הופעת מגל בלב הפריים טיים היא חריצת לשון לערכיות ומוסר

ינון מגל, צילום מתוך "הזמר במסכה", קשת 12
ינון מגל, צילום מתוך "הזמר במסכה", קשת 12

"את צריכה להתלבש יותר סקסי לתוכנית שלך, שתיראי יותר כמו ספרנית מסרט פורנו"; "זה פאקינג קשקושים! שאמרתי לה על הציצי ותחת שלה….שיכור במסיבה…למישהי שהפה שלה היה הכי מטונף בוואלה"; "היא נפגעה מזה?! בדיחה! עשה לי טובה ועוד עושים ממנה גיבורה…"

האמירות המלבבות הללו שייכות ללא אחר מקקטוס המחמד, ינון מגל, שנאמרו במהלך ראיון שקיים עם חיים אתגר לפני כשנתיים. הראיון ניתן בעקבות טענות שעלו כנגדו מעובדות לשעבר במערכת "וואלה", ביניהן רחלי רוטנר, שמגל שימש כבוס שלה.

במעמד הראיון השיב מגל:

"אני לא מקבל את זה! זו דעתי. בעיני זו נבזות. זו רשעות. זה רוע לב. אני לא צדיק" וחתם באמירה האלמותית: "לא מתאים לך? תגידי לא מתאים לי! מה את מבלבלת את המוח? תחליטו! אתן ילדות בנות 12 או אשה מבוגרת שכל היום מנבלת את הפה שלה"?

עכשיו דמיינו שהאמירות האלה היו מושמעות במקום השיר ששר מגל בתוכנית "הזמר במסכה" בקשת 12 בתחפושת "המתוקה" של הקקטוס. לא בטוח שהורים שצפו בהופעתו של מגל היו אומרים אז שהוא נורא "מתוק" ו"חמוד".

מגל שילם בקריירה הפוליטית שלו. הוא הודח מהמפלגה שלו ובינואר 2016 הודיעה המשטרה כי היא סוגרת את החקירה. מגל מבחינתו לא סגר. בבמה שפתוחה בפניו מדי בקר בתוכנית רדיו מצליחה ברדיו האזורי וברשת הטוויטר הוא ממשיך לומר ולצייץ את אמירותיו הפוגעניות והמשפילות כלפי נשים והדוגמאות למכביר.

ויחד עם זאת, הסיפור הוא לא ינון מגל. הסיפור הוא ענקית רייטינג מקומית, במקרה הזה קשת 12, שאפשרה את הבמה המתנחמדת והמלטפת למגל בתוכנית הריאליטי בלב הפריים טיים.

יחד עם זאת, הסיפור הוא לא ינון מגל. הסיפור הוא ענקית רייטינג מקומית, במקרה הזה קשת 12, שאפשרה את הבמה המתנחמדת והמלטפת למגל בתוכנית הריאליטי בלב הפריים טיים

בעולם מקביל, ערוץ מרכזי עתיר רייטינג הוא זה שמכתיב ערכיות ומוסר ולא נגרר אחר אלוהי הרייטינג (כן. גם במקרים שהמשטרה סוגרת תיקים כי אין די ראיות לצורך הרף הפלילי). בעולם מקביל, ערוץ שכזה לא מחבק ונותן במה בתוכנית משפחתית לאנשים כמו מגל ודומיו. הזמנים הללו חלפו מהעולם והגיע הזמן שקשת 12 תתקדם.

בעולם התעסוקה, לאמירות ומעשים בזויים ומשפילים כלפי נשים או גברים אין מקום ויש מחיר. לפעמים אפילו כבד מאד. הסיבה לכך היא שחברות וארגונים מחויבים באכיפת החוק למניעת הטרדה מינית, ללא תלות בהחלטות משטרה. הם מחויבים לשמור על בטחונם האישי של העובדים והעובדות שלהם בכך שייצרו להם סביבת עבודה בטוחה, נקייה מהטרדות ואמירות פוגעניות ולכן פועלים למניעת הנושא, בין היתר על ידי הסברות לעובדים שמעלות את המודעות והכשרות של האחראית למניעת הטרדה מינית בחברה.

