• חנות למשקאות אלכוהול בבגדאד, עירק (צילום: AP Photo/ Hadi Mizban, File)
    AP Photo/ Hadi Mizban, File
  • מבט על הרי האטלס במרוקו (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
    Yossi Zamir/Flash90
  • מלך מרוקו מוחמד השישי (מימין) במהלך תפילה במעון המלכותי במדיק. 31 ביולי 2020 (צילום: Moroccan Royal Palace via AP)
    Moroccan Royal Palace via AP
  • אדם בקזבלנקה מנופף בדגל פלסטין במהלך מחאה נגד תוכנית השלום האמריקנית במזרח התיכון. מרוקו ינואר 2020 (צילום: AP Photo/Abdeljalil Bounhar)
    AP Photo/Abdeljalil Bounhar
  • מפגינים ברבאט מנופפים בדגל מרוקאי ובדגל ופלסטיני במהלך מחאה נגד נורמליזציה של היחסים עם ישראל. מרוקו, ספטמבר 2020 (צילום: (AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
    (AP Photo/Mosa'ab Elshamy

הנורמליזציה ביחסים עם ישראל נתנה למרוקו אור ירוק לסיפוח סהרה המערבית

הסכם השלום החדש של ישראל כולל הכרה אמריקאית בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית, ופותח צוהר לביצוע קידוחי נפט בחבל הארץ הזה ● קמפיין ממשלתי בסעודיה מתאר את הצורך להיאבק בשחיתות בתור חובה לאומית ● שורה של הצתת חנויות לממכר אלכוהול בבגדד מאיימת על פרנסתם של המיעוטים הלא-מוסלמים ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

ישראל ומרוקו: שלום תמורת סיפוח

מרוקו הודיעה השבוע על נכונותה לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, והייתה למדינה הערבית הרביעית במספר שעשתה זאת מתחילת השנה. הצעד הזה עורר ביקורת מצד אלג'יריה היריבה ומצד איראן – לא משהו שברבאט לא יכולים להתמודד אתו, אבל גם הביא להידוק יחסים משמעותי בין מרוקו ל"מדינות הציר הסוני", ולהישג מדיני אדיר נוסף:

בתמורה לכינון יחסים דיפלומטיים חלקיים, טיסות ישירות והגברת השיתוף הכלכלי, זכתה מרוקו בפרס הנכסף – הכרה אמריקאית בריבונותה בסהרה המערבית, חבל ארץ שנוי במחלוקת שמתגוררים בו כ-750 אלף בני אדם המנהלים מאבק למען עצמאותם מאז 1976.

במקרה של ההסכם בין ישראל לאבו-דאבי הראשונה ויתרה על הסיפוח (לפחות לעת עתה). במקרה של ההסכם בין ישראל למרוקו, האחרונה קיבלה אור ירוק לסיפוח, במהלך שיש לו השלכות רציניות ביותר על מערכת החוק הבינלאומית.

במקרה של ההסכם בין ישראל לאבו-דאבי הראשונה ויתרה על הסיפוח. במקרה של ההסכם בין ישראל למרוקו, האחרונה קיבלה אור ירוק לסיפוח, במהלך שיש לו השלכות רציניות ביותר על מערכת החוק הבינלאומית

אם ארה"ב מכירה בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית, כיצד תוכל להמשיך ולדבוק בהתנגדותה לסיפוח של חצי האי קרים על ידי רוסיה? אמנם המקרה המרוקאי יותר דומה לזה הישראלי, מכיוון שבדיוק כמו הפלסטינים, גם אזרחי סהרה המערבית שואפים לעצמאות ותובעים זכות להגדרה עצמית. עם זאת, מבחינת החוק הבינלאומי לא מתקבל על הדעת מצב של שליטה על שטח כתוצאה מהשתלטות עליו והחזקתו בכוח (כלומר, כיבוש).

מלך מרוקו מוחמד השישי (מימין) במהלך תפילה במעון המלכותי במדיק. 31 ביולי 2020
מלך מרוקו מוחמד השישי (מימין) במהלך תפילה במעון המלכותי במדיק. 31 ביולי 2020

באירופה ימשיכו בינתיים לסמן את המוצרים מסהרה המערבית ומההתנחלויות הישראליות בגדה, אך ההכרה האמריקאית פותחת צוהר גם לביצוע קידוחי נפט בחבל הארץ הזה, וגם לפיתוח מואץ שלו על ידי מרוקו.

על פי הנתונים של מכון המחקר ברוקינגס, רוב הציבור במרוקו אינו שבע רצון מהנורמליזציה עם ישראל (כ-88%), וכ-70% משוכנעים שהסוגיה הפלסטינית היא סוגיה כלל-ערבית. עם זאת אין צפי להתנגדות פומבית רחבה, בין היתר, בגלל שביעות הרצון מההישג המדיני המרהיב: הכרה אמריקאית בריבונות על סהרה המערבית.

