לקראת פעולת נקם איראנית

צוללת חיל הים דולפין, ארכיון, 2009 (צילום: משה שי, פלאש 90)
משה שי, פלאש 90
צוללת חיל הים דולפין, ארכיון, 2009

ארה"ב שיגרה כלי שיט מלחמתיים למפרץ וישראל שיגרה צוללת של חיל הים העושה את דרכה אל ים סוף והמפרץ, כמסר אזהרה לאיראן שלא לנקוט בפעולות נקם לקראת יום השנה לחיסולו של קאסם סולימאני. הצוללת הישראלית אמורה לתת תשובה צבאית לאפשרות שהמורדים החות'ים בתימן יתקפו  כלי שיט ישראלים בים סוף או ישגרו טילים לעבר העיר אילת.

גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי בין ארה"ב לישראל יש תיאום צבאי ומודיעיני הדוק לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של הגנרל סולימאני. על פי אותם גורמים, הן נערכות בתיאום לקראת האפשרות שאיראן תיזום ישירות, או באמצעות שלוחותיה, פעולת נקם כפולה – על חיסולו של קאסם סולימאני וגם חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פחרי זאדה שאיראן מייחסת למוסד הישראלי.

בין ארה"ב לישראל יש תיאום צבאי ומודיעיני הדוק לקראת יום השנה הראשון לחיסולו של הגנרל סולימאני, והן נערכות בתיאום לקראת האפשרות שאיראן תיזום ישירות, או באמצעות שלוחותיה, פעולת נקם כפולה

ממשל טראמפ איננו ממצמץ והוא הבטיח לישראל כי יגן עליה אם היא תותקף על ידי איראן ושלוחותיה. פרנק מקנזי, מפקד הכוחות האמריקנים במזה"ת אמר ב-20 בדצמבר באופן מפורש:

"ארה"ב מוכנה לתגובה. אם איראן תתקוף את ארה"ב ביום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני, אנו מוכנים להגן על עצמנו ועל ידידינו ובני בריתנו באזור ואם יש צורך להגיב".

ארה"ב וישראל, בתיאום ביניהן, קידמו כוחות ימיים לאזור המפרץ, כדי לשגר מסר של הרתעה לאיראן, על פיו אם איראן תנסה להפתיע אותן התגובה תהיה מהירה ומכאיבה. באותה העת, הכוחות האלה אמורים לאתר מראש, מבחינה מודיעינית, הכנות לתקיפה איראנית בימים הקרובים ולפעול בהתאם.

ארה"ב שיגרה צוללת תקיפה אמריקנית ושתי משחתות של חיל הים האמריקני לכיוון המפרץ. הן נכנסו כבר למפרץ הפרסי דרך מיצרי הורמוז וארה"ב מאותתת לאיראן כי היא ערוכה לפעול צבאית באזור.

במקביל, צוללת ישראלית הפליגה למפרץ הפרסי דרך תעלת סואץ, בתיאום עם מצרים, לעבר ים סוף ומשם לכיוון המפרץ הפרסי. הפלגת הצוללת הישראלית נעשתה עוד לפני הכרזת הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי, שהזהיר מפורשות את איראן ואמר:

"לאחרונה אנו שומעים על התגברות האיומים של איראן נגד מדינת ישראל, הם יגלו שהם מקיימים שותפות יקרה ביותר. צה"ל יתקוף בעוצמה כל מי שיהיה שותף חלקי או מלא, מקרוב או מרחוק, לפעולה נגד מדינת ישראל או נגד יעדים ישראלים".

איראן עוקבת אחרי התנועות הצבאיות האמריקניות והישראליות והודיעה כי:

"תגיב באופן תקיף על כל התקפה עליה".

אמיר זאדה האשמי, הסגן הראשון של יו"ר הפרלמנט האיראני, הגיב ב-22 בדצמבר על הידיעות בתקשורת בדבר הפלגת הצוללות האמריקנית והישראלית למימי המפרץ ואמר:

"הכוחות האיראניים יכולים לצוד את הצוללת הגרעינית האמריקנית. איראן איננה מודאגת מהמהלכים הצבאיים האחרונים במימי המפרץ. ברגע שהאויב מתקרב הוא בטווח שלנו והביטחון שלנו גובר. ברגע שהאויב מתרחק אנו מודאגים".

