנים שלאוכלוסיה אין כיום אמון בהנהגה ובהוראות משרד הבריאות. משימתך לא תצלח ללא שתוף פעולה ואמון של האוכלוסייה, שאותו אתה חייב לשקם. לצורך זה יש דחיפות עליונה להקים מערך הסברה אחר, שיהיה שקוף ואמין מקצועית ושהוא תנאי הכרחי להחזרת האמון.  את ההסברה יש לתת בידי אנשי מקצוע, שיהיו מומחים ברפואה במחלות זהומיות ובבריאות הציבור, ולא בידי פוליטיקאים או פרופסורים מכובדים. מידע מבוסס ואמין המוגש לכולם בגובה העיניים ובשפה ברורה (כולל ערבית, רוסית ואמהרית), ופתוח גם לשאלות, הוא המפתח לאמון והוא גם המפתח לבריאות הנפשית של הציבור.

דיאלוג בונה עם אוכלוסיות המטרה

המגיפה ממשיכה להתפשט במידה בלתי שווה ובעיקר בקרב אוכלוסיות החרדים והערבים. הכשלון שם נובע מצירוף של תנאי החיים והמגורים הצפופים, לצד אי שמירה של כללי ההתנהגות החיוניים למניעת התפשטות המגיפה. המפתח העיקרי מצוי אצל ההנהגה של שני הציבורים הללו, שאיתם יש ליצור דיאלוג בונה.  התפילות ההמוניות בבתי הכנסת, הנהירה לקברות הצדיקים באומן, או הארועים החברתיים ההמוניים בחברה הערבית – הם הסכנה ועליהם אסור להתפשר. הלקח שנלמד בבני ברק ושהוביל בזמנו לשיתוף פעולה עם הציבור החרדי – צריך לשמש דוגמה לדרך בה ניתן לפעול. האדמו"רים של חצרות החסידים, מנהיגי הציבור הדתי מזרחי ומנהיגי הציבור הערבי – הם הכתובת.

היערכות לימים הנוראים

אנו בפתח תקופת הימים הנוראים, שבהם מתכנסים המוני אדם לתפילות בבתי כנסת. הסכנה הטמונה בהתכנסות הזאת בבתי הכנסת ברורה כשמש. את התפילות ניתן לקיים בצורות שונות – בבית, במניינים ולא בהתכנסות גדולה, וגם בחללים שמחוץ לבתי הכנסת.

יש לפעול מבעוד מועד על מנת לצמצם את הסכנה. יש לעודד את כלל הציבור היהודי בישראל להמנע מלהצטופף בבתי הכנסת, להגיע למקומות בהם ההתכנסות היא בחללים פתוחים מחוץ לבית הכנסת וכמובן לחבוש מסיכות.

ושוב, המפתח הוא בידי ההנהגות של הציבור הדתי והחרדי שאיתם יש להגיע להבנה ושיתוף פעולה על מנת שיעבירו את המסר הזה בשפה ברורה ובצורה שאינה משתמעת לשתי פנים לקהלים שלהם.

בענין הנסיעה לאומן

השיח סביב הנסיעה המתוכננת לאומן של רבבות חסידים, כמו התרת כניסתם לארץ של אלפי בחורי ישיבה מארה"ב, מעורר רגשות עזים ופוגע באמינות שלך.  אסור להתפשר בעניין זה – יש למנוע את העלייה לרגל לאומן ובודאי להכניס לבידוד את כל מי שיחזור משם.

מניעת סגר

אסור לשכוח לרגע את השיקול הכלכלי. הפגיעה הכלכלית לעומת הסכנה הרפואית. יש לעשות הכל, כפי שאתה מנסה לעשות, על מנת למנוע סגר שימיט מכה כלכלית נוספת למצוקה שכבר פוגעת במאות אלפים.

שיקום הרפואה הציבורית

אל תזניח את תשומת הלב משיקום תפקודה הרגיל של מערכת הבריאות. השיקום של הרפואה הציבורית הוא תנאי ליכולת שלנו לעמוד במאבק הנוכחי במגיפה ובגלים נוספים שלה בחורף הקרוב. יש לעשות כבר עכשיו לחיזוק הכלכלי והאנושי שלה כדי שתעמוד במעמסה הכבדה שלפניה כעת וגם בעתיד הנראה לעין. אין גם הצדקה להזניח את החולים הכרונים את הרפואה המונעת ואת שרותי הבריאות הרגילים.

אל תכנע ללחצים הפוליטיים

לבסוף, ואולי החשוב מכל, אל תוותר ואל תכנע ללחצים הפוליטים שמופעלים ויופעלו עליך. הצלחתך במאבק במגיפה היא ההצלחה של כולנו וצריכה להיות מודרכת על ידי השקולים המקצועיים בלבד.

