דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci, File)
AP Photo/Evan Vucci, File

ניסיונות ההשפעה על הבחירות בארה"ב הגיעו גם לקרני שומרון

איתן צ'רנוף עבד בחברת ריגול ישראלית אשר הציעה לטראמפ להתערב למענו בבחירות לנשיאות ב-2016 ● באותו הזמן, צ'רנוף שימש כמנהל בכיר בארגון "לא פוליטי" בישראל, שמטרתו לעודד אמריקאים החיים בארץ להצביע לנשיאות - ופועל מההתנחלות קרני שומרון ● אמריקאים התלוננו אז כי לא הצליחו להצביע מרחוק, למרות הבטחות הארגון לסייע להם ● צ'רנוף בתגובה: "אלה הם שני ארגונים נפרדים לחלוטין"

איתן צ'רנוף, עובד לשעבר של חברת המודיעין הישראלית סיי-גרופ – שהוזכר בדוח שפרסמה ועדת המודיעין של הסנאט של ארצות הברית כמי שתכנן מבצע של החברה להשפעה סמויה כדי לסייע לטראמפ לנצח בבחירות 2016 – עמד באותו הזמן בראש iVote ישראל, קבוצה לא מפלגתית כביכול שמטרתה לעודד אזרחים אמריקאים המתגוררים בארץ להצביע בבחירות לנשיאות ארצות הברית.

צ'רנוף מתעקש כי אין כל קשר בין סיי-גרופ, שאת תכנית ההשפעה הסמויה שלה הוא עזר להציג בפני בכירים בצוות של טראמפ, לבין iVote ישראל, ארגון חסר פניות לכאורה ללא מטרות רווח, שהוא שימש כמנהל הארצי שלו באותו הזמן.

"אלה הם שני ארגונים נפרדים לחלוטין", אמר לי איתן צ'רנוף על סיי-גרופ ו-iVote ישראל בשיחת טלפון ב-26 באוגוסט. הוא סירב להשיב לשאלות נוספות.

סיי-גרופ חדלה לפעול ב-2018. iVote ישראל עדיין פעיל. אתר האינטרנט שלו מעודד אמריקאים שחיים בארץ "להשמיע את קולנו. הירשמו להצבעה, התעקשו על הקול שלכם ועזרו להבטיח את עתידן של ארצות הברית ושל ישראל". האתר מצהיר: "איננו תומכים בשום מועמד או קבוצה פוליטית ספציפיים". על פי דיווחים בתקשורת, 15 אלף איש השתמשו בשירותיו של הארגון ב-2016.

ב-18 באוגוסט, ועדת המודיעין של הסנאט האמריקאי פרסמה את הכרך החמישי של הדוח על חקירת רוסיה, הבוחן את ניסיונות מוסקבה להתערב בפוליטיקה האמריקאית במהלך הבחירות של 2016. פרק שלם בדוח מוקדש לחברת מודיעין הסייבר הישראלית סיי-גרופ, שהדוח מסיק כי היא הציעה – אבל לא בהכרח הוציאה לפועל – שירותי השפעה סמויה לטובת מסע הבחירות של טראמפ.

"נציגיה של סיי-גרופ קיימו מגעים עם בכירים בקמפיין של טראמפ ב-2016 בדבר חוזה לביצוע עבודה לטובת הקמפיין", נכתב בדוח. "המגעים האלה… לכאורה מעולם לא הבשילו לכדי עבודת קמפיין".

איתן צ'רנוף (צילום: Courtesy)
איתן צ'רנוף (צילום: Courtesy)

צ'רנוף, ישראלי אמריקאי שעלה לארץ מאזור וושינגטון הבירה, מוזכר כמה פעמים בדוח כאחד מעובדיה של סיי-גרופ שהיו מעורבים באופן פעיל בארגון קמפיין ההשפעה הסמויה שהוצע לטובת המועמד לנשיאות דאז דונלד טראמפ.

"צ'רנוף שלח אז דוא"ל לעובדי סיי-גרופ אמנון אפשטיין, רועי בורשטיין ואחרים, שבו תיאר הזדמנות עסקית עבור סיי-גרופ עם הצוות של טראמפ", נכתב בדוח.

