השופט "השמאלני" שאסנת מארק הבטיחה שלא לקדם התמנה למחוזי

הוועדה לבחירת שופטים מינתה את השופט עידו דרויאן-גמליאל לשופט בביהמ"ש המחוזי מרכז-לוד, למרות שח"כ מארק הצהירה עליו כ"שמאלני" בגלל שסייע למבקשי מקלט והבטיחה ש"אצלה לא יהיו שופטים שמאלנים" ● ישיבת ועדת הקורונה הסתיימה ללא החלטות, הכיוון: הפסקת המסחר ב-19:00, עוצר מקומי בערים כתומות ואדומות ופתיחה חלקית של כיתות ה'-ו' ● הממשלה הטילה קנס של 3.8 מיליון שקל על נובל אנרג'י

אוסנת מארק בוועדת החוקה, 24 בספטמבר 2020 (צילום: דוברות הכנסת)
דוברות הכנסת
אוסנת מארק בוועדת החוקה, 24 בספטמבר 2020
07:02 עריכה

קבינט הקורונה יתכנס היום אחר הצהריים לדיון מכריע על פתיחת מרכזי הקניות, החזרת מאות אלפי תלמידים בכיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לבתי הספר ועל הטלת עוצר לילי. ב-ynet מדווחים כי מסתמן כי מספר היישובים האדומים שעליהם יוטל סגר יגדל ל-15 עד 20, במקום חמישה כיום.

07:04 עריכה

ראש עיריית בת ים מרגיע: רק רסיסים של מיירט.

07:22 עריכה

ישראל כ"ץ בגלי צה"ל: "לא משנה אם זה בכוונה או לא ישראל רואה בחמאס אחראי לירי תירוצי טרור צה"ל תקף תשתיות ולא נאפשר לירי לשטח ישראל. סוגיית עזה זו סוגייה שצריך לנהל עליה דיון רחב. לא ניתנו שום הנחיות ואין שינוי בפעולות נביא בקרוב הצעה להארכת תמיכה לתושבי עזה".

לגבי הקורונה אמר כ"ץ שלדעתו המאבק בתחלואה צריך להיות בחתונות. בתגובה לכך שבמשרד הבריאות מתנגדים להמשך פתיחה של עסקים עקב מקדם ההדבקה שעלה, אמר: "אני נאבקתי ממושכות על פתיחת חנויות הרחוב וזה לא מדבק קודם, נאבקתי על עסקים ללא קהל שהתעכבו, בדרך נגרם נזק – עכשיו יש החלטה לפתוח את מרכזי הקניות ואני לא רואה סיבה שלא ליישם את ההחלטה. הנהלות הקניונים יודעות להתחייב להחלפת האוויר והתו הסגול – צריך להבין שהחזרת הפעילות היא קריטית ואנחנו נותנים תמיכה אבל לא תחליף לעסקים. אני לא מקל ראש בתחלואה אבל צריך לפעול נקודתית".

לגבי התקציב אמר כ"ץ:  "לוקח זמן להכין תקציב, ועד מחצית דצמבר כבר נביא לאישור הממשלה את התקציב – חד משמעית אני עושה את מה שנדרש – כחול לבן מנעה את ההעברה של התקציב בספטמבר. אני עומד מול כחול לבן ומסביר להם – צריך לנתק מהטיעון על הרוטציה לתקציב". 

07:36 עריכה

ח"כ אביגדור ליברמן אמר בראיון ל-103FM: "ההדלפה לניו יורק טיימס על חיסול בכיר אל-קאעידה באיראן קשורה לבחירות בישראל, לא לחילופי השלטון בארה"ב. זה נועד להתרברבות".

על האירועים בעזה אמר שר הבטחון לשעבר: "מדיניות הממשלה היא הפקרה של תושבי הדרום. חמאס רוצה להיבנות כמו חיזבאללה. הכסף הקטרי הולך להתעצמות, וחמאס עושה קפיצת מדרגה ביכולות".

בהמשך התייחס למצב הפוליטי ואמר: "מה שברור שראש הממשלה כנראה זומם לפרק את הקואליציה כבר בתקופה הקרובה. אני בטוח שאתם לא מכירים את ההסכם הקואליציוני, יש שם כל מיני סעיפים, שכולם מדברים על חצי שנה. ב-17 לחודש זה בדיוק חצי שנה לקיום הממשלה, נתניהו ימשיך להיות ראש ממשלה, לפי ההסכם, צריך לשים לב לאותיות הקטנות בסעיף שמונה".

על הבחירות אמר ליברמן:

ליברמן הוסיף כי גנץ ואשכנזי ילכו עם נתניהו גם אחרי הבחירות הבאות וכי נתניהו מתואם איתם בהפלת הממשלה וההתנהלות בכנסת. "כחול לבן בכיס של נתניהו", סיכם.

07:53 עריכה

מישהו יכול לעזור לחברת הכנסת ברביבאי?

08:06 עריכה

משה בוגי יעלון: תרבות השקר של נתניהו מחלחלת למשטרה.

08:11 עריכה

סגן שר הבריאות לא חד משמעי על סגר לילי.

קיש הוסיף:

08:17 עריכה

ויכוח בציוצים: 

ח"כ עליזה לביא האשימה את יש עתיד בהיותה מפלגת שמאל. יש עתיד ענו שהיא מחפשת ג'ובים.

תמנו שטה הגנה עליה וקיבלה גם תגובה מזלזלת.

08:25 עריכה

המחוזי ידון היום בבקשת סנגורי ראש הממשלה לקבל חומרי חקירה נוספים, עורכי הדין של נתניהו נדרשים להשיב על כתב האישום שהוגש נגדו עד 29 בנובמבר. לטענתם, הם יתקשו לעשות זאת "נוכח היקף החוסרים במסמכים שהתגלו ובשל הפגמים שנפלו בכתב האישום".

08:41 עריכה

השר אמסלם בברכה לחג הסיגד:

השרה רגב:

08:50 עריכה

אוסנת מארק, חברת הוועדה למינוי שופטים על הטענות למינויים פוליטיים: כן.

מארק דיברה על כוונת בית המשפט לבחון את ההסכם הקואליציוני ואת החקיקה ואמרה "רוצה לקוות שבית המשפט לא יתערב בחוק יסוד. טוב יעשה בית המשפט שלא יפגע בהסכם. אני אמרתי בזמנו שבית המשפט השאיר לעצמו את כל האופציות פתוחות על השולחן – הוא לא היה צריך לגעת בזה. חוק יסוד הוא לא חוק רגיל הוא חוק דרמטי, אסור לבית המשפיט לגעת בזה. אם הוא ייגע בזה זו דרמה. הבאנו מועמדים טובים, וכל הזמן אומרים שאנחנו מכניסים פוליטיקה היום נראה אם הטובים נבחרים. המועמדים יכולים להיות גם שמרנים וגם אקטיביסטים. הבאתי אנשים מצוינים. אני רוצה שיבואו מגוון שופטים לא מצד אחד".

לגבי אשתו של מזכיר הממשלה נאווה ברוורמן אמרה שהיא ראויה ו-"חבל שלקחו את זה למקום הזה".

09:54 עריכה

במעריב מדווחים כי עורך הדין בועז בן צור, המייצג את ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר במהלך הדיון בתיקי האלפים המתקיים כעת בבית המשפט כי יש חוסר משמעותי בחומר שהועבר להגנה בשביל לנהל הליך משפטי הוגן.

עוד בדיון:

09:56 עריכה

לא לדאוג – תהיה ועדה להצטיידות בחיסונים:

10:31 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות על החוזה עם פייזר:

 

10:37 עריכה

אולי בכל זאת יהיה סגר לילי? השר שי חושב שזה עשוי לעזור:

10:47 עריכה

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ יעקב טסלר סיירה בנתב"ג. חברי הכנסת קיבלו סקירה מאמנון שמואלי, מנהל אשכול ברשות האוכלוסין וההגירה, בעניין נהלי הכניסה והיציאה מישראל בתקופת הקורונה.
אמנון שמואלי: "מי שמפר בידוד או חולה, מקבל מניעה ואינו יכול לצאת מהארץ. מי שמפר בידוד אנחנו קוראים למשטרה ומי שחולה – ייצא מנתבג באמבולנס על חשבונו".

