ציון בוארון, יו"ר סניף מד"א רחובות ויו"ר ועד המתנדבים

ועד המתנדבים במד"א רחובות מגבה את האחראי המתעמר

מעקב זמן ישראל: חברי ועד המתנדבים כינסו "מפגש חירום", שבו נעמדו לצד ציון בוארון וגינו את הנערים שהתלוננו עליו ● על אף החלטת מד"א להשעותו עד גמר ההליכים, הוועד גונן עליו והעביר מסר להנהלה: "שלא יעלו איתנו על מסלול התנגשות, אנחנו קובעים מי מנהל את הסניף" ● במקביל, הורי מתלוננים פנו למשטרה בעקבות שיחות מטרידות שהגיעו אל ילדיהם ● מד"א בתגובה: "נפעל לפי החלטות ועדת המשמעת"

מתנדבים צעירים בתחנת מד"א רחובות קיבלו בימים האחרונים טלפון מגורם אלמוני, שהתקשר ממספר חסוי וניסה לברר פרטים אודותיהם ולאמת את זהותם כמי שהתלונן נגד ציון בוארון, אחראי המתנדבים בתחנה. בעקבות שיחות הטלפון האלה התלוננו נציגי ההורים במשטרה על הטרדה מאיימת בפנייה לקטינים, והביעו בפני מד"א את מורת רוחם ממה שמסתמן, לכאורה, כרדיפת המתלוננים.

ועדת המשמעת של מד"א החליטה לאחרונה להשעות את ציון בוארון לאחר שהצטברו אצלה כ-30 תלונות מצד מתנדבים ומתנדות, שכללו טענות על צעקות, השפלה, ביוש, אפליה לרעה, ופעולות ענישה לא מידתיות. מרבית התלונות נחשפו בתחקירי זמן ישראל.

ואולם ההחלטה להשעות עד גמר ההליכים את אחראי המתנדבים, נתקלה בהתנגדות, וביום חמישי שעבר כינס הוועד אספת חברים באמצעות זום, במהלכה הדף את הביקורת של ועדת המשמעת ושל הנהלת הארגון נגד בוארון, וקרא תיגר גם על עצם הלגיטימיות של בדיקת התלונות.

בכינוס, אשר בו השתתפו כ-30 ממתנדבי הסניף הבוגרים, תידרך היועץ המשפטי של הוועד, עו"ד איתי אפשטיין, את הבוגרים, והבהיר להם באופן נחרץ כי ועד המתנדבים אינו מכיר בסמכותן של הנהלת מד"א וועדת המשמעת לקבל החלטות בנוגע לזהות חברי הוועד ובאשר לנורמות ההתנהגות והתפקוד של בוארון – ואף אינו מכיר בסמכותן לפסוק בעניין התלונות שהוגשו נגדו לאורך השנים. הוא גם האשים את הנהלת מד"א, בראשות המנכ"ל אלי בין, בניסיון לייצר מצג שווא:

"בניגוד לרושם שמנסים לצייר, אנחנו לא כפיפים של הנהלת מד"א. לא של המנכ"ל, לא של סמנכ"ל קהילה, לא של מנהל המרחב. ההפך הוא הנכון. הם כפופים שלנו. אנחנו חברי האגודה, אנחנו סוברניים.

"הם עובדים אצלנו ולא אנחנו עובדים אצלם… הם יודעים זאת ומנסים לייצר מצג שווא שזה לא המקרה: שאנחנו כפופים להם, שאנחנו עובדים אצלם, שאנחנו מקבלים מהם הנחיות והוראות ולא היא. האמת היא הפוכה בתכלית", אמר.

"בניגוד לרושם שמנסים לצייר, אנחנו לא כפיפים של הנהלת מד"א. לא של המנכ"ל, לא של סמנכ"ל קהילה, לא של מנהל המרחב. ההפך הוא הנכון. הם כפופים שלנו. הם יודעים זאת ומנסים לייצר מצג שווא שזה לא המקרה"

התלונות – שנחשפו בזמן ישראל ומתבררות כעת בוועדת המשמעת של מד"א, הכוללת שישה חברים – מתארות מסכת מתמשכת של התנהגות בלתי-הולמת לכאורה מצד אחראי המתנדבים כלפי צעירים בגילאי 14-18, אשר הגיעו להתנדב בתחנה, הנחשבת אחת הגדולות בישראל ומפעילה מאות מתנדבים בכל שנה.

