בכירי יהדות התורה: ישראל אייכלר, יעקב ליצמן, מאיר פרוש (צילום: פלאש90)
פלאש90

הרוחות מתלהטות ביהדות התורה סביב מינוי שר הבינוי והשיכון הבא

כשיצחק כהן מש"ס מונה לשר הבינוי והשיכון, הוא הבטיח בהתלהבות שיהיה "שר מלא מלא" ● זה החזיק מעמד ארבעה שבועות ● הכהונה הקצרה של כהן הבהירה כי אחד המשרדים החשובים והחזקים ביותר בממשלה - המשרד שפעם בנה את דוד לוי, אריאל שרון, פואד ואחרים - נפל קורבן למאבקי כוח בתוך יהדות התורה, שם נלחמים מי ישלוט באימפרית המיליארדים מבלי להיות אפילו שר ● פרשנות

משרד הבינוי והשיכון זו אימפריה לא קטנה. התקציבים אדירים, ההשפעה עצומה, מספר המינויים כמעט ולא מוגבל. פוליטיקאים שקיבלו את המשרד חיזקו בו את כוחם הפוליטי. הרשימה כוללת את דוד לוי, אריאל שרון, פואד בן אליעזר, ציפי לבני, יואב גלנט ואחרים. תקציב המיליארדים איפשר לשרים לדורותיהם לקבוע מדיניות בשטח, תרתי משמע, ולשנות את פני המדינה, עריה, שכונותיה וגבולותיה.

כל הכבודה הזו התגלגלה לפני חמישה שבועות לידיו של יצחק כהן מש"ס, שר משני במשרד האוצר, איש ותיק במערכת ומבין עניין. "אני הולך להיות שר מלא מלא", הוא אמר לי בעיניים בורקות, כאשר קיבל את התפקיד, אבל חלפו רק ארבעה שבועות, וכהן הגיש את התפטרותו לראש הממשלה.

ההתפטרות הזריזה של כהן באה מתוך תסכול עמוק וחושפת את הכשלים במערכת הממשלתית ואת היחסים הסבוכים בתוך הפוליטיקה החרדית המתוככת. הרי לא בכל יום שר בכיר עוזב הכול, הולך, ורושם על הדרך את אחד משיאי הכהונה הקצרה ביותר.

יצחק כהן (צילום: פלאש90)
יצחק כהן (צילום: פלאש90)

כהן בא למשרד כדי להחליף את יעקב ליצמן מיהדות התורה. ליצמן מונה לתפקיד שר השיכון אחרי הבחירות, ובעקבות מסע ייסורים במשרד הבריאות, שם איבד את כל יוקרתו הציבורית בתחילת ימי הקורונה. ליצמן לא החזיק מעמד גם במשרד השיכון. בתחילת ספטמבר הוא התפטר במחאה על ההחלטה להטיל סגר בימי החגים. יש אומרים שהאדמו"ר מגור משך אותו החוצה כי נמאס לו מכל הממשלה הזו.

ליצמן חזר לכנסת והעיף משם במסגרת החוק הנורווגי את ח"כ אליהו חסיד, גם הוא איש חסידות גור. אולי חשש שהחסיד הצעיר והמבטיח יאיים עליו. עם זאת, ליצמן השאיר במשרד הבינוי צבא שלם של נאמנים, שאותם ניהלו ומנהלים ביד רמה ראש המטה שלו חיים יוסטמן והיועץ הבכיר והממולח, מוטי בבצ'יק.

לתוך המערכה ההדוקה זהו נכנס השר כהן בתחילת אוקטובר. כהן חשב שליצמן יחזור לכהן כסגן שר והשניים ינהלו משרד באופן נורמלי ויחלקו ביניהם תחומי סמכות ואחריות. ליצמן ואנשיו חשבו אחרת. הם לא רצו שר מעורב מדי, אלא שר מריונטה שלא יגיע בכלל למשרד השיכון ויהפוך רק לחותמת גומי על אישורי בנייה ומינויים פוליטיים.