10:58 עריכה

מיקי חיימוביץ': לא מפחדת מבחירות.

 

11:06 עריכה

ב-N12 מפרסמים כי הושגה פשרה בין כחול לבן לליכוד בנושא 2 מינויים: הוד בצר ימונה למנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי תמורת מינוי חשב כללי במשרד האוצר.

בתגובה מפרסמים כחול לבן כי לא הושגה שום פשרה.

תגובתה של יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו על הפרסום:

11:15 עריכה

הארץ: רשות מקרקעי ישראל פרסמה הבוקר מכרז לבניית שכונה חדשה בגבעת המטוס בירושלים, מעבר לקו הירוק. התוכניות הושלמו כבר לפני שנים, אך הבנייה הוקפאה בעקבות לחצים בינלאומיים. המכרז להקמת השכונה ייסגר ימים אחדים לפני השבעתו המתוכננת של ג'ו ביידן כנשיא ארצות הברית.

11:26 עריכה

קבוצת מליסרון דורשת לפתוח את הקניונים:

11:49 עריכה

התנגדות לוועדת חיסונים בראשות רה"מ:

12:19 עריכה

גנץ על הירי הלילה: פועלים במספר כיוונים.

ריבלין בטקס:

12:24 עריכה

ניצן הורוביץ: מטייחים את פתיחת בתי הספר החרדיים.

12:49 עריכה

יועז הנדל ואופיר סופר מהליכוד משתפים בהתרגשות וידאו ישן של רם שפע מתנהג בצורה נכונה בתכנית "מה אתם הייתם עושים".

13:07 עריכה

בצלאל סמוטריץ' שלח מכתב לראשי המפלגות החרדיות ובוא הוא מתריע כי בעוד שבועיים תגיע העת בה המדינה אמורה להגיש לבג"ץ תשובה לגבי עיגון חוקי של מערך הגיור.

סמוטריץ' טוען שמכיוון שהליכי החקיקה תקועים בג"ץ עלול לקבוע כי יש להכיר בכל סוגי הגיורים – גם שאינם אורתודוכסיים. כדי למנוע זאת, על ראשי החרדים להודיע ולחוקק את חוק הגיור הממלכתי שיסדיר את נושא הגיורים "שיפעלו רק על פי דין תורה".

13:08 עריכה

יועז הנדל על אנטנות וצרכי המגזר הערבי:

13:10 עריכה

אלי אבידר לא מבין למה חנויות הרחוב כן ומתחמי הקניות לא:

13:30 עריכה

שלמה קרעי מחזיר אל סדר היום את חוק המצלמות:

קרעי על מינויי הבכירים:

13:34 עריכה

נתניהו מזהיר את חמאס בפתח ישיבת הממשלה.

על פי מערכת מערכת הבטחון זו בכלל תקלה:

13:51 עריכה

על פי דיווחים, עסקת המינוי של החשב הכלכלי עבור ראש לשכת רה"מ חליפי נפלה עקב הפרסום. מתן כהנא בתגובה:

13:57 עריכה

בערוץ 7 מדווחים כי שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס בישיבת הממשלה לפרסומים שיצאו ביום שישי על פרטי ההסכם עם חברת פייזר. לדבריו, "ביום שישי התבצע פשע חמור. גורם כלשהו העביר את פרטי ההסכם עם חברת פייזר שחל עליו חיסיון לתקשורת. אין לי ספק שזה יקשה עלינו להגיע להבנות עם חברות נוספות, כי הן חשופות למה שחתמנו עם פייזר. הדבר כמובן לא ירתיע אותנו ונעשה הכול להביא כמות נוספת של חיסונים לכל אזרחי ישראל".

נראה שביש עתיד חושבים שנתניהו המדליף:

14:35 עריכה

ריבלין ביקר בבני ברק ונפגש עם ראשי הערים החרדיות. 

14:39 עריכה

איילת שקד על המינוי התיאורטי שככל הנראה לא ייצא לפועל:

14:59 עריכה

לקראת ישיבת קבינט הקורונה על המתווה להמשך פתיחת המשק, שר החינוך, יואב גלנט, קורא להחזיר באופן מיידי את כיתות ה', ו' י"א וי"ב ללמידה בחלק מימי השבוע בבתי הספר. כך הצהיר השר בראיון שהעניק היום לאולפן ynet.

לפי גלנט: "פתיחת כיתות א'-ד' לא הגדילה את התחלואה. ב-90% מבתי הספר שנפתחו אין חולה אחד. פתחנו את גני הילדים והתחלואה יורדת שם במשך חודש פתחנו את כיתות א'-ד' עם כ-600 חולים ואנחנו בקצת פחות מ-300 היום. זאת אומרת, המערכת מבוקרת ונשלטת".

"הרי מדובר פה על מחלה שגם מערכת הבריאות לא יודעת בדיוק מאיפה היא מגיעה ואיך היא מגיעה ולכן הם עובדים במכסות. סגור חנויות רחוב, קבל כיתות ה'-ו'. השיטה הזאת שמה את מערכת החינוך במקום אחרון וזה שגוי.

מערכת החינוך בכל מדינות אירופה – אנגליה, צרפת, איטליה, פורטוגל – פתוחות, למרות שהמדינות האלה נכנסות לסגר, זאת אומרת, הן מבינות את הערך. מבחינה ערכית ומבחינת סדר עדיפות לאומי, מערכת החינוך חייבת להיות פתוחה. במערכת החינוך יש 2.5 מיליון תלמידים ועוד 2.5 מיליון הורים בערך. לחמישה מיליון האנשים האלה יש קול במדינת ישראל והם מבינים".

""מערכת החינוך היא מערכת מנוהלת. בלחיצת כפתור אתה מודיע את ההחלטה ו-2.5 מיליון תלמידים וחלק מההורים ששומרים עליהם נשארים בבית. הדבר הזה מרסן כניסה ומפגשים. כאשר צריך לעשות את זה במקום האמיתי שבו צריך לעשות את זה, ללכת ולרוץ אחרי כל חתונה וכל התקהלות וכל מסיבה, אז זה הרבה יותר קשה ולכן מחפשים את המטבע מתחת לפנס. מי שמשלם את המחיר זה התלמידים ובמשתמע, מדינת ישראל, ואת זה אסור להרשות".

שר החינוך יואב גלנט נושא דברים ערב פתיחת שנת הלימודים תשפ"א, 31 באוגוסט 2020 (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
שר החינוך יואב גלנט נושא דברים ערב פתיחת שנת הלימודים תשפ"א, 31 באוגוסט 2020 (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
15:07 עריכה

יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, חיים כץ, הציע פשרה לפתרון המחלוקת על מימון ימי הבידוד של העובדים, לפיה המדינה תתחלק עם המעסיקים במימון הבידוד ואילו העובדים יפסידו את שכרם רק על יום הבידוד הראשון. כץ מעלה אותה היום לאישור הוועדה.

שר האוצר חיים כ"ץ הודיע כי במשרדו מקבלים את הפשרה. לפי פרסום באתר וואלה news! ואילו בארגוני המעסיקים קיבלו אותה בחירוק שיניים. בידיעה בוואלה לא צויין מה עמדת ההסתדרות, שיזמה סכסוך עבודה בנושא, אף כי ניתן להעריך שההסתדרות תומכת בפשרה כיוון שהיא פוטרת את העובדים ממרבית התשלום.

על פי ההסדר שהוצע על ידי יו"ר הוועדה כץ, עובד שנמצא בבידוד לא יקבל שכר על יום הבידוד הראשון בלבד. זאת, באמצעות פדיון יום מחלה או חופשה, לבחירת העובד.

עלות יתר ימי הבידוד תתחלק בין המדינה והמעסיק. מעסיקים עד 20 עובדים, ישלמו 25% מעלות ימי הבידוד, כשהמדינה תממן את היתר. בעסקים עם יותר מ-20 עובדים, עלות ימי הבידוד תתחלק שווה בשווה בין המעסיק למדינה.

