האמת נחשפת: נתניהו סידר לעצמו שתי נקודות יציאה

פשרת האוזר קבעה במקור דחייה של 100 ימים בהגשת התקציב ל-2020 ● לבקשת נתניהו, הוחלט על הארכה של 120 יום דווקא ● כך סידר לעצמו נתניהו את האפשרות לפזר את הכנסת ב-23 בדצמבר - או להעביר תקציב ל-8 ימים בלבד, ואז לפזר את הכנסת בסוף מרץ ● עד שיחליט, אף אחד באוצר לא עובד על תקציב 2020 וגם לא על תקציב 2021 ● וכחול-לבן שוב מנמנמים בשמירה ● פרשנות

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ישראל כ״ץ ובנימין נתניהו

חמש פעמים שאל שלשום (שני) דני קושמרו את ישראל כ"ץ האם יהיה תקציב עד ה-23 בדצמבר 2020, מועד פקיעת 120 ימי ההארכה שקיבלה הממשלה לאישור התקציב. חמש פעמים התחמק שר האוצר מתשובה פשוטה לשאלה, והסביר שהמשרד עובד דווקא על חלוקת 11 מיליארד השקל שנוספו לאוצר מחוץ לתקציב. קושמרו ניסה שוב ושוב, בסוף התייאש והניח כי למשרד אין מספיק כוח אדם שיכול לעבוד על שתי המשימות במקביל.

ישראל כ"ץ לא רצה לשקר, לכן התחמק. הוא מספיק מנוסה ואולי חכם קצת יותר מבנימין נתניהו, שלא מהסס לזרוק חצאי אמיתות בשידור חי. אין לכ"ץ גם את הגיבוי והפופולריות של ראש הממשלה ואת ציבור התומכים שיכול להכיל שקרים ולהגן עליהם בלי בעיה.

כ"ץ יודע שאף אחד באוצר לא עובד ברגע זה על תקציב 2020 וגם לא על תקציב 2021. לא עובדים ואולי גם לא יעבדו. הכול בהתאם לדרישות וללו"ז של ראש הממשלה שרוצה להגיע לסוף השנה בלי הסכמה על התקציב, להמשיך משם לבחירות חדשות, ועל הדרך להרוס את הרוטציה המחויבת עם בני גנץ.

וזה הזמן להבהיר את מה שלא כל כך ברור ונהיר. כולם מדברים על נקודת היציאה לבחירות שיש לראש הממשלה בסוף דצמבר. האמת היא שיש לנתניהו שתי נקודות יציאה לבחירות שלא מחייבות אותו להתפטר מראשות הממשלה.

ח"כ צבי האוזר הציע פשרה במקור לפיה מועד הגשת התקציב תידחה ב-100 ימים. ברגע האחרון, נתניהו היה לארג' – בוא נלך על 120 יום, אמר. לא יותר מזה – כדי שלא נגלוש לתוך 2021. וכך עבר החוק בסופו של דבר.

ח"כ צבי האוזר הציע פשרה במקור לפיה מועד הגשת התקציב תידחה ב-100 ימים. ברגע האחרון, נתניהו היה לארג' – בוא נלך על 120 יום, אמר. לא יותר מזה – כדי שלא נגלוש לתוך 2021. וכך עבר החוק בסופו של דבר

כלומר, ב-23 בדצמבר נתניהו אמור להעביר את תקציב 2020. זה בעצם תקציב לשמונה ימים, האחרונים של השנה. על תקציב מגוחך כזה לא מפרקים ממשלה, גם לא צריך להכין תקציב מראש או לעבוד קשה עם הפקידים. אפילו תקציב של חודש – לו הפשרה היתה על 100 יום – היה קשה יותר משמונה ימים בלבד.

אבל נתניהו יכול לעשות הכול, כבר למדנו. אם נתניהו יחליט שהעיתוי מתאים לו והסקרים בסדר, הכנסת תתפזר ב-23 בדצמבר והבחירות יהיו ב-26 במרץ.

אם, לעומת זאת, יתאים לנתניהו להישאר בממשלה הנוכחית זמן נוסף – הוא יעביר את תקציב 2020 ויוכל לפזר את הכנסת והממשלה על תקציב 2021. התקציב הזה יהיה חייב לעבור עד 31 במרץ 2021 בחצות. ואם זה לא יקרה – נלך לבחירות ב-30 ביוני.

נתניהו יכול לומר מכאן ועד מחר כי אם הממשלה תפעל בהרמוניה, היא יכולה למלא את ימיה ולכהן ארבע שנים וחצי. אפשר לסמוך עליו שהוא זה שידאג להפר את ההרמוניה, כדי שלא להעביר את השלטון לגנץ.

מה שלא ברור הוא מדוע גנץ וראשי כחול-לבן נרדמו שוב? למה הם לא יוצאים למלחמה ודוחקים את נתניהו וכ"ץ לעבוד היום על תקציב, כדי שלא יהיו לו תירוצים בסוף דצמבר? למה הם תמיד עושים את הצעד השני?

מה שלא ברור הוא מדוע גנץ וראשי כחול-לבן נרדמו שוב? למה הם לא דוחקים את נתניהו וכ"ץ לעבוד היום על תקציב, כדי שלא יהיו לו תירוצים בסוף דצמבר? למה הם תמיד עושים את הצעד השני?

אתמול בערב התראיין שאול מרידור בחדשות ערוץ 12. "הפכו את התקציב לכלי שרת פוליטי", אמר מרידור לקרן מרציאנו. "צריך לקבוע עכשיו את תקציב 2020 ואת תקציב 2021. התקציב הוא אבן יסוד במדיניות הכלכלית, בקביעת סדר עדיפויות".

מרידור אמר, וצדק, אבל אולי זו הסיבה של נתניהו וכ"ץ לעשות את ההיפך הגמור. היום ברור כי אילולא היה ראש אגף התקציבים המתפוטר שייך למשפחת מרידור, לשר האוצר כ"ץ היה קצת יותר קשה להתעמת אתו. אבל דן מרידור, שמרבה לתקוף את נתניהו, הוא אחד האנשים השנואים על הליכודניקים.

ההתפטרות של הבן שאול הפכה את כ"ץ לגבר-גבר, ובמהלך יום אתמול הוא ועוזריו קיבלו מאות הודעות תמיכה במהלך. "טוב שפיטרת את השמאלן הזה. חזרת להיות ישראל האמיתי", כפי שנכתב באחת ההודעות.

בקיצור, גם לכ"ץ אין בעיה ללכת לבחירות בקרוב. בפריימריז בליכוד הוא מסודר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
‏‎‎כל החישובים מיותרים . נתניהו יוצר כאוס במערכת על מנת לשלוט בה . אין לו צורך בבחירות , הקריסה תייצר הסכמה כללית להמליכו למלך הקיסרי הראשון בעת החדשה. הבלתי נודע היחסי שאין לו שליטה, ז... המשך קריאה

‏‎‎כל החישובים מיותרים . נתניהו יוצר כאוס במערכת על מנת לשלוט בה . אין לו צורך בבחירות , הקריסה תייצר הסכמה כללית להמליכו למלך הקיסרי הראשון בעת החדשה. הבלתי נודע היחסי שאין לו שליטה, זהו הציבור. יקום נחיה ישאר אדיש נקים ארמון עם ברזי זהב ושיש קאררה.

עוד 612 מילים ו-1 תגובות
סגירה