הפריימריז בעבודה כל הדרכים מובילות אל אהוד ברק

הפריירמיז שיתקיימו מחר במפלגת העבודה יכריעו שאלה אחת: האם אהוד ברק יוביל את הגוש המתהווה בקלות, או עם קושי ● התעלומה הגדולה כרגע במפלגה היא מה תעשה שלי יחימוביץ ● מה שבטוח, עד שיוודעו התוצאות בשלישי בלילה, ברק לא יאמר מילה ● פרשנות

צירת ועידה במפלגת העבודה (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
צירת ועידה במפלגת העבודה

ארבע הערות לסדר היום על אהוד ברק ולקראת הפריימריז במפלגת העבודה מחר (שלישי):

1

אהוד ברק (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
אהוד ברק (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

אהוד ברק ייעלם ביומיים הקרובים ולא יתראיין, לפחות לפי אנשיו, כדי שלא יזיק למועמד שלו במפלגת העבודה, איציק שמולי.

ברק מעורר התנגדות רבה בקרב פעילים בעבודה, וחלקם התבטאו נגדו בפומבי, אבל יש לו שם גם אהדה לא קטנה. יש גם פעילים שתומכים בשמולי רק כדי לראות אותו מנצח בפריימריז ביום שלישי ומוסר את ההנהגה לברק.

ברגעים אלה כדאי לתפוס מרחק.

2

שלי יחימוביץ (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
שלי יחימוביץ (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

המשחק הכי תמוה בינתיים הוא של שלי יחימוביץ. במפלגת העבודה וגם בקרב הפרשנים, מתקשים לפצח את מפת האינטרסים שלה.

יחימוביץ היא מתנגדת ותיקה ונחרצת של אהוד ברק. אתמול היא תקפה אותו בחריפות וטענה כי הוא יחבור בקלות לממשלת בנימין נתניהו, כי הוא לא בא להיות יו"ר וועדת העבודה והרווחה בכנסת. מצד שני, האיש המקורב אליה ביותר יאיר (יאיא) פינק חבר לרשימה החדשה של ברק. אין שום סיכוי שפינק היה עושה את הצעד הזה בלי תיאום והסכמה של יחימוביץ, ולא יעזרו ההכחשות.

יחימוביץ טוענת שהיא לא תומכת באיש מבין המתמודדים בעבודה, אבל כולם במפלגה מבינים ומזהים בבירור את התמיכה המובהקת שלה באיציק שמולי

יחימוביץ טוענת שהיא לא תומכת באיש מבין המתמודדים בעבודה, אבל כולם במפלגה מבינים ומזהים בבירור את התמיכה המובהקת שלה במועמד שמולי, שאותו היא אינה שונאת כמו את עמיר פרץ וסתיו שפיר. התמיכה של יחימוביץ בשמולי חשובה, אולי קריטית, אבל היא לא מוכנה כנראה להסתכן בהפסד. לכן העמדה הנייטרלית לכאורה שלה.

אתמול פרסם הפרשן עמית סגל בערוץ 12 ידיעה לפיה יחימוביץ עשויה לפרוש מהפוליטיקה. יחימוביץ ענתה בציוץ שמסתייג מהאייטם.  משהו קורה בגזרה הזו. אולי יחימוביץ מחכה לסיבוב השני? מה היא תעשה אם שמולי יחבור לברק, וייתן לו את המקום הראשון, או שאולי זה מה שהיא רוצה? תעלומה.

3

עמיר פרץ (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עמיר פרץ (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

עמיר פרץ זוכה לתמיכה של אנשי המנגנון וותיקי המפלגה כמו איתן כבל, עמר בר-לב, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו"ר קרן קיימת דני עטר ואחרים.

פרץ טוען כי שמולי ימכור את המפלגה לברק במחירי רצפה, וכי הוא היחיד שיגן על מעמדה ועל כבודה מול ברק. ובכל זאת, אחרי הפריימריס יתחילו לרוץ סקרים. אם פרץ ינצח, יבדקו כמה מנדטים העבודה שווה איתו – וכמה עם ברק. אם הפער יהיה גדול לטובת ברק, אפילו עמיר לא יעמוד בפרץ.

4

סתיו שפיר (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
סתיו שפיר (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

ועם כל זאת, סתיו שפיר מפתיעה. המועמדת שפיר הצליחה לגייס קרוב ל-2,000 מתפקדים חדשים, בעיקר דרך האינטרנט. ביום שלישי נדע אם המלחמה בינה ובין שמולי הרסה לשניהם את הקמפיין, ופרץ הוא זה שהרוויח בזכות הדימוי המבוגר (אגב, מרב מיכאלי, מספר שבע ברשימה שלא נכנסה לכנסת, הודיעה שהיא תומכת בפרץ).

המלחמה בין שמולי ובין שפיר הולכת שנים אחורה. שפיר בטוחה כי שמולי הוא זה שהדביק לה את הדימוי הלא-ציוני ועשה לה דה-לגיטימציה עוד בימי המחאה. ביום ראשון שעבר שמולי שיחק לידיה בועידת העבודה, כאשר תקף אותה והזמין בכך מענה לשון חריף.

השאלה הגדולה היא האם שפיר תישאר במפלגת העבודה אם שמולי ינהיג אותה. שפיר כמובן לא ענה על "שאלות היפותטיות", אבל ההערכה שהיא לא תישאר שם, אלא אם כן ברק, שפעם הציע לה להיות דוגמנית, יעמוד בראש הרשימה.

עוד 460 מילים
סגירה