יולי אדלשטיין: אנחנו הולכים לכמה שבועות של סגר בתנאים משתנים

הוסיף: בפעם הקודמת טעינו בפתיחה המהירה ● ליברמן: נתניהו הביא את גמזו כדי להפיל עליו את האשמה במחדלי הקורונה ● בליכוד וימינה משתפים פעולה להעברת חוק לאיסור הפגנות בבלפור אחרי הסגר ● גמזו: ״כשפוליטיקאי עוקץ אותי זה מוריד את האמון בממשל״ ● ארגוני מחאה משנים את אופי ההפגנות בבלפור ● תמלילים חדשים של חקירות נתניהו חושפים עוד על מהלכיו בתקשורת

  • איילון ריק בזמן ביום הראשון של סגר הקורונה השני (צילום: Miriam Alster/Flash90)
    Miriam Alster/Flash90
  • מרכז ביג בכרמיאל ריק יום לפני הסגר השני. (צילום: David Cohen/Flash90)
    David Cohen/Flash90
  • שוטרות על רקע שוק מחנה יהודה הסגור ביום הראשון של הסגר המהודק, 25 בספומבר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
    יונתן זינדל/פלאש90
07:30 עריכה

היום ב-14:00 ייכנס לתוקף סגר במתכונת מורחבת ומהודקת מזה שנכנס לתוקף בשבוע שעבר. תוכנית הסגר, והתיקון לחוק הקורונה שמתלווה אליה, אושרו אתמול בממשלה ובקריאה ראשונה בכנסת ונמצא בדיונים אחרונים בוועדות הכנסת לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית במליאה.

לפי הצהרות הממשלה, הסגר יוטל למשך שבועיים, שלאחריהם יוטלו שבועיים של סגר פחות חמור במתכונת דומה לזו שהוטלה בשבוע האחרון. בעוד חודש המדינה אמורה לחזור לתוכנית "רמזור" – אך ברור כי בינתיים עשויים להתרחש שינויים נוספים בהתאם לשינויים במצב התחלואה בקורונה ובמגפות הפוקדות את המערכת הפוליטית.

הסגר היה אמור להיות, לפי הצהרותיו של ראש הממשלה נתניהו "הסגר החמור ביותר שמדינה הטילה אי פעם במשבר הקורונה", אך בפועל, לאחר דיונים וכיפופי ידיים בין נתניהו לשר האוצר ישראל כ"ץ, הוא יהיה דומה במתכונתו לסגר שהוטל בישראל בחודש מרץ ומעט קשוח יותר מהסגר שמתקיים כעת.

השינויים העיקריים הם פגיעה בעבודתם של מפעלים ומשרדים שאינם מקבלים קהל, שעד כה עבדו במתכונת מלאה, אכיפה שכנראה תהיה הדוקה יותר, וכמובן איסור על הפגנות מחוץ לאזור המגורים שהוטל "בתמורה" לאיסור על תפילות של יותר מ-10 אנשים בבתי הכנסת אחרי צאת יום הכיפורים.

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, הסגר כולל:
* איסור על יציאה מהבית למרחק של יותר מקילומטר, למעט במקרים מיוחדים שהותרו.

  • איסור על שהייה בבית מגוריו של אדם אחר.
  • איסור על התקהלות התקהלות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח ושל יותר מ-10 אנשים בתוך מבנה סגור, למעט היתרים מיוחדים (כולל בתי הכנסת עד צאת יום הכיפורים).
  • איסור לפתוח חנויות שאינן מוגדרות "חיוניות", בריכות שחייה, מכוני כושר, מספרות, מכוני יופי ומקומות בילוי ופנאי וכל מקום אחר שמתבצעת בו קבלת קהל.
  • איסור – שאינו קיים במתווה הנוכחי – על פתיחת שווקים וירידים והפעלת דוכנים.
  • איסור על אכילה במסעדות ואיסף הזמנה בtake away. המסעדות פועלות כשירות משלוחים בלבד.
  • איסור על קבלת אורחים במלונות, דירות נופש וצימרים – כולל אלה שהיה מותר להפעיל עד כה.
  • היתר לפתיחת חנויות "חיוניות" שבהם נמכרים: מזון, אופטיקה, בית מרקחת, חנויות למוצרי היגיינה, חנויות למוצרי תחזוקת הבית, מכבסות, חנות לממכר מוצרי תקשורת ומעבדות לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים.
  • ההיתר להפעיל עבודות בניין נשאר על כנו.
  • התעשיות הביטחוניות ממשיכות לפעול.
  • כל מקומות העבודה שאינם "חיוניים" נסגרים, אך עובדים הכרחיים להמשך הפעילות התפקודית של מקום העבודה יוכלו להגיע אליו (למשל מנהלי שרתים, עובדי מעבדות, עובדי תחזוקה, שכר, משלוחים ועוד), בדומה למתכונת שהייתה קיימת בסגר של מרץ ואפריל.
  • חברות שמייצאות וחברות סטארט אפ שעדיין לא החלו לייצא יעבדו בהיקף של עד 30% מכוח העבודה, או עד 10 אנשים.
  • שירותי הרווחה והקליטה, הבנקים ומוסדות שוק ההון, החקלאות והתשתיות ימשיכו לעבוד.
  • כל מוסדות החינוך והלימוד מהפעוטון ועד האוניברסיטה יישארו סגורים – למעט גני ילדים לילדי עובדים חיוניים, שהיו סגורים עד כה וייפתחו כעת, ומוסדות החינוך המיוחד שיישארו פתוחים (בניגוד לסגר של מרץ, שבו נסגרו גם הם).
  • מגבלות התנועה יישארו כמעט כפי שהיו עד עכשיו – כלומר, מעט קשוחות פחות מכפי שהיו בסגר של מרץ-אפריל. תיאסר יציאה למרחק של יותר מקילומטר מהבית למעט לצורך הצטיידות בתרופות או במזון, לצורך קבלת שירותים חיוניים, כדי לסייע לאדם בעל קושי או מצוקה ולקבל טיפול רפואי, פסיכולוגי או רפואה משלימה. ניתן גם לצאת למסגרות רווחה, לטיפול סוציאלי חיוני או לטיפול חיוני בבעלי חיים.
  • ניתן יהיה לצאת מתחום הקילומטר גם לצורך ביקור אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה (כולל בני זוג), העברת ילדים להורים גרושים במסגרת משמורת והגעת ילדים למסגרות החינוך שנשארו פתוחים. בניגוד לסגר של חודש מרץ, ניתן יהיה לעבור דירה.  לאישה יהיה מותר לצאת לצורך טבילה במקווה. בניגוד לסגר מרץ, שבו דיירים במוסדות רווחה ובעלי מוגבלויות נכלאו במסגרות או בביתם, כעת הם יוכלו להמשיך לצאת לביקורי משפחה. בתי האבות והדיור המוגן, לעומת זאת, ייסגרו לביקורים. שלא כמו בסגר האביב, צה"ל אינו מבצע סגר יציאות.
  • ניתן יהיה לקיים ספורט יחידני או עם בני משפחה ושותפים שגרים באותו בית גם מעבר למגבלת הקילומטר – ובלבד שהיציאה משטח הקילומטר תהיה ברגל ולא ברכב.
  • ביום כיפור לא יוטלו מגבלות על רכיבה באופניים.
  • ניתן להגיע לחוף הים ברגל לצורך פעילות ספורטיבית – אבל לא לצורך שחיה ושיזוף. המשטרה הודיעה שתמנע את מה שכינתה "הפגנות פיקטיביות" על חוף הים.
  • השינוי העיקרי במגבלות התנועה הוא שלא ניתן יהיה לעבור את מגבלת הקילומטר מהבית בשביל להשתתף בהפגנות. ניתן יהיה לקיים הפגנות ברחבי הארץ, כל עוד נשמרת מגבלת המרחק ומגבלת ההתקהלות של עד 20 איש במקום אחד.
  • אם מליאת הכנסת תאשר במהלך הלילה את התיקון לחוק הקורונה, לאחר הסגר יוגבלו ההפגנות לעד אלפיים איש בהפגנה.
  • במהלך סופ"ש הקרוב ובמהלך יום הכיפורים ניתן יהיה להתפלל בבתי הכנסת במסגרת המתווה הקיים, המורכב, לחישוב מספר המתפללים, שמאפשר כניסה של כמה עשרות מתפללים לבית כנסת בגודל ממוצע.
  • לאחר צאת יום הכיפורים ייסגרו בתי הכנסת, המסגדים והכנסיות וייאסר להתפלל בהם, ותפילות ייערכו רק בשטח הפתוח ובהשתתפות של עד 20 איש.
  • בעל תפילה שקיבל אישור מהמשרד לשירותי דת להשתתפות בתפילות הימים הנוראים יוכל לצאת להתפלל גם מעבר להגבלת המרחק.
  • לקראת חג הסוכות ניתן יהיה לצאת מהבית וממגבלת הקילומטר לצורך רכישת ארבעת המינים ומוצרים לסוכה, אבל שוקי ארבעת המינים לא ייפתחו. כפי שנחשף בזמן ישראל, עדיין לא ברור מה תהיה מגבלת הישיבה בסוכה.
  • לקראת יום הכיפורים ניתן יהיה לצאת ממגבלת הקילומטר כדי לקיים את מנהג הכפרות.
  • ניתן לצאת מהבית וממגבלת המרחק לשם השתתפות בהלוויה או ברית מילה. הלוויות והבריתות יתקיימו במסגרת מגבלות ההתקהלות – עשרה אנשים בברית ו-20 בלוויה. לא ניתן יהיה לצאת לצורך אזכרה, למעט קרובי משפחה מדרגה ראשונה שיקירם נפל במהלך מלחמת יום הכיפורים יוכלו לקיים אזכרה לזכרו בית העלמין.
  • ניתן יהיה לעבור את הגבלת המרחק של קילומטר מבית המגורים כדי לטוס לחו"ל, אך טרם פורסם המתווה שיקבע את פעילות נתב"ג והטיסות מישראל.
תל אביב בזמן הסגר, 20.9.2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
תל אביב בזמן הסגר, 20.9.2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
07:45 עריכה