לאחר אישור המתווה, אמר ח"כ כץ כי "החוק המתוקן נושא בשורה גדולה ומעניק אוויר לנשימה למאות אלפי משפחות נוספות". שר האוצר כ"ץ אמר: "זהו צעד חשוב נוסף בתקופה זו שנעשה בשיתוף פעולה בין הגורמים, שיסייע באופן ישיר למגזר העסקי",.

בהתאחדות המלאכה והתעשייה, כינו את המתווה "פשרה כואבת" ואמרו כי הוא נעשה על חשבון העסקים הקטנים. "לצערנו, המדינה מכרה היום את העסק הקטן בנזיד עדשים", נמסר מיוסי אלקובי, נשיא הארגון. "הותרת 25% על חשבון המעסיק היא גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה".

בנשיאות המעסיקים והעסקים אמרו: "אנחנו מברכים על תוספת הפתרון למעסיקים קטנים. עם זאת, אנו דורשים מהאוצר לקיים את ההסכם החתום עם המעסיקים וההסתדרות כמתחייב בהסכם, ככתבו וכלשונו, ולפצות את המעסיקים על כל נזק שנגרם כתוצאה מהרעת תנאי המתווה בהצעה של יו"ר ועדת העבודה". ואילו נשיא להב, עו"ד רועי כהן, אמר: "בריטניה, לטביה, שבדיה, דנמרק, פורטוגל , ספרד – קיבלו החלטה שעצמאים כן צריכים לקבל עזרה בימי הבידוד. באה ממשלת ישראל ומביאה חוק מפלה שרומס את זכויות העצמאים שאומר להם למעשה: 'אתם זומבים, אתם מתים מבחינת הזכויות ואתם חיים מבחינת החובות'".

חיים כץ (צילום: פלאש90)
חיים כץ (צילום: פלאש90)
15:29 עריכה

קבינט הקורונה התכנס כדי להחליט על פתיחה חלקית של כיתות ה', ו', י"א, י"ב, של הקניונים ומכוני הכושר, על הטלת עוצר לילי ועל הרחבת מספר הערים האדומות. זאת, בהמשך לדיון שהתקיים בקבינט ביום רביעי – בהבדל בולט אחד: בישיבה ישתתף פרוייקטור הקורונה החדש, הפרופסור נחמן אש, במקום רוני גמזו שסיים את תפקידו:

15:30 עריכה

השר רפי פרץ תומך, שלא במפתיע, במכרז הבנייה בגבעת המטוס בירושלים שמעבר לקו הירוק, המתוזמן בדיוק יומיים לפני השבעת נשיא ארה"ב החדש, ג'ו ביידן:

15:36 עריכה

ראש המל"ל, מאיר בן שבת, בישיבת קבינט הקורונה, מנסה להסביר, או לפחות להבין, מה ניתן לעשות כדי להוריד את ההדבקה במגפה:

15:41 עריכה

15:56 עריכה

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח"כ חיים כץ אישרה את הצעת החוק שהגיש יו"ר הוועדה, חיים כץ, להסדרת האחריות הכלכלית על ימי הבידוד לקריאה שנייה ושלישית. לפי הצעת החוק, העובדים יפסידו את השכר על יום הבידוד הראשון ולאחריו הנטל יתחלק בין הממשלה והמעסיקים.

16:10 עריכה

מחר יתקיים חג הסיגד – צום הטוהרה של העדה האתיופית. שר האנרגיה, יובל שטייניץ, מקדים תרופה לחג ומברך את העדה כבר היום:

16:14 עריכה

המשטרה עיכבה אמש לחקירה את עידו שיפוני, פעיל מחאה שהפגין נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט סמוך לביתו בפתח תקוה. שיפוני, ששהה במקום עם אדם נוסף שלא עוכב, שידר מהמקום בשידור חי בפייסבוק שבו כינה את מנדלבליט "מושחת". השניים לא נשאו שלטים או ציוד הגברה. שיפוני עוכב לאחר שסירב לדרישת המשטרה להתפנות מהמקום (שניתנה בהתאם להוראת בג"ץ) הוא נעצר בחשד להפרעה לשוטר במילוי תפקידו. לאחר שנחקר בתחנת המשטרה העירונית הוא שוחרר ללא תנאים מגבילים.

16:31 עריכה

מספר דורשי העבודה בסוף חודש אוקטובר עמד על 940 אלף. כך עולה מדו"ח "דופק שוק העבודה" לחודש אוקטובר שפרסם היום שירות התעסוקה.

הנתונים מתייחסים לתקופה של חודש אחרי סוף הסגר השני שהוטל על ישראל – אבל בזמן שחלק גדול מהעסקים והפעילויות שנסגרו בסגר השני עדיין סגורים, בנוסף לפעילויות רבות שנשארו סגורות במשך מרבית שבעת החודשים האחרונים.

לפי הדו"ח, מספר דורשי העבודה נמוך ב-16 אלף בלבד מאשר בסוף הסגר, בסוף ספטמבר, שעמד על 956 אלף. לצד 91 אלף איש שדיווחו על חזרה לעבודה במהלך אוקטובר, נרשמו 109 אלף מובטלים חדשים ביחוד בחלק הראשון של החודש.

עם זאת, גורמים בשירות התעסוקה הבהירו בידיעה שפורסמה בעיתון "כלכליסט" כי "צריך לזכור שבשרות התעסוקה יש בעיה קשה של דווח חסר על חזרה לעבודה. לכן יתכן שמספר דורשי העבודה בפועל קטן בכמה עשרות אלפים מהנתונים שלו".

נתון מעודד שעולה מנתוני שירות התעסוקה הוא שכ-26% ממובטלי הסגר השני כבר חזרו לעבודה באוקטובר, לעומת 6% בלבד שחזרו לעבודה מהסגר הראשון כבר באפריל. לצד הנתון הזה, פורסם נתון מדאיג מאוד: שיעור המפוטרים בין המובטלים החדשים זינק מ-9% בספטמבר ל-16% באוקטובר.

בשירות התעסוקה מתריעים כי "השילוב בעבודה של אותם דורשי עבודה שפוטרו עלול להימשך זמן ארוך יותר. באוקטובר היוו מפוטרים רק 7% מהחוזרים לעבודה".

חלקה של קבוצת הגיל הצעירה, בני 24 ומטה, בקרב דורשי העבודה שבר שיא מדאיג, ככל הנראה בשל אי-חזרת הפעילות המלאה של ענפים שבהם יש ריבוי של צעירים. קבוצה זו, היוותה באוקטובר 21.9% מבין הנרשמים בשירות התעסוקה. גם קבוצת הגיל 34-25 תופסת נתח גדול מדורשי העבודה – 30.7%.

שעור דורשי העבודה החדשים בקרב הקבוצה החזקה במשק –  יהודים לא חרדים – הגיע בחודשיים האחרונים לשיא של כל הזמנים, שעור דורשי העבודה החרדים והערבים דווקא ירד בסגר השני לעומת הסגר הראשון. בערים החרדיות נרשמה באוקטובר ירידה משמעותית בשיעור האבטלה – ועדיין הוא גבוה מאוד. בבית"ר עילית הממוקמת במקום השני בארץ בשיעור האבטלה, אחרי אילת, האבטלה ירדה מ-41% ל-37%. במודיעין עילית הממוקמת רביעית בארץ האבטלה ירדה מ-36% ל-30%. בשירות התעסוקה מסבירים זאת בחזרת מסגרות החינוך החרדיות לעבודה.

בשירות התעסוקה קובעים, ש"כל גל אבטלה מעמיק את עומק האבטלה בקרב אותם דורשי עבודה שלא הצליחו לחזור לעבודה. כל עיכוב במאמצים לשילוב, יובילו להגדלת מספר דורשי העבודה שעלולים להיכנס לאבטלה כרונית".

