האם החרדים הפכו לאיום?

צילום מסך מכתבה ב"כאן" על הפגנות החרדים בניו יורק, אוקטובר 2020
צילום מסך מכתבה ב"כאן" על הפגנות החרדים בניו יורק, אוקטובר 2020

עד הקורונה – כל טיעון שהכיל את החרדים ב-ה' הידיעה, הכיל בתוכו הכללה. הרי חרדים יש גם באמריקה, ולפי הסיפורים הדשא של השכן תמיד ירוק יותר. שנים אכלנו את הסיפורים על החרדים הנורמליים של אמריקה. פה ושם אמנם הבליחו אלינו סיפורי קיצון, אבל תמיד ידענו לאפסן אותם במגירת 'אלו קיצוניים שלא מייצגים' – עד שהגיעה הקורונה.

שנים אכלנו את הסיפורים על החרדים הנורמליים של אמריקה. פה ושם אמנם הבליחו אלינו סיפורי קיצון, אבל תמיד ידענו לאפסן אותם במגירת 'אלו קיצוניים שלא מייצגים' – עד שהגיעה הקורונה

כמו במסך מפוצל הופיעו התמונות מכאן ומשם של הפגנות החרדים נגד הגבלות הקורונה. מצד אחד ההפגנות נגד המושל שהטיל את ההגבלות בניו יורק, ומצד שני (ובעצם מאותו צד) מרצדות על המסך התמונות ממאה שערים. התחלנו להבין ש"סדנא דארעא חד הוא" – החרדים של פה והחרדים של שם חולמים את אותו חלום –  אוטונומיה חרדית שחולבת את כספי הפריץ, הן הישראלי והן האמריקאי.

במקרה של ישראל יש צינורות טובים יותר לחליבה. בארה"ב זה מסובך טיפה יותר אבל מה שמשותף לחרדים של ישראל ולחרדים של אמריקה היא האמירה הברורה שהפריץ לא יקבע לנו! בתי חולים הוא יספק לנו, לתשתיות כבישים הוא ידאג גם ידאג, עד הגרוש האחרון, אבל להתערב לנו, ולמנוע מאיתנו לעשות מסיבות הדבקה של קורונה, חלילה וחס.

ניסח את תמצית ההשקפה החרדית הזו היטב החרדי שהתראיין לדיילי מייל: "לנו בבורו פארק יש חוקים משלנו". החלף את המילה בורו פארק בכל עיר חרדית אחרת על הגלובוס והרי לך מיצוי מובהק של ההשקפה החרדית.

בספר "שמות" פרעה יוצא למסע יחסי ציבור במטרה להכשיר את השעבוד המצרי בבני ישראל. המסר שליווה את הקמפיין היה: ברגע האמת בני ישראל ישתפו פעולה עם אויבי מצרים. הקמפיין של פרעה מסתבר עבד יופי. תושבי מצרים החלו לשעבד את בני ישראל, שלפי התיאור המקראי נדמה שאפילו הפנימו את המקום שייועד להם בחברה כעבדים של מצרים.

כמו במסך מפוצל הופיעו התמונות של הפגנות החרדים נגד הגבלות הקורונה מניו יורק וממאה שערים. התחלנו להבין שהחרדים של פה ושל שם חולמים חלום זהה – אוטונומיה חרדית שחולבת את כספי הפריץ

במצרים, מתברר, היו קונים אפילו לקמפיין שבמקרא מתפרש כעלילת שווא. אולם בישראל של 2020, עד משבר הקורונה, האזהרות מפני האוטונומיה החרדית שחיה על חשבון משלם המיסים, נפלו בדרך כלל על אוזניים ערלות. שיחות רבות  על חרדים והסיכון שהם מהווים להמשך קיומה של מדינת ישראל, כמדינה מודרנית, הסתיימו בטיעונים שחוקים כגון: "אתה לא יודע אבל החרדים משתנים", "הם כן יוצאים לעבוד",  ועוד כל מיני קלישאות פרי כותרות של עורכים וכתבים עצלים, שכישוריהם מסתכמים בהפיכת הודעות יח"צ לכתבה עיתונאית.

