בלעדי ארה"ב התחייבה בפני איחוד האמירויות שלא תאפשר סיפוח לפני 2024

לזמן ישראל נודע כי במהלך המשא ומתן על הסכם הנורמליזציה עם ישראל, איחוד האמירויות ביקשה התחייבות אמריקאית ולא ישראלית, בידיעה שנתניהו לא יבצע סיפוח ללא תמיכת ארה"ב ● הבית הלבן התחייב בפני האמירתים כי לא יתמוך בצעד ישראלי לפני ינואר 2024 - המועד הסופי שבו הפלסטינים אמורים להסכים לתוכנית טראמפ

דונלד טראמפ, במרכז, ביום הכרזת הסכם הנורמליזציה עם ישראל בבית הלבן. 12 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
AP Photo/Andrew Harnik
דונלד טראמפ, במרכז, ביום הכרזת הסכם הנורמליזציה עם ישראל בבית הלבן. 12 באוגוסט 2020

ממשל טראמפ התחייב בפני איחוד האמירויות הערביות במהלך המשא ומתן על הסכם הנורמליזציה, כי ארצות הברית לא תכיר בסיפוח ישראלי על חלקים מהגדה המערבית עד 2024 לכל המוקדם. כך נודע לזמן ישראל מגורמים בעלי ידע בנושא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח במשך חודשים להחיל ריבונות על חלקים נרחבים מהגדה המערבית אחרי ה-1 ביולי, אולם התוכנית נדחתה רשמית כחלק מהסכם הנורמליזציה עם איחוד האמירויות. עם זאת, אף צד לא סיפק לוח זמנים מדויק לכמה זמן הנושא "ירד מהשולחן", כפי שתאר זאת בחודש שעבר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

לפי שלושה מקורות עם קשר ישיר למו"מ על הסכם הנורמליזציה, גורמים רשמיים באיחוד האמירויות – בהובלת שגריר האמירויות בוושינגטון יוסף אל-עוטייבה – התמקדו בקבלת התחייבות מהאמריקאים, ולא מהישראלים, בדבר דחיית הסיפוח.

על פי המקורות, האמירתים לא התעניינו בהבטחה ישראלית להקפיא את הסיפוח מאחר שהבינו כי נתניהו לא יבצע שום צעד ללא תמיכת ארצות הברית. ראש הממשלה עצמו אמר זאת מספר פעמים במהלך השנה החולפת.

במקום זאת, הוסיפו המקורות, האמירתים העדיפו קבלת התחייבות מהאמריקאים כי הם ימנעו תמיכה בהחלת הריבונות במקרה שנתניהו שוב יבקש לבצע את הצעד באופן מיידי.

צוות המו"מ מטעם טראמפ, בהובלת היועץ ג'ארד קושנר, הסכימו ללוח זמנים התואם את זה שהוצע לפלסטינים בתוכנית המאה של טראמפ. התוכנית, שנחשפה בינואר השנה, מספקת לרשות הפלסטינית חלון של ארבע שנים לדון בתוכנית, כאשר במהלך זמן זה נאסר על ישראל מלהתרחב אל השטחים המיועדים על פי התוכנית למדינה הפלסטינית העתידית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באירוע הכרזת תוכנית המאה של הנשיא האמריקני בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ באירוע הכרזת תוכנית המאה של הנשיא האמריקני בבית הלבן. 28 בינואר 2020 (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

איחוד האמירויות קיבלה התחייבות מוושינגטון לפיה ארה"ב תימנע מלתמוך בכל תוכנית סיפוח במהלך אותו פרק זמן – כלומר, עד ינואר 2024.

"אם טראמפ יזכה בקדנציה שנייה, זה יכסה את רוב הזמן הזה. אם ג'ו ביידן ינצח, ממילא הנושא לא יהיה רלוונטי כי הוא הרי מתנגד לסיפוח", אמר אחד המקורות, שביקש להישאר בעילום שם.

ממשל טראמפ מקווה לנצל את השנה האחרונה באותה קדנציה שנייה היפוטתית כדי "לשים את הרגליים של הפלסטינים על האש", תוך שימוש באולטימטום שאחרת, ארה"ב תתמוך בסיפוח ישראלי – כך על פי מקור נוסף.

הבית הלבן סרב להגיב על ידיעה זו, כמו גם גורמים רשמייים מטעם איחוד האמירויות בוושינגטון ובניו יורק. נתניהו, מצדו, מתעקש כי תוכניתו להרחיב את הריבונות הישראלית על כל ההתנחלויות בגדה המערבית ובקעת הירדן – בתיאום מלא עם ארצות הברית – נותרת עדיין "על השולחן".

עוד 345 מילים
סגירה