בברכה חמה

צבי בנטואיץ

פרופ' צבי בנטואיץ' הוא רופא, אימונולוג וחוקר. חבר מועצת החירום למשבר הקורונה, פרופ' מן המניין (אמריטוס) ברפואה באוניברסיטה העברית, פרופ' מן המניין נלווה פעיל במיקרוביולוגיה ואימונולוגיה, ראש המרכז למחלות טרופיות ואיידס באוניברסיטת בן גוריון ונשיא עמותת נאלא הפועלת באתיופיה למיגור המחלות הטרופיות המוזנחות. הוא גם חבר הנהלת רופאים לזכויות אדם, והרופא/חוקר הראשון שטיפל באיידס בישראל ומי שהקים את מרכז האיידס הראשון ואת קבוצת המחקר הראשונה לנושא בארץ.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
6
רוני תנהג בימים של ראש השנה , ימים של חשבון נפש על פי המשפט " אל תהיה צודק תהיה חכם " וְלֹא נָתַן ה' לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזֶּה" 2 , ... המשך קריאה

רוני תנהג בימים של ראש השנה , ימים של חשבון נפש על פי המשפט " אל תהיה צודק תהיה חכם "
וְלֹא נָתַן ה' לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזֶּה" 2 , נמצא שאז השיגו את מדרגת החכמה, כמו כן אמרו חז"ל שספר דברים משה רבינו מפי עצמו אמרן, לבאר לישראל את התורה באר היטב, והוא בבחינת תורה שבעל פה, ולכן הזכירה התורה בו את שאלת הבן החכם.
כך היא שאלת הבן החכם (דברים פרק ו)
כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר לֵאמֹר מָה הָעֵדֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹקֵינוּ אֶתְכֶם:
וְאָמַרְתָּ לְבִנְךָ עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם וַיּוֹצִיאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה:
וַיִּתֵּן ה' אוֹתֹת וּמֹפְתִים גְּדֹלִים וְרָעִים בְּמִצְרַיִם בְּפַרְעֹה וּבְכָל בֵּיתוֹ לְעֵינֵינוּ:
וְאוֹתָנוּ הוֹצִיא מִשָּׁם לְמַעַן הָבִיא אֹתָנוּ לָתֶת לָנוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵינוּ:
וַיְצַוֵּנוּ ה' לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹקֵינוּ לְטוֹב לָנוּ כָּל הַיָּמִים לְחַיֹּתֵנוּ כְּהַיּוֹם הַזֶּה:
וּצְדָקָה תִּהְיֶה לָּנוּ כִּי נִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַמִּצְוָה הַזֹּאת לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵינוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּנוּ:
מכאן שכולם כאן כפויי טובה , ומשמשים בכך ככלי לנגח מערכת שלא רצו לטפל בה , אל תהיה גרדום בידי בני בלע ופוליטיקאים שכל מטרתם אינה טהורה וכוונתם אחד בלב אחד בפה

אלה הם דיברי אמת ממיקצוען רציני ביותר. אין אפשרות לעצור לגמרי את התפשטות הנגיף אך דרושים הבנה ושיתוף פעולה מהציבור שהפך לציבור מטרה. לא על ידי זילזול וכללות יגיעו לכך אלא על ידי דו שיח ... המשך קריאה

אלה הם דיברי אמת ממיקצוען רציני ביותר. אין אפשרות לעצור לגמרי את התפשטות הנגיף אך דרושים הבנה ושיתוף פעולה מהציבור שהפך לציבור מטרה. לא על ידי זילזול וכללות יגיעו לכך אלא על ידי דו שיח אמיתי עם מעצבי דעת קהל שלהם. כבר אף אחד לא מאמין בפולוטיקאים שהרוויחו את המצב הזה ב"כבוד" אבל אנחנו האזרחים אוכלים את התוצאה. היה מצב דומה בהתחלת המגפה של AIDS כשבימקום להיתיחס למחלה היתיחסו ל"מוסריות" של החולים. אני 100 % איתך צבי. בתיקווה שישמעו אותך. מקס הרצברג

שלום לפרופסור בנטואיץ הכול מאוד נכון למכתבך אך הדברים מתגלגלים אחרת לא כפי שאמור להיות יש חוסר אמון בממשלה יש עוד המון דברים לתקן כפי שציינתי עקב ההשתשלשלות של המצב של הוירוס גם ניגרר ... המשך קריאה

שלום לפרופסור בנטואיץ
הכול מאוד נכון למכתבך אך הדברים מתגלגלים אחרת לא כפי שאמור להיות יש חוסר אמון בממשלה יש עוד המון דברים לתקן כפי שציינתי עקב ההשתשלשלות של המצב של הוירוס גם ניגרר אחריו עוד מצב כלכלי מיכוון אז מה עדיף הבריאות או הכלכלי או שהם ביחד הולכים ל
זה מצב חירום עולמי גלובלי על מה אתם דשים יש להקים אירגון מיוחד המטפל בנושא לא חלילה שאני מזלזל כאן במישהוא יש להקים מערך קונבנציונלי אשר נותן מענה לשלום הציבור באופן חד משמעי למה אין תקציב לכךבאופן מיידי להיות מוכן לכול מצב ולהרחיק את המחלה באופן מיגור של כמה נושאים 1 כול הנגועים הוירוס מחוייבים להיות בהסדר ללא כול יציאה לאף מקום
2לדאוג להם המשך תשלום דרך ביטוח לאומי
3כול רשות של כול עיר תיקח אחריות לערך בדיקות באופן מלא ולדרוש מי כול אזרח נגוע שעובר להסגר מלא עד להחלמתו
4 לתת למשק להמשיך לפעול כרגיל ללא כול בעיה לאחר הפעולות שציינתי
5לגבי מגזר הדתי והערבי להפעיל משמעת מאוד משמעותית בהתאם להנחיות ברורות בדיוק כמו שציינתי וכך אפשר פחות או י תר להמשיך בניהול חיים נורמטביים