ועדת החוקה עדיין דנה בתיקונים בחוק הקורונה. יו"ר הוועדה, יעקב אשר, הצליח להוציא מהחוק מעט מעוקצו, ולבטל את הסעיף המאשר לממשלה לאסור על הפגנות ותפילות כליל. ההערכה היא שהשינוי של הרגע האחרון לא ישנה את מתווה הסגר שנכנס לתוקפו היום, הכולל איסור הפגנות מחוץ לרדיוס של קילומטר וסגירה של בתי הכנסת אחרי צאת יום הכיפורים.

07:46 עריכה

אנשי המקצוע ממשיכים לתקוף את הממשלה על התנהלותה מול מגפת הקורונה:

07:48 עריכה

בתי הכנסת יישארו פתוחים במהלך יום הכיפורים, במתכונת המורכבת הקיימת, המאפשרת תפילות של עשרות מתפללים בבית כנסת ממוצע. לפי התבטאויות ראשי המשטרה, ההגבלות הקיימות על התפילות לא ייאכפו גם ביום הכיפורים, כפי שלא נאכפו בראש השנה:

 

07:50 עריכה

השווקים, שנשארו פתוחים עד עכשיו, ייסגרו – למעט מרבית הבאסטות, שבהן נמכר מזון המוגדר כ"חיוני".

הסוחרים, כמו רבים אחרים, אינם מרוצים מהתהליך שבו התקבלו ההחלטות על כך:

 

07:59 עריכה

לאחר שעות דיון ארוכות, והצבעה על מאות הסתייגויות, ועדת הכספים אישרה הלילה, לקריאה שנייה ושלישית את התיקון לחוק התכנית לסיוע כלכלי, הכוללת הקלה בתנאי קבלת מענקי הסיוע לעסקים, מקדמות ודחייה של ההפחתה האפשרית בתשלום דמי האבטלה.

בין היתר קובעת הצעת החוק כי:

  • במהלך החודשים ספטמבר-אוקטובר יוענק מענק הסיוע בגין הוצאות קבועות, החל מפגיעה בגובה 25% במחזור העסקאות של בעל העסק ביחס לתקופה המקבילה טרום התפרצות הנגיף, במקום 40% פגיעה עד כה.
  • הקלה בתנאים לקבלת מענק הוצאות קבועות ותשלום מקדמות על חשבון המענקים לעסקים הסובלים מירידה במחזורים בחודשים ספטמבר-אוקטובר, עם אפשרות להארכה של התקופה.
  • מנגנון ההפחתה בדמי האבטלה, שאמור להיכנס לתוקף במקרה של ירידה חדה בהיקף האבטלה, יידחה בחודש ויופעל מסוף נובמבר ולא מאוקטובר, עם אפשרות לדחייה. ההחלטה היא חסרת משמעות מעשית כיוון שהיקף האבטלה במשק נשאר הרבה מעל 10% עוד לפני תחילת הסגר וכעת נמצא שוב בעלייה חדה.
קמפיין חוצות נגד האבטלה במשק, יולי 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
קמפיין חוצות נגד האבטלה במשק, יולי 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
08:03 עריכה

08:26 עריכה

בעיצומו של משבר הקורונה, כשהתקשורת מלאה דיווחים קשים על מצוקתם הטכנית והנפשית של הרופאים והאחיות המטפלים בחולים במגפה, פרסם הבוקר עיתון ואתר "מעריב" מכתב אישי של מו"ל העיתון, אלי עזור, שבא חשבון עם מערכת הבריאות והרופאים שטיפלו באחותו, אפרת, שנפטרה לפני שבוע.

