גנץ: ״נתניהו ידע על המו"מ בין ארה"ב לאמירויות על החמקנים והסתיר זאת ממערכת הביטחון״

ערב דרמטי ביחסים עם העולם הערבי ובתוך הממשלה ● טראמפ הכריז על נורמליזציה של סודן וישראל ● במקביל: גנץ ורה״מ הוציאו הודעה משותפת המאשרת מכירת חמקנים לאמירויות ● לאחר מכן: גנץ בהודעה לפיה נתניהו הסתיר את המו״מ על החמקנים ממערכת הבטחון ● אורלי לוי-אבקסיס: ״התקשורת השחירה אותי״ ● דיל שנרקם עשוי להפוך את יעלון לראש ממשלה

  • מטוס F-35 של חיל האויר מעל שמי ביירות (צילום: צילום מסך)
    צילום מסך
  • בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
    יונתן זינדל/פלאש90
  • נתניהו בלשכת ראש הממשלה, 14 במרץ 2020 (צילום: Gali Tibbon/Pool via AP, File)
    Gali Tibbon/Pool via AP, File
07:27 עריכה

ב-9 בינואר 2017 מסר עורך הדין יעקב וינרוט, פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עדות בתיק 1,000, לאחר שהאחרון טען בחקירתו שסנגורו אישר לו לקבל מתנות יקרות מחבריו הקרובים. הבוקר פרסם גידי וייץ בעיתון "הארץ" קטעים מתוך עדותו של וינרוט.

החוקר שלמה (מומי) משולם: "אם הוא היה מקבל חבילה של סיגרים בשווי 20 אלף דולר – אין שום בעיה?". וינרוט: "מבחינתי, אם זה לא ניתן במעמדו כעובד ציבור – אין בעיה של חוק המתנות".

דני יופה, עמיתו של משולם לחקירה, הקשה על הפרקליט: "ואם כל שנה הוא מקבל מתנה בשווי 20 אלף? זה היה נראה לך מוגזם?". על כך השיב וינרוט: "לא היה נראה לי מוגזם".

החוקרים אמרו לעורך הדין שנתניהו לא הסתפק בקבלת מתנות, בהן תכשיטים, אלא ממש דרש לקבל. "מה זו דרישה לתכשיט?", תהה וינרוט. משולם: "דרישה. צעקות. 'למה אני לא מקבלת, למה לא נותנים לי?' ברמה הזאת… תאמין לי ששמענו את זה. מזעזע". וינרוט: "לא עלה בדעתי דבר כזה".

07:37 עריכה

לאחר שבישיבת קבינט הקורונה שנערכה השבוע נמנעו השרים מלקבל החלטה, תשוב ועדת השרים ותתכנס מחרתיים. אחת הסוגיות המרכזיות שעל הפרק – השאלה האם תלמידים בכיתות א'-ב' ילמדו בקפסולות, בדומה לתלמידי כיתות ד'-ה', או שילמדו ללא חלוקה לקבוצות, בדומה לילדי הגנים.

בראיון שהעניק אתמול לגלי צה"ל אמר ממונה הקורונה, פרופסור רוני גמזו, שביום ראשון יש לקבל החלטות לגבי מערכת החינוך. "צריך לעבוד בקדחתנות במהלך סוף השבוע כדי להגיע להכרעות בקבינט", אמר.

08:00 עריכה

לפי סקר שנערך אתמול על ידי פאנלס פוליטיקס ופורסם הבוקר ב"מעריב", מפלגות הבלוק – הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה – מקבלות 66 מנדטים.

עוצמה יהודית, העבודה, הבית היהודי, דרך ארץ וגשר – לא עוברות את אחוז החסימה.

בסקר השתתפו 549 נסקרים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה – 4.4%.

08:29 עריכה

בלשי משטרה עצרו ברחוב רוטשילד בתל אביב צעיר בן 18 מחולון, שבכיסו גז מדמיע ומברג, בחשד שתכנן לתקוף מפגינים, שמחו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

09:12 עריכה

ניכרת מגמת עלייה בשיעור הנדבקים בקורונה בציבור הערבי – כך נקבע בדוח של פיקוד העורף שפרטים מתוכו פורסמו הבוקר בתאגיד השידור כאן. בדוח נכללת אזהרה מפני המשך הגידול בתחלואה בחברה הערבית, ובין היתר ביישובים נצרת, מג'ד אל-כרום, אום אל-פחם וערערה.