הצעירים התלוננו כי בוארון מכנה אותם בשמות כמו "דביל" ו"מטומטמת", שולח מיילים פומביים המגנים אותם, משפיל אותם בשיעורים ומביא אותם לכדי בכי, מאשים אותם בהאשמות שווא, מנדה אותם מאירועים וצועק עליהם. כאשר הם מנסים לברר את פשר האירועים, הם מוצאים עצמם לא פעם נמחקים מרשימת המתנדבים ונשלחים הביתה, או עומדים בפני בירור משמעתי בראשות בוארון.

הליך הביניים של ועדת המשמעת כבר קבע, כי "נראה לכאורה ועל פניו כי יתכן והתנהלותו של הנילון (בוארון) איננה עולה בקנה אחד עם תהליכי העבודה במד"א. העובדה כי כנגד הנילון הצטברו תלונות בסדר גודל והיקף כאמור מדברת בעד עצמה, לכל הפחות לעת הזאת… ודי לנו בכך כדי להורות על השעיה זמנית".

למרות הדברים האלה, עו"ד אפשטיין הזדרז לקבוע באוזני חבריו בסניף כי אין ממש בתלונות של הצעירים: "נחשפתי למכלול של הטענות והתלונות. לתחושתי ולהבנתי, אף אחד מהדברים האלה לא עולה לידי חריגה בסמכות. כשמסתכלים על המכלול העובדתי – ההחלטות (של בוארון) התקבלו ברשות, בסמכות. הן החלטות סבירות וענייניות. כלומר, כשאתה מנסה לפרק את הדבר הזה ומנסה להסתכל על המכלול העובדתי, אני לא רואה בתלונות שהובאו ממש".

כמו כן, הבהיר יועצו המשפטי של הוועד כי עצם הגשת תלונות נגד בוארון אינה לגיטימית, לשיטתו: "העובדה שחברים באגודה בחרו גם להגיש תלונות בתוך המנגנון וגם לפנות לתקשורת, היא דבר פסול, לא ראוי, אסור שייעשה".

הוא שיגר מסר להנהלת מד"א: אני מאוד מקווה שהם (ההנהלה) לא מתכננים לעלות על מסלול התנגשות… לא יכול להיות שהם יכפו עלינו כחברים החלטה כזאת. יש בחירות, נבחר ועד, הוועד ממנה והוועד ימשיך לנהל את הסניף".

"העובדה שחברים באגודה בחרו גם להגיש תלונות בתוך המנגנון וגם לפנות לתקשורת היא דבר פסול, לא ראוי, אסור שייעשה. אני מאד מקווה שהם (הנהלת מד"א) לא מתכננים לעלות על מסלול התנגשות"

מחליפו של בוארון, מוטי שני, כינה במפגש את תלונות הילדים "טענות שקריות שהעבירו להוריהם", ובמקביל העביר מסר לזמן ישראל באמצעות הדואר האלקטרוני, שבו כינה את המתלוננים "מתוסכלים".

מהנהלת מד"א הבהירו בתגובתם כי החלטות ועדת המשמעת של הארגון מחייבות את כלל הארגון, לרבות מתנדבי הסניפים וארגוני הגג שלהם:

"מד"א אינו נוהג לנהל את ענייניו בתקשורת, בוודאי לא בנושאים הנמצאים עדיין בבירור ובדיקה פנימית. ככלל, הנהלת מד"א היא זו המכתיבה את מדיניות הארגון ומפקחת על כלל הפעילויות, לרבות אלה של המתנדבים. הנהלת מד"א מכבדת את החלטות ועדות המשמעת, והיא תפעל על פי החלטתה. כידוע, הוועדה טרם סיימה את עבודתה וברגע שתתקבל החלטה הנהלת מד"א תבחן ותפעל בהתאם. אנו מטפלים בכל תלונה במלוא הרצינות בדגש על פעילות מתנדבים ונוער."

עוד 720 מילים
סגירה