"הלב נקרע ושולח אותך לחשבון נפש נוקב בנוגע למותה ולכל מה שנלווה אליו", כתב עזור, "סערת הרגשות שפקדה אותי עם מותה הביאה עמה חשבון נפש נוקב עם רופאים, שנדמה כי שכחו, לכאורה, את שבועת הרופא המפורסמת. אין לי ספק שזו לא הייתה כוונתם, אך הטיפול האטי והמזדנב, התגובות האטיות והריחוק בעתות מצוקה קשים מנשוא.

התחושה שהם, לכאורה, יודעים מה היא טובת המטופל, אף שבפועל לא מצליחים לסייע לו – רק מעצימה את העניין. שוו בנפשכם חולה הנאנק מכאבים המגיע לרופא, וזה, בביטחון ובקור רוח, מעניק לו טיפול שאינו מועיל. זאת ועוד: חולה שחש במרוץ נגד השעון והזמן מול מחלה המאיימת להביאו אל קצו, זקוק לתקווה (לצערי, לא פעם השיחות עם הרופאים גרמו לאפרת את ההפך). אולי אם היו נוהגים אחרת, אפרת הייתה היום בחיים ולא הייתה עוברת ייסורים כה קשים".

המכתב מפרט במלים קשות ונוגעות ללב את טענותיו של עזור על כשלים בטיפול באחותו, בלא תגובה של הרופאים שטיפלו בה. בסיום המכתב סיפר עזור: "וידוי אישי: ביקשתי בתחילה מהעורך לפרסם את הכותרת 'רופאים ותליינים'. אחרי שיחות ריכוך ושכנוע מצדו, הוא הציע והחליט על 'רופאים ללא חמלה'".

אלי עזור (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אלי עזור (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
08:35 עריכה

משרד הבריאות עדכן כי 7,527 איש אובחנו בקורונה ביממה האחרונה. אתמול התקבלו תוצאות עבור 56,307 בדיקות. אחוז הנבדקים החיוביים לנגיף הוא 12.8%.

משרד הבריאות עדכן היום (שישי) כי 37,525 בני אדם אובחנו בקורונה בשבוע החולף.

209 בני אדם מתו השבוע – שיא במספר המתים בשבוע אחד, שהגיע לממוצע של יותר מ-20 ליום.

במספר החולים המונשמים עלה ב-14 משבוע שעבר והגיע גם הוא לשיא של 167 מאז פרוץ המגפה.

מספר החולים הפעילים (מי שאובחן כחולה או נשא של הנגיף, פחות מי שהבריא ממנו או מת) הגיע ל-60,786 – עלייה של 14,416 מהשבוע שעבר,. בבתי החולים מאושפזים 1,338 חולים – עלייה של 148 חולים מהשבוע הקודם, מתוכם 669 המוגדרים כ"חולים קשה".

עובד מגן דוד אדום מבצע בדיקת קורונה במתחם היבדק וסע בירושלים, 23 בספטמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עובד מגן דוד אדום מבצע בדיקת קורונה במתחם היבדק וסע בירושלים, 23 בספטמבר 2020 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
09:01 עריכה

מרב מיכאלי, ח"כ ממפלגת העבודה שנמצאת בממשלה, במתקפה חריפה על הסגר שהטיל נתניהו:

09:04 עריכה

בניגוד לסגר של חודש מרץ, שהוטל בישראל במקביל למרבית העולם המערבי וזכה להסכמה-בשתיקה ואף לשבחים של האופוזיציה, הסגר הנוכחי מעורר באופוזיציה ביקורת חריפה מקיר לקיר:

10:21 עריכה

שרת התחבורה מירי רגב גיבשה מתווה חדש לנהלי הטיסות מישראל בזמן הסגר. כך מפרסם הבוקר אתר ynet. לפי המתווה, מי שקנה כרטיסי טיסה עד מועד כניסתו לתוקף של הסגר יוכל להמריא במהלך הסגר לפי מתווה פתיחת השמיים למדינות ירוקות.

אם מתווה זה יאושר, אזרחים שיזמינו כרטיסי טיסה בשעות הקרובות יוכלו להמריא גם במהלך הסגר. לעומת זאת, אזרחים שיזמינו כרטיסים אחרי כניסתו לתוקף של הסגר לא יוכלו להמריא אם מועד הטיסה הוא במהלך הסגר. בכל מקרה, מי שישוב ממדינה "ירוקה" יהיה פטור מבידוד ומי שיחזור ממדינה "אדומה" ייכנס לבידוד.

בנוסף הוחלט להגביל "סלוטים" לטיסות יוצאות, כך שמרגע הסגר יצומצמו מספר הטיסות. המתווה נמצא כעת בדיונים משפטיים אצל היועץ המשפטי לממשלה ועדיין דרוש אישור של הכנסת.

רגב אמרה למקורביה במהלך הדיונים כי "זה מתווה שמצד אחד שומר על תפקוד ענף התעופה והעובדים ואינו פוגע באופן לא מידתי ברוכשי הכרטיסים בטרם הסגר. עיקרון הסולידריות החברתית הוא עיקרון לא פחות חשוב. ההחלטה לא קלה כשנפגעות זכויות של אזרחים, אבל היא מאזנת ושומרת על זכויות באופן מידתי ועוזרת להורדת התחלואה".

מדובר בהקלה משמעותית ביחס למתווה הקודם שגיבשה רגב בהתאם לדרישותיו של ראש הממשלה נתניהו שהסגר יהיה דרקוני. לפי המתווה הקודם שגיבשה השרה רגב, בשבוע הראשון של הסגר יאפשרו לנוסעים שבוע נוסף להמריא מהארץ ובשבוע השני תיעצר תנועת הטיסות היוצאות – כך שנוסעים יוכלו לשוב לישראל בטיסות נכנסות ותימשך פעילות מטוסי המטען בלבד.

הקלות נוספות כבר ניתנו הבוקר: הוחלט כי טיסות המטען ימריאו גם במהלך הסגר, כפי שהמריאו בסגר הקודם ובכל העולם; הוחלט גם שלא תהיה הגבלה על טיסות נכנסות, כיוון שישראל לא יכולה למנוע מאזרחיה השוהים בחו"ל לשוב לישראל.

ynet מצטט גורם בלשכת שרת התחבורה רגב שאמר כי: "יש לחצים גדולים מאוד בנוגע לפעילות בנתב"ג, אבל זה ברור לכולם שהפעילות לא תוכל להמשיך תחת סגר כפי שהיא היום. יש הרבה מאוד נוסעים שכבר הזמינו כרטיסי טיסות והם נמצאים במצוקה, כך שניסנו למצוא מתווה שיאפשר זמן התארגנות. אם ראש הממשלה ושר הבריאות אומרים שזה פיקוח נפש אז אין לנו עניין לשחק בחיי אדם".