מספר הבדיקות הנערכות ביישובים הערביים – 21.3 על כל עשרת אלפים איש – נמוך בהשוואה לממוצע הארצי, שעומד על 45.5 על כל עשרת אלפים בני אדם. בפיקוד העורף חוששים מקיומם של התקהלויות, ובפרט חתונות וממליצים להגביר את מאמצי ההסברה.

10:12 עריכה

ישיבתה הבאה של ועדת השרים לענייני קורונה – תיערך מחרתיים, ביום ראשון, בשעה 14:00 בצהריים.

10:39 עריכה

ראש הממשלה החליפי בני גנץ משתף בחשבון הטוויטר שלו דברים, שאמר אתמול נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל, שמחה על כך שטרם אושר תקציב המדינה.

11:15 עריכה

יושב ראש הבית היהודי, רפי פרץ, קורא ליושב ראש האיחוד הלאומי – תקומה, בצלאל סמוטריץ', להתמודד לראשות "מפלגת הציונות הדתית המאוחדת".

11:21 עריכה

משרד החוץ: גואטמלה הכירה בחיזבאללה על כל זרועותיו כארגון טרור. בכך עלה לשמונה מספר המדינות שהכריזו על חיזבאללה כארגון טרור בשנת 2020.

שר החוץ, גבי אשכנזי –

אני שמח לראות שהמאמץ הדיפלומטי הרב-זרועי שמובילים משרד החוץ וזרועות הביטחון להכרה בחיזבאללה, על כל זרועותיו כארגון טרור, נושא פרי וזוכה להכרה בעולם בכלל ואמריקה הלטינית בפרט.

אני מברך את ממשלת גואטמלה ואת עמיתי שר החוץ פדרו ברולו, על הצטרפותם להכרה זו וקורא למדינות נוספות באמריקה הלטינית להילחם בטרור שמוביל החיזבאללה בכל רחבי העולם.

המאבק בחיזבאללה הוא מאבק ארוך וקשה, אבל אין להתעלם מהעובדה כי המערכה העולמית נגד הארגון מסבה לו נזק קשה, שאת ביטוייו החזקים ביותר ניתן לראות במיאוס שרבים מאזרחי לבנון חשים כלפי הארגון על האסון שהמיט עליהם.

12:12 עריכה

ניסיונותיו של שר האוצר ישראל כ"ץ למנות ראש אגף תקציבים, במקומו של שאול מרידור, שהתפטר מהתפקיד לפני כחודשיים, נתקלים בסירובים נחרצים – כך מדווח הבוקר יוסי ורטר ב"הארץ". מאז פרישת מרידור התפטרה גם מנכ"לית המשרד, קרן טרנר.

ראש עיריית תל אביב יפו, רון חולדאי, בוועידה השנתית של מרכז השלטון המקומי, 19 בפברואר 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
חולדאי בוועידה השנתית של מרכז השלטון המקומי בפברואר האחרון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

עוד כותב ורטר בטורו, שרון חולדאי – שמתעתד להתמודד בבחירות לכנסת – אומר שיש לו כבר מפלגת מדף, מצע ותוכנית פעולה. לפי הדיווח, אם הבחירות ייערכו עד חודש יוני הקרוב, חולדאי יתמודד בראשות רשימה שיגבש. אם הבחירות ייערכו אחרי מועד זה, יישאר לעמוד בראשות עיריית תל אביב יפו.

13:19 עריכה

נפתלי בנט בוחן בימים אלה חלופות לשם הרשימה שבראשה הוא עומד, ימינה – כך דיווח עמית סגל בטורו ב"ידיעות אחרונות". השם ימינה – שאותו הגתה חברת הכנסת לשעבר אורית סטרוק – שימש את הרשימה בשתי מערכות הבחירות האחרונות: זו שנערכה במרץ האחרון, אז קיבלה הסיעה בראשות בנט שישה מנדטים, וזו שנערכה בספטמבר אשתקד, אז קיבלה הרשימה, הפעם בראשות איילת שקד, שבעה מנדטים.

לפי הפרסום, ייתכן שיועז הנדל וצבי האוזר מדרך ארץ ישובצו ברשימה החדשה של ימינה בבחירות הקרובות.

13:34 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ: משרד האוצר קבע שיש לאשר בכנסת את תקציב המדינה לשנת 2021 בחודש פברואר, אחרי שיאושר בממשלה בחודש דצמבר.