בנימין נתניהו. נובמבר 2020 (צילום: (Ohad Zwigenberg/Pool via AP)
בנימין נתניהו. נובמבר 2020 (צילום: (Ohad Zwigenberg/Pool via AP)
16:35 עריכה

דו"ח קשה של שירות התעסוקה חושף את העובדה שבישראל יש קרוב למיליון מובטלים, באופוזיציה מגיבים באופן לא-מפתיע:

16:47 עריכה

הוועדה לבחירת שופטים בראשות שר המשפטים אבי ניסנקורן תתכנס בעוד שעה קלה.

הוועדה מודיעה כי על סדר היום שלה נמצאים:
בחירת שלושה שופטים לבית הדין האזורי לעבודה תל אביב-יפו.
בחירת שופט/ת לבית הדין האזורי לעבודה ירושלים.
בחירת שופט/ת לבית הדין האזורי לעבודה באר שבע.
בחירת 2-3 שופטים לבית המשפט המחוזי מרכז – לוד.
בחירת שלושה שופטים לבית המשפט המחוזי תל אביב-יפו.
בחירת שופט/ת לבית המשפט המחוזי באר שבע.
הודעה בדבר החלטות הוועדה ושמות השופטים הנבחרים תצא לאחר הדיון ולאחר יידוע השופטים הנבחרים על ידי שר המשפטים ונשיאת בית המשפט העליון.

אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
אבי ניסנקורן (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
16:53 עריכה

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, וח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו, מחליפים ביניהם כינויים מאוד לא מעודנים:

16:55 עריכה

אתמול והיום חל הדיוואלי – ראש השנה וחג האור של הדת ההינדית והחג החשוב ביותר בהודו. יו"ר תלם, משה בוגי יעלון, מתפנה ממאבקיו בראש הממשלה נתניהו כדי לברך את ידידו של נתניהו, ראש ממשלת הודו נדרנדרה מודי, ואת האומה ההודית לרגל החג:

16:58 עריכה

ועדת העבודה והרווחה אישרה מענקים לעידוד החזרת מפוטרי מגפת הקורונה לשוק העבודה.

ההסכם מעודד את החזרתם של מפוטרי הקורונה לעבודה בשכר נמוך מזה שהיה להם לפני שפוטרו בשל המגפה. מדובר בהסכם בין המוסד לביטוח לאומי למשרד האוצר, לפיו יענקו עד ארבעה מענקים חודשיים למובטלים המצויים בתקופת אבטלה ממושכת של 75 ימים ומעלה וחוזרים למעגל התעסוקה בשכר נמוך מזה שניתן להם ערב אבטלתם, ובתנאי ששכרם החדש נמוך מ-15,800 ₪ בחודש.

גובה המענק יקבע על פי אחד מהקריטריונים המפורטים בהסכם, ויעמוד על עד 200 שקלים ליום כפול מספר ימי העבודה באותו חודש (חודש מלא הוא 25 ימי עבודה, כלומר עד 5,000 שח בחודש).

כמו כן, אישרה הוועדה בהצבעה חוזרת את תנאי המענק בשווי 2,000 ₪ למובטלים לזמן ארוך שאושר בשבוע שעבר, וקבעה כי מספר ימי האבטלה המוכרים לצורך זכאות למענק יעמוד על 95 ימים במקום 100, זאת כדי למנוע פגיעה בזכאות העובד בשל חמשת ימי ההמתנה לזכאות לדמי האבטלה.

אבטלה במשק (אילוסטרציה) (צילום: iStock)
אבטלה במשק (אילוסטרציה) (צילום: iStock)
17:01 עריכה

ח"כ צבי האוזר מצטרף לח"כים המברכים על קבלת הפנים לנשיא ארה"ב הנכנס ג'ו ביידן – הבנייה בשכונת גבעת המטוס בחלקה של ירושלים שמעבר לקו הירוק.

17:10 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מצטרף לשר הבריאות אדלשטיין ותוקף את פרסום פרטי ההסכם הרעוע לאספקת חיסונים עם חברת התרופות פייזר.

לדברי נתניהו: "אנחנו אמונים על הסכמי סודיות ויש סעיפים שאינם מותרים לפרסום, כי זה ההסדר איתם. הדלפת הפרטים עלולה לסכן את אספקת החיסונים על ידי פתיחת ההסכמים הללו". אם זאת, נתניהו הבטיח כי "במידה שפייזר תספק חיסונים למדינות המובילות בעולם – היא תספק בדיוק אותו הדבר גם לנו. יש לי ביטחון מוחלט שיסופק גם לנו".

לפי פרטי ההסכם שנחשפו זמן קצר אחרי חתימתו, פייזר אינה מתחייבת למכור לישראל חיסונים אלא מצהירה על כך במעורפל, וההסכם כולל אפשרות לביטול המכירה והחזרת המקדמה שישראל כבר שילמה.

אם המכירה תצא לפועל, קובע ההסכם, החברה תעביר לישראל 700 חיסונים בחודש בלבד – כלומר, חיסונים ל-350 אלף ישראלים בחודש – ומכירת 8 מיליון החיסונים שנתניהו הבטיח תתבצע, אם בכלל, במשך שנה. עלות החיסונים הכוללת, אם ההסכם יתבצע במלואו, תהיה 800 מיליון שקלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי יואל אדלשטיין בהצהרה בקריה בתל אביב בנוגע להסכם עם חברת פייזר על חיסון לנגיף הקורונה (צילום: Photo by Kobi Gideon / GPO)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי יואל אדלשטיין בהצהרה בקריה בתל אביב בנוגע להסכם עם חברת פייזר על חיסון לנגיף הקורונה (צילום: Photo by Kobi Gideon / GPO)
17:31 עריכה

גם יו"ר ימינה נפתלי בנט תוקף את הממשלה על מצב האבטלה:

18:05 עריכה

נתניהו ואדלשטיין כועסים על התקשורת שפרסמה את פרטי ההסכם עם חברת פייזר, ואילו יאיר לפיד כועס על תוכן ההסכם עצמו

18:07 עריכה

ח"כ גדעון סער עושה נפשות לתוכניתו למיגור מגפת הקורונה: בדיקות קורונההמוניות  לכל האוכלוסייה:

18:33 עריכה

"נפילתו של פייק מנהיג". כך כינתה במרומז המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, את ראש הממשלה נתניהו – מבלי להזכיר את שמו, בנאום שנשאה בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה זמן קצר לפני סיום תפקידה.

"לפעמים, כדי לא להודות באמת המצערת של היעדר מנהיגות, או חוסר יכולת אישית, מפעילים את הוונטילטור המפזר אשמה לכל עבר, או אומרים – 'למדינה יש בעיית משילות. שיח המשילות הוא לפעמים נפילתו של פייק מנהיג", אמרה זילבר.

כותרת ההרצאה של זילבר הייתה "בגדי המשילות החדשים", והיא השוותה את לשיח המשילות  ל"בגדי המלך החדשים" מהאגדה של האנס כריסטיאן אנדרסן.

"המשילות עליה לא חדלים לדבר בשנים האחרונות היא פאטה מורגנה, נווה מדבר מדומיין לצמאים ומוכי החום במדבר. כמה שמדברים בה, הוגים בה, נתלים עליה כתרופת הפלא – ככה היא מתרחקת והולכת", אמרה זילבר.

"המשילות היא כסות מרהיבה שאמורה להיטוות ממיטב הבדים ועל ידי מיטב החייטים, ולאפשר 'לשלוט ולקדם מדיניות' לו רק לא יפריעו לכך השופטים, או היועצים המשפטיים, או 'נערי האוצר', או אנשי 'הדיפ-סטייט", או 'הפרופסיונלים', או התקשורת 'המוטה והמגויסת', או האקדמיה 'האנטי פטריוטית', או עולם התרבות 'האליטיסטי המנותק שאנחנו ממנים, שחי על חשבוננו ורק מוציא את דיבתנו בעולם' או 'תוכניות הסאטירה שסתם פוגעות במורל הלאומי" או 'מהנדסי התודעה' או 'אנשי ישראל הראשונה' או בוגרי 'קרן וקסנר או הקרן החדשה לישראל וכל גרורותיה' או ארגוני החברה האזרחית 'הממומנים ע"י ממשלות זרות', או 'החמוצים', או 'הפריבילגים', או 'הסמולנים' או "הקיבוצניקים עם ברכות השחייה", או 'אלו ששכחו מה זה להיות יהודים', או 'אוכלי השפנים והחזירים', או 'סתם ערבים' או המפגינים או אופירה וברקו".