רק עכשיו, עם התפרצות הגל השני והכרזת העצמאות החרדית במלוא עוזה, מגלה החברה החילונית לפתע שמתחת לאף שלהם גדלה חברה שאין לה כל כוונה להשתלב בישראליות. חברה שעושה שבת לעצמה, וסולם הערכים היחיד שלה הוא הסולם שלה – ושכל האחרים יטפסו על הקירות.

בהתחלה עשו את ההפרות בהיחבא, פתחו את תלמודי התורה והישיבות בשושו, אבל כמו ילד שמגלה שהבכי שלו עובד על ההורים ומגביר את הקצב, החרדים שהצליחו במעשיהם בסתר, עברו עד מהרה לשלב האיומים הגלויים: "אם לא תתנו לפתוח את תלמודי התורה והישיבות, נפתח במרד".

לשיא הגיעו הדברים באיומים שהשמיע שר בממשלת ישראל, השר אריה דרעי. דרעי שמכיר את הקליינט שלו שאצלו 'סוחט מי שסוחט אחרון', איים על נתניהו: "אם לא תתנו לפתוח את הישיבות ותלמודי התורה, יפרוץ פה מרד".  שר בישראל מאיים במרד על מדינת ישראל, לא פחות.

הדברים הגיעו לשיא עם הקריאה של הרב קנייבסקי לפתוח את תלמודי התורה לבנים במגזר החרדי, קריאה שהתפרשה כמרד ראשון של כלל החברה החרדית בחברה הישראלית. 

הסוף כבר כתוב מראש, והיה כתוב כבר במערכה הראשונה – נתניהו ייכנע, ייתן לחרדים את מבוקשם ועל הדרך יזרוק עצם לחברה החילונית. אפשרות שניה היא שפשוט יחליט על פתיחה מהירה של כלל מערכת החינוך, רק כדי שלא יירשם כמי שנסחט על ידי החרדים. תוך תקופה קצרה יתחיל הדיון על הערים האדומות החרדיות, תחזור ההצעה לסגר דפרנציאלי או כמו שהיא נקראת "תכנית הרמזור", שוב יחזור הניגון של 'אפליית חרדים' ובשם אי האפליה, תיסגר שוב כל המדינה לחודש. וחוזר חלילה עד שימצא חיסון.

בשבועות האחרונים נדמה כי, לאט-לאט, החילונים והדתיים הלאומים במדינת ישראל מתחילים להתעורר משנת החורף הארוכה שלהם (שנמשכה שנים ארוכות). מחנה הימין, שכרת ברית עם החרדים, מתחיל בחלקו הגדול להבין את יחסי העלות-תועלת. המגזר הדתי-לאומי, שומר החוק, רואה בעיניו איך החרדים עושים שימוש בדת ככלי למאבק בממלכה. הבור מתגלה במלוא תפארתו, או כיעורו, תלוי בעיני המתבונן.

רק עכשיו, עם התפרצות הגל השני והכרזת העצמאות החרדית במלוא עוזה, מגלה החברה החילונית לפתע שמתחת לאף שלהם גדלה חברה שאין לה כל כוונה להשתלב בישראליות

החילונים ושותפיהם למדינה מתבוננים, כלא מאמינים, בחברה הגדולה שצמחה להם פה מתחת לאף. מביטים בדאגה במדינה בתוך מדינה שיצרו לעצמם החרדים. רואים את הנציגים החרדים שמגבים את ההפרות ואת קריאת המרד, וחלקם שואלים את עצמם: האם לנער הזה התפללנו?  

האם החילונים באמת התעוררו? האם הדתיים-הלאומים יזנחו את הבלוק לטובת ברית אחים מחודשת של דתיים-לאומים ומפלגות מרכז בנוסח "יש עתיד"? ימים יגידו. דברי ימי מדינת ישראל מלמדים, כי העיסוק בבעיה החרדית הוא כמו הקורונה. בא גל, ודועך גל, ובא גל חדש וחוזר חלילה, אולם הפעם, נדמה, שהשבר הנוכחי מסמל רעידת אדמה של ממש ביחסי החרדים והמגזר הכללי בישראל. רעידת אדמה שאת הדיה אנחנו אולי לראות כבר בבחירות הקרובות. עד אז דרעי ימשיך לאיים וביבי ימשיך להתקפל. אז מה נאחל לכם? סגר שלישי (בחנוכה?) שמח!