מירי רגב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מירי רגב (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
10:32 עריכה

עיתון ואתר "הארץ" פרסם הבוקר תמלילים חדשים מחקירות נתניהו. התמלילים חושפים תמונה קשה על עסקאות של נתניהו, לכאורה, עם כלי תקשורת במטרה להטות את הסיקור לצרכיו, שחלקן טרם פורסמו וטרם נחקרו.

באחת ההקלטות נשמע נתנינו אומר: "הנה בא ירון דקל, שגם איתו עשיתי עסקה, כן? ואומר לי, תגיד איזה אנשים אתה רוצה שנכניס לכאן. איך אבי וייס (מנכ"ל חדשות ערוץ 12) קיבל את התפקיד שלו? פגש את מוזי ורטהיים בבית קפה באבן גבירול… הוא עמד למנות את ניסים משעל, ואני אמרתי לו "ניסים, אתה הולך לעשות טעות".

חקירות אחרות עסקו בטענה שנתניהו אינו מחזיק ארנק וחי מעזרה שהוא מקבל מאחרים. באחת החקירות נשמע חוקר שואל את רה"מ "יש לאדוני ארנק בכיס?" וכשנתניהו השיב בשלילה שאל "כרטיס אשראי גם אין"?  נתניהו הגיב בציניות: "אוי נו באמת, מביאים לי כסף מהבנק ואני מכניס אותו לתוך הכיס".

"נתניהו צרח והלם על השולחן", תיאר הכתב, גידי וייץ, "החוקרים הטיחו בו שוב ושוב שהוא משקר, ונתניהו אמר להם: "אל תדברו אליי ככה".

בנימין נתניהו באולם 317 של בית המשפט המחוזי בירושלים, דקות לפני פתיחת משפטו. 24 במאי 2020 (צילום: Ronen Zvulun/ Pool Photo via AP)
בנימין נתניהו באולם 317 של בית המשפט המחוזי בירושלים, דקות לפני פתיחת משפטו. 24 במאי 2020 (צילום: Ronen Zvulun/ Pool Photo via AP)
10:57 עריכה

ועדת החוקה ממשיכה בדיונים על התיקון לחוק הקורונה, ולא ברור אם ייכנס לתוקף עד השעה 14:00 בגלל העיכוב בדיונים.

הסגר המורחב ייכנס לתוקף בכל מקרה, אך אם החוק לא יאושר, תיווצר בעיה משפטית עם הפסקת ההפגנות הכלולה במתווה.

במהלך הדיונים התחוללה מהומה: יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר האשים את האופוזיציה והמפגינים בהתפשטות המגפה. זוהר אמר כי: "לא ניתן לסיים את החוק היום ללא הסכמת האופוזיציה. אין אפשרות לסיים את החוק היום הכנסת ללא הסכמת האופוזיציה".

לדברי זוהר: "אתמול נערכו מעל 60 הלוויות של חולי קורונה. אנחנו לקראת קפיצה משמעותית בתמותה ומקבלים מסרים שאם יבואו אלפים לבלפור, אלפים יבואו לבתי הכנסת להתפלל בכיפור. כל מי שטוען שזה שטויות יישפט בבית דין של מעלה".

לדברי זוהר: "יש מי שרוצים שההפגנות יימשכו כי זה מגביר את התמותה. אם החוק לא יעבור ובימ"ש העליון יקבל החלטה שהוא לא מאשר את התקנות לארבעה ימים יתרחש פה אסון אפידמיולוגי שלא חלמנו."

דיון על התיקון לחוק הקורונה בכנסת, (צילום: דוברות הכנסת)
דיון על התיקון לחוק הקורונה בכנסת, (צילום: דוברות הכנסת)

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו התפרץ לדבריו בזעם ואמר: "מאיפה הבאת את זה? אל תשחק במוות של אנשים. אתה חולה נפש". ח"כ זוהר הגיב: "אל תהיה טיפש".

ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד תל"ם אמר: יו"ר הקואליציה הוא גיבור של רפש, מטיח האשמות דמגוגיות מופרכות. העובדה היא שהסגר לא תלוי בחוק שלפנינו. לומר זאת זו רעות והבל רוח. הציבור עוד עלול להתבלבל מדברי הבלע האלו. הסגר ייכנס ב-14:00 לתוקף בכל מקרה והכלכלה תושבת".

דיון בתיקון חוק הקורונה שאמור למנוע הפגנות (צילום: ועדת החוקה של הכנסת)
דיון בתיקון חוק הקורונה שאמור למנוע הפגנות (צילום: ועדת החוקה של הכנסת)
11:05 עריכה

הדרמה בוועדת החוקה ממשיכה: אמרי שח"כ מיקי זוהר אמר ש"החוק לא יעבור אם האופוזיציה לא תשתף פעולה", אמר זוהר: שוחחתי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. אם החוק לא יעבור היום במליאה ולא יוגבלו ההפגנות, הממשלה תאשר מהלך לתקנות שעת חירום למניעת הפגנות לארבעה ימים".

11:09 עריכה

סבגן הרמטכ"ל, אייל זמיר, הודף את הביקורת על העיכוב בהקמת מפקדת אלון לקטיעת מערך ההדבקה ומגלגל את ההאשמה על הממשלה. הדברים נאמרו היום בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות" ולאתר ynet.

לדברי זמיר: "המפקדה שהקמנו באוגוסט שתהפוך למבצעית באופן מלא, לפי תוכנית, בחודש נובמבר, לא תפתור לבד את הבעיה. היא מרכיב קריטי וחיוני במערכה, עם תרומה משמעותית, אבל עם היקפי התחלואה הנוכחיים יהיה לנו קשה להתמודד".

"המפקדה הוקמה כדי להתמודד עם אלף נדבקים ביום, אסתכן ואומר אפילו 2,000. המפקדה לא יודעת להתמודד עם היקפים של יותר מ-5,000 נדבקים ביום ושום כוח אחר לא יידע לעמוד מול היקפים כאלה", אמר זמיר.