"ואולי מחר בכלל ניתן יהיה לגלגל את האשמה על הזמר במסכה. ולפעמים אפילו הכנסת או ועדה בכנסת אם איננה מגשימה את ציפיית 'העתק הדבק' של המונח בפניה ומעזה להרהר, לדון ואפילו לשנות בו משהו ובכך למלא את תפקידה לקיים ביקורת פרלמנטרית תיחרך באש המשילות הקדושה".

זילבר אמרה כי"איש לא יינקה מזעם מסדר אבירי המשילות. אפילו לא נשיא המדינה שהוכתם אף הוא כ'פוגע במשילות', 'מזלזל ברצון העם ופוגע בדמוקרטיה'. זו דוגמה מעציבה המצטרפת למכלול הקודר כולו, הממחישה את הרדיואקטיביות של השיח המסמן, מוקיע, מרחיק, מתייג, משניא, מכליל בקבוצת 'ההם' – שהיא לבטח לא קבוצת 'האנחנו' ובכך מעמיק קרעים, מגביה חומות הפרדה, מרחיק את הסיכוי לאיחוי. שיח מרעיל שלא עוצר אל מול עובדות. ואיפה הילד הזה מסיפור האגדה, שיחשוף גם במציאות את השקר הזה שהשתלט על השיח הציבורי ויצביע על ערוות טיעון המשילות?".

לדברי זילבר, "המשילות חשובה אך גם הדמוקרטיה. במובנה הרחב, מרובה השחקנים, מבטאי הגוונים הרבים באינטרס הציבורי – הדמצוקרטיה חלק ממשילות בריאה. ומהי מנהיגות? לשרטט חזון, להתוות כיוון, להציב יעדים. לפעול לטובת האזרחים, ולא רק לטובת הבטחת השלטון. לפעול לטובת כלל אזרחי המדינה. גם אלו שלא בחרו בשלטון. במנהיגות שיש בה "ממלכתיות, כתפיים רחבות, שנוטלת על עצמה אחריות, שיש בה את המסוגלות לבצע".

"במקום להתמודד עם קשיים, מסיטים את המבט ומכוונים אצבע מאשימה החוצה. מייצרים מציאות מדומיינת לחלוטין של 'דיפ סטייט', או של 'פרקליטות שבתוך הפרקליטות' או של מדינת פקידים חורשי רע במסתרים המתכננים הפיכה שלטונית. תוסיפו קצת דם לקינוח הדבש, ויש פה קאמבק מפואר עם טוויסט של 'הפרוטוקולים של פקידי ציון'".

"מדובר בתרבות של "חיפוש אשמים במקום של נטילת אחריות. שם נשאלת דמות של פוליטיקאי: "היי, למה אתה לא מחסל את החמאס?". הוא משיב: "אם הייתי שר ביטחון הייתי מחסל את החמאס". ואז בסרטון הוא הופך לשר הביטחון ונשאל שוב: "היי, אתה שר הביטחון, למה אתה לא מחסל את החמאס?". והוא משיב כל פעם: "אם הייתי – ראש ממשלה; נשיא ארה"ב; שי חי; לברדור ענק; חאליסיי; אלוהים – הייתי מחסל את החמאס". ואז הוא נשאל שוב: "היי, אתה אלוהים, למה אתה לא מחסל את החמאס?". והוא ממלמל משהו ואומר : "נסתרות הן דרכי השם".

עוד אמרה זילבר: "הקורונה שהביאה לאישור של כל האמצעים שביקשה הממשלה כדי למגר אותה, מסגר ועד איכוני שב"כ החודרים לפרטיות, מסגירת שוק העבודה והשבתת עולם התרבות דרך שימוש בצבא במרחבים אזרחיים ועוד ועוד. כל העתירות נדחות, אפס ביקורת שיפוטית. לא ניתן להאשים במקרה הזה את בית המשפט העליון. הייעוץ המשפטי לממשלה מאשר כמעט הכל ועבר לגור בקבינט הקורונה. ומה שלום המשילות? כשהכבלים לכאורה הוסרו – היא מורגשת? מה מפריד בין הדרג המדיני לבין אישוש הכלכלה המוכה? עשרות מינויים בכירים מוקפאים. מי עוצר את הממשלה מלמנות פרקליט מדינה, מפכ"ל, חשכ"ל, ממונה על תקציבים, מנכ"ל ראש הממשלה, מנכ"ל משפטים, מנכ"ל משרד לשת"פ אזורי, ועוד שורה ארוכה של תפקידים מקצועיים. שום בית משפט או פקידות לא מונעים את המינויים הללו, שהם קרונות ברכבת המשילות התקועה".

זילבר סיימה דבריה באומרה: "במקום לדבר ולפעול נגד, בואו נתלכד בעד. במקום שיח לעומתי, מלבה, יש לנסות את המשילות הסולידרית. משילות שאינה מבוססת על יריבות מלאכותית בין נבחרי ציבור למשרתי ציבור ועל יצירת 'דמון' מדומיין. אלא על תפיסה מורכבת, השתתפותית, המכירה בריבוי הגוונים והפנים של החברה הישראלית. כזו שתשאף לא רק לדבר בשמם של מודרים אלא גם לתת להם מקום וקול ומנדט וחלק ונחלה ברמות השונות של קביעת המדיניות ויישומה".

דינה זילבר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
דינה זילבר (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
18:47 עריכה

קבינט הקורונה ממשיך לדון הערב בשאלת יישומה של התוכנית לפתיחת המשק ומערכת החינוך ובהטלת הגבלות חדשות כדי למנוע עלייה בתחלואה בנגיף הקורונה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעה כי: "לא נטיל עוצר לילי בכל הארץ", אך הדגיש כי יש להטיל מגבלות נוכח העלייה במקדם ההדבקה.

בין ההגבלות שנשקלות כרגע בקבינט נמנים:
• סגירת המסחר בכל הארץ מדי ערב החל מ-19:00
• סגר מלא ביישובים האדומים
• עוצר לילה מ-19:00 ביישובים הכתומים
• הורדת הרף להגדרת ערים אדומות.

כמו כן ייערך דיון נוסף בהעלאת הקנסות. לבקשתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין תידון האפשרות להתנות הגעה לעבודה בתחומים מסוימים בביצוע בדיקות.

פרויקטור הקורונה החדש, הפרופסור נחמן אש, אמר כי ההשפעה הצפויה לעוצר לילי על יישובים בישראל צפויה להיות שונה בין יישוב ליישוב. לדבריו, אם מופעל עוצר לילי יש לבצעו משעה מוקדמת (לפחות 19:00) כדי שתהיה לו השפעה של ממש.

בנוסף כתב הפרויקטור החדש כי "עוצר לילי עשוי לשמש כלי עבור לישובים אדומים וכתומים לפני מימוש אזור מוגבל. בנקודת זמן זו – הפעלת עוצר לילי אינה יכולה לשמש כאמצעי המאפשר פתיחת שלבים נוספים".

במצגת שפרסם הפרויקטור לפני תחילת קבינט הקורונה נכתב בנוסף כי "חלק ניכר מההתפרצויות בשבועות האחרונים נובע מאירועי התקהלות רבי משתתפים. אפקט הקנסות הנוכחי אינו מייצר הרתעה מספקת. קיים צורך מיידי להשלים את הליך העלאת הקנסות ולהביאו לסיום חקיקה בכנסת". פרופ' אש גם ציין כי שיעור הבדיקות החיוביות במגזר הערבי עומד על 6%.