ארה"ב שיגרה צוללת תקיפה ו-2 משחתות חיל הים לכיוון המפרץ. הן נכנסו למפרץ הפרסי דרך מיצרי הורמוז, כאיתות לאיראן שארה"ב ערוכה לפעול צבאית באזור. במקביל, צוללת ישראלית הפליגה למפרץ הפרסי

חשש מפני תקיפה של המורדים החות'ים

בתחילת השבוע גברה המתיחות בבגדד, לאחר שמיליציות פרו-איראניות תקפו במטח של רקטות את מתחם השגרירות האמריקנית ב"אזור הירוק". גורמים עיראקיים בכירים טענו כי מדובר במליציות "סוררות" וכי לאיראן אין אינטרס להסלים כעת את המצב הביטחוני בעיראק. זאת מחשש שהנשיא טראמפ יורה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, וגם כדי לאותת לממשל הנכנס של ג'ו ביידן כי כוונותיה של איראן הן לדיאלוג מדיני וכי היא מצפה להסרת הסנקציות שהוטלו עליה. זהו הדבר החשוב ביותר מבחינתה כרגע.

בעקבות ההתקפה בבגדד הורתה ממשלת עיראק לכוחות הביטחון להכין תוכנית פעולה מיידית להגן על "האזור הירוק" שבו מרוכזות הנציגויות הזרות. כוחות צבא ומשטרה גדולים כבר נפרסו באזור כדי לסכל התקפות רקטות נוספות.

אחד החששות הגדולים של ישראל הוא שאיראן תגיב על חיסול מדען הגרעין מוחסן פחרי זאדה באמצעות המורדים החות'ים בתימן. בספטמבר 2019 הם תקפו בסיוע איראן בטילים מדוייקים ארוכי טווח ומלט"ים מדוייקים את מתקני חברת הנפט "אראמקו" באלבקיק שבסעודיה וגרמו לנזק רב. להערכת גורמי הביטחון בישראל הם אחראים גם לתקיפת מיכלית נפט בריטית בנמל ג'דה בשבוע שעבר באמצעות סירה מלאה בחומרי נפץ.

המורדים החות'ים התרברבו בעבר כי ברשותם טיל ארוך טווח מדגם "קודס 2" שאותו הם יכולים לשגר מתימן לעבר העיר אילת.

לכן, יש חשיבות רבה להימצאות צוללת ישראלית בימים אלה במימי ים סוף. היא יכולה לתת תגובה צבאית מהירה לכל ניסיון התקפי של המורדים החות'ים על ספינות ישראליות השטות במימי הים האדום או למתקפת טילים על העיר אילת.

האיראנים אינם טיפשים. אם הם ינסו להוציא פיגוע נקם נגד ישראל הם יעשו זאת בצורה מדודה ומחושבת, באופן שישראל תוכל "להכיל" את הפיגוע והדבר לא יחייב תגובה צבאית שלה או של ארה"ב. הם רוצים לשקם את כבודם שנפגע בעקבות חיסולם של קאסם סולימאני ומדען הגרעין פחרי זאדה.

יש להם גם בעיה מבצעית, לא ברור על מי יטיל המנהיג העליון עלי ח'מינאי להוציא את פעולת הנקם אל הפועל. כוח "קודס" של "משמרות המהפיכה" פרוץ מבחינה מודיעינית על ידי ישראל ויכולת הביצוע שלו איננה גבוהה. לעומת זאת, חיל האוויר האיראני הוכיח מיומנות גבוהה מאוד בשיגור מל"טים מדוייקים וטילים ארוכי טווח.

אין שום ודאות שפעולת הנקם האיראנית תתבצע ב-3 בינואר, יום השנה הראשון לחיסולו של קאסם סולימאני. היא יכולה גם להתבצע לפני או אחרי התאריך הזה. האיראנים ממתינים להזדמנות המבצעית הנאותה וזה מה שיקבע את עיתוי הפעולה.

ההחלטה הישראלית והאמריקנית לקדם כלי שיט מלחמתיים לאזור המפרץ כדי להרתיע את איראן הייתה החלטה נכונה וחשובה, היא מעידה על נחישות לנסות ולסכל כל התקפה על ידי איראן או שלוחותיה ולהגיב בעוצמה אם איראן אכן תחליט להוציא התקפה אל הפועל.

ההחלטה הישראלית והאמריקנית לקדם כלי שיט מלחמתיים לאזור המפרץ כדי להרתיע את איראן הייתה החלטה חשובה, המעידה על נחישות לסכל התקפה של איראן או שלוחותיה, ולהגיב בעוצמה אם אכן תחליט לעשות זאת

שילוב היכולות המודיעיניות וההתקפיות של חילות הים של ארה"ב וישראל הוא חזק בהרבה  מהיכולות האלו של איראן. היא יודעת זאת היטב. יש לקוות שמסר ההרתעה הישראלי אמריקני הופנם על ידי האיראנים, אם הם ינסו להפעיל את המורדים החות'ים בתימן יש לישראל  וארה"ב את היכולת הצבאית להשיב להם מנה אחת אפיים.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 906 מילים ו-1 תגובות
סגירה