כל ניסיון להפחיד ממימוש הזכות להפגין לא יצלח

מעצרים במהלך ההפגנה במתחם בלפור, 15 באוגוסט 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
מעצרים במהלך ההפגנה במתחם בלפור, 15 באוגוסט 2020

לצד חשיפת פרטים אישיים מתיקו של חברי, עורך הדין גונן בן יצחק, מתקופת שירותו בשב"כ, לצורך הכפשתו בתקשורת (גונן, שבלם פיגועי תופת רבים, אינו מסתיר דבר) וזאת בשירות ראש הממשלה,

לצד התעקשות על אי מינוי מפכ"ל קבוע למשטרת ישראל כדי להותיר את ממלא מקום המפכ"ל ומפקדי המחוזות בתחושת אי ודאות ותלות בדרג הפוליטי באשר לעתידם המקצועי ובכך למנוע מהם תחושת עצמאות ואי תלות מוחלטת כראוי,

לצד מתקפות מתלהמות על מערכת המשפט (להבדיל מביקורת עובדתית וחיונית ועניינית) כדי להחלישה,

לצד מינוי שומרי סף חלשים וצייתנים כדוגמת מבקר המדינה ונציב שירות המדינה הנוכחיים,

לצד התעקשות שלא למנות פרקליט מדינה קבוע, מנכ"ל משרד ראש ממשלה קבוע, נציב שב"ס קבוע ומכלול בעלי תפקידים אחרים שממוקמים בהם אך ורק ממלאי מקום מוחלשים לאורך חודשים ושנים,

לצד החלשת השירות הציבורי ולצד המתקפות הכוזבות והשיטתיות על בכירי פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה (להבדיל מביקורת עובדתית שיש למתוח עליהם לא אחת) עד כדי כך שהם נזקקים לשומרי ראש ולאבטחה של ממש,

לצד הפרקטיקות הללו שמאפיינות משטרים בלתי דמוקרטיים, לצד רדיפת ארגוני זכויות האדם, הכפשת גורמי אופוזיציה, הפחדת פקידי ציבור מהבעת דעה חופשית, הסתה נגד עיתונאים בלתי צייתנים ושיסוי נגד תומכי המרכז, תומכי השמאל, הציבור הערבי ובעיקר נגד מנהיגי הציבור הערבי והמפגינים (נגד האחרונים מדובר בשיסוי אנטישמי של ממש: "מפיצי מחלות" מפי ראש הממשלה המסית בתולדות המדינה או "מפיצי הקורונה" מפי שרת התחבורה הבלתי נסבלת שהותירה אדמה חרוכה במשרד התרבות),

לצד כל אלו, מתפתחת פרקטיקה של תפיסה דיקטטורית בקרב חלקים במשטרת ישראל. אדגיש שמדובר בחלקים בלבד, מפני שעדיין יש במשטרה חלקים מצוינים, איכותיים ומקצועיים שמבינים שתפקידם הוא לשמור על המשטר הדמוקרטי, שלטון החוק וזכויות האדם ולא לשרת את המשטר בדיכוי זכויות האזרח של מתנגדיו.

הנה מספר פרקטיקות מדהימות בהן נתקלתי בשבועות האחרונים במהלך ייצוג מפגינים עצורים. אעשה כן בתמצית, בשל עומס עבודה, אף שארחיב את היריעה בעתיד. אדגיש שכל הכתוב להלן יונח על שולחנם של היועצת המשפטית של משטרת ישראל, ממלא מקום המפכ"ל והיועץ המשפטי לממשלה:

הנה מספר פרקטיקות מדהימות בהן נתקלתי במהלך ייצוג מפגינים עצורים. אדגיש שכל הכתוב להלן יונח על שולחנם של היועצת המשפטית של משטרת ישראל, ממלא מקום המפכ"ל והיועץ המשפטי לממשלה

1

השתלת סוכנים סמויים בהפגנות אזרחיות ודמוקרטיות. סוכנים סמויים יש לשלוח בזהירות ובמידתיות ותחת פיקוח קפדני לארגוני פשע. בקרב סוחרי סמים. לארגונים קיצוניים שמאיימים בטרור או בהתנקשות. במשטר דמוקרטי אין להשתילם בקרב מאות מפגינים דמוקרטיים שכל חטאם הוא מחאה נגד הממשל, מאבק למען שלטון החוק והמשטר הדמוקרטי, הפגנה למען זכויות האדם וטוהר המידות ונגד קריסת עתידם הכלכלי בידי ראש ממשלה נאשם, מסית ושקרן, ששיקוליו במסגרת הטיפול בקריסה הכלכלית אליה הוביל ובמשבר הרפואי החמור, הנם שיקולים פוליטיים ולא רק שיקולים ענייניים.

2

מעצרי שווא של מפגינים דומיננטיים אך ורק מפני שהם כרזו במגפון או שילהבו את חבריהם תוך מימוש חופש הביטוי ולא הסיתו חלילה לאלימות או לגזענות.

3

מעצרי השווא טומנים בחובם ברוטליות רבה. בפשטות: אלימות שוטרים.

4

אלימות פיסית קיצונית לעתים מצד אנשי משטרה. וכן מעצרים מתועדים של מי שרק ביקשו לצלם מעשי עוול שביצעה המשטרה. אלו מעצרי הפחדה חמורים.