נראה שהעסקה החדשה שהשלים הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, מספקת את כולם – את המרוקאים שזכו בריבונות על סהרה המערבית, את הישראלים שלא נאלצו לשלם אף אגורה, ואת מדינות המפרץ שעל פי הפרסומים עמדו מאחורי העסקה ודחקו במרוקו לקדם את ההסכם מול ישראל.

מי שהפסידו הם בני סהרה המערבית, אותם אלמונים שהפכו לקלף מיקוח במשחק גאו-פוליטי גדול. האם העם הנבחר, שבמהלך 2000 שנות גלות חווה גזל ורדיפה יזיל דמעה על אותם 750 אלף בני אדם? אין צורך לענות, מדובר בשאלה רטורית, שגם לא רלוונטית לעם שאוהב לקרוא לעצמו "אור לגויים".

מבט על הרי האטלס במרוקו (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
מבט על הרי האטלס במרוקו (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

2

 ערב הסעודית משנסת מותניים, נאבקת בשחיתות

בכל פעם שמחליטים בריאד כי הגיע הזמן להעביר תקציב לשנה הבאה, יושבים עם המספרים, עושים את החישובים, מציגים את התקציב ופשוט מעבירים אותו. לא ייאמן עד כמה העניין החשוב הזה יכול להיות קל לביצוע, כשמדובר במדינות אחרות שאינן מדינת ישראל.

עם זאת, בתקציב הסעודי של השנה הבאה אין בשורה. המשבר העולמי נמשך, מחירי הנפט נמצאים בשפל והתקוות הסעודיות לזרם של תיירים – בשנה שעברה הכריזו שם לראשונה על אשרות תיירות לאזרחים מכ-50 מדינות – התבדו בגלל התפרצות מגפת הקורונה. שר האוצר הסעודי, מוחמד אל־ג'דעאן עדכן כי הגירעון התקציבי בשנת 2020 עומד על כ-79 מיליארד דולר. לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, הכלכלה הסעודית הצטמקה בשנה החולפת בכ-5.4%.

כאשר הגירעון התופח ברקע, השלטונות הסעודיים ממשיכים בקמפיין ציבורי נוסף נגד השחיתות, שכבר מכונה בכמה כלי התקשורת בעולם "מיני-ריץ", רמז למעצר של מאות עשירי סעודיה בשנת 2017 והחזקתם במלון פאר ריץ-קרלטון. בסופו של "המבצע" ההוא השתלשל זרם מזומנים אדיר לקופה הסעודית.

הרשות הסעודית הלאומית למאבק בשחיתות, ששמה "נזאהה", מתארת את הצורך להיאבק בשחיתות בתור חובה לאומית, ואף מריצה סרטונים פטריוטיים ברשת.

 

3

איטליה מגישה כתבי אישום נגד אנשי ביטחון מצריים

רומא הגישה השבוע ארבע כתבי אישום נגד אנשי כוחות הביטחון המצריים, שלטענת רשויות חוק האיטלקיות התעללו ורצחו את הסטודנט האיטלקי ג'וליו רג'ני בשנת 2017. כל חטאו של רג'ני היה בכך שחקר את האיגודים המקצועיים העצמאיים במצרים, שבין היתר, השתתפו באופן פעיל במחאות של 25 בינואר 2011, שהביאו להפלתו של הנשיא חוסני מובארכ.

כתבי האישום כוללים תיאורים קשים של מעקב אחרי רג'ני, ומסכת התעללות שעבר עד שנרצח. לנאשמים ניתנו 20 ימים על מנת להגיב, ולאחר מכן יתחיל הדיון המשפטי בהעדרם.

מצרים הרשמית טרם הגיבה לכתבי האישום נגד אנשי כוחות הביטחון שלה. בעבר הכחישה קהיר בתוקף כל מעורבות של גורמים רשמיים במותו של רג'ני, ובסוף נובמבר סגר בית המשפט את תיק הרצח כשבו צוין כי "ייתכן שרג'ני נרצח על ידי כנופייה חמושה, שנהגה לשדוד את הזרים".

בעבר הכחישה קהיר בתוקף כל מעורבות של גורמים רשמיים במותו של רג'ני, ובסוף נובמבר סגר בית המשפט את תיק הרצח כשבו צוין כי "ייתכן שרג'ני נרצח על ידי כנופייה חמושה, שנהגה לשדוד את הזרים"

הפרשה הזאת העיבה על היחסים בין שתי המדינות במשך כמה שנים. עם זאת דווקא בשבוע שבו הוגשו כתבי אישום נגד אנשי ביטחון מצריים, חתמו איטליה ומצרים על עסקת ענק בתחום הביטחוני. משפחתו של רג'ני אמרה בתגובה: הרוצחים פגעו בכל העם האיטלקי, לא רק בבננו.

