הפגנה נגד נתניהו בכיכר דיזנגוף בתל אביב, 8 באוקטובר 2020 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90

גם אם נתניהו מקריב הכל למען הבריאות, ולא כדי להימלט ממשפט, מדובר בפשע

"אנחנו רואים ירידה בכל הנתונים (של התחלואה), ירידה עקבית ברורה", שיבח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את תוצאות הסגר השני ● אבל מה עם כל שאר הפרמטרים? מיליון מובטלים, בעלי חנויות שפשטו רגל, צעירים בלי תקווה, ועתיד כלכלי לוט בערפל ● את מנהיגי אירופה, שנמנעו מסגר שני, נתניהו מציג כחסרי תעוזה ● נראה כי באמת אין להם את התעוזה לא להקשיב למומחים, ולהרוס את חיי האזרחים ● דעה

נתניהו מתנהל כמו אותו רופא שמתגאה בכך שהצליח בזמן שיא – ובניגוד לדעת כל המומחים בעולם – לחסוך מהפציינט שלו כאבי ראש איומים, על ידי פעולה פשוטה של כריתת ראשו. כשנשאל מדוע, אם כך, שאר הרופאים לא נוקטים באותה שיטה, ענה שפשוט אין להם את התעוזה לעשות את זה.

ונחזור למציאות שלנו, שלא רחוקה בהרבה מתסריט דמיוני פרוע. בנאום שנשא בכנסת, הסביר נתניהו ש"באירופה עברו אותנו בתחלואה, אבל אנחנו עשינו את הצעד שהם מפחדים לעשות. להטיל סגר כלל-מדינתי מצריך תעוזה", קבע.

נתניהו מתנהל כמו אותו רופא שמתגאה בכך שהצליח בזמן שיא – ובניגוד לדעת כל המומחים – לחסוך מהפציינט שלו כאבי ראש איומים, על ידי פעולה פשוטה של כריתת ראשו

אם נזרום עם ההיגיון הזה, שבו הפרמטר היחיד להצלחה הוא עצירת התחלואה, הרי שמתבקש שנתניהו יכריז כבר עכשיו גם על סגר שלישי ורביעי. הפעם, בניגוד ל"פחדנים מאירופה", כדאי שילך עד הסוף במלוא התעוזה ויטיל את הסגר הכי מהודק שאפשר. כזה שבמהלכו תיאסר כליל היציאה מהבית, גם לעבודה ולקניות.

מהלך כזה יבטיח שישראליות וישראלים רבים ימותו מרעב, מבדידות ומדיכאון. אבל במדד שראש הממשלה הציב להצלחה, יהיה מדובר בלא פחות מפעולה מוצלחת במיוחד, שתוריד את רמת ההדבקה בקורונה לאפס. אולי הוא ייכנס אחר כך אפילו להיכל התהילה של בעלי התעוזה, לצד נפוליאון ושמשון הגיבור.

לא פחדנים, שקולים

אם מישירים מבט למציאות, מגלים שמנהיגי אירופה לא יותר פחדנים או חסרי תעוזה מנתניהו. הם פשוט שקולים יותר, קשובים לבני עמם, מנהלים מערכות מסודרות של ניהול סיכונים, ובעיקר מקדישים חלק ניכר מזמנם להקשבה לקשת של מומחים, ולאו דווקא בתחום הבריאות. במילים אחרות, אין להם שלושה כתבי אישום על הראש, שמאלצים אותם לכלות את מרבית זמנם בטיפול בהם.

בשבוע שעבר פנה ד"ר דייוויד נברו, הנציג המיוחד של ארגון הבריאות העולמי לנושא הקורונה (הרוני גמזו של העולם) למנהיגים ברחבי העולם, וקרא להם להימנע מהטלת סגרים על האזרחים. הוא תיאר את הסגר במילים "קטסטרופה נוראית", ואמר כי הוא גורם לעניים להיות עניים יותר.

באירופה מקשיבים למידע הזה, ומפנימים את המשמעויות שלו, ולכן בחרו במודל דיפרנציאלי שבו המגבלות מוטלות על אזורים מסוימים, על סקטורים מסוימים ובשעות מסוימות (בדומה לתוכנית הרמזור של גמזו). ברוב המדינות עושים הכל כדי שמערכת החינוך ובתי העסק, שמהווים את הבסיס לקיומה של כל חברה וכלכלה שפויה, יישארו פתוחים גם באזורים שהוטלו עליהם הגבלות.

נראה כי למנהיגי אירופה באמת אין את התעוזה להרוס לאזרחים שם את החיים בשביל לחיות עם הקורונה, אלא חוכמה ורצון לסייע לאזרחים לחיות לצד המגפה.