"לכן אני חושב שצריך לעשות פעולה דחופה אנחנו במצב חירום וצריך לעשות פעולות חירום כדי לעצור את התפשטות המגפה, להוריד את ההדבקות לכמה מאות ביממה – ואז המפקדה תהיה יעילה. אם ננקוט קודם בפעולות לצמצום התחלואה, והמפקדה תדע לשמר על המספרים נמוכים, לקטוע מגעים בהיקף של כאלף נדבקים ביממה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הרמטכל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן בבור בקריה בתל אביב במהלך הלילה בו חוסל בכיר הג'יהאד האיסלאמי, בהאא אבו-אל עטא. מימין סגן הרמטכל אייל זמיר (צילום: קובי גדעון/לע
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הרמטכל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן בבור בקריה בתל אביב במהלך הלילה בו חוסל בכיר הג'יהאד האיסלאמי, בהאא אבו-אל עטא. מימין סגן הרמטכל אייל זמיר (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
11:23 עריכה

מפגן שיתוף נדיר בין ישראל ביתנו לרשימה המשותפת נראה היום בוועדת החוקה של הכנסת, שם האופוזיציה כולה, פרט ל"ימינה", נלחמת נגד שינוי חוק הקורונה באופן שיגביל הפגנות:

11:29 עריכה

המצב נעשה מסובך מרגע לרגע: הממשלה מקדמת תיקון לחוק הקורונה שיאפשר לה להגביל הפגנות, וכחול לבן תומכת בחוק. האופוזיציה מעכבת את העברתו, מה שמעלה את האפשרות שהסגר ייכנס לתוקף ב-14:00 בלא הגבלה של ההפגנות ושההפגנות הענק בירושלים יתקיימו בכל זאת במוצ"ש הקרוב. ח"כ מיקי זוהר איים שאם החוק לא יעבור הממשלה תגביל את ההפגנות במסגרת הוראות שעת חירום – אבל לכך מתנגדים בכחול לבן.

 

11:34 עריכה

בינתיים, בשטח, ההפגנות ממשיכות:

11:39 עריכה

הממשלה אישרה את המתווה החדש שיצרה שרת התחבורה מירי רגב על הטיסות מישראל וממנה ועל פעילות התחבורה הציבורית. במסגרת ההגבלות, מי שרכש כרטיסי טיסה עד כניסת הסגר לתוקף יוכל לצאת מהארץ גם במהלך הסגר. אולם, נוסעים שטיסתם בוטלה, או שלא התאפשר להם לטוס בשל הסגר – יהיו זכאים להחזר לפי חוק שירותי התעופה.

עוד נקבע כי בעלי אזרחות ישראלית יוכלו להיכנס לארץ גם במהלך הסגר, בעוד כניסת זרים נאסרה.

התחבורה הציבורית תצומצם למתכונת מינימלית, דומה לזו שהתקיימה בימי הסגר הראשון. כך, הקווים העירוניים יפעלו בתדירות נמוכה, וחלקם יבוטלו באופן זמני. כלל האוטובוסים יפסיקו לפעול בשעה 20:00 בערב, ויתחדשו שוב בבוקר. רכבת ישראל תמשיך לפעול, אך בתדירות נמוכה, בפרט בקווים הפרבריים שיש להם חלופות, ומספר הנוסעים יוגבל ל-50%. גם פעילות הרכבת הקלה בירושלים תצומצם.

בסופי שבוע השירות העירוני יופעל גם כן במתכונת מצומצמת, ובמוצאי שבת יסתיים בשעה 22:00, בעוד השירות הבינעירוני יופסק לחלוטין. כך גם בערב יום הכיפורים, ובמוצאיו. עם זאת, שירות "באבל" בגוש דן ו"תיק-תק" בחיפה וירושלים, המאפשרים נסיעה בהזמנה מראש, ימשיך לפעול בימי השבוע, עם מספר נוסעים מוגבל. מוניות שירות ומוניות רגילות ימשיכו לפעול.

יש לציין כי במהלך הסגר הקודם ההגבלות על התחבורה הציבורית דווקא הגדילו את הצפיפות באוטובוסים ובתחנות, כיוון שככל שמספר קווי הנסיעה קטן יותר, נוסעים רבים יותר צריכים להצטופף בכל אוטובוס ובכל תחנה. ניתן להניח שהגדלת הצפיפות הגדילה גם את ההדבקה במגפה, ושכך יקרה גם בסגר הנוכחי.

אוטובוס עירוני באשקלון ימות הקורונה (צילום: Flash90)
אוטובוס עירוני באשקלון ימות הקורונה (צילום: Flash90)
11:57 עריכה

איציק שמולי מצהיר על התנגדותו להגבלת ההפגנות במסגרת תקנות שעת חירום. יש לציין כי הממשלה שבא הוא חבר דווקא נלחמת כעת על חוק להגבלת ההפגנות שנידון בוועדת החוקה של הכנסת:

12:32 עריכה

חברי הכנסת, בעיקר מהאופוזיציה, ממשיכים לדווח על הקרקס בכנסת סביב סעיף הגבלת ההפגנות בתיקון לחוק הקורונה. הניחוש הנפוץ: נתניהו מעביר את החוק בכוונה להכשיל אותו מראש כדי להמשיך להאשים את המפגינים בהתפשטות המגפה:

12:38 עריכה

פרוייקטור הקורונה, רוני גמזו, התראיין היום לסוכנות הידיעות AP והצהיר על כוונתו לפרוש בנובמבר הקרוב מתפקידו. גמזו הודה בראיון בטעויות שביצע והאשים את הממשלה ב"ניהול גרוע", אך לא תקף אישית את ראש הממשלה נתניהו.

"אני מצפה שהסגר הנוכחי יחזיר את התחלואה לרמות 'נוחות' במהלך החודש הבא", אמר גמזו "אם לא תחול התפתחות יוצאת דופן, הוא מתכנן לחזור לניהול בית החולים איכילוב בתל אביב בחודש נובמבר. אני קורא למי שיחליף אותי בתפקיד לראות את המשבר ממלחמה ממושכת, ללא פיתרון מהיר. זו עבודה קשה. אל תכריזו על ניצחון, אל תצהירו על כישלון. התקדמו והמשיכו להילחם".

"יש אי-ודאות רבה", אמר גמזו, "ועליך לקבל החלטות שמשפיעות על חיי אנשים, הרגלים, החיים החברתיים והמחייה – שכר והכנסה, עסקים. כל החלטה שתיקח היא לא החלטה רפואית – זו החלטה כלכלית-חברתית".

לדברי גמזו: "יש מספר גורמים למצב הנוכחי של ישראל. חרי הנזק הקטן יחסית של הגל הראשון, הישראלים לא לקחו את הנגיף ברצינות מספקת. החזרת תלמידים לכיתות הגבוהות במערכת החינוך החודש, הייתה כישלון שהתרחש תחת המשמרת שלי". גמזו ציין גם "ניהול רע של הממשלה" כאחת הסיבות להתגברות המגפה, אך לא האשים ישירות את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אני מאמין שנתניהו, כמו רבים אחרים, לא הבין שיציאה מהסגר חייבת להיות מאוד זהירה והדרגתית. אף איש מקצוע מתוך המשרד או הממשלה הניף דגל אדום. לפעמים ראש ממשלה צריך את זה".