להתנפלות פרשני השמאל על משרד האוצר בראשותי בימים אלה, יש סיבה ברורה: הניסיון לשמר את כוחם של הפקידים והאליטות הישנות…

פורסם על ידי ‏ישראל כ"ץ – Israel Katz‏ ב- יום שישי, 23 באוקטובר 2020

14:01 עריכה

בישיבת הממשלה הקרובה, שתיערך מחרתיים, יתבקשו השרים לאשר את כינון היחסים עם בחריין ולאשרר את חוזה השלום עם איחוד האמירויות.

בנוסף, תאשר הממשלה העברה של סמכויות מהמשרד לשירותי דת לשר אריה דרעי. כמו כן יצוין בממשלה יום העלייה, הנחוג משנת 2016.

הממשלה גם תדון בעתיד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל סיכמו שתוקם ועדת מנכ"לים בנושא, שתגיש את מסקנותיה בתוך 90 ימים.

14:07 עריכה

הסתיימה ללא הסכמות הישיבה שנערכה בין נציגים ממשרדי החינוך, הבריאות והאוצר בסוגיית מתכונת הלימודים של תלמידי כיתות א'-ב' – כך דיווחה עמליה דואק ב-N12. ביום ראשון ידון קבינט הקורונה בשאלה זו.

14:47 עריכה

משרד החינוך ומשרד הבריאות הודיעו שבתי הספר יוכלו לקיים שיעורים בשטחים פתוחים, בקפסולות קבועות של עד תשעה תלמידים. התלמידים יחויבו לעטות מסכות לכל אורך השיעור, למעט זמן האכילה והשתייה והפעילות הספורטיבית. על פי הוראות משרד החינוך, המרחק בין קפסולה אחת לשנייה לא יפחת ממאה מטרים.

15:19 עריכה

כמו מיקי זוהר גם השר יובל שטייניץ מנסה להוריד את הלהבות לפני האלימות – ובטור לישראל היום הוא כותב על שני הצדדים שמרכיבים את החברה הישראלית. בטור, מצטט שר האנרגיה את דבריו של רבין לפיהם "האלימות היא כרסום יסודות הדמוקרטיה" ומצד שני "בדמוקרטיה יכולות להיות מחלוקות, אך ההכרעה תהיה בבחירות" – מבחינת שטנייניץ אלימות היא לא לגיטימית בשום צורה אולם לא כדאי גם לדבר על הפיכה או "מצור" ולהגיע לחוסר ציות למוסדות המדינה.

בנוסף, שטייניץ חושב שכדאי למפגיני השמאל למתן את השיח. "נכון שמבחינה חוקית מותר כנראה לנבל את הפה ולאחל לכל אדם את כל הרע שבעולם", הוא מודה, "אבל תערכו בבקשה ניסוי מחשבה קטן, ותחשבו לרגע כיצד הייתם מגיבים לו התברר לכם שחלק מהביטויים המושמעים כיום כלפי נתניהו ורעייתו היו מושמעים בזמנו כנגד יצחק רבין ורעייתו. האם תוכלו לומר לעצמכם, אם יד על הלב, שלא הייתם מגדירים אותם ביטויים בדיוק בתור השתלחות והסתה?"

15:27 עריכה

יו"ר ימינה נפתלי בנט נרגש למראה חיילי מג"ב בירושלים.

15:56 עריכה

שלמה קרעי עם פרשת השבוע והקשר אקטואלי. לדבריו, יש שמבלבלים בין שיח מכבד לבין ביקורת חדה ונוקבת, עד כדי כך שיש הצהירו שהשיח "צריך להיות ללא ציניות וכדומה". לטעמו, השליחות הציבורית כוללת גם "הבעת עמדה נחרצת ותקיפה במידת הצורך, כולל שימוש בציניות ובכל כלי הרלבנטי לאומנות הויכוח, לצורך שיפור וחידוד המסר". ואם כבר מדברים על חידוד המסר – אולי שווה להשתמש במינוח הנכון שהוא "סרקזם", סליחה על הציניות.

נח"ומכל החי מכל בשר שנים מכל תביא אל התיבה… ומן הבהמה אשר איננה טהורה"אמר רבי לוי: בא השקר לנח וביקש להיכנס לתיבה,…

פורסם על ידי ‏Shlomo Karhi – שלמה קרעי‏ ב- יום שישי, 23 באוקטובר 2020

16:02 עריכה

אורלי לוי בראיון לחדשות 12

בריאיון מדברת לוי-אבקסיס גם על אירועי הימים האחרונים. לדבריה, "מורשת רבין היא לא שלי. אם מישהו חשב אחרת הוא שיקר את עצמו. אני לעולם לא אמרתי שדרך רבין או מרשת רבין היא שלי. אנחנו חייבים להזדעזע מהרצח אבל האם זאת עסקת חבילה?".