ההההבנתי הבעיה אצל ערבים חרדים חסידיים ודתיים מזרחיים איך לא הכנסת את החרדים הליטאיים הן הרוב בבני ברק וירושלים ? ואם כבר דברת על מזרחיים יש לך העדפה מסויימת כי אני מגדירה את עצמי ספרדי... המשך קריאה

ההההבנתי הבעיה אצל ערבים חרדים חסידיים ודתיים מזרחיים איך לא הכנסת את החרדים הליטאיים הן הרוב בבני ברק וירושלים ? ואם כבר דברת על מזרחיים יש לך העדפה מסויימת כי אני מגדירה את עצמי ספרדיה כמו שאתה אשכנזי כניראה אז בואו תתחמו את החרדים והערבים והמזרחיים כמו שאתה קורה לנו ובא לציון גואל …בוא פרופ תתאפס על עצמך ותישאר במגדל השן שלל שמה בטוח אין שום נגיף מדבק מזל שיוהרה והתנשאות שלא לדבר על רשעות ..(רשע מה הוא אומר…)לא מדבקים

לפרופ' גמזו ולפרופ' בנטואיץ שלום רב, תודה על המאמצים לאפשר חיים סבירים בצל הקורונה. הערה והארה לדברים - גם בקרב הצעירים יש לחזק האמון בשמירת מרחק ועטיית המסכות על האף והפה. רבים טוענים ... המשך קריאה

לפרופ' גמזו ולפרופ' בנטואיץ שלום רב,
תודה על המאמצים לאפשר חיים סבירים בצל הקורונה.
הערה והארה לדברים – גם בקרב הצעירים יש לחזק האמון בשמירת מרחק ועטיית המסכות על האף והפה. רבים טוענים שקשה להם לנשום עם המסכות.
דבר נוסף – רבים מתהלכים בחוצות תוך כדי אכילה או שתיה. גם זה עלול להשפיע על הדבקה? אולי יש לדרוש שהייה במקום עד סיום האכילה ושתיה .
שלישית – איך משכנעים את אלה הטוענים שמנסים להשתלט על העולם ולהשתיל לנו שבבים?
רביעית – אני חושבת שאת אנגליה הגדירו ירוקה ממניעים פוליטיים ע"ח בריאות הציבור. ואילו את טייוואן הגדירו אדומה בטעות. אם יש מדינה ירוקה מבחינת קורונה זו טייוואן אז את השמיים לטייוואן אפשר לפתוח כבר עתה.
טייוואן היא המדינה היחידה שבאמת לחמה בכל הכוח מהרגע הראשון ושם כל הזמן עסקים כרגיל תוך שמירה על עטיית מסכות בציבור וגם בעבודה. לכן הממשלה לא מזכירה אותה.
אבקש לפתוח השמיים לטייוואן השבוע. אפילו לשתי טיסות בלבד כל שבוע.
בנוסף – אבקש להתחיל במיידי לקיחת בדיקות קורונה בנמל התעופה מכל הנכנסים בשערי ישראל והסעתם למלונית עם שמירה שלא ייצאו משם עד לקבלת תוצאות שליליות בתוך שעות עד יומיים לפי הדוגמאות בכתבה בטלוויזיה. כך שלא יהיה צורך בבידוד של שבועיים.
לגבי חופי הרחצה. אפשר לסדר קפסולות עם מרווחים.
הצעה – בכיכר ספרא בירושלים התקיים אירוע בקפסולות. למה עם במות, לא ברור לי.
אפשר לקיים תפילות במהלך אלול ולקראת ראש השנה גם כן בקפסולות ברחבה הגדולה בכיכר ספרא. התפילות תעלינה ישר לשמיים הפתוחים מעל העיר ירושלים.
אעיר שאני רואה הרבה אנשים שהולכים עם מסכה מתחת לאף. בבקשה תתדגישו החשיבות של מעל לאף.
ואחרון – הגיע הזמן לתגבר את מתן קנסות ענייני. רק זה יעזור. לא שאלה ובקשה. עברו מספיק חודשים. שוטר פקח מג"ב משטרה צבאית פרוסים ברחבי הארץ ושייגשו ומיד ידרשו ת.ז. וירשמו דוח. לא צריך יותר הסברים. זה ישפיע. כי לאנשים אין כיום עודף כסף.
בכבוד רב,
יהודית לי נאמן מירושלים

עוד 555 מילים ו-6 תגובות
סגירה