פרויקטור הקורונה רוני גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
פרויקטור הקורונה רוני גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
13:05 עריכה

הסגר נכנס לתוקף בעוד כשעה, פרטיו בקושי הובהרו לציבור, וחברי הכנסת ממשיכים להתגושש עד הרגע האחרון בנושא ההפגנות – ולהאשים בכך אלה את אלה:

13:14 עריכה

13:17 עריכה

13:24 עריכה

בעוד שמרבית סיעות האופוזיציה – יש עתיד, ישראל ביתנו, מרצ והרשימה המשותפת – מתגוששות עם הממשלה עד הרגע האחרון על כוונתה לאסור הפגנות במסגרת הסגר, בימינה תומכים בהגבלת הפגנות גם אחרי ההקלות בסגר:

13:30 עריכה

הליכוד מממש את איומיו: שר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע כי יביא לאישור הממשלה תקנות לשעת חירום שיהיה בכוחן להגביל התקהלות עד לחקיקת החוק בכנסת שבוע הבא. זאת בהסתמך על "חוות דעת רפואית", לדבריו, הקובעת כי "חלה סכנה בהתקהלות ועקב העובדה כי מלאכת החקיקה לא תסתיים היום".

לדברי אדלשטיין: "מול עיניי נמצאת לפני הכל בריאות הציבור. לא אאפשר סיכון חיי אדם בהתקהלויות בכלל ולא בהפגנות ולא בבתי הכנסת ".

יולי אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
יולי אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
13:42 עריכה

נתניהו לוחץ על גנץ ומנדלבליט לאשר את האיסור על ההפגנות בצו ממשלתי העוקף את הכנסת. ספק אם הצו ייכנס לתוקף, אבל אז יהיה לנתניהו את מי להאשים:

13:58 עריכה

שעת השין – 14:00 – הגיעה, וכעת נכנס לתוקף סגר מהודק יותר מזה שהוטל לפני שבוע. ועם זאת, הסגר אינו כולל, בינתיים, את ההגבלה הדרקונית שתוכננה על ההפגנות. זאת, כיוון שהגבלה כזאת – בניגוד להחמרות אחרות בסגר – כרוכה בתיקון של חוק הקורונה, הקובע מפורשות שאסור להגביל הפגנות בשל המגפה – והתיקון בחוק המתיר איסור הפגנות טרם אושר בוועדת החוקה של הכנסת.

הפגנה נגד נתניהו בירושלים, 12.9.2020 (צילום: אוליבייר פיטוסי)
הפגנה נגד נתניהו בירושלים, 12.9.2020 (צילום: אוליבייר פיטוסי)
14:11 עריכה

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) נעל את ישיבת הוועדה הדרמטית שדנה בתיקון חוק הקורונה – התיקון שהיה אמור לאפשר לממשלה להגביל את ההפגנות במסגרת הידוק הסגר על ישראל, שנכנס לתוקף היום ב-14:00.

אשר נעל את הישיבה לאחר שח"כ איתן גינזבורג טען כי הסתייגויות שהעלה ח"כ שלמה קרעי וח"כים נוספים לתיקון בחוק הקורונה מהוות נושא חדש.

*יו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמר: "דיברנו גלויות שאנחנו לא מצליחים להעביר את החוק ובשבת צפויות הפגנות. פנינו לכחול לבן להצטרף לחקיקת תקנות שעת חירום שיכלו לעזור לנו והם סירבו ולכן נכון לרגע זה גם החוק הזה אם ייכנס לתוקפו זה יהיה רק ביום רביעי כשזה כבר לא רלוונטי ואת הנזק והמחיר נשלם בתחלואה".

עוד אמר זוהר: "בעקבות החלטות חבריי, ח"כ קרעי הלוי ומארק שיזמו יוזמה נכונה לקבוע באמצעות בקשה להסתייגות, שההפגנות הללו, הן דבר מסוכן ובעייתי שמונע מאתנו להסביר לציבור למה הוא צריך לשמור על ההנחיות כשאלפים מתגודדים. מה שגורם לקואליציה לאבד מנדטים הוא התפשטות המגיפה. מבחינתנו החוק הזה ייעצר. כל יגישו בקשה לנושא חדש והחוק ייקבר. אתם מנסים לקבור את החוק".

*ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר: "הסתייגויותיו של ח"כ קרעי מהוות עילה לטענת נושא חדש ואמר: המצב הבריאותי הוא הסיבה לחוק קשה ומורכב זה. רצינו להעביר אותו ולא ישנו כל הלילה כדי להעביר אותו לפני הסגר. בשל השימוש בתרגילים כדי למצוא סמכויות אנטי דמוקרטיות, אני נאלץ לטעון לנושא חדש ולדון בו האם הוא באמת קשור לחוק או שנועד להביא להליך לא דמוקרטי שאינו קשור לחוק".

*ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר: אתה פחדן תביא את הדברים להכרעה דמוקרטית בכנסת. מחיקת סעיף בחוק יכולה להוות עילה לטענת נושא חדש? אתם משגעים את כולם בשביל כמה מטורללים?

ח"כ עודד פורר אמר: |אתם מחריבים את הכלכלה רק בשביל יהיו שלא יהיו הפרגנות? ירדתם מהפסים?"

*יועמ"ש הוועדה ד"ר עו"ד גור בליי העיר: "נתקלתי בלא מעט מקרים של נושא חדש על הסתייגויות. 3 מתוך 4 ההסתייגויות הן מחיקה של חלקים מתוך סעיפים בהצעת החוק. במקרה הזה קשה לומר על תיקון מסוים שהוא חורג מגדר הנושא. הסתייגויות המחיקה אינן נושאים חדשים אך זו הכרעה הניתנת בוועדת הכנסת".

יעקב אשר (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)
יעקב אשר (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)
14:23 עריכה

כמו בזמן הסגר הקודם, עיריית רמת גן יצרה גבול מאולתר בינה לבין בני ברק השכנה וחסמה בפני תושבי בני ברק את הכניסה לפארק מרום נווה שבשטחה – שבדרך כלל מלא בתושבים מבני ברק שכמעט אין להם גינה ירוקה אחרת.

14:25 עריכה

נתניהו ושרי הליכוד, שנכשלו בניסיונם להעביר הגבלה על הפגנות במסגרת תיקון חוק הקורונה, מנסים כעת להעביר הגבלה כזאת שתמנע את הפגנות מוצ"ש בירושלים במסגרת תקנות שעת חירום. זה לא מפריע לח"כים מהאופוזיציה להודיע שבמוצ"ש ההפגנות יתקיימו כסדרן ולהזמין את הציבור לבוא:

14:26 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי נותן לנתניהו ואדלשטיין רוח גבית לקביעת תקנות שעת חירום להגבלת הפגנות:

מאוחר יותר הסביר חזי לוי:

14:27 עריכה

14:33 עריכה

בזמן שהפלונטר במערכת הפוליטית מסתבך עוד ועוד, עומר ינקלביץ' יוצאת לשטח לחזק את ידי הלוחמים בחזית הרפואה:

14:59 עריכה

ארגוני המחאה מודיעים: לא נפגין בבלפור כרגיל בזמן הסגר.