בפרשת הכדורגלנים עומר אצילי ודור מיכה, הגדיל לעשות בעליה של קבוצת הכדורגל מכבי תל אביב, מיטש גולדהאר כאשר על אף שלא דובר שם על יחסי עבודה (בין הכדורגלנים לקטינות) פעל על פי סולם הערכים שאינו תלוי ברף הפלילי, ובפרידה מהם העביר מסר חד וברור שהערכיות ושמה הטוב של מכבי תל אביב גדולים עשרות מונים מהמקצועיות והכוכבות של מיכה ואצילי.

התנהלות זו תופסת תאוצה גם בענקיות גלובליות. כך למשל פורסם ממש באחרונה שגוגל חתמה על הסדר עם בעלי המניות שבמסגרתו תזרים 310 מיליון דולר למיגור תופעת ההטרדות המיניות, תמיכה בקורבנות, חשיפת שמות המטרידנים, שלילת חבילת פיצויים ועוד:

"נפעל לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר בכל הקשור להתנהגות פוגענית, ונספק תמיכה לאנשים שמדווחים על כך", כך לפי מנכ"ל חברות אלפבית וגוגל, סונדר פיצ'אי.

כמו כן פורסם באחרונה שענקית ההשקעות בלאקרוק קבעה שמעתה על העובדים לדווח על כל מערכת יחסים עם אנשים מבחוץ שעשויים להיות קשורים לחברה. החלטה מרחיקת לכת.

בעולם התעסוקה, לאמירות ומעשים בזויים ומשפילים כלפי נשים או גברים אין מקום ויש מחיר. לפעמים אפילו כבד מאד. הסיבה לכך היא שחברות וארגונים מחויבים באכיפת החוק למניעת הטרדה מינית, ללא תלות בהחלטות משטרה

ההחלטות הללו כולן נובעות מעולם ערכים המשתנה לנגד עינינו שתופס תאוצה מאז מהפכת ה-MeToo וראוי שיעבור גם ללב הפריים טיים.

הגיע הזמן שבישראל 2020 יובן, שסגירת תיקים במשטרה איננה מדד לערכיות ומוסר. הגיע הזמן שגם במרחבים שאינם מרחבי עבודה, כמו למשל ערוץ תקשורת מרכזי, יחילו על עצמם ויחויבו לנהוג על פי כללי אתיקה ומוסר ברוח החוק למניעת הטרדה מינית.

הגיע הזמן שערוץ טלוויזיה מרכזי לא יאפשר עוד הופעת ידוענים שהטרידו מינית, גם אם רף ההטרדה איננו עובר את הסף הפלילי, בתוכניות ריאליטי בלב הפריים טיים, ולא ייתן גיבוי וחיבוק למי שאינו ראוי להם.

הגיע גם הזמן שהרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, שתפקידה:

"לפעול לייצג, לשרת ולקדם, על בסיס החוק ובמקצועיות, את האינטרס הציבורי על מרכיביו השונים ולקדם ערכים חברתיים ותרבותיים בתקשורת המסחרית במטרה לשרת את האינטרס הציבורי ולהבטיח סביבת שידורים מגוונת ואיכותית"

תאכוף על הערוצים שתחת פיקוחה לקיים את מחובויותיהם כלפי הציבור גם בהקשר זה. כי את התכנים הללו, המשפיעים ומכוונים דעת קהל, כבר אסור לאפשר.

עו"ד הילה אראל-שמש היא בעלת משרד עורכי דין, מומחית בדיני עבודה ומרצה בנושא הטרדות מיניות ומניעת התעמרות בעבודה (צילום: ינאי יחיאל)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 699 מילים
סגירה