4

"מלחמות אלכוהול" בעיראק מאיימות על מיעוטים

לפחות 14 חנויות שעסקו בממכר אלכוהול בבגדאד הוצתו או הופצצו על ידי אלמונים במהלך החודשיים האחרונים. עיראק היא מדינה מוסלמית, אך החוק אינו אוסר על צריכת אלכוהול או מכירתו. לפני כארבע שנים הציעו כמה חברי פרלמנט בעיראק להוציא את האלכוהול מחוץ לחוק. ההצעה ההיא נדחתה, אך המילים על ייבוא אלכוהול גדלו בכ-200%.

בעלי החנויות לממכר אלכוהול, שספגו התקפות, רומזים כי ייתכן שמדובר לא רק ב"זעם קדוש" של איסלמיסטים שמתנגדים לממכר אלכוהול, אלא בניסיון של ממש להשתלט על הענף היוקרתי הזה ולדחוק הצידה את המיעוטים, בעיקר את היזידים ואת הנוצרים.

לפי החוקה העיראקית, רק המיעוטים הלא-מוסלמים רשאים להחזיק ברשיונות לממכר אלכוהול. כמובן שבעיראק ניתן לקנות אלכוהול גם בשוק השחור, וייתכן שגל הפיגועים נגד החנויות החוקיות בעצם מכוון להסיט את זרם הלקוחות למסגרות לא-רשמיות ולא-חוקיות.

לעת עתה נראה שכוחות הביטחון העיראקיים אינם מסוגלים להשתלט על הפשע המאורגן שפועל בכפיפה אחת עם הכנופיות החמושות ועם ארגוני הטרור.

חנות למשקאות אלכוהול בבגדאד, עירק (צילום: AP Photo/ Hadi Mizban, File)
חנות למשקאות אלכוהול בבגדאד, עירק (צילום: AP Photo/ Hadi Mizban, File)

5

לפני 9 שנים הירקן התוניסאי הצית את האביב הערבי

ב-16 בדצמבר 2011 ירקן תוניסאי בשם מוחמד בועזיז שפך על עצמו מיכל דלק, הדליק גפרור והצית את עצמו. עגלת הירקות שלו הוחרמה על ידי המשטרה,  בעיריית עירו, סידי בו-זיד, גירשו אותו בבושת פנים, וכמו רבים אחרים בארצו ובארצות ערביות אחרות, בו-עזיזי חש ייאוש וחוסר תקווה.

התמונות המזעזעות מסידי בו-זיד עשו את דרכן לרשת, ובתוך זמן קצר כל המדינה ידעה מי הוא מוחמד בועזיזי. ראש ממשלת תוניסיה, זיין אל-עאבידין בין-עלי ביקר אותו בבית החולים והבטיח להעביר אותו למרכז רפואי מתקדם יותר, אך בועזיזי, שקיבל כוויות נרחבות בכל חלקי גופו הלך לעולמו לפני שראש הממשלה, שעדיין לא חש שכיסא תחתיו רועד, עשה משהו למענו.

לאחר כמה ימים פרצו בתוניסיה הפגנות סוערות ומוחמד בועזיזי, המפרנס היחיד של אמו ושל אחיו, ששרף את עצמו למוות, הפך לסמל של המחאה. המחאות הללו התפשטו גם למדינות ערביות אחרות, ועד מהרה קיבלה המחאה את השם שבו נודעה בכל העולם: האביב הערבי.

הנשיא התוניסאי, זין אל-עאבדין בן עלי, ניסה להפעיל כוח כנגד מפגינים, אך בסופו של דבר ארז את חפציו (בין היתר מדובר במזוודות מלאות דולרים ותכשיטים יקרים) וברח לערב הסעודית. היום, כעבור עשור, המצב הכלכלי בתוניסיה עדיין קשה מאוד, ובני גילו של בו-עזיזי ברחבי כל מזרח התיכון עדיין חשים תסכול רב. תוניסיה פנתה לנתיב הדמוקרטי ובנתיים מככבת כהפתעה החיובית היחידה של האביב הערבי.

המצב הכלכלי בתוניסיה עדיין קשה מאוד, ובני גילו של בועזיזי ברחבי המזרח התיכון עדיין חשים תסכול רב. תוניסיה פנתה לנתיב הדמוקרטי, ובנתיים מככבת כהפתעה החיובית היחידה של האביב הערביתוניס

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
קסניה, אין קשר בין יחסי מרוקו-ישראל ולבין עניין סיפוח סהרה המערבית. זו פשרה בין אמריקה למרוקו שאמריקה נתנה, ומרוקו הבינה שהיא חייבת לקחת אותה, כי זה שיירש את טראמפ לא יעיז להכיר בסיפוח ... המשך קריאה

קסניה, אין קשר בין יחסי מרוקו-ישראל ולבין עניין סיפוח סהרה המערבית. זו פשרה בין אמריקה למרוקו שאמריקה נתנה, ומרוקו הבינה שהיא חייבת לקחת אותה, כי זה שיירש את טראמפ לא יעיז להכיר בסיפוח סהרה חמרוקו.

עוד 1,131 מילים ו-1 תגובות
סגירה