בו בזמן שצ'רנוף הציע לכאורה את קמפיין ההשפעה הסמויה על מנת לסייע לטראמפ לנצח בבחירות, הוא שימש כמנהל הארצי של iVote ישראל, ארגון לא מפלגתי שמעודד אמריקאים בישראל להצביע בבחירות לנשיאות ארצות הברית.

iVote ישראל הואשם על ידי כמה מהמצביעים כי לא העביר את בקשותיהם להצבעה מרחוק. "מצביעים פוטנציאליים התומכים בשתי המפלגות אומרים כי בקשותיהם להצבעת נפקדים שמולאו דרך iVote מעולם לא התקבלו ע"י הגורמים האחראים במחוזות הבחירה שלהם", דיווחה סוכנות הידיעות JTA ב-2016.

iVote ישראל הואשם על ידי כמה מצביעים כי לא העביר את בקשותיהם להצבעה מרחוק: "מצביעים פוטנציאליים התומכים בשתי המפלגות אומרים כי בקשותיהם להצבעת נפקדים דרך iVote מעולם לא התקבלו"

הפעילות והבולטות של צ'רנוף בשני הארגונים – שאחד מהם הציע לכאורה באופן ישיר קמפיין השפעה סמויה לבכירים בצוות של טראמפ והשני מנהל כביכול קמפיין לא מפלגתי להצבעת נפקדים בישראל – מעלות ספקות לגבי חוסר הפניות של iVote ישראל, בפרט בתקופה שבה צ'רנוף שימש כמנהל הארצי שלו ב-2016.

לבד מטענתו כי סיי-גרופ ו- iVote ישראל הם שני ארגונים נפרדים לחלוטין, גם כאשר הייתה לו אחריות בכירה בשניהם, צ'רנוף סירב להרחיב בנושא, ולא השיב לניסיונות התקשרות נוספים.

iVote ישראל נוסד ב-2012 ורשום בארצות הברית תחת קוד המס 501(c)(4), כלומר כארגון "כסף אפל", ללא מטרות רווח, שלא נדרש לחשוף מידע פיננסי בסיסי. מטרתו המוצהרת היא לעזור לאמריקאים המתגוררים בארץ להצביע בבחירות לנשיאות, באמצעות סיוע בקבלה ובשליחה של טופסי הצבעה.

מנהלי הארגון, מאז 2012, נמנעו מלחשוף את זהותם של תורמיו.

עם הקמת הארגון הוא נוהל על ידי אלי פיאפש, פעיל לשעבר בקואליציית היהודים הרפובליקנים, ולאחר שעלה לארץ, ב"רפובליקנים בישראל".

יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בישיבת סיעה בתל אביב, 7 ביוני 2020 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

היועץ האסטרטגי לקמפיין של הארגון בזמן הקמתו היה אהרון שביב, שנמנה בעבר עם צוות הקמפיין של יושב ראש מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ואשר משמש יועץ בינלאומי במסעות בחירות שונים במרכז ובמזרח אירופה.

ב-2016 שביב שימש, כפי שדווח בתקשורת, יועץ קמפיין למפלגת "החזית הדמוקרטית" הפרו-רוסית במונטנגרו, שהייתה מעורבת בניסיון הפיכה. לפי דוח ועדת הסנאט, ניסיון ההפיכה במונטנגרו תוזמר על ידי אולג דריפסקה, אוליגרך רוסי שגם השתמש בשירותיה של סיי-גרופ, כך על פי הדוח. "ב-2016, דריפסקה היה מעורב במימון ובביצוע של קמפיין אגרסיבי בהנחייתה של רוסיה, כדי להפיל את ממשלת מונטנגרו ולהתנקש בחייו של ראש הממשלה בהפיכה אלימה", נכתב שם.

בעמ' 696 בדוח, בפרק מצונזר כמעט לחלוטין שכותרתו "___ ומצביעים בחו"ל", ישנה הערת שוליים אחת בלתי מחוקה, המפנה לכתבה של סמיר קיושביץ' באתר "Balkan Insight" מ-31 ביולי 2019, שכותרתה: "התביעה במונטנגרו חושדת כי יועץ ישראלי מילא תפקיד בהפיכה".