והבקשות לכהן אכן זרמו. "הביאו לו חבילות-חבילות, תחתום פה, תחתום שם", מספר בכיר ביהדות התורה. היו גם מינויים והדחות שהתאימו לאנשי ליצמן אבל לא לכהן. למשל, הם רצו להזיז את קובי אמסלם מתפקידו כיו"ר הדירקטוריון של חברת עמידר. כהן הכיר את אמסלם במשרד האוצר, ומעריך אותו מאד. הוא לא רצה לתת לזה יד.

בשיחות פרטיות כינה כהן את לשכת השר שלו ואקום. אין בה כלום, והכל נשאב לתוכה. "אין לי סמכות ואין לי אחריות", הוא התלונן בפני חבריו בש"ס. "כל העסק הזה לא מתאים לי. אני לא רוצה להיות סתם שר, בתואר. אמרתי להם סורי, אני הולך להתרכז במשרד האוצר".

"אין לי סמכות ואין לי אחריות", כהן התלונן בפני חבריו בש"ס. "כל העסק הזה לא מתאים לי. אני לא רוצה להיות סתם שר, בתואר. אמרתי להם סורי, אני הולך להתרכז במשרד האוצר"

הכדור התגלגל בחזרה לידיו של ליצמן. ביום חמישי, אחרי ההתפטרות של כהן, ליצמן שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש ממנו שייקח על עצמו את תפקיד שר השיכון והבינוי. עבור ליצמן וחבריו זה יכול היה להיות פתרון אידיאלי משודרג: שר בינוי שמשרד הבינוי הוא הדבר האחרון שמעסיק אותו. אבל נתניהו סירב. אולי הוא חשב שליצמן, שהפך ליריב נוקשה שלו, מנסה לחסל איתו את החשבונות שהוא סוחב עוד מימי משרד הבריאות.

"אני לא אגרר לבג"ץ בשבילך", אמר נתניהו לליצמן לפי אחת הגרסאות. נתניהו, להזכיר, אינו יכול לשמש כשר מכיוון שהוא נאשם בתיק פלילי.

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן בדיון על מגפת הקורונה, ב-9 במרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן בדיון על מגפת הקורונה, ב-9 במרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ליצמן הבטיח כי יגיש לנתניהו שם של שר אחר. בסוף הוא החליט להציע את יאיר פינס, איש אמונו, מנכ"ל משרד השיכון. ההצעה, שאותה פרסם לראשונה הפרשן החרדי אבי בלום בעיתון "משפחה", גרמה לסערת רוחות עצומה בסיעת יהדות התורה.

חברי הכנסת דרשו למנות לתפקיד השר פוליטיקאי חרדי ולא איש מקצוע חילוני, שיהיה עושה דברו של ליצמן. "איש אשר לבבו פועם יחד עם רבבות הבוחרים שבחרו ביהדות התורה", כך הגדירו אתמול ברדיו "קול חי" את המינוי הרצוי.

חברי הכנסת דרשו למנות לתפקיד השר פוליטיקאי חרדי ולא איש מקצוע חילוני, שיהיה עושה דברו של ליצמן. "איש אשר לבבו פועם יחד עם רבבות הבוחרים שבחרו ביהדות התורה", כך הגדירו אתמול את המינוי הרצוי

הרוחות התלהטו. מאיר פרוש, סגן שר החינוך ויריב ותיק של ליצמן, רוצה את התפקיד לעצמו. "תן לי. אני הבא בתור", הוא תבע.

"זה התפקיד של חסידות גור", ענה ליצמן, "אני שם בתפקיד איש מקצוע".

"אתה צריך לתת את התפקיד לחרדי", ענה לו פרוש.

לדרישה הזו הצטרפו אתמול גם חברי הכנסת משה גפני וישראל אייכלר, שגם רואה את עצמו מועמד לתפקיד. המאבק בין החצרות מחריף, וכולם דורשים דיון בסיעה, שיתקיים כנראה היום (שני). אבל ההערכה היא שליצמן לא יוותר לאף אחד, כדרכו.

ליצמן בקו ירידה, מאבד בהדרגה את המעמד החזק שהיה לו פעם בעולם החרדי והוא לא יסכים לפספס את המאחז רב העוצמה במשרד השיכון. אם לא השר כהן ולא המנכ"ל פינס, אז ימצאו שרת אחר.

עוד 736 מילים
סגירה