לשיטת לוי-אבקסיס, מחנה השמאל לקח בעלות על זכרו של רבין. "אם אנחנו אומרים שמורשת רבין היא לא שייכת רבין אז אנחנו לא מזועזעים מהרצח? השמאל ניכס לעצמו את הרצח", היא אומרת ומוסיפה: "ברגע שאנחנו אומרים שאירוע שהוא על המורשת של רבין, על הדרך של רבין – כשאמרתי שזאת לא דרכי, הפכו אותי כמעט לרוצחת רבין או למי שמעודדת את יגאל עמיר".

הראיון המלא: 

16:43 עריכה

גילה גמליאל מקבלת פרגון מארגון חברתי.

16:47 עריכה

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שיגר מכתב לראש הממשלה שבו הוא מציע להעביר את האחריות לשלטון המקומי. "מוכנים לקבל את האחריות להפעלה עצמאית של הלימודים בכיתות א'-ב' עד השעה 13:00, במסגרת המשאבים הקיימים", כתב.

17:00 עריכה

מירי רגב בשבת שלום ממערת אליהו הנביא. רגב מדגישה כי התמונה צולמה לפני תחילת הסגר – כך שהיא לא עושה את הגמליאל.

17:15 עריכה

שר הבריאות אדלשטיין הגיש הצעת חוק להעלאה משמעותית של הקנסות על הפרת תקנת קורונה: 25 אלף שקל על פתיחת מוסדות חינוך (במקום 5,000 שקל כיום), 15 אלף שקל על קיום חתונה או טקס דתי (במקום 5,000) ו-10 אלף שקל על פתיחת עסק בניגוד לתקנות (במקום 5,000). ההצעה תובא ביום ראשון לאישור הממשלה ואז תגיע לכנסת.

17:48 עריכה

ברויטרס מדווחים כי גורם אמריקני בכיר אומר כי יוכרז הערב הסכם לקראת נורמליזציה בין ישראל לסודן.

ההסכם בין ישראל לסודן צפוי לכלול כצעד ראשוני פיתוח יחסי כלכלה ומסחר בין המדינות. "סוגיות כמו כינון יחסים דיפלומטיים והחלפת שגרירים יידונו בהמשך", אמר הבכיר.

18:37 עריכה

מאות מפגינים השתתפו בקבלת שבת סמוך למעון רה"מ לראשונה מאז הסרת ההגבלות.

18:50 עריכה

תמר זנדברג מצחיקה:

18:58 עריכה

ב-ynet מדווחים כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי ישראל וסודן הסכימו "לעשות שלום" והכריז על הסכם נורמליזציה בין המדינות. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם מנהיגי סודן ובסיום השיחה יצאה ההודעה המשותפת.

19:04 עריכה

במקביל להתרחשות מול סודן – בני גנץ ונתניהו בהודעה משותפת כי ישראל לא מתנגדת למכירת F-35 לאיחוד האמירוית.

עד כה נתניהו הכחיש את הפרסום בידיעות אחרונות לגבי מכירת מטוסים.

נתניהו הבהיר היום:

"ההבנות החדשות לא היו חלק מהסכם השלום עם איחוד האמירויות והדיון בהן החל רק לפני חודש, עם ביקורו של שר הביטחון גנץ בוושינגטון, והסתיימו רק אתמול".

19:26 עריכה

אלי כהן נרגש:

19:42 עריכה

ברויטרס מדווחים כי נתניהו אמר בשיחה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיגי סודן כי הוא אינו מתנגד לכל עסקה עם איראן. "אני מתנגד לעסקה האחרונה", אמר נתניהו, שהתייחס להסכם הגרעין עם איראן – ממנו נסוגה ארה"ב. נתניהו ציין כי "אם תוצע עסקה חדשה עם איראן זה יהיה מבורך".

19:45 עריכה

נתניהו מודיע על ההסכם מול סודן:

דברי נתניהו:

"אנחנו מכריזים היום על עוד פריצת דרך דרמטית לשלום, עוד מדינה ערבית שמצטרפת למעגל השלום – והפעם נורמליזציה בין ישראל לסודאן. איזה מהפך אדיר.

בח'רטום, בירת סודאן, אומצו ב-1967 שלושת הלאווים של הליגה הערבית: לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למשא ומתן עם ישראל.