בעמ' 696 בדוח, בפרק מצונזר כמעט לחלוטין שכותרתו "___ ומצביעים בחו"ל", ישנה הערת שוליים אחת בלתי מחוקה, המפנה לכתבה באתר בלקני, שכותרתה: "התביעה במונטנגרו חושדת כי יועץ ישראלי מילא תפקיד בהפיכה"

על פי הכתבה, התביעה במונטנגרו חושדת כי שביב סייע בהפיכה לכאורה, ושביב מכחיש כל מעורבות במעשים פליליים במונטנגרו.

ב-14 באוגוסט 2020, ערוץ בשפה הבוסנית של רדיו אירופה החופשית דיווח כי יום קודם לכן עורך דינו של שביב הודיע כי האינטרפול ביטל את צו המעצר נגד שביב, משום שהאינטרפול הגיע למסקנה שההליכים המשפטיים נגד שביב במונטנגרו נובעים "ממניעים פוליטיים", כדברי עורך הדין.

מנהל חדש ל- iVote ישראל

ב-2016 שביב ופיאפש כבר לא היו קשורים בגלוי ל- iVote ישראל. ב-2014 צ'רנוף הפך ל"יועץ האסטרטגי לקמפיין" של הארגון, וב-2016 הוא כבר שימש כ"מנהל הארצי", על פי מסמכים הנגישים לציבור. צ'רנוף הצטרף לסיי-גרופ בתחילת 2015, ועבד שם עד פירוק החברה ב-2018, כך לפי מסמכים שהגיעו לידי זמן ישראל.

iVote ישראל אינו מציין בשום מקום באתר האינטרנט שלו כתובת או מספר רישום תאגיד ישראליים. כל חברה או ארגון ללא מטרות רווח בישראל נדרשים להירשם תחת מספר תאגיד, כאמצעי שקיפות המאפשר לציבור לחפש מידע בסיסי על בעלי החברה או הארגון ועל מקורות המימון שלהם.

iVote ישראל אינו מציין בשום מקום באתר האינטרנט שלו כתובת או מספר רישום תאגיד ישראליים. כל חברה או ארגון ללא מטרות רווח בישראל נדרשים להירשם תחת מספר תאגיד, כאמצעי שקיפות המאפשר לציבור לחפש מידע

זמן ישראל שלח הודעות טקסט הן לפיאפש והן לצ'רנוף בניסיון לברר אם יש לארגון מספר כזה, אבל לא קיבל מענה.

זמן ישראל הצליח לאמת כי לפחות חלק מחשבונותיו של iVote ישראל ב-2016 שולמו דרך חברה בשם קיניון גרופ וסטרטג'יס בע"מ, שנרשמה בפברואר 2016 על ידי אלי פיאפש בכתובת מגוריו בהתנחלות קרני שומרון.

iVote ישראל עדיין מחזיק אתר אינטרנט פעיל ודף פייסבוק, אבל מאז מאי לא פרסם דבר בעמוד שלו, נכון לזמן כתיבת שורות אלה. אזרח אמריקאי המתגורר בישראל סיפר לזמן ישראל כי הוצגה לו מודעת פייסבוק של הארגון בחודש שעבר. זמן ישראל פנה למנהל החדש של iVote ישראל, יוסי רסקס, כדי לשאול על פעולותיו האחרונות של הארגון, אך לא קיבל תשובה עד לזמן פרסום הכתבה.

הילרי קלינטון ודונלד טראמפ – העימות הנשיאותי (צילום: Rick T. Wilking/Pool via AP)
הילרי קלינטון ודונלד טראמפ – העימות הנשיאותי (צילום: Rick T. Wilking/Pool via AP)

ההצעה

לפי דוח הסנאט, הקשר בין סיי-גרופ לצוות הקמפיין של טראמפ נוצר לראשונה במרץ 2016, כשקורי ברדש, יושב ראש "רפובליקנים בישראל", שלח הודעת דוא"ל ליועץ הפוליטי ג'ורג' בירנבאום, וכן לצ'רנוף, שהיה אז מנהל פרויקט בסיי-גרופ.