15:16 עריכה

הראשון שזיהה? ח"כ יאיר גולן כותב על אירועי הימים האחרונים ומקשר לנאום התהליכים שלו.

חברים, ברוח יום הכיפורים, רציתי לומר לכם שטעיתי, אני מתנצל.טעיתי שכאשר הזהרתי מפני תהליכים רעים של ריסוק הדמוקטיה, לא…

פורסם על ידי ‏Yair Golan – יאיר גולן‏ ב- יום שישי, 25 בספטמבר 2020

15:31 עריכה

ח"כ ניצן הורוביץ: האופוזיציה ניצחה.

15:46 עריכה

בקיעים בהסכמות ארגוני המפגינים? על פי דיווחים יכול להיות שיהיו שיגיעו להפגין כרגיל.

פעיל מחאה כותב שיגיעו ויקפידו:

15:51 עריכה

חיוכים בזמן הדיונים המרתוניים הבוקר:

15:56 עריכה

במעריב מדווחים כי הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, אמרה כי "התקנות שאושרו הבוקר, ריככו משמעותית את ההגבלות שהוצגו בקבינט הקורונה ביום רביעי האחרון, ובכך הפחיתו את עלות הפגיעה בתוצר, כך שהעלות העדכנית של הסגר עומדת על כ-11-12 מיליארד שקל".

16:13 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן מברך על כך שארגוני מחאה לא יגיעו להפגין בשבת.

עפר שלח כתב:

"החלטה מעולה של מנהיגי המחאה. זו הדרך לפרק את שקריו של הכושל והמושחת, כי המחאה תימשך והמחאה תנצח". 

גם יאיר לפיד מרוצה:

16:46 עריכה

ח"כ אבידר מתכונן למחטף של ראש הממשלה:

16:49 עריכה

התחלואה במגזר החרדי שוברת שיאים: 

מדובר ככל הנראה בחסידות גור: 

16:56 עריכה

אעידה תומא-סלימאן: ככה מנענו את איסור ההפגנות של נתניהו. האם התמונה הזו תשמש בעתיד נגד האופוזיציה שפעלה למען ההפגנות והאשמתה בתחלואה?

17:00 עריכה

אהוד ברק מאשים: נתניהו רק רוצה ליצור כאוס ואינו רוצה לפתור את משבר הקורונה כלל. על פי הסרטון שפרסם, מטרת נתניהו לעצור את ההפגנות, למנות יועמ"ש אחר ולהימלט מהמשפט.

17:39 עריכה

נתניהו: מטרתי היחידה לשמור על חיי אדם. 

מצב החרום מחייב אותנו לקבל החלטות קשות אבל הכרחיות.זה לא קל, לא בישראל ולא במדינות באירופה שגם בהן המחלה צוברת תאוצה…

פורסם על ידי ‏Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‏ ב- יום שישי, 25 בספטמבר 2020

17:51 עריכה

ח"כ אורלי פרומן על ניסיון הרצח במצפה רמון:

17:54 עריכה

הממשלה אישרה במשאל טלפוני תקנות לסגר.  

להלן המגבלות שהתווספו:
א. היציאה המותרת ממקום המגורים לפעולה או למטרה שהותרה, תהיה רק בתחום היישוב בו מצוי מקום המגורים של האדם (למשל קניה במרכולים או מוצרי פארם). למעט, לגבי פעולות או מטרות שלא ניתן לבצע ללא יציאה מיישוב מגוריו של אדם (למשל, עובד חיוני היוצא למקום עבודתו המצוי מחוץ לעיר, או אדם היוצא לסייע לאדם בעל קושי המתגורר ביישוב אחר). גורם במשרד המשפטים הבהיר: מותר לעבור מיישוב ליישוב לצורך הפגנה.
ב. לא תותר יציאה ממקום המגורים לטיסה, למעט אחת מהסיבות הבאות בלבד:
*לפעולה או למטרה המותרת לפי התקנות (כגון לצורך רפואי)
*בנוסף, ועל מנת שלא לפגוע בהסתמכות של הנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה עד ליום זה, תותר טיסה של מי שרכש כרטיס טיסה עד להיום 25.9.20, לכל צורך.
*ייקבע מנגנון של אישורים חריגים על-ידי מנכ"ל משרד התחבורה, לגבי טיסה של אדם שאינה לאחד הצרכים המותרים, ולמי שרכש כרטיס אחרי התאריך שנקבע (25.9).
ג. תבוטל אפשרות היציאה לצורך טיפול "רפואה משלימה", ותאסר האפשרות לפתוח מקום ציבורי ועסקי למתן טיפולי רפואה משלימה לציבור.
**יובהר כי אין בכך כדי לגרוע מהאפשרות לקבלת טיפול רפואי, שבהתאם לחוק כולל טיפול על ידי כל מטפלי מקצועות הבריאות: פסיכולוג, מרפא בעיסוק, פיזיותרפיסט, קלינאי תקשורת, תזונאי-דיאטן, קרימינולוג קליני, פודיאטר, פודיאטר מנתח וכירופרקט.
ד. הפעלת מקום לאימון של ספורטאי תתאפשר רק עבור ספורטאי בין לאומי, ולא עבור כל ספורטאי תחרותי.
ה. תותר יציאה לברית או הלוויה – רק של בן משפחה קרוב (סבא, סבתא, הורה, בן זוג או הורה של בן זוג, אח או אחות וילדיהם, דוד ודודה).
ו. תותר יציאה של אדם עם מוגבלות, שמחמת מוגבלותו נדרשת יציאתו למרחב הציבורי גם למרחק העולה על 1,000 מטרים ממקום מגוריו, יחד עם מלווה אחד.

בנוסף, הוחלט על הקצאת חיילים לסיוע למשטרת ישראל במשימת אכיפת הוראות חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה.
הממשלה אישרה הקצאת 500 חיילים נוספים לתגבור משטרת ישראל לצורך משימה זו כך שמספר החיילים הכולל יעמוד על 1,500 חיילים. על פי המנגנון שנקבע בהחלטת הממשלה, ניתן יהיה להגדיל את מספר החיילים ב-500 נוספים בהסכמת שר הביטחון והשר לביטחון הפנים.

מוקדם יותר הבוקר אישרה הממשלה במשאל טלפוני תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה – הגבלת פעילות במקומות העבודה.