ואילו היום ח'רטום אומרת – כן לשלום עם ישראל, כן להכרה בישראל וכן לנורמליזציה עם ישראל. זהו עידן חדש. עידן של שלום אמיתי. שלום שהולך ומתרחב עם מדינות ערביות נוספות – שלוש מהן בשבועות האחרונים.

בקרוב ייפגשו משלחות של סודאן וישראל כדי לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, ביניהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים לאזרחינו.

שמי סודאן פתוחים היום לישראל. זה מאפשר טיסות ישירות וקצרות יותר בין ישראל לאפריקה ולדרום אמריקה.

אני מודה ליושב ראש מועצת הריבונות של סודאן,
עבד אלפתאח אל בורהאן, ולראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ.

ואני מבקש להודות שוב לנשיא טראמפ ולצוותו על חלקם במהלך ההיסטורי החשוב הזה. אנחנו מרחיבים את מעגל השלום. איזו התרגשות, כן יירבו. שבת שלום."

20:08 עריכה

לאחר ההודעה המשותפת של גנץ ונתניהו על האישור הישראלי למכירת חמקן לאיחוד האמירויות, יצאה מלשכת שר הבטחון הודעה דרמטית לפיה נתניהו ידע על מו"מ בין ארה"ב לאיחוד האמירויות אך הסתיר זאת ממערכת הבטחון. 

נתניהו F35 צילום עמוס בן גרשום לע"מ (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה ומאחוריו F-35 ישראלי (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

לשון ההודעה: "לאחר חתימת הסכם השלום עם איחוד האמירויות הערביות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר שהיה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא ומתן, אך הוסתר ממערכת הביטחון, שלא היתה שותפה לו".

עוד נמסר כי "שר הביטחון רואה בהשגת שלום ויציבות אזורית ערך אסטרטגי עליון, ולכן מרגע חתימת ההסכם הוביל פעולה נחושה ועצמאית מול הממשל האמריקאי, כדי להבטיח את קיום ההסכם תוך הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל".

F35 (צילום: Lockheed Martin)
נחשק במפרץ. F-35 (צילום: Lockheed Martin)

בתגובה מסרה לשכת נתניהו: "אין חדש בכך שהאמירויות מבקשים כבר שנים את ה-F-35, אבל לא הייתה שום התניה שישראל תסכים לכך כתנאי לחתימת הסכם השלום וגם לא הייתה לכך שום הסכמה עד היום. הדיונים עם ישראל התקיימו רק בחודש האחרון בין משלחת משרד הביטחון והפנטגון, ורק לאחר חתימת הסכם השלום".

20:09 עריכה

במערכת הפוליטית מגיבים לעסקת החמקנים:

20:41 עריכה

העולם הערבי מגיב לנורמליזציה בין ישראל לסודן

נשיא מצרים: מברכים.

הג'יהאד האיסלאמי: על פי וואלה הארגון הוציא הודעה כי "ההסכם הוא בגידה בפלסטין ובאומה, ואיום על זהות ועתיד סודאן, המשטר הסודאני גולש לתוך החיבוק הישראלי ומעניק מתנה חינם לישראל. מתוך כספי העניים והעקורים, הסודאנים משלמים כספים כדי להתקרב לאמריקנים"

חמאס: "מגנים ומביעים כעס ותיעוב לנרמול".

אבו מאזן גינה את ההסכם: "לאיש אין זכות לדבר בשמנו".

20:49 עריכה

באמצע השיחה הדיפלומטית, טראמפ שאל את נתניהו אם "ג'ו הישנוני" היה מגיע לכזה הישג. נתניהו חמק באלגנטיות ואמר ""אדוני הנשיא, אני יכול להגיד לך דבר אחד – אנחנו מעריכים סיוע לשלום מכל אדם באמריקה".

20:57 עריכה

רינה מצליח מדווחת על מהלך למינוי בוגי יעלון לראש ממשלה. על פי הדיווח, המהלך שנמצא עוד בחיתוליו, עשוי לכלול את בנט, כחול לבן ואת תמיכת הרשימה משותפת – דבר שמקובל על יעלון.

משה יעלון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
מסכים לתמיכת המשותפת. משה יעלון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
21:58 עריכה

מגעים בין הימין לתנועה האיסלמית?  

22:25 עריכה

בחדשות 12 מדווחים על עלייה בתחלואה בחברה הערבית. ממונה הקורונה גמזו ימליץ על סגר במג'דל שמס ועוצר לילי בכמה ערים.

סגירה