ברדש כתב: "דיברתי עם כל אחד מכם לגבי השני. אני מקווה שתוכלו לקיים ביניכם שיחה שתועיל לשני הצדדים".

לפי דוח הסנאט, ייתכן כי צ'רנוף היה אחד מאנשי המפתח בסיי-גרופ שהיו אחראים על תכנון קמפיין ההשפעה הסמויה לטובת טראמפ:

"בדוא"ל המשך, צ'רנוף ציין כי בעקבות הייעוץ של בירנבאום ל'קמפיין', העבודה העתידית עבור הקמפיין של טראמפ תחולק לשני פרויקטים.

"הפרויקט הראשון היה מחקר אופוזיציה על 'המתמודדת היריבה' (הילר קלינטון), בכלל זאת 'חיפוש לכלוך וכן איסוף אקטיבי (של מידע) על מקורבים'.

"הפרויקט השני התמקד בצירים רפובליקנים שמצביעים בבחירות המקדימות במפלגה, וכלל ניתוח נתונים מהמדיה החברתית במטרה לסמן כל ציר כ'תומך בטראמפ, מתנגד או לא ידוע'.

"צ'רנוף הוסיף כי הצירים בשתי הקטגוריות האחרונות יהוו מטרות לקמפיין השפעה, כדי לגרום להם 'לתמוך בטראמפ ולא לשנות את כללי (ההצבעה של) הוועידה'".

משמאל, יוסי דגן, מארק זל ואייב קצמן חוגגים את פתיחת המשרד של "רפובליקנים מעבר לים – ישראל" בהתנחלות קרני שומרון, 5 בספטמבר 2016 (צילום: צילום: אנדרו טובין)
יוסי דגן, זל ואייב קצמן חוגגים את פתיחת משרד רפובליקנים בישראל בקרני שומרון, 2016 (צילום: צילום: אנדרו טובין)

רפובליקנים בישראל

זמן ישראל פנה ל"רפובליקנים בישראל" כדי לשאול אילו קשרים, אם בכלל, היו לו עם סיי-גרופ או עם iVote ישראל, לאור העובדה שנציגו קורי ברדש עמד בקשר עם צ'רנוף בחודשים שלפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016.

לדברי מארק זל, יושב ראש הארגון, לא היה לו כל קשר לסיי-גרופ: "יכול להיות שקראתי עליהם, אבל אני לא יודע מי הם. לא היה לנו איתם שום קשר לחלוטין".

דיווחי חדשות תיארו כיצד "רפובליקנים בישראל" הקימו את מטה הקמפיין שלהם בקרני שומרון ב-2016 ושידלו אזרחים אמריקאים בישראל להצביע בבחירות האמריקאיות, גם אם כבר חיו בארץ שנים רבות ולא הצביעו בבחירות קודמות לנשיאות. על פי הדיווחים, "רפובליקנים בישראל" גם הקימו מרכזים טלפוניים, שמהם התקשרו מתנדבים לתומכי המפלגה בישראל שהם אזרחי מדינות מתנדנדות, ועודדו אותם להצביע לטראמפ "משום שהוא יהיה טוב לישראל".

אלכסנדר גולדנשטיין, ששימש בעבר יועץ לאביגדור ליברמן ועורך של פורטל החדשות הרוסי יזרוס, סייע בהקמת מטה הקמפיין של טראמפ בישראל. זל אמר כי הוא זוכר את גולדנשטיין: "הוא היה מתנדב. אין לנו תקציב לשלם לאף אחד. הוא עזר בסידור הבלונים ובארגון אירועים מבחינה פיזית, לוגיסטית".

גולדנשטיין אמר לכתבים כי אחת ממטרות המטה הייתה לשלוח מסר לנוצרים אוונגליסטים בארצות הברית. "פתיחת המטה בישראל הייתה מסר לאוונגליסטים. כלומר, האוונגליסטים הבינו שטראמפ יגן על מדינת היהודים, שהוא לא יפגע בישראל. זה בדיוק האפקט שרצינו להשיג, ונראה לי שזה הצליח!", אמר בריאיון לאתר האינטרנט האזרבייג'ני "המזרח התיכון הגדול", The Great Middle East.

עוד 1,375 מילים
סגירה