גם המשטרה סבורה שלעוצר הלילי אין אפקטיביות רבה. "השקעה גדולה ואפקטיביות נמוכה", נכתב במצגת המשטרתית לקראת הדיון. על השאלה האם ניתן לאכוף את העוצר הלילי נכתב במצגת של המשטרה: "אכיפה בבתים על הפרת עוצר דורשת סמכויות משמעותיות שאינן בנמצא כיום. מדובר בהפללה של אזרחים רבים על תנועה בשעות עוצר. הציבור יחפש חלופות. זה יעיל לשטח מוגבל ולמשך זמן מוגבל". ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן אמר בישיבה: "לשלב את הסגרים עם עוצר לילה זאת השקעה אדירה בכוח אדם. התועלת בהשקעה האדירה באכיפה בסגר לילי היא מוגבלת מאוד".

בראשית דבריו בישיבת הקבינט אמר ראש הממשלה נתניהו: "מצב התחלואה אצלנו טוב ביחס לכל מדינות המערב, אבל צריך לשמור על ההישג הזה. אף על פי שמצבנו טוב, הוא לא מספיק טוב כדי שנוכל לפתוח הכול באופן חופשי, ועלינו לשמור על ההישגים שלנו. מצב התחלואה באירופה קשה מאוד. העלייה תלולה מאוד וחלק מהמדינות מאותגרות עם בעיות קשות במערכת הבריאות שלא מסוגלת לטפל בעומס החולים הקשים".

"אני כמוכם מעוניין מאוד לפתוח את הכלכלה, אבל אנחנו חייבים למצוא מאזנים", הוסיף נתניהו. "לשם כך הדיון נועד. צריך להוריד את מקדם ההדבקה ה-R מתחת לאחד ולפתוח בהדרגה את הכלכלה, המסחר והחינוך. אנחנו נפעל בשום שכל ואני בטוח שנשלוט בווירוס ושהוא לא ישלוט בנו".

המל"ל הציג בישיבה קריטריונים חדשים להטלת סגר על יישוב עם תחלואה גבוהה. לפי ההצעה יוטלו מגבלות על אזור אם ציון הרמזור שלו יהיה 7 ומעלה במשך שלושה ימים רצופים לפחות, במקום ציון 8.5 כיום. סגר יימשך שבוע לפחות, ויוסר לאחר שהציון יהיה נמוך מ-7 במשך שלושה ימים רצופים לפחות.

רה"מ שאל: "אם צריך לדרג, לפי התיעדוף, מי הן הערים הכי אדומות?". אש ענה: "צריך להיכנס יישוב-יישוב ולבדוק. חלקם מהיישובים כמו מג'דל שמס ומסעדה כבר נמצאים בסגר. בין היישובים שהתלבטנו לגביהם מאוד היו בית ג'ן, דיר חנא, חורפיש וכפר קאסם. אלה היישובים הבולטים יותר מבין הכתומים". שר הביטחון בני גנץ ציין: "יש גם סמיכות מאוד גדולה בין היישובים. הם חיים אחד עם השני. אני מניח שעראבה ובית ג'ן יהיו במדדים דומים".

שר החינוך, יואב גלנט, מחה על כך ש"יש התעלמות מהשוק השחור", לדבריו . "בפועל מה שקורה הוא שאנחנו משלמים על הדברים הלא לגיטימיים שקורים – חפלות, הפגנות, תפילות וכן הלאה. בסוף מי שסובל מזה הוא מי שעומד בשקט בתור, למשל, מערכת החינוך".

פרופ' אש העלה הצעה לתת תמריץ כספי לרשויות מקומיות שבתחומן יבוצעו בדיקות רבות.

שר האוצר ישראל כץ הביע התנגדות לסגירת החנויות ב-19:00, ונתניהו אמר לו שאם הוא מתנגד, עליו להביא הצעה אחרת. "אני בעד להוריד את ה-R במקומות האחרים", אמר כץ ונתניהו השיב לו: "הבנתי שאתה לא רוצה. תציע משהו אחר".
ישראל כץ כץ אמר כי "האויב האמיתי הוא ההתקהלויות" והציע לשפר את האכיפה נגד מסעדות ש"הופכות את הטייק אוויי לטייק אין", כלשונו. "יש להגביר אכיפה על הפרות בוטות ועל ערים אדומות, ולא להגביל את המסחר שבו אין הדבקה.

שר החוץ גבי אשכנזי הביע תמיכה בדרישתו של השר גלנט להחזיר עוד תלמידים לבתי הספר. לדבריו צריך, "לחזור לעיקרון הדיפרנציאלי. אפשר לקחת סיכון מחושב בנושא החינוך. רוב הזמן חשבנו שזה לא תורם, הנתונים היום מראים שהחינוך לא העלה את התחלואה. אפשר לקחת סיכון".

ישיבת קבינט הקורונה, צילום מסך מערוץ כאן
ישיבת קבינט הקורונה, צילום מסך מערוץ כאן
19:40 עריכה

"הממשלה הפכה את הילדים לבני ערובה". כך אמר הערב ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס בראיון ל"תוכנית חיסכון" בחדשות ערוץ 12. בראיון נופף ביבס בדרישתו לפתוח את כיתות הלימוד בבתי הספר ללמידה בקפסולות – תוכנית שהייתה אמורה לצאת לפועל השבוע בחלקה אך עומדת בסימן שאלה לאור העלייה המחודשת בתחלואה בקורונה.

"להפוך את הילדים שלנו למפיצי המחלה זה סוג של רמאות", אמר ביבס, "בכיתות שנפתחו נתגלו מעט מאוד מקרים של קורונה. נוצר כאן דור אבוד, שמפסידים כבר שנה שנייה, שסובלים, מפסידים לימודים, מנתקים קשרים חברתיים ונקלעים למשברים נפשיים. הם בני ערובה של הממשלה מול הקניונים והביג סנטרים, זה לא הוגן. מה גם שיש הרבה ילדים שכן נפגשים ביחד ללמוד, ושדווקא במגזר החרדי לומדים מלא, ובכל זאת הם לא אלה שגורמים הדבקה. מי שמנסה להחזיק אותם בבית מונע מחרדות וצריך להתאפס על עצמו ולשחרר אותם".

כשנשאל למי הוא מתכוון, והאם ראש הממשלה נתניהו "מונע מחרדות", כדבריו, התחמק ביבס ואמר: "נתניהו מונע מדברים אחרים. דיברתי יותר על פקידי משרד הבריאות, למשל שרון אלרעי-פרייס, מנהלת שירותי בריאות הציבור".

חיים ביבס (צילום: Miriam Alster/Flash90)
חיים ביבס (צילום: Miriam Alster/Flash90)
19:46 עריכה

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, תקף בחריפות בשיחות סגורות את חברו הבכיר למפלגה, יעקב ליצמן, על היוזמה של ליצמן להביא למינוי איש מקצוע מחוץ למפלגה לעמוד בראש משרד הבינוי והשיכון במקומו. כך פורסם הערב באתר וואלה news!.

לדברי ליצמן: "אם הוא (גפני) לא רוצה במשרד הבינוי, יואיל להעבירו לח"כ אחר (מיהדות התורה. לא יעלה על הדעת שיעשה דבר כזה. המינוי צריך להיעשות מתוך שורות יהדות התורה. מקובל שממנים אדם מקצועי לתפקיד מנכ"ל, אבל את משרת השר – לא היה כדבר הזה, וגם לא היה ראוי שייעשה".

משה גפני ויעקב ליצמן מיהדות התורה, בישיבה של ועדת הכספים בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה גפני ויעקב ליצמן מיהדות התורה, בישיבה של ועדת הכספים בכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
20:01 עריכה

20:07 עריכה

ההחלטה המסתמנת בקבינט הקורונה – לעצור את כל המסחר בישראל אחרי 19:00, להכניס את הערים הכתומות לעוצר לילי ואת הערים האדומות לסגרים מקומיים, תוך שינוי הקריטריונים להגדרת הערים האדומות. כך מודיעים בחדשות ערוץ 12. בנוסף, מסתמן בישיבת הקבינט כי כיתות ה'-ו' יחזרו לשלושה ימים בשבוע ללימודים בקפסולות, אך ההחלטה על כך פחות ברורה ולא ברור אם יוחזרו גם תלמידי כיתות י"א-י"ב ליום-יומיים בשבוע של תגבור בבגרויות. הקניונים והמרכזים המסחריים, מסתמן, לא יפתחו.

