עפר שלח (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90

עפר שלח הקים מפלגת סטרט-אפ. עכשיו הוא מחכה לאקזיט

שלח עזב אתמול רשמית את יש עתיד, מפלגה שהוא היה אחד המייסדים שלה ולאורך תקופה ארוכה היה האידיאולוג ומתווה הדרך מאחורי הקלעים ● לפיד עצמו לא ידע על ההכרזה של שלח עד הרגעים האחרונים. הוא גם לא התאמץ לדעת ● אבל גם החבר לשעבר הופתע לשמוע שהפרטנר של שלח מגיע מארגון העצמאים ● מה לאיש שחולם להיות שר הביטחון ולענייני כלכלה? ● פרשנות

שלח עזב אתמול רשמית את יש עתיד, מפלגה שהוא היה אחד המייסדים שלה ולאורך תקופה ארוכה היה האידיאולוג ומתווה הדרך מאחורי הקלעים.

בספטמבר האחרון, הדהים שלח כשיצא בדרישה פומבית לקיים פריימריז ביש עתיד, מה שהיה בעיקר קריאת תגר בוטה נגד מנהיג המפלגה, יאיר לפיד, שהיה גם חברו הטוב. באותו רגע היה ברור כי שלח לא יהיה ב"יש עתיד" יותר, וגם פריימריז לא יהיו שם בזמן הקרוב.

אתמול שלח ניסה להתחיל באופן עצמאי קריירה חדשה.

לפיד עצמו לא ידע אתמול עד הדקות האחרונות על הכוונות של שלח. הוא גם לא התאמץ לדעת. בחודשים האחרונים, מאז יצא שלח נגדו, השניים לא מדברים. הוא הופתע כאשר שמע כי הפרטנר של שלח מגיע מארגון העצמאים. כל הסיפור של שלח נראה לו מוזר ועצוב, אבל הוא שמח מאד לראות אותו עוזב את יש עתיד אחרי שהראה לו את הדרך החוצה מאז ספטמבר.

יאיר לפיד ועפר שלח בימים טובים יותר. נובמבר 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
יאיר לפיד ועפר שלח בימים טובים יותר. נובמבר 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"אני מאחל לשלח הצלחה בהמשך דרכו ומודה לו על תשע שנים של שיתוף פעולה", אמר לפיד וחתם פרק ארוך של חברות אמיתית שהתפוצצה.

שלח הקים אתמול חברת סטארט-אפ פוליטית. אם הוא יוכיח שיש לו תשתית ארגונית וכוח אלקטורלי מסוים, אולי יקנו אותו מפלגות קיימות או כוכבים חדשים, ויצרפו אותו אליהם. זה מה שהוא רוצה. אם לא יראה שוק רציני, הוא עלול להישאר מחוץ למעגל. מרוץ עצמאי של שלח והשותף המפתיע שלו, עו"ד רועי כהן, לא יגרד אפילו את אחוז החסימה האימתני, ואז ניפרד אולי מאחד האנשים הטובים והמוכשרים שהיו בפוליטיקה הישראלית.

אם שלח יוכיח שיש לו תשתית ארגונית וכוח אלקטורלי מסוים, אולי יקנו אותו מפלגות קיימות או כוכבים חדשים, ויצרפו אותו אליהם. זה מה שהוא רוצה. אם לא יראה שוק רציני, הוא עלול להישאר מחוץ למעגל

בכל מקרה, החיבור של שלח עם כהן, נשיא ארגון העצמאים, הוא אכן קצת מוזר. שלח היה בהרבה מקומות לאורך הקריירה העיתונאית והפוליטית, אבל שמו מעולם לא נקשר עם ארגוני העצמאים. גם העיסוק במסחר וכלכלה זעירה רחוק ממנו.

עפר שלח ורועי כהן במסיבת עיתונאים בה הכריזו על הקמת מפלגה חדשה וריצה משותפת בבחירות לכנסת ה-24. 24 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עפר שלח ורועי כהן במסיבת עיתונאים בה הכריזו על הקמת מפלגה חדשה וריצה משותפת בבחירות לכנסת ה-24. 24 בדצמבר 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

כל חייו כיוון שלח רק לתפקיד אחד – שר הביטחון. הוא באמת אחד המומחים לתורת הביטחון של ישראל, היה חבר בוועדת החוץ והביטחון על כל שלוחותיה, הגיש תוכניות טלוויזיה וחיבר ספרים על האינתיפאדה ומלחמת לבנון השנייה, שהפכו לרבי מכר. ספרו האחרון, "האומץ לנצח", עוסק בבניית הכוח הצבאי. גם הספר הזה זכה לשבחים.

שום דבר בתחומים הללו לא הוזכר אתמול במסיבת העיתונאים של שלח, שבה הכריז על הקמת המפלגה שלו. אני במקום שלח הייתי מעלה לקמפיין את אירועי הספורט – תחום שקרוב מאד לליבו כפרשן כדורסל מצטיין ורץ מרתון. זה היה נראה הרבה יותר טבעי. מאות אלפי אנשים במדינה משוועים לחזור למגרשים ולא מבינים למה אלפים בודדים לא יכולים להיכנס למשחקים באצטדיונים עצומים בגודלם, ולשבת במרחק של 50 מטר לפחות זה מזה.

שלח העדיף לדבר על חיבורים חדשים בשמאל-מרכז שאולי עוד ייצאו לפועל, והודיע שהוא לא יפסול שום חיבור גם עם המפלגות החרדיות. גם לעניין הזה הקדיש שלח חלק ניכר באירוע בבית סוקולוב.

אפשר לשאול את שלח – כמו את זאב אלקין ערב לפניו – איפה היית? מדוע לא יצאת במהלך שבע השנים שלך ביש עתיד נגד הקרע המוחלט והמזיק שיצר לפיד עם החברה החרדית? מדוע לא ניסית אז לתקן ולחבר?

אפשר לשאול את שלח – כמו את זאב אלקין ערב לפניו – איפה היית? מדוע לא יצאת במהלך שבע השנים שלך ביש עתיד נגד הקרע המוחלט והמזיק שיצר לפיד עם החברה החרדית? מדוע לא ניסית אז לתקן ולחבר?

הפרשן החרדי החשוב יעקב ריבלין כתב אתמול: "איך שגלגל מסתובב לו. עפר שלח, האיש שבלם בגופו כל ניסיון פשרה עם החרדים בימי חוק הגיוס של ועדת שקד בשנים 2014-2013, מקים היום מפלגה שהקייס שלה הוא היכולת (כאילו) לצרף חרדים לממשלה". במלים אחרות, לך תחפש לך את החברים שלך.

עוד 563 מילים
סגירה