17:55 עריכה

עדכון של בני גנץ: 

18:01 עריכה

רפי פרץ מגלה: זו שעת חירום.

18:07 עריכה

הכתב מיכאל שמש חשף כי השר יזהר שי אמר היום בזום לפעילים של כחול לבן:

"דקות לפני פתיחת ישיבת הממשלה השבוע התקשרתי לפרופסור גמזו ודרשתי ממנו להצהיר ללא כחל ושרק על עמדתו בנושא הסגר. היתה לנו שיחה גלויה וקשה ואמרתי לו: פרופסור גמזו, אתה עובד עבור אזרחי ישראל, לא עבור ראש ממשלת ישראל. קולך צריך להישמע באופן ברור ביותר בפני כל שרי הממשלה.

רבע שעה לאחר מכן, בישיבת הממשלה, פרופסור גמזו ביקש את רשות הדיבור ואמר את מה שצעדי הממשלה מוגזמים מאוד יחסית למה שהמליצו המומחים.

יש לי כבוד עצום לגבי אשכנזי ואבי ניסנקורן. הם אנשים בעלי זכויות רבות ומניות רבות. אבל השבוע היו לי איתם חילוקי דיעות קשים מאוד, אני חשבתי שהם לא היו צריכים בשום אופן להסכים עם ראש הממשלה לעבוד על החוק שבסופו של דבר גרם לרעש עצום מפלג ומיותר היום בכנסת. נתניהו עשה לנו תרגיל פוליטי, אני משוכנע בזה".

18:11 עריכה

ממונה הקורונה רוני גמזו אמר בחדשות 12: "כל פוליטיקאי שעוקץ אותי, מימין ומשמאל או בגב, שיזכור שבסופו של דבר זה פוגע באמון הציבור בממשל ולא ברוני גמזו. במלחמה בקורונה ובתפקיד המאוד מרוכב שלי אין מקום לתסכולים אני צריך להזיז הצידה את הרגשות, אני מכוון מטרה מאוד ברורה ומכיר באחריות הממשלה. אני ממליץ ושם קווים אדומים והם לא נחצו ואיתם אני עובד קדימה, אין מקום לרגשות".

על ההפגנות אמר גמזו: "בוא נזכור שנושא ההפגנות הוא אינו רק הערך הדמוקרטי, הוא נוצל ע"י ציבורים אחרים לעשות כאילו הפגנה ולשבש את ההנחיות בנושא של תנועה והתקהלות בימי הסגר. כולם צריכים לשים את זה מול העיניים ולא רק את האקט הדמוקרטי שאותו אני מכבר מאוד, אך הוא נוצל לכיוונים אחרים".

19:11 עריכה

ח"כ יאיר גולן משתף שיעורי הדבקה גבוהים ביישובים חרדיים כדי להראות שאין בעיה בהפגנות בבלפור.

19:33 עריכה

ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו הגיע לתכנית של אופירה וברקו ואמר כי הוא יהיה מחר בהפגנה בבלפור שתהיה בצורה שונה בהתאם להנחיות. אבידר אמר כי אין הצדקה לסגר וכי "נתניהו בלבל את המוח שבוע אחרי שבוע" עוד הוסיף כי ההכנסה לסגר הופכת אנשים לשקרנים כי אנשים יעבדו בכל זאת. "ראש הממשלה משקר כל הזמן והופך את כולנו לשקרנים", סיכם.

19:50 עריכה

השר יזהר שי אמר בתכנית של אופירה וברקו: "אנחנו נתנו לנתניהו שני דברים שלא היינו צריכים לתת לו. לא נלחמנו מספיק על המתווה של הסגר הזה ואני כאבתי את זה באופן אישי כי הלכתי עם האמת שלי ונלחמתי על שני דברים – מתווה יותר נכון לסגר ועל הנושא של מניעת ההפגנות שהוא חשוב בפני עצמו, אבל הפך להיות משהו אישי. לצערי, היו בתוך המפלגה עצמה חילוקי דעות".

20:06 עריכה

אביגדור ליברמן הגיע לתכנית של אופירה וברקו ואמר שהבעיה של מדינת ישראל היא ניהול זה לא בעיה של קורונה ולא כלכלה. אם ככה מישהו היה מנהל עסק פרטי היה כבר פושט רגל. ליברמן טען כי נתניהו הביא את ממונה הקורונה גמזו כדי להפיל עליו את האשמה במחדלי הקורונה וכי זה משהו שהוא תמיד עשה בנושאים אחרים.

ליברמן מתנגד לסגר אולם לא קרא לציבור להפר אותו. אלא "להפעיל שיקול דעת". ליברמן הוסיף: "אני לא סומך על הממשלה בשום נושא. זו לא אנרכיה. אי אפשר לסמוך על הממשלה אי אפשר לסמוך על נתניהו. ביבי עושה מה שטוב לביבי". ליברמן אמר בנוגע לעתיד "אני אמליץ על עצמי כראש ממשלה", וכי כל ממשלה ציונית מוזמנת להיות חברה בקואליציה – לא הרשימה המשותפת ולא החרדים.

20:35 עריכה

דנה וייס חשפה באולפן שישי כי שר אמר לה כי ההחלטות בממשלה לא ענייניות  וש-"אם היו רואים את הזום של ישיבת הממשלה השבוע המדינה הייתה רועדת".

21:15 עריכה

שר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין התייחס היום (שישי) להחמרת הסגר ולעלייה בתחלואה בערוץ 13, והצהיר: "צריך לומר לציבור את האמת – אנחנו הולכים לכמה שבועות של סגר, אבל בתנאים משתנים. אחרי השבועיים הראשונים של הסגר ה"קשה", בתקווה שיירדו המספרים, לאט לאט נתחיל לשחרר. לא נחזור על הטעויות שעשינו של פתיחה מיידית של הכול".

עוד הצהיר: "הדיבורים על הנזק הכלכלי העצום – קצת מוגזמים".

אדלשטיין התראיין גם לערוץ 12 ואמר כי "מספרי החולים – הם פועל יוצא של הבדיקות. כשהגעתי היו 3,000 בדיקות היום זה כבר 60 אלף. אנחנו בתחלואה אמיתית, ואחוזי החיוביים עולה". עוד אמר השר כי חשוב שבקרב הציבור "לא תהיה ציפייה שתוך שבועיים הכל ייפתח מחדש– זה יהיה הדרגתי ואיטי".

 

21:17 עריכה

רביב דרוקר חשף בערוץ 13 כי נעשה מאמץ לחקיקה שתאסור הפגנות בבלפור גם אחרי הסגר והדבר נעשה בתמיכת מפלגת ימינה. 

21:50 עריכה

ח"כ טיבי על מתי הקורונה: 

סגירה