5

מעקבים אחרי מפגינים שלא במסגרת הפגנה: אחד העצורים הכי נורמטיביים והכי עדינים שהכרתי, סיפר לי כיצד הוצגו לפניו בחקירתו הן תמונות שלו במהלך ההפגנה (דבר חמור מאד כשלעצמו) אף שלא עבר שום עבירה והן תמונות שלו בטרם ההפגנה בעודו יושב עם זוגתו בבית קפה (!). חמור באופן מופלג.

6

המתנה בת שעות בתא המעצר עד לחקירה ללא שום צידוק. סתם בשביל העינוי המרתיע.

השתלת סוכנים סמויים בהפגנות אזרחיות ודמוקרטיות. סוכנים סמויים יש לשלוח בזהירות ובמידתיות ותחת פיקוח קפדני לארגוני פשע. בקרב סוחרי סמים. לארגונים קיצוניים שמאיימים בטרור או בהתנקשות

7

דחיסת מפגינים רבים בתא מעצר קטנטן. ומה עם הקורונה שכה מטרידה את המשטרה ובעטיה בוצעו חלק מהמעצרים? ובכן, לפתע היא פחות חשובה.

8

המתנה בת שעות ארוכות ברכב הפוסטה עד להגעה לתחנת המשטרה וכן המתנה ארוכה ברכב זה בחצר תחנת המשטרה. זאת בצפיפות רבה ובסיכון הידבקות מקורונה. ולא רק זאת: חלקם לא הורשו לרדת לשירותים חרף תחנוניהם. הם נאלצו להשתין בתוך בקבוק. מדובר בפרקטיקת עינוי מובהקת שטומנת בחובה אפקט מצנן על חופש הביטוי. אך המפגינים אמיצים ונחושים: הם ישובו להפגין.

9

שחרור מהמעצר לאחר שעות ארוכות בתנאי שלילת חירות מופרכים: כל המפגינים העצורים נשלחו לפנות בוקר ל-5 ימי מעצר בית וכן הורחקו למשך 10-30 יום מכיכר רבין ומכיכר הבימה. מעצרי בית יש להטיל רק לאחר בחינה אישית ומדוקדקת אם אין מנוס מכך. למשל: גבר חשוד שתקף את אשתו ולכן נשלח למעצר בית בבית אחיו. מעצרי בית הם אך ורק פועל יוצא של חשש למסוכנות או לשיבוש חקירה. איזו מסוכנות טמונה במפגינים נורמטיביים שנאבקים למען הדמוקרטיה של כולנו? ואיזו חקירה הם עלולים לשבש? קשקוש. כלום. נאדה. סתם ניסיון הרתעה ויצירת אפקט מצנן על חירות ההפגנה. חמור מאד.

10

מיד כשהגשנו עררים בשם 29 מפגינים לבית המשפט על מעצרי הבית, התחולל דבר מופלא: המשטרה הכריזה שהיא חוזרת בה ממעצרי הבית. הפחד מנזיפת בית המשפט היה ברור. כמה נורא שצריך להגיש ערר כדי לקטוע שלילת זכויות אדם.

11

בדיון במסגרת העררים התברר לנציג המשטרה שקציני החקירות הורו על הרחקת מפגינים מכיכר רבין ומכיכר הבימה למשך 30 יום בניגוד לחוק. החוק מתיר לקצין משטרה להרחיק למשך 15 יום בלבד. זו לא הייתה טעות סופר בכתב הערבות, כפי שמיהר לטעון נציג המשטרה. זו הייתה החלטה אוטומטית ומחושבת כלפי מפגינים רבים. בית המשפט הכריז על בטלות החלטה זו. שוב: למה צריך לערור כדי שהמובן מאליו יוכרז?

המתנה בת שעות ברכב הפוסטה בצפיפות רבה ובסיכון הידבקות מקורונה. ולא רק זאת: חלק לא הורשו לרדת לשירותים חרף תחנוניהם. הם נאלצו להשתין בתוך בקבוק. מדובר בפרקטיקת עינוי מובהקת

12

המשטרה התעקשה שוב ושוב על הותרת ההרחקות הללו למשך 10-15 יום. סתם כדי להרתיע מפגינים מלשוב לזירת הדמוקרטיה. מובן שהתעקשנו. בית המשפט קיבל שוב ושוב את טיעונינו. המשטרה התבזתה שוב ושוב ושוב ושוב. כל תנאי ההרחקה בוטלו.

כי זכות ההפגנה בדמוקרטיה היא זכות יסוד חוקתית שמונחת בתשתית המשטר: כל ניסיון להפחיד אנשים ממימוש חופש הביטוי וחירות ההפגנה שלהם, לא יצלח. לאף אחד. גם לא לנתניהו.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
שאלה: האם זה חוקי שהמשטרה תשתמש באכיפת תקנות הקורונה והסגר שנועדו לכאורה לשמור על בריאות הציבור (למשל אי חבישת מסכה או הימצאות יותר מ1000 מ' מביתך), כדי לדכא מפגינים? במקרים רבים השוטרי... המשך קריאה

שאלה: האם זה חוקי שהמשטרה תשתמש באכיפת תקנות הקורונה והסגר שנועדו לכאורה לשמור על בריאות הציבור (למשל אי חבישת מסכה או הימצאות יותר מ1000 מ' מביתך), כדי לדכא מפגינים? במקרים רבים השוטרים מצהירים על כוונתם בקול: "התפזרו או שניתן לכם דוחו"ת". כמו שציינת בכתבה חלק מפעולות השוטרים כמו כליאת המפגינים באיזור מצומצם והתקרבות השוטרים אליהם מגבירה את הצפיפות וזה נגד כוונת התקנות.

עוד 906 מילים ו-1 תגובות
סגירה