מני פלד (שם בדוי) הוא חרדי אנוס, החי בין העולמות של ירושלים החרדית לתל אביב החילונית, הוא חרדי מבחוץ וחילוני מבפנים. הוא נשוי + 6 ילדים, ומביט בעין מפוכחת ודואגת על יחסי חרדים חילונים בחלקת האלוהים הקטנה שלנו. (צילום: Anastasia Moscaliuc - iStock)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
נכון לכולם זכות הביטוי שעד עתה חופשית ( לך תדע מה צפון בעתיד) אך על דבר אחד ברור לחלוטין אין שום ספק שכותב הפוסט הזה אינו אלא שוטה!!! אדם ללא טיפת חכמה וטיפת מידע אנושי כזה או אחר אתה י... המשך קריאה

נכון לכולם זכות הביטוי שעד עתה חופשית ( לך תדע מה צפון בעתיד)
אך על דבר אחד ברור לחלוטין אין שום ספק שכותב הפוסט הזה אינו אלא שוטה!!! אדם ללא טיפת חכמה וטיפת מידע אנושי כזה או אחר
אתה יודע( לבעל הפוסט הזה בלבד ) יש מקום קטן וחשוך לליצנים כמותך שנקרא חדר הפרנואידים
ישנו קו אחד בלבד שמקשר בין מציאות לעובדות בשטח
ולעומתו ישנו קו מזוגזג שמערער את הביטחון בין דימיון להזייה
חבוב כותב הפוסט — קח מתמצית דברים אלו לליבך כי הנני בטוח שלא תוכל להכיל שם הכל אך תמצית דברים אמורים תעשה את העבודה יפה!!!!
ו… כן — עוד דבר אחד חשוב מאוד!!!! חרדי אינו!!!!! ולא היה אף פעם סוג של דת!!!!! ישנם דתות שונות אך דת אחת נקראת בישראל והינה יהדות!!!! תלמד זו ילד !!!! יהודים!!!!
המילה חרדי מייצגת אדם באשר הוא בקיא בתורת האל ובאשר הוא ירא שמים מופלג ובאשר הוא איש!!! צדיק!!! וענו!!!!!
בודדים הם האנשים הראויים לתואר מופלא זה!!!
רבים בעלי התחפושת שחטפו תואר זה באין צדק!!!
לכן בסוף בדבריי אדגיש נגד היהדות אין לצאת בכפירה — אחת עונשו של כופר זה!
ולהכליל תואר מופלג כזה ללא ידעה על המושג — הינה טעות ממדרגה ראשונה

והנה שוב הכללת.. אני חרדי (לא אנוס), אב ל3 חמודים שהגדול בכיתה א' בתלמוד תורה ליטאי (תחת הנהגתו של הרב קנייבסקי) .. ו-לא הבן שלי לא לומד בהחבא או במסתור, הוא פשוט יושב בבית (אני ואשתי ב... המשך קריאה

והנה שוב הכללת..
אני חרדי (לא אנוס), אב ל3 חמודים שהגדול בכיתה א' בתלמוד תורה ליטאי (תחת הנהגתו של הרב קנייבסקי) .. ו-לא הבן שלי לא לומד בהחבא או במסתור, הוא פשוט יושב בבית (אני ואשתי ברוטציה נשארים איתו בבית) ומנסה להתרכז וללמוד קריאה מחוברת שמחזיק ביד ובטלפון הוא מקשיב לרב'ה שמכוון אותו מרחוק.
ולא קל לי, ולו ולרב'ה שלו…
ואתה אנוס לומר שבגללי יעשו סגר…
אתה מסכן שכך אתה חי ומסכן שכך אתה חושב. רחמנות.

עוד 830 מילים ו-2 תגובות
סגירה