20:22 עריכה

ההצעה, המסתמנת בקבינט הקורונה כדי להוריד את היקף התחלואה – להפסיק את כל המסחר מדי יום מהשעה 19:00 במקום פתיחה של הקניונים – מעוררת זעם במגזר העסקי ובארגונים המייצגים אותו.

"הממשלה שוב נתפסת במערומיה", אמר נשיא ארגון העצמאיים להב, עו"ד רועי כהן. "אין תוכנית סדורה להתמודד עם הקורונה, אז נוקטים צעדים של ניסוי וטעייה על גבי העסקים הקטנים. איזו התקהלות יש בחנויות בשעה 19:00? אפילו את רגליי מטי מעט הלקוחות שנכנסים לחנויות בשעה זו של היום אתם רוצים להדיר? יש תחושה נוראית של דז'ה וו לצערנו אנחנו כבר למודי ניסיון שמכאן הממשלה יכולה רק להתעלות על עצמה עם גזירות חדשות ולא מוצדקות שייפלו שוב על המגזר העסקי".

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף דיזנגוף סנטר, מסר: "החלטת הקבינט להמשיך לשתק את ענף הקניונים מנוגדת לכל היגיון ושכל ישר. במקום להרחיב את שעות פעילות המסחר ולהוסיף נקודות מכירה, במטרה להפחית מעומסי התורים, יוצרים התקהלויות, תורי ענק בזמנים צפופים יותר. כבר הוכח שהמסחר לא מדבק ואנו קוראים לממשלה לחזור בה מההחלטה ולפתוח את המסחר".

"זה לא יקרה", אמר תמיר ברלקו, מנהל קבוצת הפייסבוק "לא יהיה בסגר", בה חברים כמה עשרות אלפי עצמאיים. "תהיה התנגדות, זה ברור. זו מדינה בהזיה, כל רגע המצאות חדשות. המשטרה ומשרד הבריאות מתנגדים לזה. המסחר צריך לעבוד עד 22:00, זה בלתי אפשרי לסגור ב-19:00".

נשיא איגוד לשכות המסחר אמר: זו החלטה אומללה. פגיעה מיותרת ובלתי מידתית בכל המסחר בישראל. אין שום סיבה לסגור את המסחר כולו על בסיס נתוני תחלואה כלל ארציים. החלטות ועדת הקורונה חייבות להתמקד במוקדי הסיכון, ובעיקר בהם, ולא להעניש את כלל המגזר העסקי במקומות שאין בהם סיכון מחמת תחלואה כלל ארצית".

אביר קרא, ממובילי קבוצת העצמאים "אני שולמן", אמר: "עוד שליפה מהמותן של ממשלת המערב הפרוע – דרישה מטופשת להחיל סגר לילי על חנויות ומסחר. אי אפשר לנהל משא ומתן עם הנגיף, חייבים לנצח אותו. מסתבר שגם עם הממשלה הזו אי אפשר לנהל משא ומתן, במקום שימשיכו לנצח אותנו נצטרך כנראה לנצח אותם. בעלי העסקים בישראל לא יישארו אדישים יותר. כל מהלך שיפגע בנו יגרור תגובה ונפגעי הקורונה העיקריים הם בעלי העסקים הקטנים והבינוניים. המשחק והסבלנות נגמרו. אם התקווה לא תגיע ומהר, הם יחשבו מסלול מחדש".

גם במערכת הפוליטית נשמעו תגובות עוינות וסקסטיות למהלך. יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, צייץ:

ואילו יו"ר ימינה, נפתלי בנט, תקף, והזכיר לממשלה דרכים אחרות להתמודד עם המגפה שלטענתו לא ננקטו כלל:

 

 

20:25 עריכה

המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, תקפה במרומז אך בחריפות רבה את ראש הממשלה נתניהו. במפלגת ימינה, ששייכת לאופוזיציה אבל תומכת בגישה הבעייתית של הממשלה נגד מערכות אכיפת החוק, תוקפים את נתניהו דווקא על העובדה שהאריך את מינויה:

20:30 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מבטיח לשרי קבינט הקורונה, ולמיליוני האנשים שמחכים להחלטות שלהם, לילה ארוך של דיונים סוערים:

20:35 עריכה

הקנסות שניתנו למוסדות הלימוד החרדיים שנפתחו בניגוד להוראות הקורונה בוטלו. כך פורסם הערב בחדשות ערוץ 12.

לפני כחודש, נפתחו תלמודי התורה החרדיים בניגוד לחוק, זאת בזמן שמוסדות החינוך שאינם חרדיים נותרו סגורים – מהלך שעורר זעם רב בציבור. המשטרה חילקה 68 דוחות למוסדות חינוך שפתחו את שעריהם בניגוד לחוק – מוסדות חרדים ברובם המכריע. ואולם כעת מתברר שהקנסות הללו בסך של 340 אלף שקלים לא ישולמו – ומסיבה ביורוקרטית.

על פי חוק הקורונה הגדול, הדוחות הללו שחולקו, מתבססים על תקנות שדורשות אישור רטרואקטיבי של הכנסת. ביום שישי האחרון, במשרד משפטנים יצרו קשר עם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ רם שפע, ובישרו לו שעשו טעות ולא אישרו את התקנות – מה שיוביל כעת לביטולם.

עוד דווח בחדשות 12 כי "גורלם של מאות דוחות שחולקו לאחר מכן, בשבועות האחרונים, צפוי להיות זהה". כדי לגרום לכך שהם בכל זאת ישולמו – הכנסת צריכה להתכנס השבוע כדי לאשר זאת, מה שלא נראה שיקרה, בין היתר עקב כך שח"כ שפע מצוי בבידוד. ח"כ שפע פנה ליו"ר הכנסת יריב לוין בתקווה שהוא יוכל לסייע באישור התקנות.

ח
ח"כ רם שפע יו"ר ועדת החינוך התרבות והספורט (צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
20:40 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מגיב בלהט לפרסומים לפיהם הקנסות למוסדות הלימוד החרדיים שנפתחו בניגוד להוראות בוטלו:

 

21:06 עריכה

"צריך לצוד את האנשים שהגיעו מדנמרק". בדימוי הציורי הזה השתמש הערב בישיבת קבינט הקורונה ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לתאר את דרישתו לחייב את הישראלים החוזרים מדנמרק לעבור בדיקת קורונה, עקב הדיווחים על גילוי זן חדש של נגיף הקורונה שהגיע מחורפנים וייתכן שעבר מוטציה חדשה ועלול שלא להגיב לחיסוני הקורונה.

נתניהו פנה לממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר אלרעי פרייס, ואמר לה: "את אומרת ש-120 אנשים שחזרו מדנמרק לא נבדקו". זאת, זמן קצר אחרי שאלרעי-פרייס תקפה את כוונת נתניהו ורוב השרים בקבינט לפתוח את כיתות ה'-ו' ללמידה חלקית בימים הקרובים.

אלרעי-פרייס ענתה לו בעוקצנות: "מדובר באנשים שמרגישים טוב ולא באו להיבדק, ממדינה ירוקה (זאת, אף שדנמרק הוכרזה כמדינה אדומה)". נתניהו ענה לה: "אני לא אפדימיולוג אבל זה דבר איום ונורא, זו מוטציה. זה נגיף אחר. אנחנו צריכים, סליחה על הביטוי, לצוד אחד אחד. אנחנו יודעים מי הם".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר: "לא שמעת ראש הממשלה, דיברנו עם כל אחד מהם (מהחוזרים מדנמרק)". נתניהו ענה: "לא מעניין אותי שדיברתם. תמצאו את הדרך המשפטית לחייב אותם להיבדק. אם צריך נחוקק חוק, כרגע. אנחנו חייבים לרדוף אחרי הנגיף הזה. בין אם רוצים או לא תביאו אותם לבדיקות. אם צריך חוק אני אחוקק את זה".