כבר כשהתכנסה ממשלת ישראל כדי לדון בהטלת סגר שני לקראת סוף ספטמבר, סיפרו שרים שהשתתפו בישיבה על דיון שטחי בשאלות הנוגעות למחיר הבריאותי, הנפשי והחברתי של הסגר. התנגדויות שהשמיעו גורמי בריאות בישיבה נדחו על הסף, ואפילו בנושא הכלכלי נתניהו סירב לקבל את עמדתם של מומחי האוצר. גם בוועדת החוקה בכנסת, שדנה באישור התקנות, הודו נציגי משרד הבריאות כי הסגר צפוי להסב לאזרחים נזק בריאותי, ולמרות זאת לא בוצעה כל הערכה של הנזקים האלה אל מול התועלת שיניב סגר נוסף.

מדובר בלא פחות מפשע. בניגוד לסגר הקודם, אז היה חשש שהגופות אוטוטו יתגלגלו ברחובות, ובתי הקברות יתמלאו עד אפס מקום, הפעם היה הרבה יותר מידע על הנגיף, והרבה יותר ידע על הנזקים שהסב הסגר הראשון לעולם ולנו.

למען האמת גם היה הרבה יותר זמן, חודשים ארוכים למעשה, שבהם אפשר היה להתארגן ברצינות ברמת המדינה, ולדון בשאלה האם המחיר של הטלת סגר הדוק ומלא על כלל האוכלוסייה בשנית, שווה את התועלת שתנבע ממנו.

בניגוד לסגר הקודם, אז היה חשש שהגופות אוטוטו יתגלגלו ברחובות, ובתי הקברות יתמלאו עד אפס מקום, הפעם היה הרבה יותר מידע על הנגיף, והרבה יותר ידע על נזקי הסגר

גם הדיונים שהתקיימו סביב תכנית היציאה מהסגר התמקדו במספר הנדבקים ובקצב ההדבקה, כפרמטר היחיד ליציאה מהמשבר. הם לא עסקו בכך שמספר המובטלים מגרד את המיליון, במספר הרב של בעלי החנויות שהפכו לפושטי רגל ונאלצו לזרוק את שארית מרכולתם לרחוב, בעתידו של המשק הלוט בערפל בלי תקציב באופק, ובאלפים הרבים של צעירים חסרי תקווה (שעדיין ממתינים שהממשלה הזו תתחיל ליישם את תכנית ההכשרה המקצועית, שנכון לספטמבר עוד לא השקיעה בה ולו שקל אחד מתוך תקציב של 275 מיליון שקל שהוקצה לה).

אפילו בשדה הכלכלי העולמי, האזור שבו נתניהו התגאה שמצבנו טוב ביחס לעולם, הסגר השני מדרדר את ישראל לתחתית. קרן המטבע עדכנה את התחזית שלה על התמ"ג בארץ, והעריכה כי הוא יתכווץ בשיעור חד יותר מהממוצע בשאר הכלכלות המפותחות; ונציגי חברות הדירוג נשלחו בימים האחרונים לישראל, כדי לבדוק אם דירוג האשראי הגבוה שהעניקו למשק עדיין משקף את המצב פה.

"אנחנו רואים ירידה בכל הנתונים, ירידה עקבית ברורה", הסביר נתניהו בפתיחת הדיון בקבינט הקורונה את הסיבה הבריאותית לבשורה המשמחת על "הצלחת הסגר". על כך כתב בתגובה פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור:

"מהם כל הנתונים? בהתמודדות עם משבר ארוך טווח, מקבלי ההחלטות צריכים נתונים על: חרדה, דיכאון, רעב, עוני, אבטלה, קריסת עסקים, התמכרויות, השמנה, אמון הציבור, סולידריות, פערים חברתיים ורווחה. האם הנתונים הללו בירידה?"

בצירוף מקרים לא נדיר, ח"כ נפתלי בנט פרסם שעות ספורות קודם לכן הודעת ווטסאפ שקיבל מחברו, ומבשרת על ישראלי בן 32 שהתאבד בגלל המצב הכלכלי שאליו הידרדר בעקבות משבר הקורונה. כמה עוד ישראלים מתאבדים יש כמוהו?

לא בטוח שנתניהו יהפוך עולמות כדי לחשוף את המספר, כי בדיקה כזו עלולה לגלות שאותה תעוזה שהוא כל כך מתגאה בה, היא לא יותר מטיפול רשלני במשבר שאת המחיר הכבד שלו כולנו משלמים – ועוד נשלם.

עוד 820 מילים
סגירה