לסיכום, נתניהו הנחה את השר לביטחון הפנים לוודא מיידית שהנוסעים ששבו מדנמרק נכנסים לבידוד וביקש מהיועמ"ש לוודא שניתן משפטית לחייב אותם לעבור בדיקת קורונה.

חורפן בשדה בהולנד מינק (צילום: AP Photo/Sergei Grits, File))
חורפן בשדה בהולנד מינק (צילום: AP Photo/Sergei Grits, File))
21:13 עריכה

21:16 עריכה

לקראת חג הסיגד שחוגגת מחר העדה האתיופית, חברי כנסת ושרים מברכים:

 

 

 

21:18 עריכה

המשרד להגנת הסביבה הטיל היום על חברת נובל אנרג'י (שנרכשה על-ידי שברון) קנס כספי בסך של 3,783,276 שקל, בגין הפרת תנאי היתר ההזרמה לים של אסדת הפקת הגז לוויתן.

הטלת הקנס בוצעה לאחר הליכי אכיפה, לרבות שימוע שנערך למנהלי החברה ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה.

אסדת הגז לוויתן החלה בהפעלה חלקית בדצמבר 2019 וקיבלה היתר הזרמה לים כחוק לכל פעילויותיה. מבדיקות שערכו אנשי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצא, כי כבר בחודשי ההפעלה הראשונים של אסדת הגז לוויתן, חברת נובל אנרג'י הפרה מספר תנאים בהיתר ההזרמה לים שניתן לה ונרשמו שורה של חריגות מההיתר. בין היתר, נרשמו הפרות בחובות הדיווח למפקחי הגנת הסביבה הימית וכן חריגות באמות המידה הקבועות בו להזרמה לים.

לאחר שבחן את טענות החברה בעניין, ואת המידע שהועבר מהיחידה להגנת הסביבה הימית, החליט סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק בן-דוד (בנדה), להטיל את הקנס. במשרד המשרד רואה את ההפרות בחומרה ומדגיש, כי לא יאפשר פעילות מתקנים בים ללא שקיפות מלאה ותוך גילויי אי ציות לתנאי היתר ההזרמה לים בפרט והיתרים בכלל.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל מסרה כי "שברון צריכה להפיק את הלקחים מההפרה הבוטה של נובל אנרג'י. לא נאפשר לחברות הענק לסכן את הציבור. היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרדי מפקחת באופן קפדני על כל המתקנים והפעילויות בים בישראל. נמשיך לנקוט ביד קשה ובלתי מתפשרת נגד המזיקים לסביבה. המדיניות ברורה – המזהם משלם".

נובל אנרג'י (צילום: נובל אנרג'י)
נובל אנרג'י (צילום: נובל אנרג'י)
21:29 עריכה

ערוץ 13 עומד לחשוף מחר הקלטות מביכות מתוך חקירותיו של ניר חפץ שבהן אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, נשמעה מדברת באופן בלתי-מכבד על חברת הכנסת איילת שקד, שבעבר, לפי מה שפורסם, הייתה מקורבת לבעלה יותר מדי, לטעמה:

21:36 עריכה

קבינט הקורונה התפזר בלא לקבל החלטות על מדיניות הקורונה להשבוע, אף כי השרים בקבינט הצביעו על פתיחה חלקית ומיידית של כיתות ה'-ו' והתקבל רוב שתמך בהצעה. השר אריה דרעי אמר בישיבה: אנחנו מיותרים כאן. יו"ר המל"ל דרבן את הקבינט לקבל החלטות מהירות, אבל היועמ"ש מנדלבליט הזכיר להם שהחלטות קבינט הקורונה הן רק המלצות להחלטות שאמורה לקבל מחר הממשלה כולה.

21:56 עריכה

22:18 עריכה

ישראל, בחריין וארה"ב יקיימו ביום רביעי מפגש פסגה לרגל חתימת הסכם השלום ביניהם. בבמפגש צפויים להשתתף ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו ושר החוץ של בחריין עבד אל-לאטיף א-זיאני. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי שר החוץ גבי אשכנזי יוזמן גם כן להשתתף במפגש המשולש.

גורמים ישראלים בכירים ציינו כי נעשה מאמץ להשלים עד יום רביעי את הסכם התעופה שיאפשר טיסות ישירות בין המדינות ולחתום עליו במהלך המפגש המשולש. לא ברור אם תהיה חתימה על הסכמים נוספים. בסיום במפגש המשולש צפויות הצהרות לתקשורת.

המפגש יהיה המשך לטקס החתימה על ההודעה המשותפת לכינון יחסי שלום, ידידות ויחסים דיפלומטיים בין ישראל לבין בחריין במנאמה לפני כמה שבועות.

הבוקר אישררה הממשלה סופית את ההסכם עם בחריין לאחר שזה עבר ברוב גדול בכנסת. ההסכם גם אושר על ידי ממשלת בחריין אך לא הובא להצבעה בפרלמנט הבחרייני. המשלחת מבחריין תגיע לישראל ביום רביעי חרף האבל הלאומי בבחריין על מותו של ראש הממשלה שיח חליפה בן סלמאן אל-חליפה, שכיהן בתפקיד כמעט 50 שנה. המשלחת הבחריינית תכלול גם את שר התעשייה, המסחר והתיירות זאיד א-זיאני.

אחד הנושאים המרכזיים שיידונו במהלך ביקור המשלחת הבחריינית יהיה פתיחת השגרירויות בירושלים ובמנאמה. שר החוץ גבי אשכנזי העביר אגרת לעמיתו הבחרייני ובה בקשה רשמית לפתוח שגרירות ישראלית במנאמה. עד כה לא התקבלה תגובה רשמית ממנאמה, והציפייה היא שהדבר יקרה במהלך הביקור.

מלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה (צילום: AP Photo/Evan Vucci, File)
מלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה (צילום: AP Photo/Evan Vucci, File)
22:19 עריכה

22:47 עריכה

הוועדת לבחירת שופטים בראשות שר המשפטים אבי ניסנקורן, בחרה היום:
לבית הדין האזורי לעבודה תל אביב יפו:
1. הרשמת קארין ליבר – לוין.
2. הרשמת תמר עציון פלץ.
3. עורכת הדין שרון שביט כפתורי.
לבית הדין האזורי לעבודה ירושלים:
4. הרשם עמי רוטמן.
לבית הדין האזורי לעבודה באר שבע:
5. עורך הדין עדו בן – צור.
לבית המשפט המחוזי מרכז – לוד:
6. השופטת מרב בן – ארי.
7. השופט עידו דרויאן – גמליאל.
לבית המשפט המחוזי תל אביב-יפו:
8. השופטת יעל בלכר.
9. השופטת נועה גרוסמן.
10. השופט עודד מאור.
לבית המשפט המחוזי באר שבע:
11. השופט גיל דניאל.

יצויין כי השבוע הצהירה חברת הוועדה, ח"כ אסנת מארק (ליכוד) כי תמנע את מינויו של דרויאן-גמליאל, מאחר וזה סייע בעבר למבקשי מקלט ו"אצלה לא יתמנו שופטים שמאלנים".

מארק הבטיחה למנוע את קידומו של דרויאן-גמליאל יחד עם השופט שי שלהבת, שבעבר זיכה פלסטיני שנאשם בביצוע פיגוע ירי – מה שהפך גם אותו, לטענתה, ל"שמאלני" כיוון ש"זיכה מחבל". קידומו של שלהבת אכן הוקפא לשנתיים, בניגוד לדרויאן-גמליאל שזכה לקידום בניגוד לרצונה.

השופטת נאווה ברוורמן, אשתו של מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, לא נבחרה הערב לשופטת של בית המשפט המחוזי.

22:54 עריכה

שר התקשורת יועז הנדל נגד התופעה המקוממת של המינויים הכפולים באינטרנט:

סגירה